Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-27@14:53:19 GMT

روس‌ها در اندیشه کنترل خط لوله کردستان

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۰۳۸۶

خرداد:روس‌نفت موافقت کرد کنترل خط لوله اصلی منطقه کردستان عراق را به دست گرفته و سرمایه‌گذاری در این منطقه را به ۳.۵ میلیارد دلار افزایش دهد.
به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، به نظر می‌رسد این اقدام بخشی از استراتژی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه برای بالا بردن نفوذ سیاسی و اقتصادی مسکو در خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روس‌نفت اعلام کرده که در این خط لوله ۶۰ درصد سهم خواهد داشت و شرکت KAR Group که اپراتور فعلی این خط لوله است، ۴۰ درصد دیگر را نگه خواهد داشت. منابع آگاه از این توافق اظهار کرده‌اند که سرمایه‌گذاری روس‌نفت در این پروژه به حدود ۱.۸ میلیارد دلار بالغ می‌شود.
این رقم علاوه بر ۱.۲ میلیارد دلاری است که این غول نفتی روسی اوایل امسال به اقلیم کردستان وام داد تا به رفع کمبود بودجه این منطقه کمک کند. روس‌نفت همچنین موافقت کرده که ۴۰۰ میلیون دلار دیگر در پنج بلاک اکتشافی سرمایه‌گذاری کند.
ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت از بغداد و اربیل خواسته است اختلافاتشان را حل کنند.
روس‌نفت به یک سهامدار بزرگ در زیرساخت نفت کردستان عراق تبدیل شده که ممکن است کمک کند اربیل از فشارهای بیشتر از جانب بغداد رهایی پیدا کند.
صادرات نفت اقلیم کردستان با بدترین اختلال در ماه‌های اخیر مواجه است و تنها با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کند که ممکن است بازپرداخت بدهی به روس‌نفت و سایر وام‌دهندگان بزرگ شامل شرکت‌های گلنکور و ویتول را با مشکل روبرو کند.
منطقه کردستان عراق حدود ۴ میلیارد دلار از روس‌نفت، معامله‌گران و ترکیه وام گرفته که با فروش آتی نفت تضمین شده است.
کاهش صادرات از ۶۰۰ هزار بشکه در روز به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز در هفته جاری، باعث شده معامله‌گران نگران میلیاردها دلار ضرر شوند.
ایوان گلاسنبرگ، مدیرعامل گلنکور هفته گذشته اظهار کرد ما وضعیت را تحت نظر داریم زیرا ممکن است پرداخت پول دچار تاخیر شود.
صادرات نفت پس از عملیات اخیر ارتش عراق برای بدست گرفتن کنترل منطقه نفت خیز کرکوک که به کاهش تولید میادین محلی منجر شد، مختل شده است.
بغداد همچنین تهدید کرد بخش بزرگی از جریان نفت را به یک خط لوله قدیمی هدایت کند که از زمان احداث خط لوله کردستان عراق به بندر سیهان ترکیه، سالهاست مورد استفاده قرار نگرفته است.
اما کارشناسان صنعتی می‌گویند این طرح غیرواقع گرایانه است زیرا این خط لوله قدیمی و فرسوده بوده و به سرمایه‌گذاری بزرگی نیاز دارد.
بر اساس گزارش رویترز، بغداد از شرکت BP درخواست کرده به کرکوک بازگردد و به احیای تولید این منطقه کمک کند. برچسب ها: روس نفت ، خط لوله کردستان ، ولادیمیر پوتین

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۰۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد