Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@06:17:11 GMT

قطعی شدن حکم جابه‌جایی روستایی که دهان باز کرد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۳۷۳۰۰

قطعی شدن حکم جابه‌جایی روستایی که دهان باز کرد

بعد از گذشت بیش از ۴ سال از بروز پدیده فرونشست زمین در روستای دیندارلو فسا معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس از انتقال قطعی این روستا به حاشیه مکان فعلی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، از گذشته و زمین‌های کشاورزیشان که می‌گوید برقی در چشمم ظاهر می‌شود، اما حالا خشکسالی نه تنها شغل آبا و اجادیش را تعطیل کرده است بلکه با فرونشست زمین روستایشان حالا باید خاطرات سال‌های گذشته را بگذارد و به مکان جدید کوچ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌گوید: سال‌های قبل چون می‌دانستیم زمین‌های کشاورزیمان با باران سیراب می‌شود و اگر باران ببارد سال پرمحصولی داریم انتظار بارندگی را می‌کشیدیم اما از وقتی فرونشست زمین در روستا رخ داده اسم باران هم تنمان را می‌لرزاند چون ترس این را داریم که خانه‌هایمان خراب شود.

سریع می‌گوید: فک نکنید از باریدن باران خوشحال نمی‌شویم زیرا تنها کسانی که دائما چشم به اسم دارند ما کشاورزان هستیم چون روزی ما از زمین و آسمان است، ولی مسئله این است که سال گذشته سیل چندین خانه روستا را تخریب کرد اما چون در روستا فرونشست رخ داده اجازه ساخت و ساز را به آنها نمی‌دهند و بندگان خدا آواره خانه اقوام یا روستاها و شهرهای دیگر شده‌اند.

می‌گوید: کوچ کردن و جابه‌جایی برای شما جوانان آسان است اما برای ما که عمری در این روستا زندگی کرده‌ایم، زمین کشاورزی و خانه‌مان اینجاست رفتن از این مکان سخت است، بعد از فرونشست زمین خیلی‌ها از روستا رفته‌اند که فرزندان خودم هم جز آنها هستند.

مهاجرت 200 نفر از روستای دیندارلو

اینها سخنان یکی از اهالی قدیمی روستای دیندارلو فسا است که 4 سال پیش دچار فرونشست زمین شده است، فرونشستی که به گفته دهیار این روستا سبب مهاجرت 200 نفر از اهالی روستا طی دو سال شده است زیرا به دلیل بروز ین پدیده بهسازی روستا توسط بنیاد مسکن متوقف شده است و مردم اجازه ساخت و ساز در این روستا را ندارند.

دهیار روستای دیندارلو گفته است: سیل بهمن سال گذشته به 20 خانه این روستا آسیب زد اما به دلیل توقف بهسازی امکان تعمیر این منازل وجود ندارد و صاحبان این منازل نیز مجبور به اقامت در روستاهای دیگر یا منازل اقوامشان شده‌اند.

از همان ابتدا که پدیده فرونشست در روستای دیندارلو فسا رخ داد زمزمه‌هایی برای جایه‌جایی این روستا وجود داشت، اما با گذشت 4 هنوز اهالی روستا بین ماندن و رفتن از این روستا سرگردان هستند و همین بلاتکلیفی سبب شده که به مکان‌های دیگر مهاجرت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اردیبهشت امسال طی گفت‌‌وگو با تسنیم گفته بود: :بنا بوده که مرکز مطالعات زمین‌شناسی جنوب کشور نتیجه مطالعات خود را در 2 ماه ابتدایی امسال اعلام کنند و به زودی جابه‌جایی کامل یا بخشی از روستای دیندارلو تعیین تکلیف شود.

حال بعد از گذشت 5 ماه از وعده مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، خبرهایی از قطعی شدن جابه‌جایی روستای دیندارلو فسا به گوش می‌رسد.

تاسیس روستای جدید در حاشیه روستای دیندارلو

مصطفی هاشمی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس گفته است: جانمایی کارشناسی برای جابه جایی روستای دیندارلو فسا و روستای کوه سفید داراب که از رانش و فرونشست زمین آسیب جدی دیده‌اند انجام شده است.

وی با بیان اینکه روستای کوه سفید داراب به محل جدید و روستای دیندارلو فسا در حاشیه روستای فعلی ایجاد می‌شود، از اعضای شورای اسلامی و دهیار این دو روستا خواسته است مردم و اهالی روستا را برای انتقال به مکان جدید توجیه کنند زیرا برخی روستاییان به علت علاقه‌مندی و پیوندی که با روستا خود دارند یا به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی دربرابر جابه‌جایی مقاومت می‌کنند.

هاشمی عنوان کرده است: شکاف‌های به طول 300 متر و عرض 2 تا 3 متر در روستای دیندارلو فسا ایجاد شده که همه زیرساخت‌های این روستا و خانه‌های اهالی را تهدید می‌کند بنابراین جابه‌جایی این روستا امری ضروری است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر خطر فرونشست زمین 20 دشت فارس که شامل 60 روستا می‌شود را تهدید می‌کند، افزوده است: فرونشست سبب ایجاد ترک در منازل روستاییان می‌شود بنابراین جابه‌جایی روستاهایی مثل دیندارلو فسا، کوه سفید داراب و مشایخ ممسنی لازم است.

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

انتهای پیام/

R41382/P36439/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۷۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت

آفتاب‌‌نیوز :

خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.

احمد رجبی با اشاره به وقوع فرونشست در محله سلطان‌آباد شهر گلستان اظهار داشت: پدیده فرونشست در یکی از معابر فرعی سلطان‌آباد، به علت نشتی آب منجر به حادثه شد.

وی با بیان اینکه یک دستگاه خودرو پراید در حین فرونشست زمین به دل زمین کشیده شد افزود: خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری گلستان در پایان خاطرنشان کرد: در این حادثه، خوشبختانه هیچگونه مصدومی وجود نداشت و با کمک عوامل عمرانی و خدمات شهری شهرداری گلستان خودرو پراید از دل زمین بیرون کشیده شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • (تصاویر) فرونشست زمین در مشهد
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت
  • عکس | بلعیده شدن پراید در خیابان پس از فرونشست زمین
  • فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت
  • اطلاعیه قطعی گاز در هوراند و کلیبر
  • فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد
  • فردا ؛ قطعی برق درارومیه