Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@09:39:12 GMT

آیا اتاق بازرگانی به دنبال دلار ۴۴۰۰ تومانی است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۳۸۱۰

اخیرا تحلیل هایی از سوی برخی اعضای اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در خصوص لزوم واقعی شدن نرخ دلار منتشر می شود.

خبرگزاری تسنیم: اخیرا تحلیل هایی از سوی برخی اعضای اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در خصوص لزوم واقعی شدن نرخ دلار منتشر می شود.    محمدرضا زهره وندی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در یادداشتی نوشت: از دو سال گذشته بیشتر کارشناسان در حوزه مسکن و ساخت و ساز، براساس داده و نشانه‌ها پیش بینی کردند که ازابتدای سال ۹۶ تا پایان سال ۹۷ بازار مسکن رونق بگیرد و بالاخره رونق دیگر صنایع به صنعت ساختمان هم برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در یک سال گذشته رشدی که در دیگر صنایع به آن رسیدیم را در صنعت ساختمان مشاهده نکردیم. حتی در مصالحی مثل فولاد و سیمان به رشد رسیدیم، اما هیچ یک از این‌ها در رشد صنعت ساختمان اثرگذار نبود.

اکنون با توجه به سیاست گذاری‌هایی که در گذشته انجام شده و همانطور که پیش بینی می‌کردیم، رشد صنعت ساختمان آغاز شده است و اگر این رشد افزایش پیدا کند، یعنی چیزی که در مورد آن خوش بین هستیم، در بازار کار و مشاغل مرتبط با این صنعت هم به رونق می‌رسیم چراکه به طور سنتی در ایران، رشد صنعت ساختمان به رشد دیگر صنایع و بخش‌های اقتصاد منجر خواهد شد.

و، اما سوال همیشگی در مورد بازار مسکن این است که رونق در صنعت ساختمان تا چه میزان به افزایش قیمت‌ها می‌انجامد؟ این مهم را باید با در نظر گرفتن دیگر تکه‌های پازل تحلیل کرد. شواهد نشان می‌دهد که قیمت مسکن به اندازه‌ای که در دهه گذشته و به طور نجومی رشد یافت، افزایش پیدا نمی‌کند. اکنون سود بانک‌ها معقول و منطقی شده است و این مسئله سرمایه‌ها را از مقصد بانک‌ها به مسکن و صنعت ساختمان سوق می‌دهد و اگر در این بخش‌ها سرمایه گذاری انجام شود، گردش مالی آن ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود.

متغیر اثرگذار دیگر در روز‌های اخیر در مورد قیمت مسکن سخنرانی رییس جمهور آمریکا ترامپ در مورد برجام و عدم پایبندی آمریکا به این معاهده بود. باید گفت: بیش از صحبت‌های ترامپ در روز‌های اخیر سیاست‌های کلی دولت در زمینه افزایش قیمت مسکن موثر است. صحبت‌های ترامپ آثاری ده روزه بر قیمت‌ها چه در بازار مسکن و چه ارز دارد.

در حال حاضر افزایش قیمت ارز را هم به سخنرانی ترامپ نسبت می‌دهند، اما به نظر من این سیاست‌های دولت است که به افزایش قیمت دامن می‌زند. نرخ ارز مناسب برای اقتصاد ما ۴ هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان است و آن زمان است که می‌توانیم از تک نرخی شدن ارز حرف بزنیم. اگر روند افزایش قیمت ارز ادامه پیدا کند به نظر می‌رسد در روز‌های نزدیک به بهمن ماه، دولت تک نرخی شدن ارز را اعلام کند. این افزایش قیمت به طور طبیعی در بازار مسکن هم اثرگذار است چراکه افزایش نرخ ارز، رونق صادرات را به همراه دارد و بخش مسکن هم از این رونق بی نصیب نخواهد ماند.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران هم با اشاره به یکسان سازی نرخ ارز برغم وعده‌های دولت یازدهم خاطرنشان کرده است: واقعی شدن نرخ ارز مهم‌تر از یکسان سازی نرخ است؛ لذا به نظر می‌رسد که واقعی شدن نرخ ارز در کنار یکسان سازی آن، می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کرده و در غیر این صورت مشکلات را برطرف نخواهد کرد.   لاهوتی گفت: آنچه که ما در کنفدراسیون بررسی کردیم، موانع صادراتی را در ۳۰ بخش دسته بندی می‌کند، اما با توجه به اولویت بندی که باید صورت گیرد، واقعی شدن نرخ ارز متناسب با تورم یکی از مهم‌ترین آنهاست. دیگر اولویت را هم می‌توان کاهش نرخ تمام شده دانست چرا که عمده مسئله کاهش صادرات ایران و عدم رشد آن متناسب با مزیت‌ها و فرصت‌های کشور، قیمت تمام شده است.
وی تصریح کرد: نرخ تسهیلات برای صادرات منطقی نیست، تورم ۹ درصد است، در حالی که نرخ تسهیلات تا ۲۵ درصد در بانک‌ها دریافت می‌شود، بنابراین نرخ تسهیلات دو برابر قیمت واقعی خود است، بنابراین تا زمانی که نرخ متناسب با واقعیت‌های اقتصادی کشور تعیین نشود، قیمت تمام شده کالا‌ها بازهم افزایش خواهد داشت. در این حال اولویت دیگر ساماندهی و کاهش قیمت حمل و نقل صادراتی است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۳۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری اتاق بازرگانی اصفهان

 

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074531 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / طلای ۱۸ عیار روی مدار سقوط
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • تعیین‌کنندگان نرخ دلار معرفی شدند/ قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  •  پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نشست خبری اتاق بازرگانی اصفهان
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد