Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- توسعه صادرات غيرنفتي از جمله راهبردهاي مهم در زمينه تحقق اقتصاد مقاومتي است. بررسي آمارها نشان مي دهد در پنج‌ماه نخست امسال 68 تن و 640 کيلوگرم زعفران به ارزش 92 ميليون و 623 هزار دلار به 54 کشور مختلف صادر شده است که 48. 26 درصد از نظر وزني و 22. 16 درصد از نظر ارزشي نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته افزايش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، در کنار رشد صادرات محصولات کشاورزي، رونق توليد صنايع معدني و پرداخت تسهيلات در راستاي ارتقاي وضعيت اشتغال، نمايانگر تحقق و عملياتي شدن بخش مهمي از اهداف اقتصاد مقاومتي است.
اين گزارش بخشي از مهمترين تحليل رسانه ها در يک هفته گذشته را در زمينه عملکرد دولت در اجرايي سازي سياست هاي اقتصاد مقاومتي مورد بررسي قرار داده است.
** رونق صادرات محصولات کشاورزي
کشاورزي و دامداري به عنوان يکي از مهمترين ظرفيت هاي ملي براي توليد داخلي مي توانند نقش مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي داشته باشد.
در همين زمينه «علي حسيني» عضو شوراي ملي زعفران از افزايش 26 درصدي صادرات زعفران در پنج‌ماه اول امسال خبر داد و اعلام کرد: براي صادرات حدود 400 تني زعفران در سال جاري آماده هستيم. البته در اين ميان همه کشورهاي همسايه که مي‌توانند از نظر اقليمي زعفران توليد کنند، تهديد بالقوه‌اي براي مهاجرت خاموش از طريق قاچاق پياز زعفران ايراني هستند که بايد در اين زمينه هوشيار باشيم.
در جهان حدود 350 تن زعفران مصرف مي‌شود که پتانسيل توليد استان‌هاي خراسان رضوي و جنوبي به تنهايي حدود 400 تن است، چرا که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزي در اين دو استان حدود 100 هزار هکتار زعفران کشت شده که در صورت عملکرد چهار کيلوگرمي که حداقل انتظار از اين اراضي است مي‌توان پيش بيني کرد که امسال بيش از 400 تن در اين دو استان توليد شود و بايد براي صادرات به همين اندازه برنامه‌ريزي کنيم.
وي با بيان اينکه ميزان مصرف زعفران در ايران نهايتا 60 تن است، افزود: در شرايط کنوني قيمت زعفران کاهش پيدا کرده و همه منتظر رسيدن زعفران امسال به بازار براي از سرگيري صادرات هستند، چراکه فصل برداشت اين محصول از آبان‌ماه آغاز مي‌شود.
براساس آمار در پنج‌ماه نخست امسال 68 تن و 640 کيلوگرم زعفران به ارزش 92 ميليون و 623 هزار دلار به 54 کشور مختلف صادر شده است که 48. 26 درصد از نظر وزني و 22. 16 درصد از نظر ارزشي نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته افزايش داشته است.
** توسعه صادرات غيرنفتي
توسعه صادرات غيرنفتي از جمله راهبردهاي مهم در زمينه تحقق اقتصاد مقاومتي بوده که بايد براساس اسناد بالادستي از جمله سند توسعه صادرات غيرنفتي کشور و برنامه ششم توسعه تدوين شود. يکي از مهم‌ترين بند‌هاي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي بر توليد صادرات‌ محور تاکيد دارد.
تجربيات بعد از انقلاب نشان مي‌دهد که اقتصاد وقتي رونق و شکوفايي را تجربه خواهد کرد که توليد بر صادرات متکي باشد. از طرف ديگر برون‌گرايي همراه با درون‌نگري که در سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي مورد تاکيد قرار گرفته است، نشانه ديگري از لزوم توجه به محوريت صادرات در اقتصاد است.
در همين زمينه «مهدي کرباسيان» رئيس هيات عامل ايميدرو پيش‌بيني کرد که تا پايان امسال صادرات فولاد با ثبت رکورد به 7 تا 8 ميليون تن برسد. او افزود: در نيمه نخست سال 96، در بخش فولاد از نظر وزني، صادرات خوبي صورت گرفت و در اين مدت، 3 ميليون و 500 هزار تن فولاد صادر شد که با ادامه اين روند، پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال با رکورد جديد، رقم صادرات به 7 تا 8 ميليون تن برسد.
کرباسيان همچنين به برنامه 55 ميليون تني فولاد تا چشم‌انداز 1404 اشاره کرد و گفت: در اين برنامه، حدود 15 ميليون تن صادرات فولاد ديده شده است و بايد تلاش کنيم به صادراتي با ارزش افزوده بالاتر برسيم و از نظر فناوري، عقب‌ماندگي‌ها را جبران کنيم. با سياست جلوگيري از خام فروشي، در 6 ماهه نخست امسال، در توليد کنسانتره آهن، 21 درصد، گندله 25 درصد و آهن اسفنجي 12 درصد رشد داشته‌ايم که با بهره‌برداري از کارخانه‌هاي جديد به‌ويژه در بخش آهن اسفنجي، اين رقم‌ها بيشتر مي‌شود.
**تحقق اقتصاد مقاومتي در صنايع معدني
صنعت و معدن يکي از بخش‌هاي مهم و موثر اقتصاد کلان در ايران است. در همين زمينه «جعفر سرقيني» در مراسم افتتاحيه دهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت سنگ محلات گفت: توسعه پايدار در ذات حوزه معدن است و در زمان تحريم‌ها نيز معدن و صنايع معدني تنها حوزه‌اي بود که کمترين آسيب را ديد.
وي ضمن تاييد کاستي‌ها در حوزه سنگ از رشد صادرات در حوزه معدن و صنايع معدني خبر داد و گفت: ميزان صادرات مواد معدني در سال ١٣٩٥ معادل 6. 6 ميليارد دلار بوده که 5. 1 ميليارد دلار رشد داشته است. همچنين در سال گذشته ٦ ميليون تن صادرات داشتيم و صادرات ٨ ميليون تني فولاد را براي سال جاري در دستور کار داريم.
«محمدرضا بهرامن» رئيس‌ خانه معدن ايران نيز معتقد است: صادرات سنگ ايران تا 5 سال آينده به 2 ميليارد دلار خواهد رسيد. از اين رو صادرات حلقه گمشده صنعت سنگ است و بسترسازي براي صادرات 2 ميليارد دلاري نيازمند اصلاح ساختار صادراتي است.
** اعطاي تسهيلات در جهت رونق اشتغال
پرداخت تسهيلات به واحدهاي صنعتي، از پيش نيازهاي رونق اشتغال است. در همين زمينه و در راستاي اجرايي شدن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، دولت با هم افزايي اعتبارات مالي که در اختيار دارد، زمينه اجراي برنامه‌هاي اشتغالزايي را فراهم کرد.
در مدت برنامه ششم توسعه کشور، يک ميليون و ٩١٤ هزار شغل در مناطق روستايي کشور بايد ايجاد شود. تخصيص ١.٥ ميليارد دلار منابع ارزي معادل ٥ هزار ميليارد تومان به اشتغال روستايي يکي از برنامه‌هاي دولت است.
به گفته «سيد ابوالفضل رضوي» معاون توسعه روستايي رئيس جمهوري آيين‌نامه استفاده از تسهيلات 11 هزار ميليارد توماني ايجاد شغل پايدار و مطمئن در حوزه‌هاي کشاورزي، صنايع دستي، گردشگري و صنايع فرآوري معدني است که روز گذشته در دولت تصويب شد.
رضوي با اشاره به نقش زنان روستايي و عشايري در توسعه پايدار به توجه دولت در مقوله توسعه روستاها اشاره کرد و گفت: وام 11 هزار ميليارد توماني از محل صندوق توسعه ملي اختصاص يافته است و هر کسي که پروژه قابل اجرا با ايجاد شغل پايدار در روستاها را تعريف کند و بازار مصرف هم براي توليدات خود پيدا کرده باشد مي‌تواند براي دريافت اين وام متقاضي شود.
معاون توسعه روستايي رئيس جمهوري متوسط کارمزد تسهيلات اشتغالزايي روستايي را 6 درصد عنوان کرد که به شغل‌هاي پايدارتري مانند کشاورزي، صنايع دستي، گردشگري، دوخت لباس يا صنايع فرآوري معدني اختصاص مي‌يابد که البته نرخ سود براي کساني که بومي روستا باشند، تحصيلکرده‌ها، يا ساکن شهر باشند تغيير مي‌کند.
پژوهشم**458**1601**خبرنگار: محمد ستاري**انتشار: شهناز حسني
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۳۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی سمیرم در جلسه کارگروه اشتعال شهرستان گفت: این تسهیلات براساس طرح‌های اشتغال پایدار به منتقاضیان داده می‌شود.
غلامحسین صابری، میزان اعتبار تسهیلات اشتغال ۱۴۰۲ را دویست و دو میلیارد تومان دانست و افزود: سال گذشته تعدادی از متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات نشدند که بانک‌ها امسال موظف به ارائه خدمات به آنها هستند.
شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

دیگر خبرها

  • اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بیماران خاص و صعب العلاج
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • اعطای ۲۱ هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در ۱ ماه
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال