Web Analytics Made Easy - Statcounter

لاهور - ایرنا - رئیس بخش فارسی دانشگاه دولتی - کالج - بانوان لاهور با درخواست از ایران برای حفظ و گسترش زبان فارسی در پاکستان، گفت: امسال اتاق فردوسی شناسی در این دانشگاه راه اندازی می شود.

به گزارش شامگاه یکشنبه ایرنا ، 'مجید سادات کیائی' سرپرست موقت خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور، احمد مرجانی نژاد کارشناس فرهنگی، ثمینه عارفه مسئول امور دانشگاهی خانه فرهنگ ایران و پروفسور سیده فلیحه زهرا کاظمی رئیس بخش فارسی دانشگاه دولتی بانوان لاهور از اتاق ایرانشناسی در این دانشگاه بازدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیده فلیحه زهرا کاظمی در این دیدار، 'تداوم و گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان' را مورد تاکید قرار داد و گفت: تحقق کامل این مهم برای اساتید، دانشجویان زبان فارسی در پاکستان و نظام جمهوری اسلامی از اولویت و اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی اضافه کرد: برای حفظ و اشاعه زبان فارسی در ایالت پنجاب، تداوم حمایت ایران، همکاری خانه فرهنگ ایران در لاهور، ضروری و اجتناب ناپذیر است.
خانم کاظمی ادامه داد: با توجه به وضعیت جاری پاکستان و فعالیت های بارز فرهنگی، آموزشی کشورهای رقیب، حفظ و اشاعه زبان فارسی، نیازمند حمایت همه جانبه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس بخش فارسی دانشگاه دولتی - کالج - بانوان لاهور اضافه کرد: سال 1395، بخش زبان فارسی دانشگاه بانوان لاهور، با همکاری خانه فرهنگ ایران در لاهور در راستای فعالیت های حفظ و توسعه زبان فارسی در ایالت پنجاب، همایش بین المللی فردوسی را برگزار کرد و امسال نیز اتاق فردوسی شناسی در این دانشگاه راه اندازی می شود.
مجید سادات کیائی سرپرست موقت خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز در این دیدار گفت: تمدن و فرهنگ مشترک، ریشه های درخت تنومند و کهنسال دوستی بین دو ملت ایران و پاکستان است و زبان فارسی در بطن زبان اردو زبان رسمی پاکستان، جایگاه خاص و منزلت فراوان دارد.
سادات کیایی حفظ و ترویج زبان فارسی در پاکستان را مرهون تلاش، فداکاری اساتید صادق زبان فارسی پاکستانی عنوان کرد.
'احمد مرجانی نژاد' کارشناس فرهنگی خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز در این دیدار گفت: مشکل حفظ اشاعه زبان و ادبیات پارسی در پاکستان، فراتر از مسائل ذی ربط آموزشی، در سطح منازعات سیاسی، رقابت های فرهنگی و اقتصادی مطرح می شود.
وی ادامه داد:با راه اندازی انجمن های صنفی نظیر 'انجمن اساتید و مدرسان زبان فارسی، انجمن فرهیختگان از دانشگاههای ایران، انجمن مترجمان و انجمن شعرای پارسی زبان ' می توان ضمن اشتغالزایی، سیاست های واحد و یکنواختی در قبال معضلات گسترش زبان فارسی اتخاذ کرد'.
به گزارش ایرنا ، زبان فارسی قریب به یک هزار سال در کشورهای شبه قاره از جمله پاکستان زبان رسمی بود، تا اینکه انگلیس ها در قرن هجدهم میلادی با دستوری دولتی به رسمیت آن خاتمه دادند و زبان انگلیسی را به جای آن رایج کردند.
درعین حال فارسی تاکنون از بین نرفته است و اقشار مختلف از ارباب علم و دانش و شعر و ادب آنرا فرا می گیرند.
در دانشکده ها و دانشگاه های مختلف تدریس می شود و دیوان های فارسی همچنان چاپ می شود. مجلات و کتب فارسی نیز از سوی دولت و بخش خصوصی چاپ می شود.
فارسی گویان و فارسی زبانان در ایالت های مختلف پاکستان به فارسی شعر می سرایند و اساتید زبان فارسی به تدریس و تحریر ادامه می دهند.
نسخه های خطی فارسی در کلیه مناطق، در موزه ها، کتابخانه های دولتی و خصوصی نگهداری می شود.
60 تا 70 درصد اشعار علامه اقبال لاهوری شاعر ملی پاکستان به زبان فارسی است، همچنین حدود 70 درصد کلمات و واژه های زبان اردو، فارسی است.
شبک**آساق**6125**13392**سیدبهادر حسینی**انتشار: ابوالفضل بابایی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند. 
در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده تر فی مابین بحث و گفتگو شد.
در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه ها و نهاد ها را به عمل آورد.
همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی،آواز،تصنیف و مناجات خوانی،ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی