Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از جشنواره سینما حقیقت، هیات انتخاب بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» پس از بازبینی حدود چهار هزار فیلم ارسالی به دبیرخانه، 26 فیلم را برای نمایش و رقابت در بخش مسابقه بین‌الملل «سینماحقیقت» برگزیدند که این آثار تولید 19 کشور هستند.
اسامی فیلم‌های منتخب بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» به تفکیک سه بخش مستندهای کوتاه، نیمه‌بلند و بلند:
 
*مستندهای کوتاه:
آخرین نشانه (عمر شامی/ لبنان)، جنگ و پنیر (بن گارفیلد/ انگلستان)، در این سرزمین (اکاترینا مورومتسوا/ روسیه)، سینما کریستال (مارلیس پوشل، فرناز جورابچیان/ اتریش)، صدای زمستان (تیزیان بوشی/ بلژیک، سوئیس)، فوریه (مارلنا مولیتور/ آلمان)، ماه، خورشید و تفنگدار (واهان خاچاطوریان/ انگلستان)، مجموعه (مارسین پولار/ لهستان)، هیچکستان (افسانه سالاری/ پرتغال)، یک روز در حلب (علی ابراهیم/ سوریه)
 
*مستندهای نیمه‌بلند:
بنای یادبود (ایگور گروبیچ/ کرواسی)، بولینگو، جنگل عشق (آلخاندرو سالگادو/ اسپانیا)، تالار بزرگ (اسلاومیر باتیرا/ لهستان)، چشم‌انداز یک کاپلادا (آلبرتو لوبله/ اسپانیا)، صدای نجوای درخت را در شب شنیدم (کنت هاروی/ کانادا)، فابر ناوالیس (مائوریسیو بوریلو/ ایتالیا)، کلم‌پیچ، سیب‌زمینی و غول‌های دیگر (سربان جورجسکو/ رومانی، آلمان)، والنتینا (ماکسیمیلیان فلدمن/ آلمان)
 
*مستندهای بلند:
دنیای شفاف (واختانگ کوتسف گاباشویلی/ گرجستان)، شصت و نه دقیقه از هشتاد و شش روز (اگیل هاسکیولد لارسن/ نروژ)، شهر جدید اتوپیا (کریستوفر یان اسمیت/ انگلستان)، مادر و مادربزرگ (های جین ریو/ کره‌جنوبی)، مو یا (فیلیپو تیکوزی/ ایتالیا)، می‌خواهم به خانه برگردم (وسلی لئون آروزو/ سنگاپور)، هر روح بدن من (اریکا روسی/ ایتالیا)، یک پدر (ویکتور فورنیس/ اسپانیا)
 
**بهترین فیلم جشنواره «لوکارنو» روی پرده سینماحقیقت می‌رود
تازه‌ترین ساخته «وانگ بینگ» فیلمساز شهیر چینی با عنوان «خانم فانگ» در بخش نمایش‌های ویژه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران
«سینماحقیقت» به نمایش درمی‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در هفتادمین دوره جشنواره بین‌المللی «لوکارنو» که اواخر مردادماه 96 در کشور سوییس برگزار شد مستند «خانم فانگ» Mrs. Fang تولید مشترک کشورهای چین [هنگ‌کنگ] و فرانسه به کارگردانی «وانگ بینگ» Wang Bing، به عنوان اولین فیلم مستند برنده‌ «پلنگ طلایی» این جشنواره معتبر سینمای جهان معرفی شد.
در خلاصه موضوع مستند 85 دقیقه‌ای «خانم فانگ» آمده است: «فانگ ژیو یینگ 67 ساله از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و به آرامی می‌فهمد که زندگی‌اش رو به پایان است. فیلم در یک روستای آرام در جنوب چین، با احساسات زنی که در حال مرگ است و خویشاوندان و همسایگانش برای دیدار آخر دور او جمع شده‌اند، روایت می‌شود...»
وانگ بینگ که بیشتر با فیلم‌های مستند سه خواهر (2012)، مرد بی‌نام (2010)، تانگ و پول تلخ (‌2016) شناخته شده است، سبکی مشاهده‌گر، مستقیم و «سینماحقیقت» گونه دارد و با کمترین دخالت در موضوع به بیان تصویری بسنده می‌کند. فیلم‌های او در بسیاری از جشنواره‌های جهانی نظیر جشنواره ونیز نمایش داده شده‌اند.
شبکه معروف تلویزیونی فرانسوی آلمانی «آرته» ARTE تهیه‌کننده فیلم مستند «خانم فانگ» است.
این مستند در بخش غیر رقابتی «نمایش‌های ویژه» جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده خواهد رفت.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را در روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۴۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟

حسام اسلامی که این روزها برای نمایش مستند تازه‌اش «رویاباف و قاضی» به تورنتوی کانادا رفته تا فیلمش را روی پرده و همراه با تماشاگران جشنواره «هات‌داکس» ببیند، درباره ایده اولیه این مستند به خبرنگار مهر گفت: برای من موضوع حفاری و جستجوی اجناس باارزش قدیمی جذاب بود. در مراحل تحقیق، متوجه شدم مازندران، به طور ویژه سوادکوه یکی از بالاترین آمار قضایی مربوط به حفاری های غیرمجاز را دارد. این پرونده‌ها، فقط به حفاری ختم نمی‌شود، گاهی جرایم دیگر مثل قتل هم در این مسیر رخ می‌دهد یا ریزش چاه یا محل حفاری، باعث مرگ جستجوگر و حفار شده است. درگیری‌های بین حفارها هم خودش ماجرایی است. این پرونده‌ها و این حفاری‌ها، ایده ساخت «رویاباف و قاضی» شد.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نقش پررنگ طبیعت در فیلم گفت: لوکیشن آن منطقه با طبیعت بکر و چشم نواز، بخش دیگری از جذابیت این ماجرا برای من بود. حفاری، گاهی در شهر یا منطقه مسکونی رخ می‌دهد، گاهی در دل طبیعت. طبیعت در چنین حفاری‌هایی یک شخصیت است و هویت دارد. طبیعت با دادن نشانه‌های اغلب مبهم، حفارها را گمراه، ترغیب یا سردرگم می‌کند. افرادی که در طبیعت دنبال گنج می‌گردند، هر سنگ، شی یا درختی برایشان معنا دارد و فکر می‌کنند، اینها نشانه هستند و باید بهشان توجه کرد.

اسلامی در پاسخ به این سوال که «رویاباف و قاضی» درباره مردم و رویاهایشان است، گفت: ما درباره یک موقعیت انسانی صحبت می‌کنیم که ریشه‌ای دیرینه و تاریخی دارد. ما تمدنی باستانی داریم، این رویا و تمایل، برای دستیابی به گنج و میراث و ثروت گذشتگان در بسیاری از ما وجود داشته است. در ادبیات کلاسیک ما، داستان‌های بسیاری با این مضمون وجود دارد. وقتی درباره امروز حرف می زنیم، این تمایل و رویا، تشدید می‌شود. هر چه شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود، گرایش به این رویا بیشتر می‌شود. مردم فکر می‌کنند، روی زمین نمی‌شود به این خواسته رسید اما زیر زمین می‌شود، آن را دنبال کرد.

کارگردان مستند «پروژه ازدواج» درباره شخصیت خانم قاضی در مستند «رویاباف و قاضی» گفت: من نمی‌دانستم در سیستم قضایی، قاضی خانم داریم. مجوزهای لازم برای فیلمبرداری در منطقه را گرفتیم، روز اول، متوجه شدم قاضی پرونده های میراث فرهنگی یک خانم است. ایشان بسیار مسلط بود، برای اولین بار در طی سال‌های کارم، با چنین شخصیتی مواجه شدم که این قدر مقابل دوربین راحت بود و خیلی سریع، با حضور ما در دفترش، کنار آمد. در یک فضای مردانه و سختگیر قضایی، همه با احترام به خانم قاضی نگاه می‌کردند و ایشان محل رجوع و بسیار دقیق و حرفه‌ای بود. این نکته برایم جذاب بود.

اسلامی با توجه به نمایش مستند «رویاباف و قاضی» در جشنواره‌های «هات‌داکس»، «ایدفا» و «تروفالس» و واکنش تماشاگران به حضور شخصیت قاضی خانم گفت: برای مخاطبان جالب بود که در ایران قاضی خانم فعالیت می‌کند، آنها تحت تاثیر فیلم و این شخصیت بودند. هم مخاطبان ایرانی خارج از کشور و هم تماشاگران خارجی، درباره این شخصیت سوال می‌پرسیدند و یکی از نکات جذاب فیلم، برایشان حضور، اقتدار و تسلط او بر کارش بود. به نظرم، فهم جامعه ایرانی و مسایل اجتماعی آن ساده نیست و با یک جمله و کلمه نمی‌شود درباره رخدادها، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها صحبت کرد.

کارگردان «متهمین دایره بیستم» در پایان درباره لحن و فضای فیلم تازه‌اش «رویاباف و قاضی» گفت: یکی از جذابیت‌های فیلم برای تماشاگران در جشنواره‌هایی که «رویاباف و قاضی» در آن روی پرده رفت، لحن طنزآمیز و فضای آن بود. موضوع اجتماعی و حال و هوای شخصیت‌ها جدی و گاه تلخ است، اما فیلم از نظر مخاطبان سرخوش و طنازانه است. لحن طنز فیلم را می‌گرفتند، آن را دوست داشتند و در تمام نمایش‌ها، واکنش نشان می‌دادند. امیدوارم در ایران هم، مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. «رویاباف و قاضی» پر از حس‌های متفاوت و رنگارنگ است، نه لزوما شکست و تلخی.

مستند «رویاباف و قاضی» فیلم تازه حسام اسلامی، روایتی است از تلاش مردم منطقه سوادکوه برای یافتن گنج. «رویاباف و قاضی» دوشنبه ۱۰ و پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در جشنواره «هات داکس» کانادا روی پرده رفت و از آن استقبال شد.

«رویاباف و قاضی» آبان ۱۴۰۲ در جشنواره «ایدفا» به عنوان تنها فیلم ایرانی تولید شده در ایران، نمایش داده شد، این مستند پس از آن در جشنواره «تروفالس» میسوری آمریکا روی پرده رفت و اکران در «هات داکس» سومین حضور بین‌المللی این مستند است.

این مستند، به زودی در جشنواره ژان روش پاریس و میلینیوم ورشو، نمایش داده خواهد شد.

عوامل مستند «رویاباف و قاضی» عبارتند از کارگردان: حسام اسلامی، فیلمبردار: حامد حسینی سنگری، تدوین: افسانه سالاری، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، موسیقی: یونس اسکندری، تهیه‌کننده: حسام اسلامی.

حسام اسلامی، پیشتر مستندهای «محاکمه مصدق»، «پروژه ازدواج»، «متهمین دایره بیستم» و ... را کارگردانی کرده است.

کد خبر 6094478 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟
  • معرفی تیم‌های جام جهانی فوتسال/ تیم ملی ایران درمیان غول های دنیا
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی