Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیشروی سریع نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق در مناطق تحت سیطره کُردهای شمال این کشور به اختلافات داخلی احزاب سیاسی این منطقه دامن زده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مکریان، برگزاری همه پرسی جدایی از عراق توسط جریان بارزانی به عنوان حزب حاکم در منطقه کردستان شمال عراق علی رغم وجود مخالفت های قابل توجه در این منطقه که با واکنش های گسترده منطقه ای و بین المللی روبرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین واکنش به ماجرای جدایی این منطقه از عراق به دولت مرکزی این کشور مربوط می شود که با روکردی جدی خواهان لغو نتایج همه پرسی و توقف پروسه استقلال در منطقه کردستان شمال عراق شده و از سران این منطقه درخواست کرده بود مناطقی در استان کرکوک را که بعد از حمله داعش توسط ارتش عراق تخلیه شده بودند را به نیروهای ارتش تحویل دهند.

موضوعی که با مخالفت صریح سران تجزیه طلب کردستان عراق روبه رو شد و همزمان نیروهای پیشمرگه که بازوی نظامی کُردهای عراقی محسوب میشوند به منطقه مورد مناقشه با دولت مرکزی اعزام شدند.

در همین راستا طی روزهای گذشته نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق با توجه به تلاش های ناموفق دولت و مجلس عراق برای حل بحران از طریق گفت و گو خود را به استان کرکوک رساندند و در نهایت از ساعات اولیه بامداد امروز به تحرکات حساب شده موفق به عقب راندن نیروهای پیشمرگه از مناطق مهمی چون طوزخرماتو و فرودگاه کرکوک، کنترل چند منطقه استراتژیک از جمله تاسیسات گاز، منطقه صنعتی،‌ پالایشگاه نفت،‌ شرکت اصلی نفت شمال،‌ و بزرگ‌ترین پادگان نظامی این منطقه را نیز تحت کنترل خود درآورند.

در این میان رسانه های جریان حاکم از جمله شبکه تلویزیونی روداوو و کردستان 24 با تبلیغات گسترده بر علیه اتحادیه میهنی به عنوان حزب رقیب در صدد مقصر جلوه دادن پیشمرگه های این حزب در شسکت های 24 ساعت گذشته در این منطقه بر آمده اند که درگیری های پراکنده ای میان برخی از اعضای اتحادیه میهنی با نیروهای نظامی پارت دمکرات را در چی داشته است.

این اقدام رسانه های منتعلق به خاندان بارزانی واکنش تند سران اتحادیه میهنی و خانواده جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق و رهبر این حزب را در پی داشته است به صورتی که هیرو ابراهیم احمد همسر جلال طالبانی که در کمیته رهبری اتحادیه مهینی هم عضویت دارد در بیانیه ای شدید الحن به جنگ روانی رسانه های پارتی پاسخ داده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

به اطلاع مردم شریف کرکوک میرسانم که بر خلاف شایعات رسانه های خائن یکسری از جریانات سیاسی، پیشرمرگهای یکتی در حال دفاع قهرمانانه از کرکوک هستند.

طی ماههای گذشته یکتی توانسته بارها حملات به کرکوک را به تاخیر بیاندازد، اما متاسفانه دیشب انچه نمیبایست اتفاق بیوفتد رخ داد و از محور جنوبی به کرکوک حمله شد.

بند اعلام میکنم خانواده پر افتخار طالبانی از جمله بافل و قباد و لاهور و آراس همه در صحنه منازعه کرکوک حضور دارند و مردم به سمپاشی های جریانان حاص که در خدمت دشمنان کرد هستند توجه نکنند.

پیشمرگ های قهرمان یکتی برای تحقق ارمان های کردهای عراق صدها و هزاران شهید تقدیم کردستان کرده اند.

ما تمام تلاشمان را برای کنترل اوضاع کرکوک انجام میدهیم.

همانگونه که پیشتر گفته شد رسانه های متعلق به خاندان بارزانی با تبلیغات گسترده درصدد هستند اتحادیه میهنی را مسئول شکستهای پیشمرگه در کرکوک معرفی نمایند.

این در حالی است که فرماندهی نیروهای منطقه کردستان شمال عراق کاملا در اختیار بارزانی ها و شخصیت های نزدیک به این خانواده است.

به نظر می رسد جنگ روانی که طی چند ماه گذشته از سوی رسانه های خاندان بارزانی شکل گرفته در ادامه سیاست های جاه طلبانه رهبر این منطقه برای حذف مخالفان و احزاب رقیب و متهم کردن آنها به خیانت و وطن فروشی! برای یکه تازی هرچه بیشتر و اعمال سیاست های دیکته شده از سوی جریان استکبار به شخص مسعود بارزانی برای تشکیل اسرائیل دوم باشد.

انهای پیام/ گ

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۳۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • تاکید مقام آمریکایی بر شکست رژیم صهیونیستی در غزه
  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است