Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@04:55:09 GMT

دردسر سازی برای طرح تنفس جنگل پیش از اجرا

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۴۱۹۴

دردسر سازی برای طرح تنفس جنگل پیش از اجرا

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این افراد که در زمینه طرح جنگلداری به صورت پیمانکاری با شرکت چوب و کاغذ مازندران قرار داد کاری دارند می گویند که از سه ماه پیش تاکنون حقوقشان را دریافت نکرده اند و با اجرای طرج تنفس جنگل بیکار می شوند .
طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مبتنی بر برنامه ششم و مصوب مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن دولت موظف است از زمان اجرای این طرح هیچ قرارداد پایان یافته در طرح های جنگلداری را تمدید نکند و وضعیت سایر قراردادهای مدت دار را هم در طول سه سال اول برنامه ششم مشخص کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران 140 هزار هکتار از جنگل های منطقه را تحت پوشش دارد که بر اساس مصوبه دولت از اول آذر ماه امسال با عملیاتی شدن طرح تنفس جنگل این افراد طرف قرارداد با شرکت صنایع چوب و کاغذ از کار بیکار می شوند.
یکی از افراد حاضر در تجمع به نمایندگی از بقیه به خبرنگار ایرنا گفت که بیشتر این کارگران سابقه حدود 15 تا 20 ساله دارند و بیش از 40 میلیون تومان فقط بابت سنوات کاری طلبکار هستند.
وی که نامش را به خبرنگار ما نگفت ، همچنین مدعی شد که از سه ماه پیش تاکنون حقوقی دریافت نکرده اند.
او افزود : : کارگران طرف قرارداد با مجریان طرح های جنگلداری در شرائط آب و هوایی در دل جنگل ضمن حفاظت از جنگل ،در برداشت های چوب بر اساس قانون کار می کردند و بسیاری از آنان دچار حادثه های متعدد مانند سقوط از درخت شده و صدمه دیده اند.
یکی از اعضای هیات مدیره شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ضمن تایید پرداخت نشدن سه ماه از حقوق این کارگران گفت که مشکل اصلی آنان مقوله حقوق نیست بلکه نگران بیکار شدن هستند.
وی که خواست نامش در این خبر فاش نشود ، افزود : شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی از مجریان طرح جنگل داری است که با تحت پوشش داشتن 140 هزار هکتار ، 120 نفر را در قالب حافظان جنگل به کار گیری کرده است.
این مسئول گفت : طبق قانون و مصوبه دولت طرح تنفس جنگل از امسال آغاز شده و شرکت چوب و کاغذ مازندران از اول آذرماه هیج مسئولیت در قبال این نیروها نخواهد داشت و به همین دلیل این نیروها برای پیشگیری از بیکاری احتمالی دست به تجمع زدند.
این عضو هیات مدیره شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در عین حال گفت : یک ماه از حقوق معوقه این کارگران امروز به حسابشان واریز می شود .
** به کارگیری نیروهای بیکار شده
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : جای هیج نگرانی برای ادامه کار این نیروها نیست و فقط ممکن است تغییر مدیریتی در قالب پیمانکار طرف قرارداد با اداره کل منابع طبیعی به وجود بیاید.
ستار بابائی با بیان اینکه حدود 2 هزار و 700 نفر از نیروها در قالب حافظان جنگل با مجریان بهره بردار جنگل های استان مازندران مشغول به کار هستند ، افزود : نیروهایی که در لیست بیلان 2 اداره کل منابع طبیعی ساری و نوشهر قرار دارند، در ادامه کار مشکلی نخواهند داشت و با اجرای مناقصه ممکن است تحت پوشش مدیریت جدید قرار بگیرند.
وی توضیح داد: در حال حاضر بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی آگهی مناقصه حفاظت از جنگل هایی که تحت پوشش مجریان طرح قرار دارد ، منتشر شده است و همان مجریان نیز اگر شرائط و ضوابط مورد نظر را داشته باشند می توانند شرکت کرده و نسبت به ادامه کار بدون برداشت چوب را داشته باشند.
بابایی گفت : بر اساس قانون برداشت چوب از جنگل های شمال از ابتدای سال جاری آغاز شده و امسال حتی یک درخت برای برداشت نشانه گذاری نشده است.
وی تصریح کرد : قانون اجازه داده است تا سازمان منابع طبیعی و آخیزداری حفاظت از جنگل هایی را که مجریان طرح در اختیار داشته اند به بخش خصوصی واگذار کند و همین نیروها نیز به کار گرفته می شوند.
شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در سال 1376 با ظرفیت تولید 175 هزار تن انواع کاغذ شامل 90 هزار تن کاغذ روزنامه ، چاپ و تحریر و 85 هزارتن کاغذ فلوتینگ و با یک هزارو 500 کارگر در کیلومتر 15 ساری - کیاسر ایجاد شد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۴۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا طرح طبقه‌ بندی در شرکت واحد اجرا نمی‌ شود؟

تین نیوز

جمعی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل علیرغم چندین سال مطالبه گری پیوسته انتقاد کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، این کارگران گفتند: تقریباً سه سال است که اجرای طرح طبقه بندی را مطالبه می کنیم؛ گویا شرکت واحد طرح را نوشته اما سر چارت طرح با شرکت توافق نداریم؛ اما از همه مهم تر اینکه، شهرداری با پرداخت بودجه برای اجرای طرح طبقه بندی در شرکت واحد موافقت نمی کند. استدلال شان این است که حقوق کارگران شرکت واحد بالاست و نمی توانیم بودجه برای طبقه بندی اختصاص بدهیم! در حالیکه اجرای طبقه بندی تکلیف روشن قانون کار است.

رانندگان شرکت واحد با بیان اینکه شهرداری می گویند طبقه بندی را اجرا کنید اما هزینه ریالی نداشته باشد، و چنین چیزی اصلاً ممکن نیست؛ افزودند: اجرای طبقه بندی حداقل ۷ تا ۱۰ درصد بودجه مازاد می خواهد و حاضر نیستند این اعتبار را تخصیص بدهند؛ این در حالیست که تایید طرح از وزارت کار گرفته شده حتی در مقطعی روی چند و چون اجرای آن توافق کردیم اما بازهم به جایی نرسیدیم.

به گفته این کارگران، مدیریت فعلی شهرداری تهران به هیچ وجه اجازه اجرای طرح طبقه بندی در شرکت واحد را نمی دهد و نمی گذارند با اجرای طرح، حقوق کارگران افزایش یابد.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه های مشمول بالای ۵۰ نفر، تکلیف مواد ۴۸ تا ۵۰ قانون کار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نوجوان ۱۶ ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد
  • بازگشت به کار کارگران اخراجی شرکت پارس طبیعت سلولز گروه صنایع کاغذ پارس
  • تنفس هوای قابل قبول در تهران
  • اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌های مازندران
  • ۳۰۰ برنامه هفته کار و کارگر در مازندران اجرا می شود
  • ۳۰۰ برنامه هفته کار وکارگر در مازندران اجرا می شود
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری
  • چرا طرح طبقه‌ بندی در شرکت واحد اجرا نمی‌ شود؟
  • نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه
  • واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در مشهد اجرا می‌شود