Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛   دکتر هدایت حسینی  با اشاره به اینکه 76 درصد مرگ و میر در ایران براثر بیماری های غیر واگیر است، افزود: در کنار تغذیه ناسالم، کم تحرکی و مصرف دخانیات نیز نقش زیادی در ابتلا به بیماری های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از این بیماری ها دارند.
وی یکی از مهمترین علل فوت ایرانی ها را بیماری های قلبی و عروقی خواند و اظهار کرد: با توجه به افزایش مصرف غذاهای ناسالم و مصرف دخانیات پیش بینی می شود که مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسینی همچنین با اشاره به اجرای برنامه ملی امنیت غذایی در مناطق شهری، حاشیه شهرها و روستایی گفت: تامین غذای سالم و مقوی بخش عمده ای از امنیت غذایی است و باید در این مسیر گام برداریم.
وی با بیان این که اضافه وزن و چاقی یکی از عوارض مصرف غذاهای ناسالم است، گفت: برخی مردم از الگوی غذایی سالم پیروی نمی کنند و دچار عوارض متعدد می شوند.
 
**مصوبات برنامه ششم و بهبود تغذیه در کشور
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به این که مصوبات خوبی در برنامه ششم توسعه اقتصادی در زمینه تغذیه وجود دارد، اظهار کرد: با اجرایی شدن این مصوبات شاهد بهبود تغذیه در کشور خواهیم بود.
حسینی ادامه داد: با برنامه ریزی، باید شرایط اجرایی شدن این مصوبات فراهم شود تا مردم از غذاهای سالم و با کیفیت مناسب استفاده کنند.
وی نصب برچسب مقدار محصولات نمک، چربی ، شکر و اسید های چرب ترانس را کاری ارزشمند اعلام کرد و گفت: مردم با مشاهده این برچسب مطلع می شوند که مقدار این عوامل چقدر است.
بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها از مهمترین بیماری های غیرواگیر هستند که سالانه جان تعدادی از هموطنان را می گیرند. سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشور به حدود 30 سال رسیده است و روزانه 300 نفر در کشور در اثر سکته های قلبی جان خود را از دست می دهند که بخش قابل توجه آن مربوط به شهر تهران است.
سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر ایرانیان است اما آمار فوت شدگان براثر این بیماری در برخی کشورهای پیشرفته کاهش یافته و به پنجمین عامل مرگ و میر تبدیل شده است.
در ایران هر پنج دقیقه یک نفر به سکته قلبی دچار می شود.
هر سال حدود 50 هزار نفر در اثر ابتلا به سرطان ها در ایران جان خود را از دست می دهند و سالانه 9 هزار نفر در کشور دچار این بیماری می شوند؛ پیش بینی می شود این تعداد در دهه بعدی به 150 هزار نفر در سال برسد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۲۵۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل

علیرضا آقا شاهی رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اینکه  بیش از ۷۰ درصد هزینه های دامداری ها را خوراک مصرفی شامل می شود، گفت: با بهره برداری از خوراک کامل دام، این هزینه ها را به نسبت های مختلف در دامداری های گوناگون، کاهش داد و خلاء عملکردی موجود را تا حدودی پر کرد.

به گفته او، هرچند که نهاده های مورد استفاده به عنوان مثال در مرغداری های کشور از کیفیت مطلوبی نسبت به کشورهای همسایه برخوردار است، اما بهره وری تولیدات، کمتر از حد انتظار است. بنابراین خلاء عملکردی خوراک، در این بخش  نیز کاملا مشهود است. 

او با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد جو و بالای ۸۰درصد ذرت و کنجاله مصرفی در خوراک دام از خارج از کشور وارد می شود، افزود: طبق آمارهای موجود، بیش از ۴۰ درصد تولیدات دامی اعم از گوشت و شیر، در واحدهای متوسط و خرده پا انجام می شود. این در حالی است که چنین واحدهایی یا بهره کمی از دانش تغذیه دارند و یا امکان بکارگیری آن در مزرعه به دلایل مختلف را ندارند.

آقاشاهی یکی از دلایل وجود خلاء عملکردی را عدم پشتیبانی و توجه به این واحدها را در مقایسه با واحدهای بزرگ دانست و گفت: یکی از وظایف موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، انجام پژوهش های کاربردی در این زمینه است. به عبارتی محققان علوم دامی برای حل مشکل تامین خوراک، برای دامداران متوسط و کوچک، به پژوهش های گسترده ای در قالب خوراک کامل دست زده اند تا خلاء بهره وری را کاهش  دهند. در این راستا در قالب تفاهم نامه با شرکت خصوصی و بهره مندی از توان این بخش مهم، اقدام به گسترش این تکنولوژی کرده است.

به گفته رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، این موسسه علاوه بر خوراک خشک، در خصوص سیلاژ خوراک کامل مرطوب نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته و سعی در توسعه آن با مشارکت بخش خصوصی دارد.

این مقام مسئول گفت: اگر به طور مثال، یک گاو شیری، روزانه ۲۰کیلوگرم خوراک خشک مصرف کند و حدود ۱۰ درصد یعنی ۲ کیلوگرم از آن به دلایل مختلف، به مصرف دام نرسیده و پرت شود، با فرض شرایط عادی و مدیریت متوسط و نیز قیمت حدود ۱۵ هزارتومان برای هر کیلوگرم خوراک، این هدررفت در یک دامداری ۵۰ راسی ماهانه ۴۵ میلیون تومان خواهد شد. اما با بهره برداری از خوراک کامل دام، علاوه بر بهبود بهره وری، جبران خلاء عملکردی و عدم نیاز به انباشت سرمایه برای دامدار، این صرفه جویی برای واحد مورد نظر، حتمی خواهد بود.

آقاشاهی با اشاره به ضرورت توجه به تولید با مشارکت مردم، تاکید کرد: در کنار حل مشکلات دامداران، استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی نیز مد نظر محققان بوده است. در همین راستا، دو تفاهمنامه برای ایجاد زنجیره تولید و گسترش فرهنگ خوراک دام کامل، با دو شرکت خصوصی در آذربایجان غربی و شرقی در دو زمینه متفاوت از خوراک دام کامل منعقد شده که امید می رود گامی بلند در راستای افزایش بهره وری و کاهش فشار واردات نهاده های ضروری باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل
  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا (+عکس)
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • سردار سلیمانی: عملیات «وعده صادق» عامل خودباوری است
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • بدون دانش ایرانیان اجرای طرح بزرگ «اومااویا» غیرممکن بود
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد