Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-28@20:08:08 GMT

پژوهشگاه، سرمایه ارزشمند صنعت نفت است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۵۷۹۳

پژوهشگاه، سرمایه ارزشمند صنعت نفت است

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، این پژوهشگاه را به واسطه حدود 60 سال سابقه فعالیت و برخورداری از سرمایه انسانی متخصص و متعهد اندوخته گرانبهای دانش و تجربه، سرمایه ارزشمند صنعت نفت خواند و اظهار امیدواری کرد این مجموعه، بیش از پیش در خلق ارزش افزوده برای این صنعت موثر باشد.

به گزارش شانا، جعفر توفیقی امروز (یکشنبه، 30 مهرماه) در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه صنعت نفت، از اعتماد وزیر نفت برای انتصاب وی در این مسئولیت قدردانی کرد و با اشاره به فعالیت‎های خود در وزارت علوم در دولت‎های هفتم و هشتم، گفت: از دیرباز با دیدگاه‎های مدیریتی مهندس زنگنه آشنایی دارم؛ از دورانی که با تدبیر و درایت ایشان، چندین دانشکده مهندسی نفت راه‎اندازی و چند رشته دانشگاهی در حوزه بالادست صنعت نفت تعریف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همان دوران و با اعتبارات وزارت نفت، این دانشکده‌ها تجهیز هم شدند.

وی از زنگنه به عنوان وزیری مقتدر و دارای دیدگاه‎های بسیار خوب، هم در حوزه کارهای اجرایی و هم در حوزه پژوهش و فناوری یاد کرد و گفت: در دولت یازدهم هم به همت ایشان، قراردادهایی در سطوح بالادست و پایین دست صنعت نفت با دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی کشور امضا شد که از اعتقاد جدی وزیر نفت به تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و ضرورت توانمندسازی دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور حکایت دارد.

توفیقی افزود: اقدامات وزارت نفت در انعقاد این قراردادها می‎تواند به الگویی جدید در ارتقای توان دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی بدل شود و انشاالله این مراکز هم از صلاحیت کافی برای برآورده کردن نیازهای صنعت برخوردار باشند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به سابقه آشنایی و ارتباط خود با پژوهشگاه هم از سالیان گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه به واسطه حدود 60 سال سابقه فعالیت و برخورداری از سرمایه انسانی متخصص و متعهد اندوخته گرانبهای دانش و تجربه، سرمایه ارزشمند صنعت نفت است. متخصصان بزرگی در این مجموعه پرورش یافته‎اند و سرمایه‎ای که پژوهشگاه در دهه‎های گذشته و در فراز و نشیب‎های مختلف کسب کرده است، باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی به سرمایه‎های فیزیکی پژوهشگاه صنعت نفت هم به اشاره و آن را در سطح خاورمیانه بی نظیر توصیف کرد.

باید در بازار فناوری نفت و گاز جهان هم مطرح باشیم

توفیقی در ادامه با اشاره به اساسنامه جدید پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار کرد: به‌طور طبیعی اساسنامه مهمترین سند پژوهشگاه است که باید به عنوان سندی مادر به آن اتکا شود. در این اساسنامه، بر ماموریت‌گرایی پژوهشگاه تاکید و این ماموریت، ارتقای ظرفیت‎های فناورانه و دانش فنی در صنعت نفت و تبدیل این صنعت به صنعتی دانش بنیان تعریف شده است.

وی با بیان این‎که صنعت نفت همچنان بزرگترین تکیه‎گاه اقتصادی کشور است، ادامه داد: این ماموریتی که برای پژوهشگاه تعریف شده، بسیار حائز اهمیت است و در دولت قبل هم که به عنوان دبیر ستاد نفت و گاز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‎کردم، تمام تلاش بر این بود که به این رویکرد کمک کنم.

توفیقی با اشاره به این‎‌که هرچه صنایع دانش بنیان تر شوند و زیرساخت‎های فناورانه رشد کند، ارزش افزوده بیشتری خلق می‎شود، ادامه داد: بعضا می بینیم که خیلی از شرکت های صاحب فناوری، درآمدشان از نفت ما بیشتر است و امیدوارم روزی برسد که همانگونه که در برخورداری از ذخایر نفت و گاز دنیا اول هستیم، در بازار فناوری نفت و گاز هم مطرح باشیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: تقاضا برای سازمانی که ماموریت‎گراست، اهمیت دارد و از آنجا که تقاضای اصلی باید از بدنه صنعت باشد، از مدیران بخش‎های مختلف این صنعت باید خواست که تعامل نزدیک‎تری با پژوهشگاه داشته باشند و توانمندی‎های این مجموعه را بیش از پیش باور کنند.

وی از زحمات دکتر کاتوزیان در مدت ریاست پژوهشگاه صنعت نفت قدردانی کرد و گفت: به ایشان که همواره به نیکی یاد می‎شوند، خسته نباشید می‎گویم و از ایشان می‎خواهم با توجه به مسئولیتی که به عنوان مشاور وزیر نفت دارند، وقت خود را بیشتر به پژوهشگاه اختصاص داده و تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند؛ چراکه راه میانبر برای موفقیت، استفاده از تجربیات است. 

توفیقی یادآور شد: پیام من در بدو ورود به پژوهشگاه صنعت نفت، پیام همدلی، مشارکت و همراهی است؛ زیرا پیشرفت در دنیای امروز، رویدادی جمعی است و با مشارکت جمعی حاصل می‏شود.

وی ابراز امیدواری کرد پژوهشگاه صنعت نفت در مسیر پیش رو، بیش از گذشته بتواند در در مسیر سیاست‎های وزارت نفت گام بردارد و در خلق ارزش افزوده موثر باشد.



منبع: شانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۵۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد

آقای شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در صف اول حاضر شد و به سوالاتی در حوزه پتروشیمی پاسخ داد.

شاه میرزایی گفت: امروز ما بیش از ۷۵ مجتمع پتروشیمی در کشور به صورت فعال داریم که مجموع تولید این مجموعه‌ها بالای ۹۳ میلیون تن در سال است. امسال تلاش ما این است که با جهش بلندی از مرز ۱۰۰ میلیون تن تولید عبور کنیم.

او افزود: بخشی از برنامه ما جلب مشارکت و سرمایه گذاری مردم در صنعت پتروشیمی است. بخشی از این کار با بهبود فضای کسب و کار است و مردم سهام پتروشیمی‌های مولد و بازار آفریم را بخرند تا به این ترتیب سرمایه گذاری خرد مردم به سمت تولید هدایت شود. بخش تعاونی هم اعلام آمادگی کرده که در این حوزه ورود پیدا کند. بخش دیگری از اقدام نیز عرضه اعتبار است که سرمایه در گردش واحد‌های زنجیره تکمیلی را افزایش میدهد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سالی که گذشت بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان، آورده واحد‌هایی بود که در سال‌های گذشته چیزی برای ارائه نداشتند. امسال این حرکت را استمرار می‌دهیم تا جهش تولید محقق شود. اما این مسئله شرطی هم دارد که خوراک پتروشیمی باید به صورت پایدار تامین شود.

شاه میرزایی گفت: برنامه ما این است سرمایه مردم را که در بازار‌های دیگر میتواند تورم زا باشد، از طریق بازار سرمایه به سمت تولید در پتروشیمی سوق دهیم. همچنین برنامه ساخت تجهیزات به سمت دانش بنیان‌ها برود تا با حضور آنها در تأمین کالای مورد نیاز صنعت پتروشیمی، حضور مردم در اقتصاد و اشتغالزایی محقق شود.

این مقام مسئول در زمینه رفع موانع تولید در صنعت پتروشیمی گفت: یکی از اقداماتی که انجام شد، کاهش دوره تعمیرات واحد‌ها بود تا در رسیدن خوراک به پایین دست اختلال ایجاد نشود. 

او در خصوص جمع آوری مشعل چاه‌ها گفت: حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب تاکنون از مشعل‌ها جمع آوری شده و طی دو سال و نیم آینده دیگر هیچ مشعلی در پالایشگاه‌ها کشور نخواهیم دید. برای مشعل‌های صنعت پتروشیمی هم برنامه ریزی شده و در حال حاضر نیمی از مشعل‌های صنعت پتروشیمی خاموش است. باقی مانده نیز مطابق برنامه تا ۳ سال آینده جمع آوری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • همایش «ادزآپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • اکوسیستم جدید «چری» صنعت خودرو را متحول می‌کند؟
  • ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل