Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، در این مراسم که با حضور غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه، فریبرز خسروی مشاور ریاست سازمان، هانیه گرائیلی مشاور اجرایی رئیس سازمان و خانواده، دوستان و آشنایان فاضلی برگزار شد، امیرخانی درباره نحوه آشنایی با فاضلی گفت: من پیش از این با جناب دکتر فاضلی آشنایی نداشتم تا زمانی که آقای جدی که برای پروژه‌ای دیگر با کتابخانه ملی همکاری داشتند، از وجود ایشان و گنجینه ارزشمند کتاب‌هایی که دارند ما را مطلع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آشنایی هرچه بیشتر با دکتر فاضلی بیش از قبل به مراتب فضل و دانش ایشان و نیز حسن سلیقه و دقت در انتخاب مجموعه ای بسیار ارزشمند پی بردم.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی از این مجموعه به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند یاد کرد و گفت: این کتاب‌ها متعلق به یک کشور و از یک زبان نیست بلکه از کشورهای متعدد اروپایی و آمریکایی به ویژه کشور فرانسه گرد آوری شده است. زمانی که من این مجموعه را دیدم از حسن سلیقه و دقت در نگهداری حیرت کردم.

امیرخانی گفت: در کتاب‌های چندجلدی منابع به صورت کامل و تمام جلدها موجود است.

او افزود: دکتر فاضلی کتابخانه ملی را به عنوان بهترین مکان برای اهدای این مجموعه نفیس انتخاب کرده است؛ چرا که تا همیشه و تا دنیا دنیاست این آثار در کتابخانه ملی ماندگار خواهد ماند. ماندگاری ویژگی اصلی منابع موجود در این کتابخانه است که آن را از سایر کتابخانه ها که شاید زمانی دستخوش وجین شوند متمایز می سازد.

امیرخانی این مجموعه را برگی پرافتخار و زرین به خصوص در ذیل برنامه های ۸۰ سالگی کتابخانه ملی عنوان کرد.

در ادامه‌ این مراسم سیدعباس فاضلی در سخنان خود درباره این مجموعه گفت: من هنرمند و نویسنده نبوده‌ام اما عاشقانه و در طول سال‌های متمادی در جای جای جهان در جست‌وجوی کتاب بوده‌ام. تمام تلاش من برای دقت در شرایط نگهداری صحیح، تنظیم دمای مناسب و محافظت درست کتاب ها و گردآوری منظم کتاب‌های نفیس، صرفاً عشق به مجموعه‌ کتاب‌ها بوده است که موجب شده در طول این مدت حتی ذره‌ای نیت مادی برای شخص من در میان نباشد. نوع کتاب ها، چاپ کتاب ها و نوع صحافی و کاغذ ، متن و به خصوص تصویر جهت بیان موضوع پند یا افسانه مرتبط برای این امر بوده است. بالغ بر ۹۰ درصد این منابع فرانسوی است، چرا که زبان فرانسه زبانی اصیل، پندآموز و گویا است و من ارتباط خوبی با آن دارم.

او با اشاره به نقاشی‌ها و تصاویر موجود در این مجموعه، آثار مصور را دارای ارزش گردآوری بی‌نظیر دانست و با شرح کتاب‌های مصور زاغ و روباه با چندین نمونه تصویرگری از هنرمندان بزرگ و با نمایش اسلاید آنها درباره‌شان سخن گفت و آثار را تحلیل کرد.

فاضلی گفت: بینش عمیق پیگیری تصویرها و دریافت افسانه‌ها از تصاویر در پاریس، سوئد، استکهلم، ژنو، زوریخ و مونتریال کانادا یعنی در سرتاسر جهان با من همراه بود و انگیزه عمیق اموری که از چشم عامه مردم به دور است، من را وادار به گردآوری این مجموعه نفیس کرد.

او در پایان بیان کرد: بیرون آمدن از موضوع تصاویر متداول و پا گذاشتن به دنیای تصاویر خلاق و چاپ های بی نظیر انگیزه و علاقه من به کتاب های دارای تصاویر خاص شد. من یک بیولوژیست هستم و تجربه شخصی من احساس کردن یک کتاب در طول ۵۰ سال بوده و اگر تشویق شما خوبان باشد ۵۰ سال دیگر هم ادامه خواهم داد.


در ادامه مراسم تفاهم نامه اهدای کتاب ها بین فاضلی و امیرخانی به امضا رسید. همچنین نرگس شهرستانی خواهرزاده و همراه دکتر فاضلی در ادامه برنامه از تلاش‌ها و دقت او در حفظ و نگهداری کتاب‌ها گفت. حاضران نیز پوستر مراسم را به یادبود امضا کرده و برای بازدید از آثار اهدایی در محل موزه گرد آمدند.

عباس فاضلی تهرانی متولد ۱۳۱۷ در تهران، تحصیلات ابتدایی خود را در لبنان انجام داده و بعد با ورود به دانشگاه پلی تکنیک زوریخ در رشته مهندسی شیمی فارغ التحصیل شده و مدرک دکتری خود را از دانشگاه شیمی سوئیس دریافت کرده است. او در سال ۱۳۴۷ در ایران به عنوان استادیار در دانشگاه شریف مشغول به تدریس شد.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۷۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، عاطفه زارعی عصر چهارشنبه در اختتامیه جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» ضمن تبریک روز بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است و هر کجا خبری از تمدن، پیشرفت و توسعه به گوش می‌رسد سرنخ‌هایی از کتاب و کتابت به خوبی مشهود است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دومین اختتامیه جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان با حمایت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محافل ادبی در کشور و استان‌ها شکل گرفته است افزود: هدف این جشنواره شناسایی استعدادها و پرورش اندیشه‌ها در راستای غنی‌سازی و ترویج فرهنگ و ادبیات ایران است‌.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه همچنین هدف از این جشنواره شناخت واقع‌بینانه از ادبیات کودکان و نوجوانان و تلاش مستمر برای پی بردن به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه آنهاست خاطرنشان کرد: حمایت، هدایت و راهبری بالیدن به نسل نوجوانی است که اندیشه ورز جستجو کند، بخواند، بپرسد، بنویسد و روی پای فرهنگ کشور خود بایستد.

وی تصریح کرد: با توجه به رسالت و مأموریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی؛ راه اندازی محفل‌های ادبی و از دل این محفل «جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب» متولد شد.

زارعی با بیان اینکه آئین «اختتامیه نخستین دوره جشنواره دوست من کتاب» تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد و امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ شاهد برگزاری دومین دوره اختتامیه هستیم ادامه داد: امروز گرد هم آمده‌ایم تا شعر و داستان‌های ارسالی درباره کتاب و اهمیت آن را تأکید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار محفل ادبی، محفل قرآنی نیز در کتابخانه‌های عمومی شکل گرفت خاطرنشان کرد: به همین دلیل بخش ویژه دومین دوره جشنواره با محوریت قرآن و عترت پیامبر اسلام (ص) تعریف شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در مرحله اول جشنواره دوست من کتاب ۱۹ استان مشارکت داشتند و در مرحله دوم ۳۱ استان مشارکت کردند گفت: نقطه قوت این جشنواره حضور چهره‌های برجسته ادبی به عنوان داوران این جشنواره است که از تک تک آنها باید قدردانی کنیم.

زارعی در ادامه اضافه کرد: در این جشنواره ۸۵۰ اثر از ۳۱ استان ارسال و مورد داوری قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو بخش شعر و داستان ۳۷ برگزیده دارد و در مجموع از ۴۲ نفر تقدیر می‌شود.

وی در پایان متذکر شد: امیدوارم با شناخت عمیق و واقع‌بینانه از کودک و نوجوان و با اشتراک دانش شخصی شاهد رشد، شکوفایی و مانایی ادبیات کودکان و نوجوان باشیم.

کد خبر 6094663

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی