Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از شیراز، از گذشته و زمین‌های کشاورزیشان که می‌گوید برقی در چشمم ظاهر می‌شود، اما حالا خشکسالی نه تنها شغل آبا و اجادیش را تعطیل کرده است بلکه با فرونشست زمین روستایشان حالا باید خاطرات سال‌های گذشته را بگذارد و به مکان جدید کوچ کند.

می‌گوید: سال‌های قبل چون می‌دانستیم زمین‌های کشاورزیمان با باران سیراب می‌شود و اگر باران ببارد سال پرمحصولی داریم انتظار بارندگی را می‌کشیدیم اما از وقتی فرونشست زمین در روستا رخ داده اسم باران هم تنمان را می‌لرزاند چون ترس این را داریم که خانه‌هایمان خراب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سریع می‌گوید: فک نکنید از باریدن باران خوشحال نمی‌شویم زیرا تنها کسانی که دائما چشم به اسم دارند ما کشاورزان هستیم چون روزی ما از زمین و آسمان است، ولی مسئله این است که سال گذشته سیل چندین خانه روستا را تخریب کرد اما چون در روستا فرونشست رخ داده اجازه ساخت و ساز را به آنها نمی‌دهند و بندگان خدا آواره خانه اقوام یا روستاها و شهرهای دیگر شده‌اند.

می‌گوید: کوچ کردن  و جابه‌جایی برای شما جوانان آسان است اما برای ما که عمری در این روستا زندگی کرده‌ایم، زمین کشاورزی و خانه‌مان اینجاست رفتن از این مکان سخت است، بعد از فرونشست زمین خیلی‌ها از روستا رفته‌اند که فرزندان خودم هم جز آنها هستند.

مهاجرت ۲۰۰ نفر از روستای دیندارلو

اینها سخنان یکی از اهالی قدیمی روستای دیندارلو فسا است که ۴ سال پیش دچار فرونشست زمین شده است،  فرونشستی که به گفته دهیار این روستا سبب مهاجرت 200 نفر از اهالی روستا طی دو سال شده است زیرا به دلیل بروز ین پدیده بهسازی روستا توسط بنیاد مسکن متوقف شده است و مردم اجازه ساخت و ساز در این روستا را ندارند.

دهیار روستای دیندارلو گفته است: سیل بهمن سال گذشته به ۲۰ خانه این روستا آسیب زد اما به دلیل توقف بهسازی امکان تعمیر این منازل وجود ندارد و صاحبان این منازل نیز مجبور به اقامت در روستاهای دیگر یا منازل اقوامشان شده‌اند.

از همان ابتدا که پدیده فرونشست در روستای دیندارلو فسا رخ داد زمزمه‌هایی برای جایه‌جایی این روستا وجود داشت، اما با گذشت 4 هنوز اهالی روستا بین ماندن و رفتن از این روستا سرگردان هستند و همین بلاتکلیفی سبب شده که به مکان‌های دیگر مهاجرت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اردیبهشت امسال طی گفت‌‌وگو با امتداد گفته بود: :بنا بوده که مرکز مطالعات زمین‌شناسی جنوب کشور نتیجه مطالعات خود را در 2 ماه ابتدایی امسال اعلام کنند و به زودی جابه‌جایی کامل یا بخشی از روستای دیندارلو تعیین تکلیف شود.

حال بعد از گذشت ۵ ماه از وعده مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، خبرهایی از قطعی شدن جابه‌جایی روستای دیندارلو فسا به گوش می‌رسد.

تاسیس روستای جدید در حاشیه روستای دیندارلو

مصطفی هاشمی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس گفته است: جانمایی کارشناسی برای جابه جایی روستای دیندارلو فسا و روستای کوه سفید داراب که از رانش و فرونشست زمین آسیب جدی دیده‌اند انجام شده است.

وی با بیان اینکه روستای کوه سفید داراب به محل جدید و روستای دیندارلو فسا در حاشیه روستای فعلی ایجاد می‌شود، از اعضای شورای اسلامی و دهیار این دو روستا خواسته است مردم و اهالی روستا را برای انتقال به مکان جدید توجیه کنند زیرا برخی روستاییان به علت علاقه‌مندی و پیوندی که با روستا خود دارند یا به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی دربرابر جابه‌جایی مقاومت می‌کنند.

هاشمی عنوان کرده است: شکاف‌های به طول 300 متر و عرض 2 تا 3 متر در روستای دیندارلو فسا ایجاد شده که همه زیرساخت‌های این روستا و خانه‌های اهالی را تهدید می‌کند بنابراین جابه‌جایی این روستا امری ضروری است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر خطر فرونشست زمین ۲۰ دشت فارس که شامل ۶۰ روستا می‌شود را تهدید می‌کند، افزوده است: فرونشست سبب ایجاد ترک در منازل روستاییان می‌شود بنابراین جابه‌جایی روستاهایی مثل دیندارلو فسا، کوه سفید داراب و مشایخ ممسنی لازم است.

امتداد نیوز بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر امتداد نیوز استان فارس در جریان بگذارند.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۷۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مقام مسئول: ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد

رئیس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حدود ۳۰ درصد مساحت خوزستان (۲۰ هزار کیلومتر) تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم، علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: شاید کمی دور از انتظار باشد، اما در استانی که عمده‌ترین منابع آبی آن آب‌های سطحی است، نیز فرونشست زمین با گستردگی قابل ملاحظه‌ای در حال رخداد است.

وی افزود: مساحتی نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر، حدود ۳۰ درصد مساحت کل استان، تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: خصوصیت بارز پدیده فرونشست زمین در خطه استان خوزستان، وسعت بالا و مقدار متوسط پایین نرخ سالانه است که دلالت بر سطحی بودن افت آب و همچنین معرف حساس بودن ارتفاع سطح به تغییرات آب نهشته‌های آبرفتی ریزدانه نه چندان عمیق است.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: اثر فرونشست زمین در زمین‌های هموار میان ارتفاعی ایذه، در گستره بهبهان و اطراف آن (با وسعت تقریبی ۳۵۰ کیلومتر مربع)، شوش، دزفول، الوان، اهواز، بستان، دشت آزادگان، بندر ماهشهر و امیدیه، رامهرمز و لالی را می‌توان شناسایی کرد که به‌طور عمده نرخ سالیانه کمتر از ۵ سانتی متر در سال را دارند.

بیت‌الهی با بیان «هرچند در برخی مناطق در شوش عدد ۷ و شهرستان اهواز عدد ۶ سانتی متر در سال نیز برآورد شده است» گفت: کاهش حجم آب‌های سطحی، استمرار برداشت از آبخوان‌ها دلایل اصلی توسعه وسیع پهنه‌های فرونشست زمین در استان خوزستان است.

دیگر خبرها

  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود
  • آلودگی آب رودخانه روستای سنقرآباد به لطف گاوداری + فیلم
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • فرونشست در اصفهان و خوزستان به بیش از ۷تا۱۰ سانتی متر رسید
  • یک مقام مسئول: ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • مشق عشق فداکاری در مدرسه روستایی در زفره