Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فعال زنان با اشاره به اينکه متاسفانه برخي به ازدواج به چشم يک قرارداد نگاه مي کنند که بايد تا مي توانند از آن بهره ببرند، گفت: برخي زنان در کنار حقوق سنتي خود مانند مهريه، حقوق مدرن و شروط ضمن عقد مانند حق مسکن، حق خروج از کشور و ... را نيز مي خواهند و در واقع گمان مي کنند اگر از برخي حقوق خود بگذرند بندگي کامل کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نيره توکلي در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت درباره کميته خروج زنان از کشور بدون اذن همسر که مدتي است در مجلس شوراي اسلامي تشکيل شده و هم چنين ضرورت آگاهي زنان از ساير حق و حقوق خود و شروط ضمن عقد، گفت: اينکه در مجلس کميته اي براي حق خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر تشکيل شده، اتفاق خوب و گام مثبتي است اما با وقوع اين اتفاق ما در واقع زنان را به شهروندان درجه يک و دو تقسيم مي کنيم.
وي ادامه داد: درواقع يک سري حقوق وجود دارد که هر انساني بايد از آنها برخوردار باشد و اينکه حقوق يک زن در گرو اجازه و تصميم فردي در قالب همسر وي باشد، زير پا نهادن حقوق يک انسان است، از طرفي ديگر اينکه بخواهيم اين حق را تنها به بخشي از زنان جامعه بدهيم که داراي شرايط، زندگي يا شغل خاصي هستند، باعث مي شود که عده اي از زنان در درجه دوم از زنان جامعه قرار بگيرند.
اين فعال زنان افزود: بنابراين گرچه تشکيل اين کميته و پيگيري حقوق زنان داراي شرايط خاص گام مثبتي است و گرچه گفتماني را مطرح مي کند که اين گفتمان در سطح جامعه توجهات بسياري را به اين موضوع جلب مي کند که زنان از برخي حق و حقوق خود محروم هستند، اما اميدوارم که اين موضوع فراگير شده و در آينده اي نزديک اين حق شامل تمام زنان جامعه اعم از ورزشکار و غير ورزشکار و زنان داراي موقعيت هاي استثنايي و غير استثنايي شود.
وي در ادامه و با اشاره به اينکه بسياري از زنان جامعه ما به حق و حقوقي که مي توانند از آنها برخوردار باشند واقف نبوده و از شروط ضمن عقد چيزي نمي دانند، گفت: اين آگاهي به حق و حقوق معلول بسياري از علت ها است. متاسفانه در کشور ما ازدواج به معامله اي تبديل شده که اين معاملهبايد با حواس بسيار جمعي صورت گيرد وگرنه قراردادي يک طرفه مي شود که در آن ممکن است زنان آزادي و همه چيز خود را دست دهند.
توکلي هم چنين افزود: اينکه حق زندگي، تحصيل يا شغل يک نفر طبق انتخاب و اراده فردي ديگر باشد درست نيست، زيرا تمامي اين حقوق براي همه انسان ها به رسميت شناخته شده و نبايد فردي به صرف جنس و جنسيت خود از اين حقوق سلب شود يا اينکه رسيدن به آنها در گرو تصميم فرد ديگري باشد.
وي در ادامه و ضمن بيان اينکه نبايد به ازدواج به چشم يک معامله نگاه کرد، اذعان کرد: من معتقدم در شرايط حاضر به قدري فرهنگ غلط در جامعه ما حاکم است که به ازدواج به چشم يک قرارداد نگاه مي شود و در اين قرارداد برخي زنانضمن عقد همه چيز را باهم مي خواهند، يعني نه از عوايد مالي، مهريه، سکه و اين موضوعات مي گذرند و نه حاضر هستند از حق و حقوق خود يعني همان شروط ضمن عقد که شامل حق مسکن، خروج از کشور، حضانت فرزند، حق اشتغال و تحصيل و ... مي شود، بگذرند.
اين فعال زنان ادامه داد: برخي از زنان نيز حاضر نيستند کار کنند و اگر کار مي کنند اين را جزو مسئوليت خود نمي دانند که حقوقشان را براي زندگي مشترک خرج کنند، به هرحال يک فرهنگ غلطي در جامعه ما وجود دارد که باعث مي شود زنان اين تصور را داشته باشند که اگر از برخي حقوق خود بگذرند يا در مسئوليت هاي زندگي همراهي کنند، دچار بندگي کامل شده اند.
توکلي هم چنين تصريح کرد: در بسياري از مواقع مي بينيم که آدم هاي به ظاهر مدرن که همه جور حق و حقوقي مي خواهند، به هيچ وجه مدرن فکر نمي کنند، اين افراد همراه با حق و حقوق سنتي خود، حقوق اضافه تري نيز مي خواهند. اينکه در زمان ازدواج هر کسي زورش مي رسد مزاياي بيشتري را متوجه خود مي کند، فرهنگي غلط است و بايد با اين موضوع که برخي مي خواهند هم حقوق سنتي خود را داشته باشند و هم حقوقي که جزو شروط ضمن عقد است، از لحاظ قانوني برخورد شود.
وي با اشاره به معضل رواج ازدواج هاي سفيد در کشور، اظهار کرد: اينکه ما در حال حاضر شاهد رواج ازدواج هاي سفيد هستيم نيز به همين دليل است، جوانان براي گريز از شرط و شروط ضمن عقد و براي فرار از ازدواج قراردادي و ثبت شده و از ترس گرفتاري هاي قانوني متعاقب آن، به ازدواج هاي سفيدي روي مي آورند که عواقب فرهنگي و اجتماعي بدي را براي جامعه در پي دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۸۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست وزیر کشور از بانوان کم توجه در حوزه حجاب | ویدئو

دریافت 14 MB

به گزارش همشهری آنلاین، وحیدی گفت: غالب افراد با تذکر حجاب خود را رعایت می‌کنند، از همین جا از همه بانوان محترمی که احیانا ممکن است توجه نداشته باشند به این که این یک امر قانونی و مهم است در زندگی اجتماعی، آن را برابر چارچوب های قانونی رعایت کنند.

صحبت های وحیدی را در ویدئو ببینید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کد خبر 846968 برچسب‌ها احمد وحیدی وزارت کشور خبر ویژه زنان - حجاب زنان

دیگر خبرها

  • کنعانی: آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • کنعانی: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد
  • برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات
  • قدرداني فرمانده انتظامي از همکاري و مشارکت مردم و مسئولان در اجراي طرح نور
  • قدرداني از همکاري و مشارکت مردم و مسئولان از اجراي طرح نور در آذربايجان غربي
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • زنانی که در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند
  • درخواست وزیر کشور از بانوان کم توجه در حوزه حجاب | ویدئو
  • برخورد قانونی با ۶۰ هزار خودرو در استان سمنان