Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@02:54:14 GMT

علت ماندگاری اربعین در چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۶۰۸۹

علت ماندگاری اربعین در چیست؟

نویسنده کتاب "نشانی" نوشت: عیار خلوص بندگی هیچ حماسه‌ای با حماسه عاشورا قابل قیاس نیست و این نشانه ارادت خالص و پیوند سید الشهدا(علیه السلام) و یاران باوفایش با خداوند مهربان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آوای سیدجمال؛ احمد کاظمی در آستانه اربعین حسینی، با اشره به تفسیری از قرآن کریم اینگونه نوشت: در هوای آلوده شهرمان هنگامی که نفس‌ها می‌گیرد، رایحه‌ای پاک و ناب جان‌ها را تازه می‌کند جوانمردی، صداقت، خلوص، استقامت و همه پاکی‌ها در رایحه روضه حسین(علیه السلام) و یاران باوفایش مانند عطری بهشتی نفس‌ها را تازه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درشگفتم این رایحه چگونه قریب 1400  سال است که ماندگاری دارد و بوی آن مشام همه آزاد مردان را چگونه سرمست می‌کند که هر سال عاشقان بیشتری را به دنبال خود می‌کشاند و اربعین بدرقه‌ای شکوهنمد تا مرکز ثقل تولید این رایحه خدایی می‌باشد.

جالب است بدانید اولین راهپیمایی اربعین تنها با حضور جابربن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا(ص ) و گروهی از بنی هاشم از مدینه به کربلا بود.

هنگامی که زنان و فرزندان امام حسین(علیه السلام) از شام به مدینه برمی‌گشتند؛ وقتی به جایگاه شهادت امام حسین(علیه السلام) و یارانش رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری را دیدند که با گروهی از بنی هاشم در حال زیارت امام حسین علیه السلام می باشند؛ آن‌ها مجلس عزایی به پا کردند که فوق العاده جانسوز بود.

اما مهمترین سؤال این است که حماسه عاشورا دارای چه ویژگی‌هایی بود که جمعیت راهپیمایی اربعین آن حماسه، حتی با تهدیدات جدی داعشی‌ها  " این بازماندگان بی‌بدیل یزیدیان"  بعد از قریب چهارده قرن به ۲۰ میلیون نفر رسیده است؟.

و یا حتی خشونت و حیله های اجداد داعشی‌ها " متوکل عباسی" در شخم زدن و تبدیل کردن تمام قبرهای حماسه کربلا به مزرعه تأثیری در خاموش کردن فرهنگ عاشورایی نداشته است؟.

در مرور تاریخ در می‌یابیم قبل و بعد از واقعه عاشورا  حوادث بزرگی اتفاق افتاده است که در یک یا چند ویژگی  با حماسه کربلا مشترک بودند؛ حوادثی که در آن  کشتارهای فجیع، رشادتهای بی‌نظیر، تشنگی‌های طاقت فرسا، قتل‌های دسته جمعی، بی‌خانمان شدن میلیونی انسان‌ها، اسارت‌ها با سخت‌ترین شکنجه‌ها و...  بوقوع پیوسته است؛ اما چرا هیچکدام به ماندگاری حماسه عاشورا نمی‌باشد؟

زیرا عیار خلوص بندگی هیچ حماسه‌ای با حماسه عاشورا قابل قیاس نیست و این نشانه ارادت خالص و پیوند سید الشهدا(علیه السلام) و یاران باوفایش با خداوند مهربان است.

در واقع، حماسه کربلا حماسه‌ای است که در مدار اصلی عزت‌بخشی خداوند مهربان قرار گرفته است؛ به طوری که در سوره آل عمران آیه 26 آمده است: " ...و تُعِزُّ مَن تَشَاء..." یعنی " و به هر که خواهی عزت و اقتدار بخشی..."

اینجاست که باید گفت تا جهان هستی باقی است، فرهنگ ناب عاشورایی زنده است چرا که خداوند زنده همیشگی است و اربعین  امسال با تمامی تهدیدات موج میلیونی بهشتیان را به سوی میعادگاه عاشقان شاهد خواهد بود. آنان امام حسین(ع) را به شفاعت گرفته تا خداوند مهربان راه بندگی خالص را برایشان بگشاید. این مانور چنان وحشتی  در دل یزیدیان زمان بپا خواهد کرد که قدرت بوییدن رایحه دل انگیز بندگی از آنان گرفته خواهد شد .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۶۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود

حجت الاسلام و المسلمین لطف الله اشراقی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب ارتباط مسالمت آمیز حضرت صادق(ع) با اهل سنت را از سیره ایشان دانست و اظهار داشت: امام صادق علیه السلام دستوراتی به رهبران مذاهب اسلامی داشتند، از جمله این دستورات به احترام متقابل به یکدیگر ، شرکت در تشییع جنازه یکدیگر و عیادت مرضای همدیگر بروید و تقابل نداشته باشید، ایشان به عنوان منادی وحدت مذاهب اسلامی مطرح هستند و در آن برهه زمان در بین حکومت بنی امیه و بنی عباس ، علوم فقه ،تاریخ و علوم اسلامی در رشته های متفاوت بیان نمودند و باعث شد مسلمانان مرکزیتی برای وحدت داشته باشند و امام صادق علیه السلام را به عنوان یک شخصیت علمی و با تقوا و فرزند پیامبر اسلام صلوات الله علیه قبول داشته باشند و منشاء وحدت و تقریب لحاظ کنند.

وی افزود: امام صادق علیه اسلام می فرمایند: " لولانا ما عرف الله"اگر ما اهل بیت نبودیم ، خداوند شناخته نمی شد، "لولانا ما عبد الله" اگر ما نبودیم ، عبادت خداوند انجام نمی گرفت و این ویژگی در مقام اهل بیت و به خصوص امام صادق علیه السلام وجود داشت که مذهب جعفری و حقائق علوم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین را رواج داند.

حجت الاسلام اشراقی بیان کرد: سیره ایشان در ارتباط با تعامل با اهل سنت ، ایجاد ارتباط مسالمت آمیز به عنوان برادران دینی بوده است و  از صفات بارز امام صادق علیه السلام بصیرت شناسی و جبهه شناسی با نگاه فراجناحی بوده است.

وی ادامه داد: امام صادق علیه السلام در مدینه منوره 4هزار شاگرد در حوزه علمیه خود داشتند که از بین این 4هزار نفر ، 17 نفر با بصیرت و ولایت مدار وجود نداشت، شخصی نزد امام آمد و عرض کرد ، شما با این تعداد شاگرد چرا قیام نمی کنید ، امام فرمود: اگر به تعداد انگشتانم یار داشتم ، قیام می کردم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عبدالله بن ابی یعفور یکی از محدثین و راویان می باشند که بدلیل مریضی مبتلا به شرب خمر بوده است، نزد امام آمد و عرض کرد من مریض هستم و اجازه بفرمائید من شروع کنم به استفاده از مشروب که ایشان فرمودند: خیر ، این شیطانی است که موکل تو شده است و اگر تو اراده کنی او مایوس می شود، او قسم خورد وگفت: "والله لا اشرب من..." و به امام عرضه داشت اگر شما اناری را به نیم کنید و نیمی را حرام و نیمی را حلال بگویید من نیز به همان عمل می کنم زیرا فرمایشات شما از روی هوای نفس نیست و بر مبنای دستورات الهی است؛ ما حوزویان باید با پیروی از امام صادق علیه اسلام ولایت مدار بوده و با نصرت از اهل بیت علیهم السلام در راستای اسلام گام موثر برداریم.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • عیادت از جورج شکور؛ خالقِ سه گانهِ حماسه های ماندگار …
  • دو توصیه کوتاه از امام صادق علیه‌السلام
  • آیین دمام‌ زنی به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در بندرعباس
  • خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • بندرلنگه در سوگ حضرت صادق علیه‌السلام
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
  • چگونه می‌توان راه و روش امام صادق (ع) را الگو قرار داد؟
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است