Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@20:56:14 GMT

توجه به ویژگی انتخاب‌گری مطلق مخاطب

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۴۹۸۷

توجه به ویژگی انتخاب‌گری مطلق مخاطب

محمدمهدی حیدریان؛ معاون امورسینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد، در محل انجمن سینمای جوانان ایران با رؤسای دفاتر استان‌های این انجمن به گفت و گو نشست و بر توجه به ویژگی انتخاب‌گری مطلق مخاطب تاکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از انجمن سینمای جوان، حیدریان در ابتدای این نشست گفت: ما در دوره جدید در وزارت ارشاد در حال تدوین برنامه جامعی برای سینمای کشورهستیم که متأثر از فضای بین‌المللی‌است و با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک در حوزه سایبری و احاطه امکانات فضای مجازی بر زندگی مردم گریزناپذیر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: این احاطه الزامات و باید و نبایدهایی را برای زندگی ایجاد کرده است و موجب شده ما برنامه‌های خود را در همه زمینه‌های فعالیت‌های فرهنگی با توجه به مؤلفه‌های جدید زیستی بازتعریف کنیم و مسوولیت‌ها را متناسب با شرایط جدید از نو بنویسیم و عمل کنیم.

رییس سازمان امورسینمایی افزود: ما با ممارست آقای صالحی کارگروه ویژه‌ای را برای دایر کردن وزارت‌خانه ارشاد شماره ۲ آغاز کرده‌ایم. در دهه اخیر تغییراتی در اجزای زندگی مردم به وجود آمده است که بازتعریف نگاه ما به مقولات سینمایی در وزارت‌خانه را ضروری کرده است.

حیدریان گفت: ما به عنوان اهالی سینما اگر نتوانیم به عنوان جزئی از وزارتخانه خود را بازتعریف کنیم ، عقب می‌مانیم و ناخواسته حذف خواهیم شد. ما این برنامه جامع را بر اساس دو نگاه و مولفه اصلی تنظیم خواهیم کرد؛از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها در شرایط جدید توجه به ویژگی انتخاب‌گری مطلق مخاطب است.از سویی ویژگی دوم، بی‌مرزبودن است و هر محصولی به‌خصوص محصول فرهنگی امروز از این بی‌مرزی بیشترین تأثیر را می‌پذیرد. البته ما هم می‌توانیم از این بی‌مرزی استفاده کنیم و باید این اتفاق رخ بدهد.

او افزود: در این شرایط تولیدکنندگان لاجرم باید به سمت تولیدی استاندارد همراه با زبان و قالبی امروز در دنیا حرکت کنند. شاید به دلیل کم‌کاری، ما بتوانیم با تکنیک‌های سابق برای مردم خودمان فیلمی بسازیم و آن‌ها نیز با مهربانی آن را بپذیرند، اما بیننده و شنونده خارجی این‌گونه نیست و بیننده‌ای به روز شده است.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: امروز بیشتر مخاطبین سینما و فیلم کوتاه نسل جوان هستند و ما باید این مخاطبان را با تولید مرغوب حفظ کنیم، چراکه می‌دانیم آنها آثار خارجی را بیش از آثار داخلی می‌بینند. آن هم امروز که با سهولت و در یک کیفیت بهتر و ارزان‌تر با این فیلم‌ها مواجه می‌شوند و ذهن آن‌ها با این زبان انس می‌گیرد.

حیدریان توضیح داد: با توجه به همان الزامات و اجبارهایی که فضای جدید برای ما ایجاد می‌کند، ما مهلت زیادی نداریم برای این که خود را بروز بدهیم و حرف‌هایی داشته باشیم که طالب داشته باشد. در این وضعیت باید وضعیت آموزش را اصلاح کنیم و به بخش خصوصی سهمی مطلق بدهیم؛ ما فرصت دخالت نداریم.

او ادامه داد: وظیفه ما امکان‌سازی و بسترسازی‌است. ما وظایف دیگری داریم که باید بهتر انجام دهیم. ما نباید دخالت کنیم مگر جایی که بخش خصوصی نتواند کاری کند. باید از هر جهتی بخش خصوصی را تجهیز کنیم.

معاون امور سینمایی گفت: امروز برای دیده شدن در سطح جهانی نیاز به یک کمیت داریم. امروز اعداد بازدید در فضای مجازی حرف اول را می‌زنند. ما باید خیلی متحولانه‌تر و متفاوت‌تر از اوضعیت موجود عمل کنیم تا دیده شویم. برای دیده شدن نیاز به گفتن حرف اصیل داریم. ما از تکنولوژی و تکنیک غرب استفاده می‌کنیم،اما اگر با زبان هنری آنها سخن بگوییم، دیده نخواهیم شد و انتخاب هم نمی‌شویم.

حیدریان تصریح کرد: انجمن سینمای جوان در سال ۶۴ به دلایلی تأسیس شد. در آن زمان نیاز به ایجاد یک شرایط عدالت فرهنگی بود و منطقی وجود داشت که باید دفاتر خود را در شهرستان‌ها افزایش می‌دادیم. ایجاد این شرایط برای تولید محصولات فرهنگی نکته‌ای‌است که از طریق انجمن اتفاق افتاد. امروزهم باید متناسب با وضعیت جدید و شرایط، دفاتر ما در شهرستان‌ها گسترده‌تر شود.

او گفت: ما اساساً باید از تصدی‌گری پرهیز کنیم، مگر درحد ضرورت. ما در شهرستان‌ها نیاز به هم‌افزایی نیروهای فرهنگی دیگر نیز داریم و باید این نیروها را برای تأثیر بیشتر وارد میدان کنیم. در واقع باید شیوه‌هایی طراحی کنیم تا حوزه‌های هنری، دفاتر کل ارشاد استان‌ها و دیگر مراکز فرهنگی به مشارکت و هم‌افزایی ‌ترغیب شوند. در حقیقت انجمن‌ها باید خودشان را آماده پذیرش مسوولیت بیشتری کنند.

حیدریان بیان کرد: از سویی شما باید مشکلات استانی خود را به خصوص در وجه آموزش تشخیص بدهید تا برای آن چاره‌ای اندیشیده شود و ما بتوانیم از متخصصان در مدرسه ملی سینما و دیگر مکان‌ها برای خود کمک بگیریم. اگر می‌خواهیم حذف نشویم باید مسوولیت‌های استانی را ریزتر کنیم و مراکز را به شهرها ببریم. باید تمرکزها را فراموش کنیم.

او گفت: ما به دنبال وسعت بخشیدن به اختیارات همراه با مسوولیت شما هستیم و بودجه سال آینده را بر اساس همین نوع نگاهی که متناسب با شرایط جدید به وجود آمده، نوشته‌ایم. همچنین سعی داریم برنامه مستقل‌تری را به صورت مجزا از این بودجه، به مجلس ارائه کنیم.

در ادامه این نشست سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره شرایط ویژه مورد نظر معاون امور سینمایی گفت: ما به این موضوع بسیار اندیشیدیم تا بتوانیم برای آن شکلی عملیاتی پیدا کنیم. باید مسیری را راهبری کنیم تا بتوانیم گامی برای راه‌اندازی یک نهضت تحول برداریم.

او ادامه داد: باید متناسب با فضای امروز و با اهمیت پیدا کردن ریتم، سرعت و زمان و جهت‌دهی این موضوعات بر ذائقه مخاطب، از فضای مجازی حداکثر استفاده را ببریم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در ابتدا باید تولید را غیرمتمرکز کنیم. ما تجربه موفقی در سال گذشته داشتیم که با در نظر گرفتن یک بودجه اندک برای مراکز استان‌ها با انبوهی از تولیدات باکیفیت در مراکز استان‌ها رو به رو شدیم. ما با ایجاد یک موج در شهرستان‌ها مسبب تولید آثار ارزشمند بسیاری شدیم.

موسوی گفت: ما به دنبال راه‌اندازی جشنواره‌هایی در سراسر کشور هستیم که با موضوعات بومی برگزار شود؛ با این تفاوت که این جشنواره‌ها شکل مجازی داشته باشند و به جای هزینه در برگزاری جشنواره جایزه خوبی را برای آن جشنواره در نظر بگیریم.

او گفت: در واقع ما نهضت تولید محتوا را همگام با برگزاری این جشنواره‌ها برای فضای مجازی پیش خواهیم برد. از سویی، تولید متمرکز را کنار خواهیم گذاشت و به ایجاد موج جشنواره‌های فیلم کوتاه می‌نگریم و آموزش را نیز به سمتی که باید، می‌بریم.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۴۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت

 

محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلم‌های مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلم‌هایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلم‌ها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلم‌ها می‌توانست برای انتخاب نهایی تعیین‌کننده باشد. فیلم‌های خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلم‌های متوسط و ضعیف این نوع فیلم‌های خلاقانه همیشه کمتر است.

او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلم‌ها زیاد دیده می‌شد. در تعدادی از فیلم‌ها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلم‌هایی که درباره کولبر‌ها داشتیم.

این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلم‌ها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار می‌گرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلم‌های متقاضی دیده می‌شد.

بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگی‌های یک منطقه یا مشکلی را نشان می‌دهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق می‌افتد آشنا می‌شود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل می‌شود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنواره‌هایی که این فیلم‌ها را نمایش می‌دهند برمی‌گردد. اگر فیلم‌ها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.

این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان به‌خوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلم‌ها را ببینند، نشان‌دهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بوده‌اند. مهم‌ترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. ما پیش‌ازاین جشنواره‌های خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره می‌تواند تأثیرات عمیق‌تری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود می‌تواند در تولید فیلم‌های مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • شرکت هسل دیزاین
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • تشریح روند انتخاب استادان نمونه کشوری
  • ویژگی‌ بهترین ردیاب‌های خودروی ایرانی که باید بدانید
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • نحوه انتخاب چوب ترموود
  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • شرط اعزام حسن یزدانی به المپیک پاریس اعلام شد