Web Analytics Made Easy - Statcounter

رقابت های جریانی و سیاسی باعث بزرگ نمایی برخی ضعف ها و گاهی سیاه نمایی واقعیت های درخشان مدیریت قبلی شهرداری تهران شده است.

به گزارش مشرق، محمدعلی نجفی با رأی قاطع شورای منتخبان پنجمین دوره شورای شهر تهران و با شعار «شهر امید، مشارکت و شکوفایی» برای شهرداری پایتخت برگزیده شد؛ اگرچه در ابتدا زمزمه‌هایی مبنی بر تأیید نشدن وی از سوی وزارت کشور به گوش می‌رسید؛ اما با سفارش ویژه رئیس‌جمهور و فشار اطرافیان زودتر از موعد معمول حکم وی صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعی است شهردار تهران که پس از ۱۲ سال تغییر می کند با برنامه های تحولی خود توانسته است شورای شهر را قانع کند که لیاقت این مسئول را دارد. برنامه‌های نجفی به شرح زیر است:

۱ـ چابک‌سازی مدیریت شهرداری: به اعتقاد وی، تعدد در پست‌های مدیریتی مشکلاتی را به همراه داشته و می‌تواند در آینده نیز مشکل‌ساز شود.

۲ـ هوشمندسازی شهر و شهرداری و کاهش کارکنان به اعتقاد شهردار تهران: در حال حاضر شاهد هستیم ۱۵۰۰ پست مدیریتی در شهرداری تهران تعریف شده است که این تعداد به نُه معاونت، ۱۲ اداره کل ستادی، ۱۹۰ اداره کل، ۲۲ شهرداری منطقه و ۲۱ شرکت و دستگاه تقسیم می‌شود.

۳ـ پرهیز از تصدی‌گری: دستیابی به شهری انسان‌محور هدف این برنامه است و شهرداری باید در جایگاه نهادی «تسهیل‌گر» و نه «تصدی‌گر» عهده‌دار اجرای این مأموریت باشد.

۴ـ رفع ابهام از مسائل مالی شهرداری تهران: در نظام اموال شهرداری یکپارچگی وجود ندارد؛ از این رو شاهد برخی ابهامات در ساختار مالی شهرداری تهران هستیم که لازم است در این زمینه تغییراتی به وجود آید.

همچنین از برنامه‌های شهرداری تهران چنین برآورد می‌شود که ان‌جی‌اوها برای القای افکار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تقویت می‌شود؛ با توجه به وجود رقابت های سیاسی جریانی و برنامه های اعلامی شهردار جدید تهران پیش بینی می شود متهم کردن شهردار سابق تحت عنوان ریخت‌وپاش و انضباط مالی و اخراج گسترده نیروهای مؤمن و انقلابی از شهرداری به بهانه چابک‌سازی در دستور کار قرار گیرد.

نقد جریانی
رقابت های جریانی و سیاسی باعث بزرگ نمایی برخی ضعف ها و گاهی سیاه نمایی واقعیت های درخشان مدیریت قبلی شهرداری تهران شده است و لذا در این مجال نگاهی عمیق تر به برخی انتقاداتی خواهیم داشت که به شهرداری سابق نسبت داده شده است:

۱ـ درباره ورود گسترده شهردار سابق به بسیاری از فعالیت‌ها: اگر به فعالیت‌های عمرانی که در طول این سال‌ها در شهر تهران انجام شده توجه کنید، می‌بینید که کارهای ارزشمندی صورت گرفته است. برای نمونه می‌توان به توسعه ابعاد مختلف، مانند فرهنگ ‌سراها، مساجد، حمل‌ونقل عمومی، از جمله بی‌آری‌تی و خطوط مترو اشاره کرد. لذا به نظر می رسد باید شهردار قبل را با یک درک عمیق و در همه حوزه هایی که فعالیت کرده است مورد نقد و بررسی قرار داد وگرنه ورود گسترده به فعالیت های سابق نه تنها عیبی بر شهرداری نیست بلکه یکی از محاسن شهردار سابق و مظاهر جامع نگری وی می باشد.

۲ـ درباره مترو انتقاداتی به شهرداری مبنی بر کم بودن تعداد واگن‌ها(!) وارد کرده‌اند. گاهی اوقات رفتارهای مدیران نیز دلیلی برای به چشم نیامدن خدمات و زحمات‌شان می‌شود؛ برای نمونه در توسعه مترو مهم‌ترین عامل، "ظرفیت‌گیری" است که مردم متأسفانه حس نمی‌کنند؛ چرا که در بعد تجهیزات و واگن کمبود وجود دارد. به طور معمول برای این تعداد خطی که در مترو راه‌اندازی شده است، سه هزار واگن نیاز است؛ این در حالی است که کمتر از یک هزار و ۳۰۰ واگن وجود دارد که از این مقدار هم معمولاً حدود ٣٠٠ واگن در حالت اضطرار و تعمیر و نگهداری است؛ بنابراین متروی تهران با یک هزار واگن فعالیت می‌کند و این در حالی است که ٢٠٠ کیلومتر خط مترو به سه هزار واگن نیاز دارد؛ از این رو این قبیل مسائل سبب ایجاد دید منفی می‌شود که باید از آن پرهیز کرد.

۳ـ شهرداری در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، از جمله طلاق، اعتیاد و ترک خانواده وارد شده است؛ هر چند اقدامات ریشه‌ای صورت نگرفته است، اما در حد توان برای مهار آنها تلاش شده است.

۴ـ انتقاد می‌شود شهرداری در این سال‌ها اقدام مؤثری انجام نداده و میزان بدهی آن بسیار است و باید ۱۰ سال بگذرد تا این مشکلات جبران شود. این در حالی است خدمات ۱۲ ساله قالیباف آنقدر وسیع و چشمگیر است که سانسور یا تخریب آن مخالفان را به شدت دچار مشکل کرده است. سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها طی نامه‌ای به محمدعلی نجفی، شهردار تهران درباره خدمات قالیباف این ‌چنین سخن به میان آورد و تصریح کرد: «مایلم با عرض پوزش، مطلبی را یادآور شوم و آن این است که لطف بفرمایید و برخلاف آنچه در ماه‌های گذشته در برخی محافل و در بعضی رسانه‌ها رواج داشته است، جناب‌عالی سنت حسنه‌ای را که درخور شأن و شخصیت شماست در پیش بگیرید. در ماه‌های گذشته، اینجا و آنجا، همه سخن‌ها بر سر این بوده است که شهرداری در گذشته چه مشکلاتی به وجود آورده است و چه گرفتاری‌هایی را به ارث گذاشته است و....

درخواست بنده این است که به جای آنکه در گزارش‌های خود به همشهریان تهرانی، فهرستی از مشکلات به‌ جا مانده از گذشته ارائه بفرمایید، به مردم نوید دهید که شهر شما را آبادتر خواهیم کرد. شهر تهران سامان‌یافته‌تر خواهد شد و مردم را به کارهای مهمی که به خواست خدا انجام خواهید داد، امیدوار کنید.» همچنین در بخش دیگری از نامه آمده است: «بنده اطلاعات لازم را برای داوری درباره آنچه گفته می‌شد یا گفته می‌شود ندارم، اما در سال‌های گذشته، تهران را هر سال آبادتر از سال‌ قبل دیده‌ام. سال‌ها پیش، بنده از یکی از دوستان مشترک، که قطعاً جناب‌عالی هم وی را صاحب‌نظر در امور شهری تهران بزرگ می‌دانید، درباره مدیریت آقای قالیباف سؤال کردم. آن دوست محترم از توانایی و مدیریت قابل قبول ایشان یاد کرد.»

منبع: پایگاه بصیرت

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۶۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان

معاون شهردار رفسنجان گفت: در حال حاضر ۴۸ شهردار آقا و ۴۶ شهردار خانم که هرکدام دارای یک تیم نه نفره هستند، داریم و در مجموع ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، سیدعباس حسینی داورانی امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان، با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های مدیریت شهری در دوره جدید، اظهار کرد: در دو سال و نیم گذشته مهمترین راهبرد شهرداری، رسیدن به آرامش شهروندان بود و بر همین اساس سیاست روی خوش آرامش را آغاز و برای پیشبرد آن مدیریت مشارکتی را تعریف کردیم.

وی با اشاره به انجام بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در حوزه مدیریت مشارکتی، افزود: نخستین گام ما در آغاز دوره شهرداری، رونمایی از سامانه نظام جامع پیشنهادات برای دریافت نظرات خلاقانه شهروندان بود که نتیجه آن ارائه و ثبت بیش از دو هزار ایده بود.

مشاور رسانه‌ای شهردار رفسنجان در ادامه از اجرای طرح محله‌محوری در شهرداری رفسنجان خبر داد و گفت: برای تدوین سیاست‌های شهرداری در محلات با همراهی ساکنان، رفسنجان به ۵۰ محله تقسیم شد و جلسات در هر محله با محوریت مسجد و امام جماعت برگزار شد.

وی با اشاره به برپایی جلسات مشترک با شهردار برای پیشبرد امور محلات، تصریح کرد: تصمیمات اخذ شده در این جلسات موجب شناسایی شهروندان پویا به عنوان بازوی مهم شهرداری و شهر رفسنجان و تشکیل ۵۰ محله و ۵۰ شورای محله و فعالیت ۳۵۰ نفر در شورای محله، شورای بانوان و ائمه جماعات شد.

حسینی با اشاره به فعالیت اداره امور بانوان، راه‌اندازی آن را در راستای رویکرد شهرداری نسبت به بانوان و قرار گرفتن آنان در رأس کارها بیان کرد و افزود: پس از تشکیل شورای بانوان، در آخرین فاز از فعالیت‌های مشارکتی، پویش رقابتی «شهردار شو» را تعریف کردیم تا هر محله یک شهردار داشته باشد.

وی وجه تمایز شهرداران محله در رفسنجان را نسبت به سایر شهرها در دهه هشتادی بودن آنان دانست و گفت: از آنجایی که دهه هشتادی‌ها نوجوانان و آینده‌داران کشور هستند، پویش «شهردار شو» با هدف توانمندسازی و ایجاد نشاط و امید در آنان و تجربه فعالیت در محیط کاملاً واقعی راه‌اندازی شد.

معاون هنری شهردار سپردن امور محلات به شهرداران دهه هشتادی را جسارت بزرگ شهردار رفسنجان عنوان کرد و گفت: پس از فراخوان و ثبت نام پویش «شهردار شو» ۳۵۹ نفر به مرحله مصاحبه رسیدند و براساس شاخص‌های انتخاب شده از شوی شورا، شهردار محله انتخاب شد.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های تخصصی به شهرداران محله در ماه‌های اخیر، افزود: امروز ۴۸ شهردار آقا و ۴۶ شهردار خانم که هرکدام دارای یک تیم نه نفره هستند، داریم و در مجموع ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان آمده‌اند و کار خود را شروع کردند.

حسینی با اشاره به الگوی حکمرانی مردمی در ۵۲ ماده، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم در راستای منویات مقام معظم رهبری در زمینه مشارکت مردم و حکمرانی مردمی و سیاست‌های دولت سیزدهم، الگوی مدیریت مشارکتی و حکمرانی مردمی شهرداری را در سالی که به نام مشارکت مردمی نامگذاری شده است، ارائه دهیم.

به گزارش ایمنا، آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان و آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی با حضور دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی سازی دولت و مسئولان استانی و محلی در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.

کد خبر 748887

دیگر خبرها

  • در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» سال ۱۴۰۲ چه گذشت؟
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه‌هشتادی کار خود را در محلات رفسنجان آغاز کردند
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر تهران/ چرا قرارداد زاکانی با چینی‌ها بحث‌برانگیز شد؟
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان
  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه
  • معرفی شهردار جدید گوراب زرمیخ