Web Analytics Made Easy - Statcounter

سریال بلاتکلیفی گندم کاران لرستانی و عدم پرداخت به‌موقع بهای محصولشان هرساله تکرار می‌شود و امسال نیز پس از گذشت ماه‌ها هنوز طلب خود را دریافت نکرده‌اند و از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، باوجوداینکه کشاورزان از اقشار زحمت‌کش جامعه هستند و در راستای تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی گام برمی‌دارند ولی متأسفانه با دغدغه و مشکلاتی مواجه‌اند و مورد بی‌مهری و کم‌لطفی‌های زیادی قرار می‌گیرند و یکی از دغدغه‌های اصلی این قشر پرداخت نشدن مطالبات آنان از سوی مسئولان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گندم کاران لرستانی علی‌رغم افزایش در تولید محصول، با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هرساله شاهد دیرکرد در پرداخت مطالبات آنان هستیم و امسال نیز باوجوداینکه چندین ماه از فصل برداشت گندم می‌گذرد ولی هنوز که هنوز است مطالبه کشاورزان پرداخت‌نشده این در حالی است که فصل کاشت مجدد گندم فرارسیده ولی کیسه کشاورزان‌ همچنان خالی است.

پول گندم کاران لرستانی پرداخت نشد

کشاورزان هرساله گندم خود را با زحمت فراوان تولید و باقیمت مشخص‌شده از سوی دولت به مراکز خرید گندم تحویل می‌دهند و انتظار دارند بهای گندم آن‌ها نیز به‌موقع پرداخت شود ولی متأسفانه این امر تحقق‌نیافته و بخش قابل‌توجهی از گندم کاران از پرداخت نشدن پول محصول خود شاکی هستند.

امیدی یکی از کشاورزان لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مردادماه امسال حدود هشت تن گندم تحویل سیلوهای خرید گندم دادم ولی تاکنون تنها یک‌میلیون و 200 هزار تومان از بهای گندم را آن‌هم در سه نوبت پرداخت کردند و در حال حاضر حدود 9 میلیون تومان از سازمان جهاد کشاورزی طلب دارم.

وی افزود: یک کشاورز با هزاران رنج و سختی اقدام به کاشت گندم می‌کند ولی متأسفانه در زمان برداشت و فروش محصول با مشکل عدم پرداخت پول گندم روبه‌رو می‌شود و این مسئله هرساله تکرار می‌شود و مسئولان هیچ‌گونه توجهی نمی‌کنند.

وعده‌هایی که عملی نمی‌شود

این کشاورز عنوان کرد: متأسفانه زمان خریداری گندم وعده پرداخت مدت‌زمانی کوتاه و به‌موقع را می‌دهند ولی به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند، علی‌رغم اینکه تنها امید یک کشاورز به برداشت و فروش محصول خود است ولی باگذشت ماه‌ها هنوز نتوانسته‌ایم مبلغی دریافت کنیم حتی پول خرید بذر اصلاح‌شده برای کاشت مجدد نداریم.

وی بیان کرد: از مرحله کاشت تا برداشت محصول باید هزینه‌های بسیاری را بپردازیم حتی برخی هزینه‌ها را چون درآمد دیگری جز کشاورزی نداریم نمی‌توانیم پرداخت کنیم و به امید فروش محصول می‌مانیم ولی متأسفانه پس از فروش محصول نیز با مشکل پرداخت نکردن طلبمان از سوی دولت مواجه می‌شویم.

امیدی تصریح کرد: باوجوداینکه چندین ماه از تحویل گندم می‌گذرد ولی خبری از پرداخت پول نیست، چرا کسی به فکر ما کشاورزان نیست؟ گندمی که تحویل داده‌ایم حاصل یک سال تلاش و سختی است، حاصل هزینه‌هایی است که برای تولید کرده‌ایم، اگر همین روال ادامه داشته باشد ما نیز مجبوریم از تولید گندم دست بکشیم.

کیسه خالی کشاورزان پس از 5 ماه

آیت‌الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان در راستای پرداخت نشدن طلب گندم کاران از سوی دولت اظهار داشت: با توجه به اینکه قریب به پنج ماه از خرید گندم گذشته است ولی متأسفانه تاکنون تنها حدود 60 درصد از طلب گندم کاران به کشاورزان پرداخت‌شده است.

وی افزود: همچنان که مسئولان وعده دادند مابقی طلب کشاورزان را پرداخت می‌کنند ولی متأسفانه تا به امروز این مسئله عملی نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان عنوان کرد: کشاورزان به ما مراجعه می‌کنند، مشکل‌دارند و گرفتار هستند، یک سال زحمت‌کشیده‌اند طبیعتاً امیدشان به این بوده که محصولشان را می‌فروشند و مشکلات خود را حل می‌کنند.

وی بیان کرد: کشت دوباره شروع‌شده و کشاورزان برای خرید بذر، سم و کود نیاز به پول‌دارند؛ کشاورزان فقط درآمدشان همین محصول کشاورزی است که اگر این پول داده نشود قطعاً مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می‌شود.

اعتراض کشاورزان برای دریافت مطالبات

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه تأخیر در پرداخت طلب کشاورزان، تولید گندم را دچار مشکل می‌کند تصریح کرد: کشاورزان گلایه‌مند هستند و شدیداً اعتراض دارند چراکه واقعاً ازلحاظ مالی وضعیت مناسبی ندارند و درآمدشان فقط همین مقدار گندم بوده است.

وی گفت: جا دارد مسئولان بیشتر تلاش کنند و به‌زودی به وعده‌های خودشان عمل کنند و طلب کشاورزان را بدهند تا هر چه زودتر این کشاورزان بتوانند با کشت جدید و فعالیت جدید به امر تولید بپردازند.

کیانوش حمیدیان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امسال 371 هزار تن گندم از کشاورزان لرستانی خریداری‌شده که تاکنون 50 درصد از مطالبه کشاورزان پرداخت‌شده و 50 درصد دیگر باقی‌مانده است.

وی افزود: هزینه خریداری گندم از کشاورزان استان حدود 480 میلیارد تومان بوده که در حال حاضر حدود 250 میلیارد تومان به گندم کاران بدهکار هستیم.

50 درصد طلب کشاورزان پرداخت نشد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان در راستای پرداخت طلب کشاورزان استان لرستان عنوان کرد: باید در سطح کلان کشور در مورد پرداخت طلب گندم کاران تصمیم‌گیری ‌شود و در حال حاضر زمان پرداخت مطالبه کشاورزان مشخص نیست.

وی بیان کرد: با توجه به قولی که وزارت خانه داد بنا بود تا پایان مهرماه مقداری از مطالبه کشاورزان پرداخت شود ولی فعلاً شواهدی دال بر پرداخت مطالبات وجود ندارد و زمان پرداخت معلوم نیست.

حمیدیان تصریح کرد: تأمین اعتبار باید توسط هیئت دولت انجام شود ولی تاکنون به دلیل مشکلات اعتباری موفق نبوده‌ایم در این راستا اعتباری جذب کنیم که همچنان پیگیری انجام می‌شود تا بتوانیم مطالبه کشاورزان را پرداخت کنیم.

رشد 5 درصدی تولید گندم در سال 96

وی خاطرنشان کرد: این مشکل تنها مختص به استان لرستان نیست و مربوط به‌کل کشور است که در صورت تأمین اعتبار طلب کشاورزان پرداخت می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان به کاشت گندم در استان اشاره و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال 55 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان لرستان زیر کشت گندم آبی و 195 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم دیم برود.

وی گفت: سال گذشته به خاطر بارندگی‌هایی که وجود داشت و سطح زیر کشت آبی بود، سالی ویژه ازنظر تولید گندم بود به‌طوری‌که 580 هزار تن تولید گندم داشتم و سازمان جهاد کشاورزی 510 هزار تن از کشاورزان گندم خریداری کرد و امسال نیز با توجه به خرید 371 هزار تنی گندم از کشاورزان شاهد رشد پنج‌درصدی خرید گندم نسبت به سال‌های ماقبل بوده‌ایم.

با توجه به اینکه در فصل کاشت گندم قرار داریم و هنوز رقم قابل توجهی از مطالبات گندمکاران باقی مانده این امر کشاورزان را با چالش‌های متعددی روبه رو کرده است و از طرفی همین تاخیر در پرداخت مطالبات می تواند خودکفایی گندم را دستخوش تغییر و تحول قرار دهد که لازم است متولیان امر به پرداخت مطالبات کشاورزان و این قشر تلاشگر جامعه توجه بیشتری داشته باشند.

گزارش: فاطمه بیرانوند

انتهای پیام/

R41450/P1010113/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۲۲۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امید جهان نژادیان بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه ای بیان کرد: از ابتدای فصل خرید گندم در خوزستان تاکنون بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده که از این میزان بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم از مراکز خرید روباز به مراکز استاندارد ارسال شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان تصریح کرد: روزانه ییش از ۶۰ هزار تن گندم توسط ۱۰۳ مرکز خرید در استان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به نرخ ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

جهان نژادیان یادآور شد: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم از گندم کاران خوزستانی به صورت تضمینی خریداری شده است.

کد خبر 6093248

دیگر خبرها

  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت