Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، علی زرافشان در همایش ملی توسعه متوازن رشته های تحصیلی آموزش متوسطه افزود: در کنکور سراسری امسال 860 هزار دانش آموز شرکت رقابت داشتند که 560 هزار نفر آنان از رشته رشته تجربی و بقیه از سایر رشته های ریاضی، انسانی، هنر و زبان بود.

وی ادامه داد: رقابت بالای دانش آموزان تجربی درکنکور امسال برای تصاحب 15 هزار صندلی رشته پزشکی، دندانپزشکی و سایر رشته های دانشگاهی وابسته بود که با تنگ شدن حلقه رقابت شانس موفقیت کمتر شده و حذف شمار بیشتر متقاضیان چالش ها، سرخوردگی اتلاف منابع و برنامه ها را رقم می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان پایه دهم، 36 و نیم درصد دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه و کار و دانش و بقیه در رشته های نظری به تحصیل اشتغال دارند و این مهم لزوم بازنگری در نظام آموزشی و هدایتگری تحصیلی را دو چندان می کند.

زرافشان گفت: 16 درصد از هنرآموزان هنرستان های کشور در شاخه فنی و حرفه ای و 20 درصد در شاخه کار و دانش و از مجموع دانش آموزان شاخه نظری نیز10 درصد در رشته ریاضی، 26 درصد در رشته علوم انسانی و 25 درصد در رشته تجربی تحصیل مشغول هستند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیمی از دانش آموزان باید در رشته های فنی و حرفه ای و نیم دیگر در رشته های نظری حضور یابند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اجرای طرح خوداتکایی در مدارس شبانه روزی و برخی مدارس سطح کشور، افزود: 150 هزار دانش آموز متوسطه دوره اول و دوم در سه هزار مدرسه شبانه روزی برای تحت آموزش یک تا 2 حرفه قرار می گیرند.

زرافشان، اجرای طرح آموزش همراه را از دیگر طرح های وزارت آموزش و پرورش برای حرفه آموزی به دانش آموزان دانست و گفت: در این طرح هنرآموزان هنرستانی محصولاتی تولید می کنند که قابل عرضه به بازار باشد.

وی، از رونمایی طرح ایران مهارت با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه خبر داد و ادامه داد: در این طرح 500 رشته مهارتی از چهار تا 40 ساعت به دانش آموزان آموزش داده می شود و برای آن ها گواهینامه صادر می شود.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش، استقرار پایه دوازدهم در مدارس را از اولویت های آموزش و پرورش در سال جاری عنوان کرد و گفت: با توجه به حذف دوره پیش دانشگاهی در پایان سال تحصیلی آینده دوران تحصیلی آموزش و پرورش به الگوی 6-3-3 و هنرستان ها از 11 سال به 12 سال افزایش می یابد.

زرافشان افزود: با اجرای این طرح تعداد دانش آموزان از حدود 430 هزار نفر به 900 هزار نفر افزایش می یابد که 300 هزار نفر آنان در شاخه فنی و حرفه و کار ودانش بوده و این مهم نیازمند آزمایشگاه، استادکار و محیط آموزشی است.

وی، برنامه مدیریت تعالی و ارتقای کیفی مدیریت آموزشگاهی را از دیگر برنامه های وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری دانست و گفت: این طرح با هدف کیفیت بخشی به آموزش انجام و با اجرای این طرح تعداد مدارس مجری طرح مدیریت تعالی از هشت هزار مدرسه به 18 هزار مدرسه افزایش می یابد.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: توسعه کیفی پژوهش سراها از دیگر برنامه های آموزش و پرورش است و در این طرح تلاش می شود با مشارکت معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری این طرح در 630 پژوهش سرای مناطق کشور اجرا شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۲۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام ملایی هزاروندی بعد از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: در راستای توسعه، تبیین اهمیت مهارت آموزی و توانمند سازی روستاییان و عشایر استان در سال گذشته تعداد چهار هزار و۲۸۸ نفر آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند.

وی افزود: این آموزش‌ها در قالب ۷۵۰ هزار و ۹۹ نفر ساعت در حرفه‌هایی از قبیل پرورش زنبورعسل، پرورش قارچ خوراکی، پرورش گیاهان دارویی، زعفران کاری، سرمه دوزی، خیاطی، قالیبافی و… بوده است.

ملایی هزاروندی، اجرای دوره‌های آموزشی مهارت در روستاهای خوزستان را بر مبنای نیاز بازار کار و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه برشمرد و اظهار کرد: آموزش و ارتقای مهارت روستاییان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است.

وی با اشاره به اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش به روستاییان، عشایر و مناطق محروم گفت: اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتر آموزش‌های مهارتی، کمک به توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی زنان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنان در روستاها از اهداف اجرای آموزش مهارتی در این مناطق است.

ملایی هزاروندی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در روستاها نیازمند توسعه و تقویت است، تاکید کرد: ارتقای مهارت‌های شغلی و مهارتی در بین روستاییان و عشایر نقش مهمی را برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها دارد و از این رو دهیاران روستاها می‌توانند در نقش روایتگران و تبیین این حوزه ظاهر شوند و فنی حرفه‌ای را در تحقق اهداف یاری کنند.

کد خبر 6090281

دیگر خبرها

  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری