Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باید فرآورده‌های غذایی کم نمک را در اختیار افراد قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج خدادادی دوشنبه 24 مهر به مناسبت روز جهانی غذا در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه با تغییر در آب و هوا باید نگرش ما به تولید و عادات غذایی تغییر کند، اظهار کرد: بسیاری از فرآورده‌های موجود در جیره غذایی ما، هر یک به مقادیر زیادی آب نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: برای تهیه و تولید یک کیلوگرم مرغ 4000 لیتر آب لازم است بنابراین باید تصمیمات جدیدی برای جایگزین کردن اقلامی که به آب زیادی نیاز ندارند را در زندگی خود قرار دهیم.

خدادادی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید یک کیلو گوشت و مرغ نیازمند چندین لیتر آب است اما در یک‌سال گذشته تغییری در زندگی ما ایجاد نشده و به سمت حبوبات سوق پیدا نکرده‌ و همچنان رویه قبل را ادامه می‌دهیم و پروتئین گیاهی را با پروتئین گوشتی جایگزین نمی‌کنیم.

وی به شعار امسال روز جهانی غذا تحت عنوان «تغییر آینده مهاجرت سرمایه‌گذاری در توسعه روستایی» اشاره کرد و افزود: استفاده از محصولاتی که به سرعت عمل می‌آید و استفاده از سموم آفت‌کش زیاد می‌شود و امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

سرمایه‌گذاران در توسعه روستایی سرمایه‌گذاری کنند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سرمایه‌داران باید در توسعه روستایی سرمایه‌گذاری کنند، تصریح کرد: اگر تغییراتی در فرهنگ غذایی اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موظف به تأمین ایمنی موادغذایی هستیم و با کمک و همکاری سازمان جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به تأمین امنیت غذایی کمک می‌کنیم.

خدادادی یادآور شد: از ابتدای طرح تحول سلامت تا کنون هزار میلیارد تومان اعتبار از طرف علوم پزشکی در بخش‌های مختلف بهداشتی- درمانی استان هزینه شده که عمده آن برای درمان بیماری‌ها بوده، بیماری‌هایی که با اصلاح شیوه غذایی می‌توان آن را کاهش داد.

وی افزود: چرا باید هزینه‌های زیاد ما برای درمان باشد در حالیکه با اصلاح شیوه زندگی می‌توان از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد.

زنگ خطر چاقی در ایران

خدادادی در ادامه گفت: براساس آخرین مقالات چاپ شده که به مطالعات چاقی پرداخته، شیوع چاقی در ایران دو برابر شده که یک زنگ خطر است. متأسفانه چاقی به کودکان هم سرایت کرده و از 6.7 به 14 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه چاقی در بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت موثر است، اظهار کرد: میانگین چاقی در جهان 12 درصد و در کشور ما 53 درصد است.

خدادای با تأکید بر لزوم کاهش مصرف نمک و قند و چربی، تصریح کرد: کارخانه‌ها را مکلف می‌کنیم میزان نمک مصرفی و مواد قندی را کاهش دهند که 20 درصد کاهش دادند و این روند را ادامه خواهیم داد.

نمی‌توانیم در جیره غذایی منازل مردم دخالت کنیم

وی با اشاره به اینکه در جیره غذایی منازل مردم نمی‌توانیم دخالت کنیم، اعلام کرد: خود افراد باید الگوهای غذایی سالم را جا بیندازند و خانم‌ها مسئول تغذیه سالم خانواده هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 11 میلیون فرد چاق در کشور داریم، گفت: باید فرآورده‌های غذایی کم نمک را در اختیار افراد قرار دهیم.

وی از آزمایشگاه سم‌شناسی همدان یاد کرد و افزود: در این آزمایشگاه می‌توان 133 نوع از سموم باقیمانده آفات را شناسایی و سنجش کنیم.

خدادای در ادامه گفت: کارگروه سلامت و امنیت غذایی در استان با ریاست استاندار تشکیل می‌شود که نشان از اهمیت این موضوع است بنابراین باید با حساس کردن مردم نسبت به خطرات موجود به سلامتشان کمک کنیم.

وی ادامه داد: یک برنامه عملیاتی کشوری داریم که محصولات را در سطح عرضه ارزیابی می‌کنیم چرا که ممکن است محصولی را که از کارخانه نمونه بگیریم، کیفیت بیشتری داشته باشد.

خدادادی اظهار کرد: در زمینه نان و آرد بارها در جلسات مختلف گزارش داده‌ایم که بر اساس گزارش ما تاکنون هیچ‌نمونه نانی که جوش‌شیرین در آن به‌کار رفته باشد، پیدا نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 12 درصد از نمونه‌های نان که از مراکز بهداشتی به دست ما رسیده بود، نمک اضافی داشت البته هر میلی گرمی هم که به نمک آن اضافه شود، آن را نمک اضافی می‌خوانیم.

افزایش شدید بیماری‌های غیرواگیر

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: باید موضوع غذای مردم را جدی بگیریم چرا که به شدت بیماری‌های غیرواگیر در حال افزایش است.

وی از نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای یاد کرد و گفت: استفاده از این نشانگرها به عنوان برنامه استراتژیک کشوری مورد توجه قرار دارد که دبیرخانه کشوری نشانگرهای تغذیه‌ای نیز در همدان است.

خدادادی با بیان اینکه مصرف پالم ممنوع است، تصریح کرد: هرگونه تولید محصول تراریخته نیز نیاز به مجوز دارد.

وی به حساسیت ایام اربعین اشاره کرد و گفت: همیشه ایام نزدیک به اربعین ستاد استانی برای آن تشکیل می‌شود که تمام جوانب در زمینه داروها، بهداشتی، ترافیک و ... را درنظر می‌گیرند.

وی افزود: کاروان‌های دارویی داروساز را به همراه بخشی از داروها به محل‌هایی که ستاد اربعین تعیین کند، ارسال می ‌ کنیم.

خدادادی درباره کمبودهای دارویی گقت: این کمبودها کشوری است به طوریکه 10 تا 20 قلم دارو در نوسان است که کمبود آن هم مقطعی است.

وفور واکسن آنفلوانزا در همدان

وی در ادامه از وفور انواع واکسن آنفلوانزای هلندی، روسی و فرانسوی در استان خبر داد و گفت: هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی درباره کمبود داروخانه شبانه‌روزی در شهرستان‌ها نیز اظهار کرد: این داروخانه‌ها تابع حد نصاب جمعیتی است و به ازای هر 60 هزار نفر یک داروخانه شبانه‌روزی می‌توانیم داشته باشیم به طوریکه در همدان 10 داروخانه شبانه‌روزی و در مجموع در استان 23 داروخانه شبانه‌روزی فعال است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۰۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از رویکرد‌ها و اهداف اصلی دولت سیزدهم از زمانی که ارز ترجیحی حذف شد تمرکز بر روی نحوه تامین سبد غذایی مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه بود تا فشاری در زمینه تامین نیاز‌های غذایی و خوراکی بر مردم وارد نشود.

بدنه اقتصادی دولت سیزدهم با یک تدبیر و خرد جمعی طرح کالابرگ الکترونیکی را طراحی و اجرایی کرد تا فشار کمتری به مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه در جهت تامین نیاز‌های غذایی وارد شود.

در این طرح جامع و البته هوشمندانه دولت سعی کرد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تامین کند از این رو با اختصاص این طرح به دهک‌های مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تامین نیاز‌های غذایی مردم ابداع کرد.

در طرح کالابرگ الکترونیکی برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترون یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند.

طبق اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع رسانی دولت در طرح کالابرگ الکترونیکی ۷ دهک از افراد جامعه تحت پوشش قرار دارند و هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

گفتنی است طبق آمار‌ها و گزارش‌های منتشر شده مسئولان دولتی و تیم اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی نمره قابل قبولی را از مردم در جهت اجرای این طرح کسب کرده است روندی که زمزمه‌های ادامه این طرح را قوت می‌بخشد در حالیکه که دولتمردان هنوز درباره این موضوع اظهارنظر شفاف و صریح نداشتند.

بدون شک تامین سبد غذایی مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و ضعیف یکی از مهم‌ترین اهداف تمامی دولت‌ها در کشور‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران است که این مهم با اقدامات انجام شده به بهترین شکل ممکن و بارعایت تمام پروتکل‌ها و اصول اقتصادی اجرایی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • توسعه ورزش های همگانی با اجرای برنامه آزاد سازی اماکن ورزشی
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • استفاده از ظرفیت‌های خدادادی برای توسعه لرستان
  • استفاده از ظرفیت های خدادادی برای توسعه لرستان
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • استفاده از ظرفیت‌های خدادادی، توسعه لرستان را به همراه دارد
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد