Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان سینمایی اعلام کرد که با ممارست صالحی وزیر ارشاد کارگروه ویژه‌ای برای دایر کردن وزارتخانه ارشاد شماره ۲ آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی همزمان با برپایی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در محل انجمن سینمای جوانان ایران با روسای دفاتر استان‌های این انجمن به گفتگو نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ابتدای این نشست گفت: ما در دوره جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تدوین برنامه جامعی برای سینمای کشور هستیم که متاثر از فضای بین‌المللی‌ است که این امر به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیک در حوزه سایبری و احاطه امکانات فضای مجازی بر زندگی مردم گریزناپذیر است. این احاطه الزامات و باید و نبایدهایی را برای زندگی ایجاد کرده و موجب شده است ما برنامه‌های خود را در همه زمینه‌های فعالیت‌های فرهنگی با توجه به مولفه‌های جدید زیستی بازتعریف کنیم و مسئولیت‌ها را متناسب با شرایط جدید از نو بنویسیم و عمل کنیم.

رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: ما با ممارست آقای سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کارگروه ویژه‌ای را برای دایر کردن وزارتخانه ارشاد شماره ۲ ایجاد کرده‌ایم. در دهه اخیر تغییراتی در اجزای زندگی مردم به وجود آمده است که بازتعریف نگاه ما به مقولات سینمایی در وزارتخانه را ضروری کرده است.

حیدریان گفت: ما به عنوان اهالی سینما اگر نتوانیم به عنوان جزیی از وزارتخانه، خود را بازتعریف کنیم عقب می‌مانیم  و ناخواسته حذف خواهیم شد بنابراین ما این برنامه جامع را بر اساس ۲ نگاه و مولفه اصلی تنظیم خواهیم کرد. از اصلی‌ترین مولفه‌ها در شرایط جدید توجه به ویژگی انتخابگری مطلق مخاطب است. از سویی ویژگی دوم، بی‌مرز بودن است و امروز هر محصولی به‌ ویژه محصول فرهنگی از این بی‌مرزی بیشترین تاثیر را می‌پذیرد البته ما هم می‌توانیم از این بی‌مرزی استفاده کنیم و باید این اتفاق رخ بدهد.

وی اظهار کرد: در این شرایط تولیدکنندگان لاجرم باید به سمت تولیدی استاندارد همراه با زبان و قالب امروز در دنیا حرکت کنند. شاید به دلیل کم کاری، ما بتوانیم با تکنیک‌های سابق برای مردم خودمان فیلمی بسازیم و آن‌ها نیز با مهربانی آن را بپذیرند، اما بیننده و شنونده خارجی اینگونه نیست و بیننده‌ای به روز شده است.

رییس سازمان سینمایی گفت: امروز بیشتر مخاطبان سینما و فیلم کوتاه نسل جوان هستند و ما باید این مخاطبان را با تولید مرغوب حفظ کنیم، چرا که می‌دانیم آنها آثار خارجی را بیش از آثار داخلی می‌بینند آن هم امروز که با سهولت و در یک کیفیت بهتر و ارزان تر با این فیلم‌ها مواجه می‌شوند و ذهن آن‌ها با این زبان انس می‌گیرد.

حیدریان بیان کرد: با توجه به همان الزامات و اجبارهایی که فضای جدید برای ما ایجاد می‌کند، ما مهلت زیادی نداریم برای این که خود را به روز کنیم و حرف‌هایی داشته باشیم که طالب داشته باشد. در این وضعیت باید وضعیت آموزش را اصلاح کنیم و به بخش خصوصی سهمی مطلق بدهیم چرا که ما فرصت دخالت نداریم.

در این وضعیت باید وضعیت آموزش را اصلاح کنیم و به بخش خصوصی سهمی مطلق بدهیم چرا که ما فرصت دخالت نداریموی ادامه داد: وظیفه ما امکانسازی و بسترسازی‌است. ما وظایف دیگری داریم که باید بهتر انجام دهیم و ما نباید دخالت کنیم مگر جایی که بخش خصوصی نتواند کاری کند. باید از هر جهتی بخش خصوصی را تجهیز کنیم.

رییس سازمان سینمایی گفت: امروز برای دیده شدن در سطح جهانی نیاز به کمیت داریم زیرا اعداد بازدید در فضای مجازی حرف اول را می‌زنند از همین رو باید خیلی متحولانه‌تر و متفاوت‌تر از وضعیت موجود عمل کنیم تا دیده شویم. برای دیده شدن نیاز به گفتن حرف اصیل داریم. ما از تکنولوژی و تکنیک غرب استفاده می‌کنیم اما اگر با زبان هنری آن‌ها سخن بگوییم، دیده نخواهیم شد و انتخاب هم نمی‌شویم.

حیدریان تصریح کرد: انجمن سینمای جوانان ایران در سال ۶۴ به دلایلی تاسیس شد. در آن زمان نیاز به ایجاد یک شرایط عدالت فرهنگی بود و منطقی وجود داشت که باید دفاتر خود را در شهرستان‌ها افزایش می‌دادیم. ایجاد این شرایط برای تولید محصولات فرهنگی نکته‌ای‌است که از طریق انجمن اتفاق افتاد. امروز هم باید متناسب با وضعیت جدید و شرایط، دفاتر ما در شهرستان‌ها گسترده‌تر شود.

وی گفت: ما اساساً باید از تصدی گری پرهیز کنیم، مگر درحد ضرورت. ما در شهرستان‌ها نیاز به هم‌افزایی نیروهای فرهنگی دیگر نیز داریم و باید این نیروها را برای تاثیر بیشتر وارد میدان کنیم. در واقع باید شیوه‌هایی طراحی کنیم تا حوزه‌های هنری، دفاتر کل ارشاد استان‌ها و دیگر مراکز فرهنگی به مشارکت و هم‌افزایی ‌ترغیب شوند و انجمن‌ها باید خودشان را آماده پذیرش مسئولیت بیشتری کنند.

حیدریان بیان کرد: از سویی شما باید مشکلات استانی خود را به ویژه در وجه آموزش تشخیص بدهید تا برای آن چاره‌ای اندیشیده شود و ما بتوانیم از متخصصان در مدرسه ملی سینما و دیگر مکان‌ها برای خود کمک بگیریم. اگر می‌خواهیم حذف نشویم باید مسئولیت‌های استانی را ریزتر کنیم، مراکز را به شهرها ببریم و تمرکزها را فراموش کنیم.

وی گفت: ما به دنبال وسعت بخشیدن به اختیارات همراه با مسئولیت شما هستیم و بودجه سال آینده را بر اساس همین نوع نگاهی که متناسب با شرایط جدید به وجود آمده، نوشته‌ایم. همچنین سعی داریم برنامه مستقل‌تری را به صورت مجزا از این بودجه به مجلس ارایه کنیم.

در ادامه این نشست سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره شرایط ویژه مورد نظر رییس سازمان سینمایی گفت: ما به این موضوع بسیار اندیشیدیم تا بتوانیم برای آن شکلی عملیاتی پیدا کنیم. باید مسیری را راهبری کنیم تا بتوانیم گامی برای راه‌اندازی یک نهضت تحول برداریم.

وی اظهار کرد: باید متناسب با فضای امروز و با اهمیت پیدا کردن ریتم، سرعت و زمان و جهت‌دهی این موضوعات بر ذائقه مخاطب از فضای مجازی حداکثر استفاده را ببریم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در ابتدا باید تولید را غیرمتمرکز کنیم. ما تجربه موفقی در سال گذشته داشتیم که با در نظر گرفتن یک بودجه اندک برای مراکز استان‌ها با انبوهی از تولیدات باکیفیت در مراکز استان‌ها رو به رو شدیم بنابراین ما با ایجاد یک موج در شهرستان‌ها مسبب تولید آثار ارزشمند بسیاری شدیم.

موسوی بیان کرد: ما به دنبال راه‌اندازی جشنواره‌هایی در سراسر کشور هستیم که با موضوعات بومی برگزار شود با این تفاوت که این جشنواره‌ها شکل مجازی داشته باشند و به جای هزینه در برگزاری جشنواره جایزه خوبی را برای آن جشنواره در نظر بگیریم.

وی در پایان گفت: در واقع ما نهضت تولید محتوا را همگام با برگزاری این جشنواره‌ها برای فضای مجازی پیش خواهیم برد. از سویی، تولید متمرکز را کنار خواهیم گذاشت و به ایجاد موج جشنواره‌های فیلم کوتاه می‌نگریم و آموزش را نیز به سمتی که باید، می‌بریم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۴۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در روزهای آینده نیز ۲ سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالاً جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند و روی هم رفته اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه نشست با مدیران و دبیران جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران بدون ذکر نام کارگردان فیلم سینمایی «اقبال لاهوری» شاعر ملی و مشهور پاکستانی اظهار داشت: کارگردان در حال آماده‌سازی فیلم‌نامه است اما تا قرارداد بسته نشود، اسمش را نمی‌آورم، بنیاد سینمایی فارابی در حال منعقد کردن قرارداد آن است و تا آخر سال و یا اوایل سال آینده اثر ساخته می‌شود، می‌خواهیم یک فیلم با کیفیت و خوب بسازیم.

وی با تاکید بر پیگیری ویژه برنامه‌های زبان فارسی افزود: ما ۶ خانه فرهنگ در پاکستان از جمله لاهور، کراچی و کویته و دیگر شهرها داریم که باید تقویت شود؛ در این سفر رئیس‌جمهور عنایت ویژه‌ای بر بحث گسترش فرهنگی در پاکستان داشت و این کار را به سرانجام می‌رسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سریلانکا هم با استقبال بسیار بالای هنرمندان و اهالی فرهنگ آنجا روبه‌رو بودیم؛ ۴ تفاهم‌نامه همکاری از ۵ تفاهم دو کشور در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های رسانه‌ای، سینما، فرهنگی به معنای خاص خود و همچنین در زمینه تعاملات میان هنرمندان و برگزاری اجلاس‌های مشترک بود.

اسماعیلی اظهار داشت: در حال تجربه فضای ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل هستیم، شاید برای اولین بار است که همزمان با حرکت در حوزه حل مسائل فرهنگی در داخل کشور، این دیپلماسی فرهنگی را به صورت برجسته پیش می‌بریم.

وی گفت: در روزهای آینده نیز ۲ سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالاً جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند؛ روی هم رفته اتفاق‌های خوبی را رقم خواهیم زد، هفته‌های فرهنگی را بلافاصله در تهران خواهیم داشت و همه این‌ها به خاطر آن است که این ارتقا (در روابط مشترک فرهنگی) صورت بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعزام رایزنان فرهنگی نیز اظهار داشت: تقریباً در دوره جدید رایزنان فرهنگی که انتخاب می‌کنیم از برجسته‌های دانشگاهی و اجرایی هستند، به همین دلیل تحولات مهمی را دارند صورت می‌دهند و یکی از ویژگی‌های رایزنان ما میدانی بودن آن‌ها است.

اسماعیلی ادامه داد: ما رایزن نمی‌خواهیم که در اتاق خود پشت میز بنشیند. مانند طبیب دوار باید بچرخد، شهر به شهر، مسجد به مسجد، کلیسا به کلیسا و مجامع مختلف فرهنگی و هنری و با تسلطی که به زبان، تاریخ، فرهنگ و هنر آن کشور دارد، با تعهد دینی و انقلابی که نسبت به آرمان‌های جمهوری اسلامی و نظامی اسلامی دارد، بتواند تعامل را برقرار کند و با این تفاسیر پیش می‌رویم.

وی در خصوص روند جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم گفت: جشنواره امام رضا (ع) بسیار مایه خوشبختی ماست؛ امسال دوستان، ابتکار چله رضوی را از اول ماه شوال تا یازدهم ذی‌القعده گذاشتند که تولد امام رضا (ع) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به دوستان پیشنهاد دادم در سفر ترکمنستان از هنرمندان و فعالان فرهنگی مرو هم حضور داشته باشند؛ در آنجا هم خیلی ابراز علاقه کردند که در این بحث بین مشهد و مرو تعاملات بیشتری صورت بگیرد.

اسماعیلی گفت: جشنواره فیلم رضوان که اولین جشنواره فیلم‌های دینی است به برکت جشنواره امام رضا (ع) امسال برگزار می‌شود و اتفاق‌های بسیار خوب دیگر نیز می‌افتد؛ مهم‌ترین نکته جشنواره فرهنگی هنری رضوی امسال ما این است که به میدان رفته است، در گرگان یک اجتماع چند هزار نفری با هم سرود می‌خواندند.

وی افزود: جشنواره امام رضا (ع)، به روستاها و میان عشایر رفته است؛ این اتفاق، مبارک و مایه عزت و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دینی خواهد بود که خود بارگاه نورانی علی ابن موسی الرضا (ع) یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های هنری کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تأمین بودجه‌ای حریم تئاتر گفت: کار حریم تئاتر شهر بدون وقفه شروع و بودجه آن تزریق شده است؛ صبح جلسه آن را گذاشتم و مسئول عمرانی وزارتخانه و معاون توسعه و پشتیبانی منابع انسانی وزارت فرهنگ گزارش دادند که کار بدون یک روز توقف تا اتمام و بهره‌برداری ادامه پیدا خواهد کرد؛ خبرنگاران هر وقت دیدند در آنجا سر و صدا نیست به من خبر دهید.

منبع: ایرنا

کد خبر 748406

دیگر خبرها

  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است