Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، اعتراضات به نحوه استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه نفت که در گروه «الف» این دانشگاه قرار گرفته اند و بر اساس  مقررات می‌بایست به منظور جذب در وزارت نفت در مصاحبه شرکت نمایند، همچنان از سوی برخی رسانه های خاص برای تخریب دولت مورد توجه قرار گرفته است. ماجرا از زمانی آغاز شد که وزارت نفت در جریان فراخوان از فارغ التحصیلان گروه «الف» دانشگاه نفت که بیشتر در بانک اطلاعاتی این وزارتخانه ثبت نام کرده بودند، برای شرکت در مراحل استخدامی، دعوت به عمل آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراحل استخدام برای این دسته از متقاضیان، بدون برگزاری آزمون کتبی و تنها با برگزاری دو مصاحبه فنی و روانشناختی انجام می شد. در این میان عدم موفقیت در آزمون های شفاهی موجب اعتراض تعدادی از داوطلبان استخدام در شرکت نفت شد و به این ترتیب پای رسانه های مخالف دولت به موضوع باز شد.

فارغ التحصیلان گروه «الف» دانشگاه نفت معتقد بودند که به دلیل تحصیل در این دانشگاه و بر اساس تعهدی که در ابتدای تحصیل از آنها اخذ شده است، استخدام آنها می بایست خارج از قواعد و مقررات وزارت خانه  و بدون طی مراحل استخدامی انجام شود.  این در حالی است که بنابر اعلام مسئولین وزارت نفت آن چه در ابتدای تحصیل در دانشگاه صنعت نفت به این دانشجویان اعلام شده بود، اولویت استخدام از میان آنها بوده است و نه  قطعیت در بکارگیری آنها. «کامران دهقانی» مدیرکل آموزش وزارت نفت در این خصوص می گوید: " واقعیت این است که الزام به بکار گیری در هیچ یک از تعهدات وزارت نفت برای این عزیزان وجود ندارد. حتی در دفترچه آزمون بر "اولویت" استخدام دانشجویان این دانشگاه پس از پایان موفقیت آمیز تحصیلات مطابق با مقررات و آیین نامه های مصوب وزارت نفت تاکید شده است. بدین ترتیب الزام  یا قطعیتی در این خصوص وجود ندارد."

در حقیقت مسئولین  وزارت نفت برای طی مراحل به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه  نفت در سال جاری بر اساس همان روالی عمل کرده اند که در سال های گذشته عمل می شده است. در این میان اینگونه به نظر می سد که  برداشت های اشتباه در مورد شرایط تحصیل این دانشجویان در دانشگاه نفت باعث بروز برخی سو تفاهمات در فضای رسانه ای شده است. واقعیت  آن است که وزارت نفت هیچ دانشجویی را بورسیه نمی کند بلکه تنها کمک هزینه تحصیلی در اختیار آنها قرار می گیرد. لذا استفاده از عبارت بورسیه برای دانشجویان دانشگاه نفت اشتباه است. این مسئله در تعهد نامه ای که در ابتدای تحصیل از دانشجویان اخذ می شود هم درج شده که شرکت نفت کمک هزینه تحصیلی پرداخت خواهد نمود و البته دانشجویان گروه «الف» تنها از آزمون کتبی برای استخدام در وزارت نفت معاف خواهند بود. این مسئله در همه ادوار گذشته وجود داشته و اصولا رویه جدیدی ایجاد نشده است.

ماجرا اما در پی مراجعه تعدادی از پذیرفته نشدگان در آزمون های استخدامی به دیوان عدالت اداری و دریافت حکم اولیه مبنی بر لزوم استخدام ها در صنعت نفت ابعاد تازه ای به خود گرفت. رسانه های مخالف دولت با استفاده از فضای بوجود آمده در این خصوص به تهیج افکار عمومی ادامه داده و طوری وانمود کردند که گویی این حکم  نهایی دیوان عدالت اداری در خصوص این پرونده است. این مسائل در حالی اتفاق می افتاد که به گفته مدیر کل آموزش وزارت نفت حکمی به این اداره کل ابلاغ نشده بود چراکه ابلاغ حکم دیوان از سوی امور حقوقی وزارت نفت نیازمند کامل شدن فرآیند دادرسی و رسیدگی به درخواست تجدیدنظر این وزارت خانه است.

 در همین حال «کامران دهقانی» مدیرکل آموزش وزارت نفت در خصوص رویکرد این وزارتخانه در استخدام این نیروها می گوید: "یک بار دیگر تاکید می کنم که دانشجویان عزیز واجد شرایط نباید هیچگونه نگرانی داشته باشند. واقعیت این است که ما از همه افراد واجد شرایط دعوت کرده ایم. در این خصوص هیچ تفاوتی به لحاظ ماهوی ایجاد نشده است. همه افرادی که وارد این مرحله شده اند در صورتی که استانداردهای مد نظر صنعت نفت را داشته باشند قطعا به کار گرفته خواهند شد و به همین دلیل ما با مساعدت و موافقت وزیر نفت هر تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت که استانداردهای استخدامی را داشته باشند، جذب خواهیم کرد. این نگاه وزارت نفت و به خصوص شخص وزیر نفت است. اما مسئله رعایت مقررات و استانداردها قابل چشم پوشی نیست و نمی توان در صنعتی مانند نفت از این استانداردها صرف نظر کرد. در این میان عده ای هستند که از این مطالبه گری دانشجویان اهداف دیگری را دنبال می کنند. به عنوان مثال هنگامی که ما برای 500 نفر از دانشجویان پیامک دعوت به مصاحبه فرستادیم و از آنها خواستیم تا با ارسال یک کد مشخص دریافت پیامک را تایید کنند، بیش از 1100 پیامک دریافت کردیم و وقتی بررسی شد دیدیم تنها 280 نفر از این تعداد کسانی هستند که پیامک اولیه را برای آنها از طرف ما ارسال شده بود. این ها مسائلی است که وجود دارد، برخی تجمع می کنند و طوفان های مجازی به راه می اندازند اما این قبیل موارد واقعا ارتباطی با فرآیند جذب و استخدام ندارد و در همه مراحل و موارد قانون و چارچوب های استاندارد حاکم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۳۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛معاون مدیرکل اداره پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: پس از ۲ سال وقفه سیزدهمین دوره جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر» با همکاری وزارت علوم و حضور فعالان این حوزه، به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.
مجتبی صفری افزود: مهم‌ترین فایده نشریات دانشجویی، تمرین کار گروهی است، این کار متفاوت از هر کار گروهی است که در انجمن‌های علمی و دیگر تشکلات انجام می‌شود، این موضوع که در نشریات، حول یک ایده و ایدئولوژی، افراد جمع می‌شوند و می‌نویسند، بسیار حائز ارزش است.

وی افزود: یکی از رسالت‌های نشریات دانشجویی، توضیح اطلاعات صریح و آگاهی‌بخشی به قشر دانشجو است، باید برای قلم، اصالتی قائل بود و نباید آن را درگیر حاشیه‌ها کرد، هم‌چنین باید مصرف کننده را به خوبی در نظر گرفت و بر آن مبنی نوشت.

معاون مدیرکل اداره پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: فرصت تعامل دانشجویان با جامعه در طول عملکرد مثبت یک نشریه اتفاق می‌افتد و باید از ظرفیت نشریات در دانشگاه استفاده کرد.

وی گفت: بخش زیادی از نشریات دانشگاهی، حقوقی هستند، بنابراین تقویت نشریات دانشجویی و پرداختن به آنها، یک عملکرد دوسربرد است، زیرا انجمن‌های علمی هم در این راستا تقویت می‌شوند.

صفری با تاکید بر اینکه جشنواره تیتر ۱۳ یک رسالت ویژه دارد عنوان کرد: نشریات دانشجویی، نقطه عطفی ایجاد خواهد کرد، امید می‌رود که با برگزاری این جشنواره، سال پر رونقی در نشریات داشته باشیم.

 سیزدهمین دوره جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر» پس از دو سال وقفه با همکاری وزارت علوم و بهداشت و فعالان این حوزه از ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

متقاضیان سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر ۱۳» تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ فرصت داشتند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند، آثار رسیده در دی  توسط هیئت داوران بررسی شد و حال  این جشنواره با شعار «برای ایران بنویسیم» برگزار می‌شود.

چهار هزار نشریه دانشجویی در کشور زیر نظر دانشگاه‌های وزارت علوم چاپ می شود.

 

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • سانسور تظاهرات دانشجویان کلمیبا در رسانه‌های بیگانه
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد