Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی امتداد نیوز، نشست خبری جشنواره ۲۴ تئاتر کودک و نوجوان با حضور مریم کاظمی، دبیر جشنواره و فاضل عبادی، مدیرکل ارشاد استان همدان، صبح امروز در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

عبادی در این نشست رسانه‌ای با اشاره به سالانه فرهنگی استان همدان عنوان کرد این رویه موجب حرکت‌های فرهنگی در استان همدان شده است و مدعی شد که قصد آن است همدان به قطب فرهنگی و هنری کودکان تبدیل شود و برگزاری جشنواره‌های فیلم و تئاتر و ادبیات در حوزه کودکان را در راستای این مهم برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همدان را دارای زیرساخت‌های فرهنگی مناسب توصیف کرد و تأکید کرد 9 شهرستان همدان دارای مراکز فرهنگی و در کل استان 20 فضای فرهنگی مناسب برگزاری جشنواره وجود دارد. وی رشد کمی آثار دریافتی را 25درصد اعلام کرد که از رقم 344 به 429 افزایش یافته است.

عبادی بر این نکته نیز پافشاری داشت که آیت الله محمدی، نماینده ولایت فقیه در استان همدان از حامیان تئاتر در استان بوده و در جشنواره پیش‌رو کمک‌هایی به دست‌اندارکاران داشته است.

مدیرکل ارشاد همدان در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو تهران درباره وضعیت مورد اعتراض در سال گذشته گفت کمتر استانی می‌تواند جشنواره بین‌المللی برگزار کند و در سال 94 در عرض یک هفته همدان میزبان دو جشنواره فیلم و تئاتر کودک بوده است.

وی به این مسئله اشاره داشت که در دو سال گذشته در همدان دو سالن به ظرفیت‌ها اضافه شده است و در تمامی شهرستان‌های استان جشنواره برگزار شده است.

عبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که چرا در سال‌های گذشته سالن بلک‌باکس درخور جشنواره و شهر همدان درست نشده است و کماکان سالن‌های تئاتر همدان اتاق‌های کوچک تبدیل شده به سالن هستند گفت استقبال از جشنواره بالاست.

وی همچنین از هزینه ۲۰۰میلیون تومان برای تجهیزات مصرفی گفت و افزود با وجود کمبود امکانات، تلاش شده بهترین عملکرد را داشته باشند.

در حالی که مریم کاظمی سهم اداره کل هنرهای نمایشی در بودجه جشنواره را ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد، عبادی نیز از اختصاص رقمی بیش از یک میلیارد تومان توسط استان همدان به جشنواره خبر داد.

مریم کاظمی نیز با ابراز خوشحالی که این جشنواره در جای جز تهران برگزار می‌شود، آن را موجب تمرکززدایی و شناخت دیگران از همدان و جدی پنداشتن هنر توسط اهالی آن شهر برشمرد.

وی گفت:«من در شروع کارم و خودم را برای این کار آماده کرده‌ام.»

این کارگردان آثار کودک در گزارشی از تعداد آثار رسیده اعلام کرد از ۶۷ نمایشنامه دربخش نمایشنامه‌نویسی در نهایت 10 اثر برگزیده شده که توسط داوران این بخش با همفکری بهبود یابند. در بخش خیابانی از 169 طرح ارسالی، 8 طرح برای اجرا در جشنواره برگزیده شده است. در بخش خردسال از 73 طرح در نهایت هفت اثر نهایی شده است. در بخش کودک 64 نمایش و در بخش نوجوان 48 اثر به دبیرخانه ارسال شده که به گفته مریم کاظمی در هفته جاری اسامی آثار نهایی اعلام می‌شود. وی همچنین از بررسی 120 اثر خارجی گفت.

کاظمی با اشاره به رشد کمی بیان شده توسط فاضل عبادی آن را ضامن بالا رفتن رشد کیفی ندانست؛ اما تأکید کرد با رشد کمی دایره انتخاب اثر وسیع‌تر می‌شود و می‌تواند به رشد کیفی کمک کند.

وی همچنین از وضعیت مشخص چاپ کتاب‌ها، رونمایی پوستر، تندیس‌های در حال ساخت، پذیرایی و اسکان گروه‌ها و میهمانان، تعداد دعوت‌شوندگان گفت و اظهار داشت برای تسریع امور هفته‌ای یک بار به همدان سفر می‌کند.

این کارگردان تئاتر درباره مشکلات سال گذشته که در نشست خبری سال ۹۵ مطرح شد گفت:«قطعاً مشکلاتی هست و باید آنها را حل کرد؛ اما مشکلات خود به خود حل نمی‌شوند. آدم‌ها خواب‌نما نمی‌شوند که از این به بعد همکاری کنند.من سال‌ها در نقش متاقضی حاضر بودم. مشخصاً بررسی نکردم که وضعیت چگونه بوده؛ اما پیگیر آن بود و می‌دانم وضعیت خوب نبوده است. نسبت به چهار سال گذشته سطح همکاری برگزار کننده پایین آمده است. به هر مدیری بگویید می‌گوید پول نداریم. این وضعیت وجود دارد. برای من جواب‌ قانع‌کننده‌ای نیست؛ اما من هم نمی‌توانم جادو کنم. تلاش کردیم تا به سمت بهتر شدن پیش رویم. ما مدیران مقطعی هستیم و فکر می‌کنیم باید انقلاب کنیم. اساس این جشنواره بالا بردن کیفیت کارها و کنار هم بودن افراد است. سالن‌های باید تجهیز شوند و تا به امورز تغییری در آن ایجاد نشده است. آنها هم از تهران یاد گرفته‌اند که یک اتاق را با پرده سیاه پلاتو می‌کنند.»

وی درباره گزارش‌های منتشر شده گفت معاونان گزارش می‌نویسند تا خوشایند مدیرانشان باشد. وی افزود همیشه با بدتر مقایسه می‌کنند نه با یک رویه مثبت، آقای کرمی نیز خواهان ارتقای سالن‌های تئاتر همدان بوده است.

کاظمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور کودکان در بخش داوری گفت: «اعتقادی به داور کودک و نوجوان ندارم و هنوز به جمع‌بندی برای داشتن آن نرسیده‌ایم.»

وی همچنین درباره پوستر جشنواره گفت دادن فراخوان برای پوستر یک انتخاب است و من فراخوان را انتخاب نکردم. وی همچنین درباره حیوانات موجود در پوستر گفت «اینکه حیوانات ایرانی نیستند بدان فکر نمی‌کردم. نمی‌دانستم حیوان هم ایرانی و خارجی دارد. به خاطر سال خروس در پوستر خروس هم بود که مدیران همدانی نپسندیدند.»

کاظمی همچنین درباره نوآوری در جشنواره گفت «من به نوآوری اعتقادی ندارم و نوآوری باید در یک روز شکل بگیرد.»

وی در پاسخ به این مسئله که آیا جشنواره برای موضوعاتی چون کودک‌آزاری و کودک‌کشی و اتفاقات تلخ در یمن و میانمار برنامه‌ای دارد، گفت جشنواره یک جشن است و فضایی برای خبررسانی نیست. جشنواره تئاتر کودک برای کودکان است. یک حادثه اجتماعی رویه جشنواره نیست؛ اما می‌تواند یک هنرمند در اثری به این حوادث بپردازد.

کاظمی عناوین کتاب‌های این دوره را به شرح زیر اعلام کرد:

تئاتر کودک و نوجوان: فرهنگ بین‌الملل به ترجمه حسین فدایی حسین کتاب دوم به ترجمه حسین فدایی حسین مجموعه مقالات رویکردهای نوین به نمایش خلاق به ترجمه منوچهر اکبرلو مجموعه مقالات داوود کیانی نمایشنامه خانه خورشید به قلم شهرام کرمی اولین تئاتر کودک – مجموعه خاطرات یک کودک درباره شکل‌گیری تئاتر کودک در روسیه

وی همچنین از یک کتاب پژوهشی سخن گفت که به سبب به اتمام نرسیدن پژوهش‌هایش احتمال چاپ آن در جشنواره پیش رو را اندک دانست.

به گفته کاظمی قرار است در این جشنواره از یک پیشکسوت همدانی و یک پیشکسوت تهرانی تجلیل به عمل آید؛ اما هنوز اسامی مشخص نیست.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر آئین ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی «یاسر خالقی» از شهرستان لنده، تولید حوزه هنری استان به پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

وی بیان داشت: این نمایش با زبانی طنز به اشغال فلسطین توسط اسرائیل غاصب می‌پردازد و از کمدی تازه‌ای در بیان درام خود استفاده می‌کند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد.

آئین تصریح کرد: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

وی افزود: پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.

کد خبر 6095107

دیگر خبرها

  • اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک ونوجوان رضوی- همدان
  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • تکنیک مهم نیست، دل فیلمساز را می‌خریم
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم