Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > دانش - همشهری آنلاین:
بخش بزرگی از علوم زیست پزشکی به دلیل وجود داده‌های ناقص که به واسطه خطایی سیستماتیک طی چند ده سال گذشته ایجاد شده‌است، غیرمعتبر است.

براساس گزارش ساينس الرت، نتايج بررسي جديدي نشان مي‌دهد بيش از 30 هزار پژوهش علمي منتشر شده ممكن است به دليل استفاده از رده‌هاي سلول‌هايي كه به اشتباه شناسايي شده‌اند، به كل نادرست باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين مشكل به شدت ساده اما بسيار جدي است: محققاني كه درحال مطالعه روي سرطان ريه هستند، مقاله‌اي جديد منتشر مي‌كنند و مشخص مي‌شود سلول‌هاي آزمايشگاهي كه در اين پژوهش روي آنها تحقيق كرده‌اند سلول‌هاي كبد بوده‌اند نه ريه. يا سلول‌هايي كه تصور مي‌شده سلول‌هاي بدن انسان است،‌به موش تعلق داشته يا برعكس.

اين به آن معني است كه يافته‌هاي تمامي اين پژوهش‌ها نادرست از آب درمي‌آيند يا داراي نقص هستند و احتمالا به كل غيرقابل استناد خواهند بود. به گفته محققان دانشگاه رادباند در هلند كه اين بررسي جديد را انجام داده‌اند،‌بيشتر دانشمندان از عمد چنين يافته‌هاي اشتباهي را چاپ نمي‌كنند، و اين يك اشتباه معصومانه‌است. مشكل اصلي و نگران كننده اين است كه داده‌هاي پژوهشي احتمالا غيرواقعي و غيرقابل توليد دوباره هستند.

محققان هلندي براي اينكه بدانند پديده رده‌هاي سلولي اشتباهي تا چه‌اندازه درست است، به دنبال مداركي درباره "ادبيات علمي آلوده" گشتند. اين محققان با استفاده از پايگاه داده‌هاي وب‌سايت نشريه ساينس، مقاله‌هاي علمي كه براساس تمامي انواع شناخته شده سلول‌هاي اشتباهي انجام گرفته بودند را مورد بررسي قرار دادند. اين رده‌هاي شناخته شده توسط كميته بين‌المللي تاييد هويت رده سلولي مشخص شده‌اند.

در اين ليست بيش از 451 رده سلول وجود دارد و هيچ‌يك از آنها آنچه به نظر مي‌آيند نيستند زيرا در دوره‌اي زماني به سلولي ديگر آلوده شده‌اند اما همچنان در مطالعات علمي مورد استفاده قرار گرفته‌اند،‌از دهه 1950 تا به امروز. محققان تعداد مقاله‌هاي علمي كه مبتني بر اين رده‌هاي سلولي منتشر شده‌اند را 33 هزار مقاله تخمين زده‌اند. اين يعني بيش از 30 هزار مقاله علمي آنلاين منتشر شده‌است كه درباره سلول‌هايي نادرست گزارش مي‌دهند.

از ميان 451 رده سلولي تغيير يافته، مشهورترين منبع آلودگي سلول‌هاي HeLa هستند. در سال 1957 مادري 31 ساله در ويرجينياي آمريكا به دليل ابتلا به سرطان رحم جانش را از دست داد اما در دوره درماني و پيش از مرگ وي بدون اينكه به بيمار اطلاع داده شود، از سلول‌هاي لاكس رحمي او نمونه‌برداري شد.

بعد‌ها زيست‌شناسي به نام جورج اوتو گي كشف كرد مي‌توان اين سلول‌ها را به شكلي نامحدود در آزمايشگاه زنده نگه داشت و به اين ترتيب سلول‌هاي HeLa به اولين رده سلولي ناميرا تبديل شدند، به اين معني كه به تدريج و به واسطه پيري از بين نمي‌روند.

ناميرايي اين سلول‌ها آنها را به گونه‌اي ارزشمند براي مطالعات علمي تبديل كرد و باعث شد در سرتاسر جهان توزيع شوند و در پروژه‌هاي علمي زيادي در زمينه كشت سلولي، توليد واكسن و ديگر انواع فعاليت‌هاي علمي به كار گرفته شوند. تخمين زده مي‌شود كه تاكنون 20 تن از اين سلول كشت داده شده‌است و كشفياتي براساس آنها انجام شده و 11 هزار حق اختراع براساس اين سلول‌ها ثبت شده‌است،‌اما طبيعت ناميراي اين سلول‌ها هزينه‌اي گزاف به دنبال داشته‌است.

اين سلول‌ها نه تنها تكثير مي‌شوند،‌بلكه مي‌توانند ديگر كشت‌هاي سلولي مجاور را نيز به راحتي به خود بيالايند و براساس تاريخ طولاني استفاده از اين سلول‌ها در آزمايشگاه‌هاي علمي، تخمين زده مي‌شود كه سلول‌هاي HeLa و ديگر سلول‌هاي ناميرا و آلوده بيش از 36 درصد از رده‌هاي سلولي مورد استفاده دانشمندان را آلوده ساخته‌اند.

به گفته محققان اين آلودگي و شناسايي نادرست سلول‌هايي كه در مطالعات علمي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، باعث شده تا درحال حاضر بيش از 30 هزار مقاله علمي نادرست در دسترس محققان باشد. فشاري كه براي انتشار مقالات علمي بر محققان وارد مي‌شود نيز مانع از تاييد دوباره كشت‌هاي سلولي مورد استفاده آنها مي‌شود و اين نيز خود به مشكل عدم درستي مقالات علمي دامن زده‌است.

در همین زمینه: روشی برای تعیین دقیق سن سلول ثبت خاطرات بر روی سلول‌ها اولین عکس از غشای یک سلول زنده را ببینید بدن انسان می‌درخشد نقشه‌برداری از ۳۵ تریلیارد سلول بدن انسان تولید باکتری‌هایی که دی‌اکسید کربن را به قند تبدیل می‌کنند ثبت اولین تصویر از یک تک پروتئین رشد سر و مغز گونه‌ای دیگر از جانداران بر بدن کرم‌های پهن

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۲۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید

بسیاری از رانندگان و مالکان خودروهای تجاری قصد دارند کشنده‌ای با کیفیت‌ مثل فاو J6-460 را مالک شوند ولی نسبت خرید در بورس کالا مردد و نگران هستند. برخی از آنها تصور می‌کند خرید کشنده در بورس کالا، کاری پیچیده و سخت است اما واقعیت این است که مراحل خرید خودرو در بورس کالا بسیار راحت‌تر از ساعت‌ها چانه‌زنی با دلال‌های خودور است. 

حال اگر برای خرید کشنده فاو J6-460 در بورس کالا ابهام دارید، کافیست:

•    پنج دقیقه یک ویدئو آموزشی که در سایت رسمی بورس کالا در بخش «خودرو» بارگذاری شده را تماشا کنید و صفر تا صد خرید خودرو بورس کالا را یاد بگیرد:

سری به سایت بورس کالا به آدرس ime.co.ir بزنید. از منوی بالای صفحه به قسمت «خودرو »  بروید؛ پایین صفحه مراحل خرید خودرو توضیح داده شده و اگر نیاز به توضیحات بیشتری دارید، روی قسمت «بیشتر» بزنید تا ویدئو آموزشی پخش شود.

•    می‌توانید از عاملیت‌های تجاری گروه بهمن بخواهید در این کار شما را راهنمایی کنند. 

عاملیت‌های تجاری گروه بهمن در سراسر کشور، آمادگی دارند شما را در این خصوص راهنمایی کنند؛ بنابراین با مراجعه یا تماس با عاملیت‌ها اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیار شما می‌گذارند.

•    برخی کارگزاری‌های بورسی این خدمت را به مشتریان خودشان می‌دهند! با کارگزاری بورسی خودتان تماس بگیرید.

برخی کارگزاری‌های بورسی این خدمت را به مشتریان خود ارائه می‌دهند و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند.

ضمن اینکه:

•    در روز معامله بورس کالا نیازی نیست، تمام مبلغ کشنده فاو در حساب شما باشد! در این نوبت حداقل ده درصد مبلغ پایه خودرو در حساب شما باشد، می‌توانید در قیمت‌گذاری شرکت کنید که در این طرح فروش حدود 478 میلیون تومان می‌شود.

•    معامله در بورس کالا در شرایط فعلی بازار، به صرفه است و نیازی نیست پولی که با زحمت بدست آوردید را به دلال‌ها بدهید. در بورس کالا شما خودتان تعیین کننده قیمت هستید اما وقتی محصول در اختیار دلال باشد، شما باید مطیع و تابع باشید.

دیگر خبرها

  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی