Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:06:26 GMT

اشتغالزایی در بروجرد فقط بر روی کاغذ

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۶۰۴۵۱

اشتغالزایی در بروجرد فقط بر روی کاغذ

لرستان از جمله استان‏هایی بوده که دچار درد بیکاری است و متاسفانه هر روز بر این درد افزوده می‎شود. با وجود صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل بروجرد و افزایش روزافزون دستفروش در کنار خیابان‎ها که اغلب جوانان تحصیل‎کرده هستند، آمارهایی از اشتغالزایی داده می‎شود که با آنچه در سطح شهر دیده می‌‏شود همخوانی ندارد. 

به گزارش ایسنا، آماری در جلسات ارائه می‌‏شود که بعضی از آنها بیش از تعهد دستگاه مربوطه است اما وقتی به طور موشکافانه به آن نگاه می‎شود دیده خواهد شد که شغل‎های پایداری نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کار و شغل یک روزه دردی از بیکاری لرستان و بروجرد دوا نخواهد کرد و زمانی کارآیی دارد که درآمد مشخص و ثابت در طول روز و سال برای فرد داشته باشد. 
 
تعهد اشتغال بروجرد در سال گذشته 3402 نفر بوده که با تحقق 6 درصد بیشتر، این شهرستان توانست پس از سلسله رتبه دوم تحقق سهمیه اشتغال در لرستان را کسب کند. این آمار ارائه شده یعنی اینکه سال گذشته ۱۰۶ درصد اشتغال در بروجرد تحقق یافته است با توجه به حجم بیکاران در شهرستان به نظر می‎رسد فقط بر روی کاغذ است نه در واقعیت زیرا اگر به صحبت‌های رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در شهریور ماه سال گذشته نگاهی دقیق و تامل برانگیز داشته باشیم می‌فهمیم قضیه جور دیگری است.

عبدالعلی گیوه‌کی، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد معتقد است: امسال قرار است 3402 شغل در بروجرد ایجاد شود که با گذشت شش ماه از سال جاری تاکنون تنها یک سوم این امر محقق شده و 1100 شغل ایجاد شده است. 
 
وی افزود: در کل شهرستان بروجرد 35 درصد تعهد اشتغال محقق شده و برخی از دستگاه‎ها نسبت به تعهد اشتغالی که داشته‎اند تاکنون اقدامی انجام نداده و میزان تعهد آنها در ایجاد شغل صفر است. طی این مدت 37 میلیارد ریال از طریق بخش دولتی، 304 میلیارد ریال از طریق بخش خصوصی و 3046 میلیارد ریال هم از طریق بانک‎ها جذب شده که در مجموع حدود 40 درصد سرمایه جذب شده است. 
 
گیوه‎کی اضافه کرد: برخی از دستگاه‌‏ها برای ثبت ایجاد اشتغال در سامانه با مشکلاتی همراه هستند که در تلاش هستیم تا مشکلات سامانه هرچه سریع‎تر برطرف شود. امسال نیز آمار ایجاد اشتغال افزایش یافته است که امید می‎رود این آمار اشتغال به صورت پایدار و حقیقی باشد نه تنها بر روی کاغذ. 

علی کورانی‎فر، معاون استاندار لرستان نیز در این باره گفت: دنبال آمار اشتغال نیستیم و هدف، ایجاد شغل برای جویندگان کار است و نباید به اشتغال و تولید به صورت سطحی نگاه شود و این موضوع تبدیل به آمارسازی و روزمرگی شود.  اشتغال و تولید موضوعی است که باید به صورت ویژه به آن توجه کرد و نباید سطحی با این موضوع مهم برخورد شود. 
 
فرماندار ویژه بروجرد تصریح کرد: در صورت رونق تولید و اشتغال همه مشکلات حل خواهد شد چراکه مسائل و معضلات فرهنگی، اجتماعی و اعتیاد به دنبال اشتغالزایی و تولید برطرف می‎شود.  باید به دنبال ایجاد شغل پایدار بود و شغل‎هایی را برای متقاضیان ایجاد کنیم که استمرار داشته نه اینکه فردی یک ماه شاغل باشد و 11ماه دیگر بیکار. 
 
وی بیان کرد: جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد اشتغال ضروری است اما متاسفانه گاهی به‎گونه‎ای رفتار می‎شود که سرمایه‎گذار از سرمایه‎گذاری در بخش‎هایی پشیمان می‎شود. 
 
معاون استاندار لرستان خاطرنشان کرد: وقتی مشکل بیکاری حل می‎شود که خروجی اشتغال بیشتری داشته باشیم. ما به دنبال آمار نیستیم بلکه تلاش ما ایجاد اشتغال است که دردی از بیکاری درمان شود. 
 
همچنین عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در این باره گفت: بخشی از آمارهای اشتغال که در سنوات گذشته اعلام شده است قبول نداریم و با استاندار نیز در مجمع مطرح شد که آمار واقعی باشد. اشتغال در شهرستان بروجرد و استان وضعیت چالش برانگیز و بسیار نامطلوبی دارد و قرار شد که با ارائه آمارهای غیرواقعی مقابله شود، زیرا ارائه آمار غیرواقعی منجر به این می‌شود که از نگاه مرکز و تهران و وزارتخانه‌ها از یک استان و شهرستان برخوردار تبدیل شویم در حالی‌که چنین چیزی وجود ندارد. این آما نه تنها خیری در پی ندارد بلکه باعث شر می‌شود چون اگر غیر واقعی باشد شاید نتوانیم در جذب اعتبار نیز توفیق کم شود. 
 
وی افزود: اگر آمار ارائه می‌شود که این‌قدر شغل ایجاد شده است پس چرا اینقدر حجم بیکار داریم و کارخانجات ما فعال نشده‌اند. باید همه دست به دست هم بدهند با یک همدلی و انسجام از طریق مشاغل کوچک و زودبازده اشتغال را رونق ببخشیم. 
 
گزارش از زهره گودرزی خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۰۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نقش مهم آموزش در حفظ و توسعه صنایع دستی، گفت: آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری سازی در این حوزه است. - اخبار استانها -

مریم جلالی دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم، اظهار داشت: صنایع دستی علاوه بر آن که می‌تواند منتقل کننده فرهنگ یک منطقه باشد، نقش مهمی نیز در اشتغال‌زایی و تولید ثروت دارد.

وی ادامه داد: لازمه اشتغال‌زایی و تولید ثروت در این حوزه آموزش در جهت بازاریابی و تجاری‌سازی است که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح به آن دست یافت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت حفظ و احیای صنایع دستی و آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ و صنایع دستی مناطق خود، تصریح کرد: احیای این صنایع با هدف ایجاد ثروت و معرفی هر چه بیشتر آن از جمله وظایف ما است.

جلالی دهکری ایجاد خانه‌های صنایع دستی را راهکاری در جهت تحقق این موضوع عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک بخش خصوصی و ظرفیت‌های مردمی بتوانیم خانه‌های صنایع دستی را ایجاد و توسعه دهیم و آنها را محلی به منظور آموزش، نمایش و عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: نسل جوان با پیوند نسلی می‌تواند دانشی که سینه به سینه در دل اجداد و بزرگان ما وجود دارد را به عرصه دانش، محل تحصیل و آموزش و پرورش منتقل کند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • نمایشگاه دست ساخت‌های دانش آموزی در سنندج
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی