Web Analytics Made Easy - Statcounter

نذار این خواب تعبیر بشه، عنوان نمایشی است که هدی نصیری منتقد و مدرس تئاتر آن را نوشته و کارگردانی کرده است. این نمایش همه روزه از ساعت 18 و به مدت 65 دقیقه در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

نمایش نصیری درباره شخصیت هایی آشنا، صمیمی است که به راحتی با یکدیگر صحبت می‌کنند. حرف های سخت نمی زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعر نمی گویند و شعار نمی دهند. داستان های بزرگ و پیچیده ای مطرح نمی کنند. آن ها فقط سه زن هستند که درست در بحبوحه جنگ و خرابی دوران دفاع مقدس با احساساتی پر از زندگی و عاطفه و عشق به سراغ همراهانشان می‌روند تا آن ها را به خانه برگردانند. اما در می‌یابند که امنیت خانه و جریان زندگی در گرو ماندن و ایستادن است.

نمایش درباره زن ها است. زن هایی که نمادهایی از زندگی، تولد و عشق را به جبهه می‌برند و می‌فهمند که حفظ زندگی، تولد و عشق را ماندن شوهرانشان تضمین می‌کنند. اما نمایش برای ارایه این ضمانت هیچگاه شعار نمی دهد. این نقطه قوت نمایش است. پس مخاطب بی واسطه و غیر مستقیم و به وسیله ابزارهای دراماتیک با آن ارتباط برقرار می‌کند و مسئله و موضوع نمایش را پشت این ارتباط به خوبی می‌فهمد.

نقطه قوت دوم این نمایش ساختار شکنی در روایت خطی و تقسیم و قطع کردن توالی زمان است. در اجرا این توالی به هم خورده و با راکوردها و برش‌ها و تکرارها فواصل زمانی به هم متصل می‌شوند. البته اینجاست که مثلا آخرین صحنه ای که از لیلا و همسرش می‌بینیم (بعد از خداحافظی آن ها در اپیزود قبلی) در زمانی عقب تر اتفاق افتاده است اما چون در پایان نمایش آمده دارای نتیجه گیری و پایان بندی نهایی قصه آن هاست. این تقسیم و قطع کردن زمان جذابیت اجرا و فضای نمایش را بیش تر کرده است.

اما نقطه قوت سوم نمایش با احترام به طراحی صحنه خوب آن سه بازیگر خوبش هستند که جالب است که هر کدام در یکی از اپیزودها قرار دارند. فریبا امینیان در نقش دختر مشهدی، ترانه کوهستانی در نقش لیلا و رضا جوشنی در نقش سرباز رشتی بازی قابل قبول و پر از احساسی را ارائه می‌کنند. این سه بازیگر نقش مهمی در روایت ساده، روان و یکدست نمایش دارند و می‌توانند به خوبی نمایش را بر بال احساسات درونی شخصیت‌هایی که نقش شان را بازی می‌کنند روایت کنند.

نمایش «نذار این خواب تعبیر بشه» به کارگردانی مهدی نصیری یکی از آثار خوب، خوش ساخت و متفاوت است که درباره جنگ تحمیلی ساخته شده و نگاهش به جنگ اینست که این جنگ و خرابی ها و جدایی هایش به ما تحمیل شده اما ما پای خانه مان، زندگی مان و عشق مان ایستاده ایم!!! و این است تعریف درست دفاع مقدس.

* منتقد تئاتر

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری

حسینی معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: کمیته امداد در زمینه تحقق احکام برنامه ششم و به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بدنه مردمی، کوتاه کردن فرآیند‌ها، تسهیل در ارائه خدمات، ارتقای کیفیت خدمات مددکاری و کیفیت زندگی، پرونده مددجویان سالمند استان را به ۶۹ مرکز نیکوکاری واگذار کرده است.

او افزود: از این طریق، ۱۷ هزار و ۷۴۵ سالمند تحت پوشش مراکز نیکوکاری قرار گرفته اند.

حسینی هدف از این اقدام را بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی خیریه‌ها وسازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد و گفت: ارائه آموزش‌های چهره به چهره و مؤثر در سبک زندگی، ارائه خدمات مطلوبتر به سالمندان، توانمندسازی خانواده‌های مستعد و افزایش رضایتمندی عمومی از برنامه‌های حوزه حمایت است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • رمان «تو خواب میکائیل هستی» رونمایی می‌شود
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • رمان «تو خواب میکاییل هستی» رونمایی می‌شود
  • (ویدیو) تعبیر خواب شهرداری زاکانی برای پارک‌های تهران
  • بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال