Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@23:36:13 GMT

بازگشت روحاني به «خانه سياسي» خود؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۹۳۱۸

بازگشت روحاني به «خانه سياسي» خود؟

خبرگزاري آريا - ملاقات اين روزهاي اخير اعضاي جامعه روحانيت مبارز با رئيس جمهور محفل اظهارنظرها و تحليل هاي سياسي زيادي شده است، خاصه آنکه حتي سخنگوي اين تشکل روحاني تهران نشين از احتمال ديدار مجدد تشکل متبوعش با رئيس جمهور هم خبر داده است. امري که نشان مي دهد اين تشکل مذهبي-سياسي مي کوشد تا روابط خود با حسن روحاني را ترميم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براي همين هفت نفر از ريش سفيدان را براي ديدار با روحاني فرستاده است.
روحاني که مدت هاست در جلسات جامعه روحانيت مبارز شرکت نمي کند حتي اين روزها که به گفته برخي تحليلگران در حال چرخش به راست است، نيز سراغي از آن ها نگرفته بود. کدورت ميان آن ها ( روحاني و جامعه روحانيت مبارز) به سال 88 و انتخابات رياست جمهوري دهم برمي گردد. همان زماني که دو دستگي در جامعه روحانيت ايجاد شد. برخي از اعضا همچون مرحوم آيت الله هاشمي و ناطق نوري از ميرحسين موسوي حمايت کردند و برخي ديگر به زعامت آيت الله مهدوي کني حامي احمدي نژاد بودند. آن انتخابات جنجالي گذشت و روحاني به خاطر سکوت جامعه روحانيت مبارز در مقابل توهين هايي که در نشست ها به مرحوم هاشمي و ناطق نوري مي شد، تارک جلسات شد.
اين کدورت چهار سال بعد نيز باقي بود، به همين خاطر جامعه روحانيت در انتخابات سال 92 از روحاني حمايت نکرد. پشت روحاني را خالي کردند و خودشان نيز نتوانستند در حمايت از يک کانديداي مشخص به اجماع برسند. روحاني اما با حمايت اصلاح طلبان و اصولگرايان اعتدالي راهي پاستور شد. همان موقع بود که برخي از اصولگرايان سعي کردند تا با اشاره به سابقه عضويت روحاني در جامعه روحانيت مبارز او را اصولگرا و خود را پيروز ميدان انتخابات تلقي کنند.
تلاش براي ترميم روابط با اعلام حمايت از دولت روحاني و ديداري با او آغاز شد. غلامرضا مصباحي مقدم در گفت وگويي در مورد اين ملاقات گفته بود: «ببنده به عنوان سخنگوي جامعه روحانيت مبارز مأمور شدم حمايت جامعه روحانيت را از دولت آقاي روحاني اعلام کنم. ... در همان آغاز کار دولت نيز يک هيئت سه نفره از جامعه روحانيت مبارز براي تبريک حضوري با آقاي دکتر روحاني ديدار کردند و در همان جلسه حمايت خودشان را از انتخاب آقاي روحاني اعلام کردند و از روحاني دعوت کردند در جلسات جامعه روحانيت، ولو بعضي جلسات که فرصت دارند، شرکت کنند و اقاي روحاني هم قبول کرده بودند ولي تاکنون (آذر 93) چنين فرصتي فراهم نشده است.
دو جلسه گذشته که از طريق آيت‌الله امامي کاشاني از آقاي روحاني دعوت شده بود، آقاي روحاني گفته بود در حال حاضر جلسات جامعه روحانيت مبارز همزمان با جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، از اين جهت نمي‌توانم در جلسات جامعه شرکت کنم ولي زمان به گونه‌اي باشد که امکان حضور پيدا کنم، حتماً در جلسات شرکت خواهم کرد، اميدواريم جلسات را به گونه‌اي برگزار کنيم که آقاي دکتر روحاني هم بتوانند در جلسات جامعه روحانيت مبارز شرکت کنند».
اين ديدار خيلي ثمربخش نبود و معلوم شد که آقاي رئيس جمهور وعده حضور در جلسات را از سر ادب داده است. او همچون مرحوم آيـت الله هاشمي و ناطق نوري غيبت در جلسات را ادامه داد. چنان که مصباحي مقدم يک سال بعد در گفت وگوي ديگري در مورد تلاش جامعه روحانيت مبارز براي ترميم روابط با آن ها گفت: «ما اين افراد را افراد شاخص و برجسته‌اي مي‌دانيم که هر کدامشان نيايند براي ما نقص و کاستي قابل توجهي است و ما به اين موضوع توجه داريم و تلاش‌مان را کرده‌ايم که بتوانيم مجددا اجتماع گذشته را شاهد باشيم».
خلف وعده روحاني و شرکت نکردن در جلسات جامعه روحانيت مبارز موجب شد که آن ها براي حمايت يا عدم حمايت از او در انتخابات 96 با يک دوراهي مواجه باشند. يک سال قبل از انتخابات زمزمه هايي در مورد حمايت از روحاني به گوش مي رسيد. به عنوان نمونه مصباحي مقدم گفته بود «اگر گزينه بهتري نداشته باشيم براي انتخابات رياست‌جمهوري سال بعد حتما با حسن روحاني وارد گفت‌وگو خواهيم شد» .
اين رويکرد اما در جامعه روحانيت مبارز مورد اجماع نبود و برخي ديگر از اعضا بلافاصله مخالفت کردند. از همين رو جعفر شجوني گفت: «قحط‌الرجال نيست که با اين همه اتفاق‌‌هايي که آقاي حسن روحاني ايجاد کرده است، از ايشان حمايت کنيم. اين همه انسان لايق در اين مملکت هست؛ از آقاي حدادعادل گرفته تا قاليباف و جليلي که هيچ حاشيه‌اي هم ندارند و مي‌توانند بيايند و رئيس‌جمهور باشند و به مردم خدمت کنند». او هفت ماه قبل از انتخابات سال 96 در گفت وگويي با نشريه مثلث تاکيد کرد که «آقاي روحاني جزو گزينه‌هاي جامعه روحانيت مبارز تهران نيست».
موعد انتخابات ارديبهشت 96 که رسيد جامعه روحانيت مبارز يک بار ديگر از روحاني حمايت نکرد. اين بار نيز حمايت از رقيب روحاني موجب شکست او نشد. اکنون حسن روحاني رئيس جمهور است و در چهار ماه نخست از دولت دوم خود نشان داده که محتاط تر از دولت يازدهم عمل مي کند.
به اعتقاد برخي از تحليل گران سياسي روحاني که با حمايت جريان اصلاحات بار ديگر به رئيس جمهوري رسيد، نزديک شدن به نهادهاي قدرتمند را برگزيده و آرام آرام تغيير رويه مي دهد. از آنجايي که او هرگز خود را اصلاح طلب ندانسته و ميانه رو ناميده است، اين تغيير رويه را مي توان نوعي «بازگشت به خود» تعبير کرد.
در اين شرايط جامعه روحانيت مبارز يک بار ديگر پا پيش گذاشته تا به روحاني نزديک شود. آن ها تقريبا دو ماه قبل در جلسه اي به رياست آيت الله موحدي کرماني تصميم گرفتند با حسن روحاني ملاقات کنند. در آن جلسه شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز ( 27 تير 96) در مورد ايرادات جامعه روحانيت به دولت گفت وگو کرده و به گفته يکي از اعضاي جامعه روحانيت مبارز، تصميم گرفتند که هياتي از باب تذکر و دلسوزي با رئيس‌جمهور ملاقات کند. از آنجايي که بعيد مي دانستند روحاني دعوت جامعه روحانيت مبارز را اجابت کرده و به جلسه برود، بنا را بر اين گذاشتند که 5 نفر از ريش‌سفيدهاي جامعه را راهي اين ملاقات کنند.
بعد از نامه نگاري و فراهم کردن مقدمات ملاقات با رئيس جمهور ، نهايتا عصر دوشنبه 24 مهر 96 ملاقات بين حسن روحاني و هفت عضور جامعه روحانيت مبارز انجام شد. مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز بعد از اين جلسه گفت که « مسائل مربوط به روحانيت و دغدغه‌هاي فرهنگي از جمله مساله شبکه‌هاي مجازي و مشکلات آن و مساله دانشگاه‌ها از جمله مسائلي بود که در اين جلسه مورد بحث قرار گرفت و جامعه روحانيت تسريع در معرفي وزير علوم را خواستار شدند».
مصباحي‌مقدم با تاکيد بر طرح مسائلي در حوزه اقتصادي و سياست داخلي با رييس‌جمهور اظهار کرد: « در اين نشست اشاره شد که خوب است تنش بين جناح‌هاي سياسي کاهش پيدا کند و خصوصا شرايط براي سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي مهيا شود چرا که به اعتقاد اعضاي اين تشکل کمبود منابع مالي در کشور راه‌حل دارد. همچنين اعضاي جامعه روحانيت در اين جلسه بر لزوم توجه و تطبيق مواضع رييس‌جمهور با مقام معظم رهبري تاکيد کردند».
مصباحي‌مقدم بيان اينکه قصد از اين ديدار، تبريک پيروزي حسن روحاني در انتخابات و تشکر از مواضع قاطع و خوب رييس‌جمهور در مقابل صحبت‌هاي ترامپ بود، گفت: «روحاني وعده کرد که در جلسات جامعه روحانيت مبارز شرکت کند».حال بايد ديد که روحاني به اين بار به وعده حضور در جلسات جامعه روحانيت مبارز عمل مي کند يا خير. هرچه باشد نه او روحاني چهار سال قبل است، نه شرايط سياسي کشور همان شرايط پيشين.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۹۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد

همزمان با ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته و آنطور که فعالان بازار می گویند احتمال بازگشت قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان امروز تقویت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت دلار که در روزهای نخست امسال و مخصوصاً پایان تعطیلات نوروز به دلیل بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای و حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق به اوج خود رسیده بود این روزها به شدت در حال ریزش است.

قیمت دلار در آن ایام به دلیل تشدید تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی از شدت درگیری‌ها بین ایران و اسرائیل به ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ دلال‌های خیابان فردوسی همان موقع اذعان می‌کردند که منتظر دلار ۷۵ هزار تومانی بودیم!

اما با پاسخ قاطع ایران و ناتوانی صهیونیست‌ها از ادامه درگیری، ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. قیمت دلار که در معاملات اول صبح ۲۶ فروردین ماه (فردای پاسخ قاطع ایران به اسرائیل) در بازار غیررسمی به ۷۰ هزار تومان رسیده بود در معاملات نخست صبح امروز ۹ اردیبهشت ماه به کانال ۶۰ هزار تومان برگشته است. به عبارتی دلار در دو هفته ۱۰ هزار تومان کاهش داشته است و آنطور که فعالان حاضر در بازار ارز پیش بینی می‌کنند در روزهای آینده نیز بازهم شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

مشاهدات میدان از بازار ارز در صبح روز بعد از پاسخ ایران به اسرائیل بیانگر نگرانی دلال‌ها از عقب ماندن از بازار و فرار از ضررهای سنگین به دلیل ریزش قیمت‌ها بود. این وضعیت در دو هفته گذشته همچنان در بازار منوچهری و فردوسی و سبزه میدان حاکم است و دلال‌ها برای اینکه بیشتر از این ضرر نکنند دلارهایی را که قبلاً در قیمت‌های بالا خریده بودند فروختند و فعلاً هم قصد خرید ندارند.

بازار کاملاً در این ۱۴ روز فروشنده بوده و کمتر خریداری حاضر به خرید ارز شده است چراکه همه چشم انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ فعالان بازار ارز می‌گویند بعد از کاهش تنش‌های سیاسی، هیجانات کاذب و جو منفی بازار تخلیه شد و همین امر به ادامه دار شدن سیر نزولی قیمت‌ها کمک کرد.

برخی دیگر البته می‌گویند علاوه بر کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و اخبار مثبت درآمدهای نفتی هم به ریزش قیمت‌ها در بازار دامن زده است در عین حال سفر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به عربستان نیز به عنوان عامل اثرگذار دیگری در روند نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز عنوان می‌شود.

قیمت دلار صبح امروز در بازار آزاد تهران به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است؛ قیمت دلار هرات نیز که اهمیت بالایی در بازار ارز دارد و کاهش و افزایش قیمت آن بر بازار تأثیرگذار است از عصر دیروز به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته بود و هم اکنون به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشته و با قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. علاوه بر این قیمت درهم امارات هم به عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ ارز در بازار داخلی شیب نزولی را در پیش گرفت و در کانال ۱۶ هزار تومان عقب‌گرد قابل توجهی را تجربه کرد.

سیگنال قیمتی از هرات و امارات باعث شده تا فعالان بازار ارز احتمال بازگشت قیمت دلار در بازار تهران را به کانال ۵۰ هزار تومان طی امروز و فردا بسیار جدی بدانند؛ علاوه بر این گفته می‌شود حضور جدی بازار ساز و تزریق‌های سنگین درهم امارات موجب شده تا اکثر بازارها این روزها فروشنده شوند چراکه احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها تصویب شده است.

ریزش قیمت‌ها در حالی در بازار ارز ادامه دارد که کارشناسان و فعالان اقتصادی متعددی از همان روزهای پرتنش بازار و ثبت رکوردهای نجومی به مردم هشدار می‌دادند که عوامل بنیادی بازار از این افزایش‌های هیجانی حمایت نمی‌کند و با کاهش التهابات سیاسی، تب دلار هم به‌زودی فروکش می‌کند.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفته است: اگر شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد.

جهانبخش سنجابی شیرازی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز با تأکید بر اینکه روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میان‌مدت متوقف خواهد شد؛ گفت: با هر شدتی که هیجانات موجب شده است نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد.

وی تأکید کرد: به‌طور قطع نوسانات چند هفته اخیر بازار ارز بیش از این که ریشه اقتصادی داشته باشد، ریشه سیاسی امنیتی دارد و با همان شدتی که رشد کرده است با همان شدت نیز سقوط خواهد کرد، بنابراین مردم باید دقت کنند که حتی برای کسب سود در دام سفته‌بازها نیفتند تا آسیبی متوجه سرمایه‌هایشان نشود.

حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق زمانی نیز گفته بود: شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز، بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد. از گذشته تاکنون بازار سازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند. اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

سید کمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز گفته بود: عملیات مقتدرانه نظامی ایران در وعده صادق باعث شد شاهد تأثیر آن‌چنانی بر افزایش نرخ ارز نباشیم و حتی روند قیمتی نیز به‌خلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌ها نزولی شد.

وی بیان داشت: زمانی که در چند روز نرخ ارز به‌مقدار زیادی افزایش می‌یابد، نشان می‌دهد که این نوع بالا رفتن نرخ ارز ناشی از شوک‌های غیراقتصادی است، در این زمان همه به عملکرد بانک مرکزی حساس می‌شوند زیرا این بانک موفق شده بود ۱۱ ماه ۱۴۰۲ نرخ ارز را در کانال مشخصی ثابت نگه‌دارد. زمانی که تنش‌های سیاسی کاهش می‌یابد، پرش نرخ ارزی که در زمان بحران سیاسی به وجود آمده بود، تخلیه می‌شود و در این زمان است که نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایمنا، همانطور که در روزهای پرتلاطم بازار ارز و طلا در هفته‌های قبل به دفعات از سوی کارشناسان اقتصادی و مسئولان اقتصادی هشدار ریزش قیمت‌ها به محض فروکش کردن تنش‌ها داده می‌شد، این ایام شاهد ثبت قیمت‌های لحظه‌ای و البته کاهشی از طلا، سکه و انواع ارز هستیم.

قیمت دلار هم اکنون (در لحظه انتشار این گزارش) در بازار آزاد تهران ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت دلار هرات ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. سکه بهار آزادی طرح جدید نیز بازهم روند کاهشی داشته و به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشته است؛ هم اکنون سکه طرح جدید با قیمت ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که در هفته‌های گذشته برای ساعتی به ۴ میلیون تومان هم رسیده بود هم اکنون به کانال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگشته است.

منبع: تسنیم

کد خبر 748742

دیگر خبرها

  • نیروی انسانی زمانی موفق است که رویکرد الهی، دینی و تفکر توحیدی داشته باشد
  • فهرست کاندیداهای مورد حمایت جامعه اسلامی مهندسین اعلام شد
  • رایزنی با ده‌ها سرمایه‌گذار برای فعالیت در لرستان
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • بازگشت پدر به خانه
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • بازگشت احمد شهریاری به استقلال
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد