Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@06:31:47 GMT

اشتغال 18 هزاری نفری در موزستانهای سواحل مَکُّران

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۷۹۱۳۴

اشتغال 18 هزاری نفری در موزستانهای سواحل مَکُّران

به گزارش ایرنا، کشت موز از سالهای دور با آب و هوای مساعد شهرستان های چابهار و کنارک سازگار بوده و کشاورزان زیادی در حوزه بخش زرآباد، دهستان کهیر، باهوکلات چابهار، شیرگواز و عورکی اراضی خود را به کشت موز اختصاص داده اند.
هر هکتار موزستان بطور متوسط برای سه نفر بصورت مستقیم و دو نفر بصورت غیر مستقیم در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در هر هکتار باغات موز بطور متوسط 35 تا 40 تن موز برداشت و علاوه بر مصرف در حوزه سواحل مَکُّران (شهرهای مختلف استان سیستان وبلوچستان) به استان های همجوار هرمزگان، یزد، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی ارسال می شود.
در مجموع باید ادعا کرد کشاورزی یکی از ظرفیت های مهم سواحل مَکُّران برای ایجاد اشتغال و تولید محصولات موردنیاز داخل و خارج است که ایجاد اشتغال آن کمتر از فعالیت حوزه صید وصیادی دریای عمان نیست.
شیرین سازی آب های بیکران دریای عمان می تواند علاوه بر تامین آب آشامیدنی، آب کشاورزی زمین های سواحل زیبای مَکُّران را تامین کند و بیش از 100 هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی را به زیر کشت انواع محصولات گرمسیری، نیمه گرمسیری، سبزی و صیفی و زراعی قرار داد.
رونق بخش کشاورزی منجر به افزایش تولید و توسعه منطقه محروم همجوار تنها بنادر اقیانوسی ایران «چابهار و کنارک» می شود و هزاران شغل جدید نیز ایجاد خواهد شد.
ورود بخش خصوصی و صدور مجوزهای لازم از سوی دولت و همکاری بیشتر وزارت نیرو می تواند اشتغال را در سواحل مَکُّران متحول کند و علاوه بر رونق کشاورزی بخش تولید گوشت قرمز و پرورش دام سبک و سنگین نیز تکان جدی خواهد خورد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 12 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که برای بیش از 24 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
غلامحسین بامبری افزود: در بخش کشاورزی شهرستان چابهار سالیانه 80 هزار تن انواع محصولات پرارزش و متنوع باغی، 500 هزار تن محصولات زراعی، سبزی و صیفی فصلی و خارج فصل و گیاهان علوفه ای و بالغ بر چهار هزار و 936 تن انواع محصولات دامی با ارزش اقتصادی تولید می شود.
وی بیان کرد: از مجموع چهار هزار و 340 هکتار سطح زیرکشت اراضی باغی شهرستان هزار و 800 هکتار آن را موزستانها تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر 34 هزار تن موز از سطح باغات شهرستان چابهار تولید می شود، خاطرنشان کرد: اشتغال در بخش کشاورزی با دریا برابری می کند و حتی در صورت بارندگی و آب بیشتر اشتغال آن از صیدوصیادی بیشتر می شود.
وی ادامه داد: موز برداشت شده این شهرستان علاوه بر مصرف داخلی استان بازار مصرف خوبی در استان های همجوار نیز دارد.
وی گفت: ارقام موز موجود در سطح منطقه اکثرا رقم هاریچال است که در سالهای اخیر با توجه به تولید نهال موز حاصل از کشت بافت نظیر والری و دوارف کاوندیش بین کشاورزان توزیع شده تا بتوان با جایگزین کردن این ارقام پرمحصول بجای رقم محلی منطقه به افزایش عملکرد کمی و کیفی لازم دست یافت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنارک نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 10 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی زراعی و باغی در این شهرستان وجود دارد که هزار و 600 هکتار آن به کشت موز اختصاص دارد.
سعید اولیایی افزود: حدود 20 هزار نفر در حوزه کشاورزی شهرستان کنارک اشتغال دارند و بخش زرآباد مستعد کشاورزی در منطقه بلوچستان است.
وی بیان کرد: هر کیلو موز نارس در بخش زرآباد 15 تا 20 هزار ریال به فروش می رسد و سود خوبی عاید کشاورزان منطقه شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر فروش محصول موز، راه اندازی شرکت فرآورده های ضایعات موز توسط بخش خصوصی در زرآباد می تواند سالانه حدود 70 هزار تن ضایعات موز به کمپوست و کود تبدیل و از هدر رفت سرمایه عظیم جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه هزار و 600 هکتار از موزستانهای شهرستان کنارک بارور است و از هر هکتار 35 تا 40 تن موز برداشت می شود، خاطرنشان کرد: در هر هکتار پنج نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال شده است.
شهرستانهای چابهار و کنارک در حدود 600 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در سواحل دریای عمان واقع شده و از ظرفیت های زیادی در بخش های مختلف اقتصادی برخوردارند.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۹۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور

هودیانی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بمپور گفت:  مهمترین ارقام کشت شده در منطقه مهرگان، سیروان، سارنگ و نارین است. هودیانی گفت بیش از ۳۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم آبی از سطح ۳۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بخش‌های مرکزی و کلاتان برعهده خواهند داشت. وی پیش بینی کرد امسال بیش از ۱۱ هزار تن از این محصول برداشت شود.

هودیانی افزود: امسال با هدف حمایت از کشاورزان صددرصد اراضی گندم کشت شده در بمپور بصورت قراردادی کشت شده است و بیش از هزار نفر در کار کاشت، داشت و برداشت گندم در بمپور مشغول به کار هستند.

بمپور از شمال به بخش‌های حومه و بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان دلگان محدود می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • ببینید | نماز جماعت ۵ هزاری نفری در آمریکا
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • نماز جماعت ۵ هزاری نفری در قلب آمریکا + فیلم
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور