Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا-دبيرانجمن طب فيزيکي و توانبخشي ايران با بيان اينکه ازهر 5 زن يائسه يک نفر مبتلا به پوکي استخوان است، گفت:ساکنين مناطق شمالي کشورازجمله گلستان، مازندران، آذربايجان واستان تهران به طور قابل توجهي بيش ازاستان هاي جنوبي مانند بوشهر و شيراز، به پوکي استخوان مبتلا هستند که ممکن است به علت دريافت کمتر نورآفتاب، عادات تغذيه اي يا فعاليت فيزيکي متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش روز سه شنبه ايرنا از انجمن طب فيزيکي و توانبخشي ايران، دکتر سيد احمد رئيس السادات، با اشاره به شعار انجمن بين المللي استئوپروز و سازمان بهداشت جهاني در خصوص پوکي استخوان (با دوست داشتن استخوان هايمان از آينده خويش محافظت کنيم) ، افزود: در ايران براساس مطالعات مختلف برحسب زمان تحقيق، منطقه و استان، سن وجنس جمعيت مورد بررسي، شيوع پوکي استخوان متفاوت گزارش شده است اما تمامي بررسي ها نشان مي دهد که شيوع اين بيماري در ايران رو به افزايش است. در حال حاضر شيوع استئوپروز در جمعيت با سن بيشتر از 30 سال 17 درصد گزارش شده است. درجات خفيف تر کاهش تراکم استخوان که به آن استئوپني مي گويند 35 تا 40 درصد است.
وي ادامه داد که در حال حاضر در ايران، 7.5 ميليون نفر (معادل حدود 10 درصد از جمعيت کشور) سالمند هستند. اين رقم تا 15 سال آينده به دو برابرافزايش مي يابد و30 سال ديگر يک سوم جمعيت کشور را سالمندان تشکيل خواهند داد.
عضو هيات علمي بيمارستان شهيد مدرس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي ادامه داد: در پوکي استخوان تراکم استخوان ها کاهش مي يابند و استخوان ها متخلخل تر مي شود و به دليل تغيير کيفيت ساختاري استخوان، خطر و احتمال شکستگي در آنها افزايش مي يابد.
وي افزود: اين بيماري هم به دليل اختلالاتي که در کيفيت زندگي ايجاد مي کند و هم به علت شکستگي هاي ناشي از کاهش تراکم استخوان، هزينه هاي بسياري بر سيستم بهداشت و درمان جامعه تحميل مي کند.
وي بيان کرد: پوکي استخوان به دو نوع اوليه و ثانويه تقسيم مي شود، پوکي استخوان اوليه با افزايش سن، يائسگي و عادات مربوط به شيوه زندگي مانند سيگار، الکل، رژيم غذايي غلط و فعاليت فيزيکي ناکافي ايجاد مي شود. پوکي استخوان ثانويه در اثر بيماريهاي مختلف (ديابت، پرکاري تيروئيد و پاراتيروئيد، کاهش هورمونهاي رشد، برخي سرطانها و . . . ) يا استفاده از دارو از جمله داروهاي استروئيدي (کورتون) و ضد تشنجي، داروهاي مورد استفاده در درمان بيمارهاي تيروئيدي و . . . ايجاد مي شود.
رئيس السادات گفت: از نظر آسيب شناختي پوکي استخوان حاصل عدم تعادل بين ساخت استخوان جديد و برداشت استخوان قديمي است که در نهايت منجر به از دست رفتن پيشرونده بافت استخوان و تغيير کيفيت ساختاري آن مي شود.
وي ادامه داد: تراکم استخوان در انسان بعد از جهش رشدي در دوران بلوغ افزايش مي يابد و در 25 تا 35 سالگي به حداکثر مقدار خود مي رسد حدودا بعد از 40 سالگي تراکم استخوان ها مرتبا` کم مي شود و اين کاهش تا پايان عمر ادامه مي يابد.
وي افزود: اثر هورمونهاي جنسي بر فرايند استخوانسازي و بروز پديده يائسگي (منوپاز) سبب مي شود روند کاهش تراکم استخوان در زنان سرعت بيشتري نسبت به مردان داشته باشد به طوري که شيوع پوکي استخوان در سنين يائسگي حدودا 5 برابر مردان است.
رئيس السادات در پاسخ به اين پرسش که چه چيز سبب افزايش تراکم استخوان مي شود، عنوان کرد: اگرچه عامل ژنتيک و وراثت مهمترين عامل تعيين کننده تراکم استخوان به شمار مي رود ولي تغذيه مناسب در دوران کودکي، نوجواني، جواني و نيز دوران بارداري و شيردهي در کنار فعاليت فيزيکي مناسب و پرهيز از عادات غلط مانند کشيدن سيگار و الکل از مهمترين عوامل قابل اصلاح و پيشگيري کننده از کاهش تراکم استخوان است.
وي افزود: مصرف فرآوردهاي لبني (شير، ماست، کشک و دوغ کم نمک . . )، سبزيجات، حبوبات و ميوه هاي تازه و استفاده متعادل از مواد غذايي پروتيئني مانند ماهي و تخم مرغ و همچنين پرهيز از استفاده بيرويه از نوشابه هاي گازدار و قهوه از جمله توصيه هاي غذايي مناسب در پيشگيري از پوکي استخوان است. استفاده مناسب از مکمل ها و ويتامين ها از جمله ترکيبات حاوي کلسيم و ويتامين دي اگرچه مي توانند نقش مفيدي داشته باشند، به هيچ وجه به عنوان جايگزين تغذيه طبيعي و فعاليت فيزيکي نيستند.
رئيس السادات ادامه داد: از نظر باليني استئوپروز يک بيماري خاموش است، چرا که تا وقتي که شکستگي در استخوان اتفاق نيفتاده باشد درد و شکايت جدي ايجاد نميکند و نميتوان به وجود آن پيبرد.
وي درباره روش هاي تشخيصي استئوپروز اظهار کرد: تشخيص استئوپروز مبتني بر انجام سنجش تراکم استخوان است که انجام آن در زنان بالاي 65 سال، يائسگي در سن کمتر از 45 سال ، زنان يائسه اي که بدنبال صدمات خفيف دچار شکستگي مي شوند يا به دلايل ديگري در معرض خطر پوکي استخوان هستند و مردان بالاي 70 سال، و افرادي که سابقه بيش از سه ماه مصرف داروهاي استروئيدي (کورتون) دارند، توصيه مي شود.
رئيس السادات افزود: ورزش هاي مفيد در پيشگيري و درمان کاهش تراکم استخوان بر حسب شدت کاهش تراکم، ويژگي هاي فردي و جسمي، وجود بيماري هاي زمينه اي و همراه و علاقه و دسترسي افراد متفاوت است. به طور کلي ورزش هاي تحمل کننده وزن، ورزش هاي تعادلي و ورزش هاي تقويت کننده عضلات راست کننده ستون فقرات پشتي از بهترين ورزش هاي رايج در مبتلايان به پوکي استخوان به شمار ميرود. براي مثال در مقايسه دوچرخه ثابت و تردميل در مبتلايان به پوکي استخوان، تردميل به دليل فشار بيشتري که بر روي ستون فقرات و اندام هاي تحتاني وارد مي کند براي افزايش تراکم استخوان مفيدتر است.
دوچرخه ثابت اثر قابل توجهي بر افزايش تراکم استخوان ندارد و تنها در افرادي که به دليل چاقي يا درد زانوها امکان استفاده از تردميل را ندارند ممکن است توصيه شود. پياده روي به خصوص در سطوح غير شيب دار، ساده ترين و مفيد ترين ورزش در مبتلايان به پوکي استخوان به شمار مي رود.
وي ادامه داد: ورزش هاي آبي و شنا، اگر چه در افزايش تراکم مفيد نيستند ولي به دليل اثرات مفيد قلبي و عروقي و نيز سودمنديشان در ايجاد تناسب اندام، از جمله ورزشهاي مورد توصيه به حساب مي آيند. ورزش هايي که حين انجام آن ناحيه کمروپشت به جلو خم مي شود و همچنين ورزش هاي رزمي و پر برخورد در مبتلايان به پوکي استخوان ممنوع است و ممکن است احتمال شکستگي مهره هاي ستون فقرات را افزايش دهد.
وي بيان کرد: همانطور که پيشتر اشاره شد ، پوکي استخوان باعث شکستگي ستون مهره و تغيير شکل آنها مي شود که مي تواند سبب افزايش خميدگي( قوز) پشتي شود. سالمندان بدليل ابتلاي همزمان به بيماري هاي قلبي عروقي، دردهاي اسکلتي عضلاني و اختلالات خواب از داروهاي متفاوتي استفاده مي کنند، که اين داروها مي توانند منجر به خواب آلودگي و اختلال تعادل گشته، احتمال زمين خوردن را در اين افراد افزايش دهند.
رئيس السادات اضافه کرد: بر اساس آمار شيوع زمين خوردن در ايران 30 درصد برآورد شده، به طوري که يک سوم سالمندان بالاي 65 سال و نصف سالمندان بالاي 80 سال حداقل يک بارسابقه زمين خوردن را ذکر مي کنند که 10 تا 15 درصد از اين موارد منجر به شکستگي مي شوند.
وي افزود: در پژوهشي که توسط مرکز تحقيقات طب فيزيکي و توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در مرکز درماني شهيد مدرس انجام شده است، نشان داده شده بکارگيري قوزبندهاي خاصي که طراحي آنها مانند کوله پشتي بوده و وزن حدود نيم تا يک کيلوگرمي دارند که منجر به تحريک حس عمقي تعادل و راست شدن ستون فقرات به صورت فعال مي شوند، و همچنين ورزش هاي تقويتي عضلات راست کننده ستون فقرات پشتي ضمن کمک به کاهش خميدگي پشت مي تواند سبب بهبود تعادل و کاهش خطر زمين خوردن و افزايش کيفيت زندگي مبتلايان به پوکي استخوان شود.
دبير انجمن طب فيزيکي و توانبخشي ايران افزود: آموزش بيماران، احتياط در تجويز داروها، ورزش درماني جهت بهبود سرعت واکنش، افزايش قدرت و تعادل، انعطاف پذيري و اصلاح شرايط محيط زندگي از مهمترين روشهاي پيشگيري از زمين خوردن به شمار مي رود.
رئيس السادات خاطرنشان کرد: اصلاح محيط زندگي و معابر و پيشگيري از زمين خوردن از مهمترين فعاليت هايي است که سبب بهبود کيفيت زندگي در مبتلايان به پوکي استخوان مي شود.
وي افزود: تنظيم ارتفاع مناسب تخت، استفاده از صندلي هاي دسته دار، تعبيه دستگيره هاي مناسب در ديواره ها و جلوگيري از ايجاد محيط لغزنده در کف دستشويي و حمام از جمله مواردي است که سبب کاهش خطر زمين خوردن در سالمندان مي شود. نور مناسب به ويژه در شب ها و نيز عدم وجود قاليچه هاي سبک و لغزنده در مسير تردد سالمندان نيز از مواردي است که براي پيشگيري از سقوط بايد در نظر گرفت.
اهميت پوکي استخوان به حدي است که سازمان جهاني بهداشت (WHO) روز 28 مهر (20 اکتبر) را به عنوان روز جهاني استئوپروز نامگذاري کرده است.
علمي (1) ** 1201 **1440
دريافت کننده: عبدالکريم جبارپور** انتشار: گلشن
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۹۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجیب اما واقعی؛ وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در شرایطی که در هفته‌های گذشته کار واگذاری استقلال و پرسپولیس به کنسرسیوم‌هایی متشکل از زیرمجموعه‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و 6 بانک کشور انجام شده بود، اما همچنان در سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار، این تغییرات صورت نگرفته است.

به نقل از ورزش سه در واقع پس از واگذاری 85 درصد از سهام پرسپولیس به بانک‌های: بانک شهر (30 درصد)، تجارت و ملت (هر کدام 20 درصد) و رفاه، اقتصاد نوین و صادرات (هر کدام 5 درصد) و واگذاری 85 درصد از سهام استقلال به: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۵ درصد)، شرکت‌های پتروشیمی بندرامام خمینی (ره)، شهید تندگویان، بوعلی و پارس (هر کدام 20 درصد)، این دو باشگاه از زیر سایه وزارت ورزش و جوانان خارج شدند.

با این حال، همچنان در سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار و مقابل نام سهامداران دو باشگاه، تغییری دیده نمی‌شود. با مراجعه به سایت مذکور و جستجوی نام استقلال و پرسپولیس، مشاهده می‌شود که از وزارت ورزش و جوانان به عنوان سهامدار اصلی سرخابی‌ها با 90 درصد سهام نام برده شده است.

ضمن اینکه از زمان واگذاری سرخابی‌ها، هنوز این دو باشگاه هیچ اطلاعیه رسمی مبنی بر واگذاری را در سامانه کدال منتشر نکرده‌اند.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902817

دیگر خبرها

  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • عجیب اما واقعی؛ وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!
  • وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!
  • کدام کشورها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)
  • کدام کشورها بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ + اینفوگرافیک