Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-28@09:47:46 GMT

پشت پرده انتخاب بازیگران در سینمای ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۰۰۵۵۴

پشت پرده انتخاب بازیگران در سینمای ایران

میزان: طی سالهای گذشته پدیده ای نوظهور سینما و تئاتر را تحت الشعاع قرار داده است و آن انتخاب بازیگر از سوی عوامل سازنده بر اساس میزان فالوور و دنبال کنندگان صفحات مجازی است.

 نحوه انتخاب بازیگران در سینما، تئاتر و تلویزیون از سوی کارگردانان و تهیه کنندگان همواره مورد بحث و انتقاد بسیاری از اهالی بازیگری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظهور و بروز بازیگر-تهیه کننده یکی از معظل‌های رایج این روزهای سینما، تئاتر است. این روزها در فضای مجازی فراخوان های متعددی در زمینه انتخاب بازیگر-سرمایه گذار دیده و شنیده می‌شود و همین امر باعث ناراحتی بسیاری از بازیگران قدیمی شده است.

از سویی به اذعان بسیاری از هنرمندان انتخاب برخی بازیگران در میهمانی های شبانه و بر اساس ملاک‌های خارج از توانایی های بازیگری، یکی دیگر از مشکلات بزرگ در عرصه هنرپیشگی شده است.

اما در این میان طی سالهای گذشته پدیده ای نوظهور همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است و آن انتخاب بازیگر از سوی عوامل سازنده بر اساس میزان فالوور و دنبال کنندگان صفحات مجازی هنرمندان است. انتخابی که کاملاً براساس فعالیت بازیگران در صفحاتی همچون اینستاگرام شکل گرفته و هیچ ارتباطی به توانایی بازیگران ندارد.

به همین بهانه با چند تن از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون به گفت‌وگو نشسته و این مشکل تازه عرصه بازیگری را به چالش کشیده ایم.


اکثر فالوورهای میلیونی بازیگران تقلبی هستند

مریم کاویانی بازیگر سینما و تلویزیون درباره انتخاب بازیگران بر اساس تعداد طرفداران صفحات مجازی گفت: این روزها خبرهای زیادی در مورد انتخاب بازیگر بر اساس ملاک‌های همچون فالوور و مخاطب مجازی می‌شنوم و همواره یکی از منتقدین جدی این قضیه هستم زیرا شاید بازیگری آن چنان در فضای مجازی فعالیت نداشته باشد و ترجیح دهد از هیاهوی این صفحات دور باشد اما توانایی بازی بالایی داشته باشد.

وی در همین راستا افزود: من از این نوع برخورد تهیه‌کنندگان و فیلمسازان با بازیگران خوب سینما بسیار ناراحت می‌شوم. این انتخاب‌ها در صورتی از سوی برخی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان صورت می‌گیرد که اکثر طرفداران مجازی این بازیگران تقلبی هستند و این اعداد و ارقام خریداری شده است.

بازیگر فیلم "رسوایی" با گلایه از انتخاب بازیگران براساس تعداد فالوور اینستاگرام تصریح کرد: من به صورت مستقیم با این قضیه برخورد نکرده‌ام اما به عینه دیده‌ام که بسیاری از دفاتر سینمایی بر این اساس بازیگر انتخاب می‌کنند.وی ادامه داد: بدون شک فعالیت در فضای مجازی تاثیراتی در جذب مخاطب خواهد داشت ولی اینکه ملاک انتخاب بازیگران به جای توانایی و خلاقیت آنها به تعداد فالوور اینستاگرام باشد به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

کاویانی درباره حاشیه‌سازی عمدی برخی از بازیگران برای خود در فضای مجازی خاطرنشان کرد: این قضیه در همه جای دنیا وجود دارد و برخی بازیگران بعد از فاصله گرفتن از فضای بازیگری با ایجاد یک حاشیه دوباره به صدر اخبار بر می گردند. از نظر من این یک شگرد و راهکار است و برخی مواقع شاید برای برخی مثبت هم باشد اما در واقع این راهی نیست که من انتخاب کنم.


برخی هنرمندان در فضای مجازی به عمد خود را درگیر حاشیه می کنند

فریده دریامج بازیگر سینما و تلویزیون در مورد انتخاب بازیگران با توجه به میزان فالوور اینستاگرام گفت: کارگردانی که بخواهد بازیگران خود را بر اساس چنین معیارهایی انتخاب کند از نظر من کارگردان ناآگاهی است. بازیگر باید براساس نوع چهره، بازی و توانایی اش برای نقش انتخاب شود نه اینکه چه تعداد لایک و کامنت از اینستاگرام دریافت می‌کند. باید به حال چنین کارگردانی تاسف خورد

وی با اشاره به حضور خود در فضای مجازی تاکید کرد: من هم در فضای مجازی صفحه دارم چون معتقدم که باید به روز بود اما این را هم بگویم که در این فضا هر مطلبی را دنبال یا منتشر نمی‌کنم تا به هر قیمتی جذب مخاطب کنم.

این بازیگر سینما ادامه داد: متاسفانه بسیاری از همکاران ما اهل خودنمایی هستند و برای خود حاشیه ایجاد می‌کنند تا به هر نحوی هم که شده دیده شوند و به هیچ وجه عواقب این اقدامات را در نظر نمی‌گیرند. آنها نمی‌دانند مردم بازیگران را براساس سادگی و صداقت دوست دارند و اینکه یک بازیگر با متهم کردن خودش بخواهد بر سر زبان‌ها بیافتد اشتباه محض است.

دریامج با اشاره به دوری همیشگی خود از هیاهوی رسانه‌ای خاطرنشان کرد: خوشبختانه من اهل هیاهو و این جور کارها نیستم. مهم‌ترین چیز برای من آرامش خودم و خانواده‌ام است و حاضر نیستم برای چهار نفر فالوور بیشتر این آرامش را از بین ببرم.

بازیگران امروز در سینما بر اساس تعداد فالوورهای اینستاگرام انتخاب می شوند

ساناز سماواتی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره کارهای در دست تولید خود گفت: در گذشته بازیگر براساس شایسته‌سالاری برای نقش انتخاب می‌شد اما متأسفانه در حال حاضر به هنر از بعد مادی نگاه می‌شود و مسائل مالی انتخاب‌ها و کار هنر را احاطه می کند به همین خاطر اکثریت بازیگران خانه‌نشین شده‌اند.

سماواتی درباره انتخاب بازیگران برای یک نقش گفت: روابط به‌جای ضوابط حاکم شده است. منظورم از روابط به معنای منفی نیست اما در گذشته زمانی‌که من کار خود را شروع کردم کارگردان‌ها و دستیار برنامه‌ریزها براساس نقش، بازیگر را  انتخاب می‌کردند، در حال حاضر تأسف‌آور است که به خاطر پول و سرمایه یک نابازیگر وارد عرصه بازیگری می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: سرمایه گذار فشار می‌آورد بازیگری که فالوورش در اینستاگرام زیادتر است باید بازی کند. این تأسف‌آور است که میزان فالوور برای انتخاب نقش تعیین‌کننده است و توانایی،لیاقت و شایستگی بازیگر در اجرای نقش هیچ جایی ندارد.

بازیگر سریال "نود شب" درباره معیارهایش در انتخاب نقش تأکید کرد: از گذشته همیشه فیلمنامه و متن آن برایم مهم بود و باید آن را دوست می‌داشتم تا انتخاب کنم. در کنار این مسئله عواملی که با آنها کار می‌کردم بسیار حائز اهمیت بودند ومسئله در درجه سوم قرار داشت. در حال حاضر وضعیت بدی شده است چون شما به دنبال دستمزد نقشی که ایفا کرده‌اید می‌دوید تا تسویه شود یعنی یک بی‌نظمی حاکم شده است و ترجیح می‌دهم به‌جای تحمل این وضعیت و تبعات آن، در خانه بمانم، ورزش کنم، کتاب بخوانم و آرامش داشته باشم.


سماواتی خاطرنشان کرد: در گذشته آثار شاخصی در  عرصه سینما داشتیم اما در حال حاضر این گونه نیست، امروز در هنر اگر یک هنرمند عزیز را از دست دهیم جایگزینی برای آن نداریم بنابراین تا وقتی که نگاه مادی به مقوله هنر حاکم باشد رشد نمی کنیم.

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۰۰۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا

دستورالعمل محدود شدن جمع آوری داده‌های کاربران توسط شرکت‌های فناوری و دادن قدرت بیشتر به کاربران برای جلوگیری از فروش اطلاعات شخصی شان یا امکان حذف آنها، موضوعی است که در ایران و از سوی مرکز ملی فضای مجازی آغاز شده و در سایر کشورها از جمله آمریکا هم برای تصویب در کنگره این کشور مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، در سطح جهان، به منظور حفظ امنیت داده‌ های شخصی کاربران در وب سایت ‌ها یا سامانه ها و پلتفرمهای مجازی، راهکاری با نام کنترل جهانی حریم خصوصی ارایه شده است.

این راهکار در واقع یک استاندارد برای مرورگرهای وب و وب سایت ‌ها است که حریم خصوصی کاربران را حفظ کند. به عنوان مثال، یکی از استانداردهای در نظر گرفته شده، قانونی است که می تواند از فروش داده های کاربران توسط وب سایت‌ ها و مرورگرها به اشخاص ثالث، آن هم بدون رضایت و اطلاع کاربران جلوگیری کند.

دستور العمل اجرایی مرکز ملی فضای مجازی برای حفظ حریم خصوصی کاربران ایرانی

در این راستا سال گذشته مرکز ملی فضای مجازی هم دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران را تصویب و به دستگاه‌های مختلف برای اجرا ابلاغ کرد. براساس این دستورالعمل سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم شدند تا  در برابر تهدیدات سایبری و مخاطرات نقض حفظ حریم خصوصی، کاربرانشان را ایمن کنند. همچنین سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی باید داده‌های کاربران را صرفاً در حد اقلام مورد نیاز و متناسب با اهداف صریح و مشخص جمع آوری کرده و اگر کاربران درخواستی مبنی بر حذف بدون قید و شرط تمام یا بخشی از داده های خود را داشتند، این امکان را فراهم کنند تا ضمن رعایت مفاد قانون آیین دادرسی کیفری، داده های مورد نظر حذف شوند.

حسین دلیریان - سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در همین زمینه خبر داده است که تا قبل از سال جدید، بخش هایی از این دستورالعمل که امکان اجرای سریعتر آن وجود داشت، توسط کسب و کارهای بخش خصوصی و سامانه‌های دولتی اجرا شده و بقیه مفاد دستورالعمل نیز در مسیر اجرا قرار داشته که برای تامین زیرساخت‌ها و ابعاد فنی آن، مهلت اجرای کامل به ۴ ماه پس از تاریخ ابلاغ تمدید شده است.

بازخوانی تجربه آمریکا در حفاظت از کاربران آمریکایی

آمریکا هم برای تصویب قانونی در این زمینه گام برداشته و به تازگی با موافقت نمایندگان کلیدی خود، آن را برای تصویب در کنگره مطرح کرده است.

نکته جالب توجه در قانون آمریکا این است که قانون گذاران این کشور بر این تاکید دارند که جمع آوری داده‌های کاربران توسط شرکت‌های فناوری باید محدود شده و به آمریکایی‌ها قدرت بیشتری برای جلوگیری از فروش اطلاعات شخصی شان یا امکان حذف آنها، داده شود. این دقیقا مشابه دستورالعملی است که مرکز ملی فضای مجازی پیشتر مصوب و ابلاغ کرده است.

از طرفی قانونگذاران آمریکایی این قانون دو حزبی را بهترین فرصت دانستند که در دهه‌های گذشته برای ایجاد استاندارد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها مطرح شده و به افراد حق کنترل اطلاعات شخصی خود را می‌دهد که یک گام مثبت رو به جلو در آمریکا است.

گام رو به جلوی ایران

اما مرکز ملی فضای مجازی کشور در گامی جلوتر در کنار ایجاد امکان مدیریت داده های شخصی کاربران توسط خودشان و افزایش حفظ حریم خصوصی آنها توسط ارایه دهندگان خدمات، براین نکته نیز تاکید داشته که داده هایی که هویت کاربران براساس آنها شناسایی می شود، باید توسط سکوها و سامانه های ارایه دهنده خدمات به صورت رمزنگاری ذخیره شود. این بدان معناست که در صورت هک و نقض اطلاعات این داده ها در زمان انتشار امکان بازیابی و شناسایی نخواهند داشت.

در واقع دستورالعمل این مرکز، علاوه بر این که سپری محافظ در برابر مهاجمان برای کاهش خطر نقض حریم خصوصی مردم ایجاد کرده، ارایه دهندگان خدمات را موظف به توضیح چگونگی جمع آوری و استفاده از این داده ها و در نهایت رمز نگاری و ارتقای ایمنی داده های ذخیره شده نیز کرده است.

نکته عبرت آموز برای نخبگان ایرانی

البته باید دید که در نهایت پیش نویس ارایه شده در کنگره آمریکا با چه اصلاحات و مفادی مصوب و اجرایی خواهد شد، چرا که کنگره آمریکا قبلا هم درباره اقدامات حفاظتی حریم خصوصی در فضای آنلاین بحث داشته و درباره استفاده از داده ها توسط شبکه های اجتماعی اعلام نگرانی کرده است اما نمایندگان آن به اجماع و توافق در این حوزه دست نیافتند.

در حالی که در ایران هرگونه قانونگذاری درباره فضای مجازی با مخالفت برخی جریان ها روبه رو می شود اما توافق اولیه قانون گذاران آمریکایی در تصویب قانونی همانند دستورالعمل مرکز ملی فضای مجازی که در آن خواست کاربران در آن در کنار منافع ارایه دهندگان خدمات در نظر گرفته شده، دستاوردی بزرگی در آمریکا اعلام شده است و این یک نکته عبرت آموز برای نخبگان ایرانی باشد که تلاش کنند وفاق ملی در جهت ساماندهی فضای مجازی ایران ایجاد شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند (فیلم)
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره ای توسط بازیگر زن «نون خ» | آرزوی سلامتی خانم بازیگر برای ترانه علیدوستی + ویدئو
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند