Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: سال گذشته بیش از 3800 کرمانشاهی دچار مسمومیت شدند و به مراکز درمانی مراجعه کردند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر وریا رحیمی در نشست خبری که امروز (24مهر) برگزار شد، با اشاره به نزدیک شدن هفته پیشگیری از مسمومیت ها (از اول آبان) اظهار کرد: سال گذشته بیش از 3800 نفر در کرمانشاه مسموم شدند که علت مسمومیت 1118 نفر به دلیل مصرف انواع داروهای غیرمخدر و 1535 نفر به دلیل مصرف مواد اعتیاد آور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تعداد مسمومین ناشی از مواد شیمیایی در سال گذشته را نیز 669 نفر عنوان کرد که 107 مورد آن مربوط به گاز منوکسیدکربن بوده است.

به گفته این مسئول در سال گذشته 415 نفر نیز دچار مسمومیت بر اثر گزش عقرب، مار و زنبور شده اند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تعداد افرادی که با مواد غذایی مسموم شدند را نیز 156 مورد اعلام کرد و ادامه داد: به علاوه در سال گذشته 54 نفر دچار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با دارو شدند.

رحیمی در خصوص تعداد مسمویت‌های سال جاری نیز یادآوری کرد: در شش ماهه امسال نیز 852 مورد مسمومیت دارویی، 1049 مورد مسمومیت ناشی از مواد اعتیاد آور، 491 مورد مسمومیت ناشی از مواد شیمیایی (24 مورد گاز منوکسیدکربن)، 410 مورد مسمومیت ناشی از گزش حیوانات سمی و 45 مورد مسمویت با مواد غذایی داشتیم و 9 نفر نیز به دلیل مسمومیت با دارو دچار مرگ شدند.

وی بیشترین آمار مسمومیت در استان کرمانشاه را ناشی از مواد دارویی و مواد اعتیادآور اعلام کرد که برخی عمدی و برخی سهوی است.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به آمار قابل توجه مسمومیت در کودکان، تاکید کرد: کودکان زیر پنج سال هرچیزی را که بخواهند امتحان کنند به دهان می‌برند و همین امر باعث می‌شود موارد متعددی از مسمویت آنها با دارو، مواد شوینده، موادی مانند نفت و بنزین و ... را داشته باشیم.

به گفته این مسئول در برخی موارد افراد دارو و یا بنزین و نفت را از ظرف اصلی خود خارج کرده و در ظرف آبمیوه، آب و نوشابه می‌ریزند که باعث مصرف اشتباه آن می‌شود.

رحیمی در خصوص مسمومیت با گیاهان سمی خصوصا قارچ نیز یادآوری کرد: این مسمویت عمدتا در فصل رویش قارچ‌های بومی رخ می‌دهد که شناسایی نوع سمی و غیرسمی آن بسیار دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی دیگر از مسمویت‌ها نیز ناشی از اوردوز مواد مخدر است که گاهی افزودنی‌های غیرمجاز این مواد باعث مرگ می‌شود و چون نوع ماده افزودنی مشخص نیست، درمان آن نیز دشوار است.

رحیمی در ادامه با اشاره به فرارسیدن فصل سرما در خصوص نصب ایمن و استاندارد وسایل گرمایشی به مردم هشدار داد و تصریح کرد: بیشترین میزان مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را در اولین موج سرما داریم که همه با دقت کم وسایل گرمایشی خود را برپا می‌کنند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به زائرین اربعین هم هشدار داد از خوابیدن در ماشین روشن خودداری کنند، زیرا احتمال مسمویت با گاز منوکسیدکربن را ایجاد می‌کند.

وی کارگرانی که در تعمیرگاه‌ها و فضاهای صنعتی با بخاری غیراستاندارد می‌خوابند و همچنین افرادی که در اتوبوس و مینی‌بوس گاز پیک نیک روشن می‌کنند را از دیگر گروه‌های در معرض خطر مسمومیت دانست.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در خصوص نامگذاری روزهای هفته پیشگیری از مسمومیت نیز گفت: اول آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از داروها، دوم آبان روز پیشگیری از مسمومیت در کودکان، سوم آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها، چهارم آبان روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی، پنجم آبان روز پیشگیری از مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شیمیایی و شوینده‌ها، ششم آبان رو پیشگیری از انواع گزیدگی‌ها و هفتم آبان نیز روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۹۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه

ایمان درخشی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه منطقه دالاهو به عنوان یکی از مناطق هدف برای معرفی گیاهان دارویی معرفی می‌شود، گفت : در مجموع ظرفیت‌های ویژه استان کرمانشاه، چهار فصل بودن و تنوع‌های قومیتی و خلاقیت مردم در طبخ غذا سبب معرفی آن به عنوان شهر خلاق خوراک شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوراک کرمانشاه به انزوا رفته و مغفول مانده است، افزود: رویداد‌هایی به منظور معرفی ظرفیت‌های خوراک و غذا در کرمانشاه برنامه‌ریزی شده و برنامه‌هایی نیز از جمله جشنواره آش زمستانی تاکنون برگزار شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه گفت: این ظرفیت‌ها در زمینه خوراک و غذا باید تقویت و به رستوران‌ها و چرخه اقتصادی منتقل شود و در این راستا مشوق‌هایی برای رستوران‌ها در نظر گرفته شده که از غذا‌های بومی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم دلیل و مفهوم شهر خلاق خوراک را نمی‌دانند، عنوان کرد: خبرنگاران به عنوان یک ظرفیتی در جامعه می‌توانند مبلغ شهر خلاق خوراک باشند و از طرفی همه ما باید سفیرانی در این راستا باشیم.

درخشی با بیان اینکه در استان کرمانشاه بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی وجود دارد گفت: بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه وجود دارد که این ۸۰ نوع در وعده‌های صبحانه، میان وعده و غذای اصلی قرار دارند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • مسمومیت ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ وحشی/ رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران