Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-02@03:00:12 GMT

پلی از ایران به آمریکای لاتین

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۵۱۷۱

نگاهی به بایسته‌­های حضور هیسپان تی‌وی در سپهر رسانه‌­ای

 علی اجاره‌­دار*
  قدرت رسانه در مطرح کردن عقاید و شناساندن وقایع روز، غیر قابل انکار است. دلیل اصلی به وجود آمدن یک شبکه تلویزیونی بین‌المللی با تمرکز بر اطلاع­‌رسانی، که البته در اینجا نه فقط هیسپان تی­‌وی، که پرس تی‌وی که قبل از هیسپان آغاز به فعالیت کرد، یا شبکه العالم به زبان عربی هم هست؛ از بین بردن سلطه رسانه‌­های غربی است که به دنبال تحمیل کردن واقعیت­‌های مورد نظرشان، یا بهتر بتوان گفت؛ واقعیت­‌های نیمه درست، تمایلات و تعصباتشان برهمگان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 از همه مهم‌­تر اینکه این رسانه­‌ها به دنبال توجیه کردن اعمال دولت‌­ها و هم­دستان خویش‌اند تا بتوانند همراه با موافقت همگان در سطح جهانی، به راه خود ادامه بدهند.
  ایران نمی­‌توانست در برابر رسانه­‌هایی که به گفته خود از همه سرشناس­تر هستند و روزانه اقدامات گوناگونی جهت تخریب چهره ایران انجام می‌­دهند، کاری نکند. آنها به دنبال بی‌­ارزش جلوه دادن ایران، تغییر واقعیت آن و شناساندنش به عنوان یکی از اعضای محور شرارت هستند.
 تکرار مغرضانه یک خبر یا یک دروغ یا یک حقیقت ولی نه به طور کامل؛ به خودی خود یک اسلحه کشنده محسوب می­‌شود، نه به دلیل اینکه به شکل مستقیم کسی را به قتل می‌­رساند، بلکه از آن جهت که در آینده می‌­تواند منجر به وقوع اتفاقاتی شود که افرادی به واسطه آنها کشته شوند مثل حمله‌­های نظامی، بمباران مناطق مختلف و یا حتی وضع یک سری تحریم‌های ناعادلانه علیه کشوری جهت محاصره آن از نظر اقتصادی و یا سعی در به زانو در آوردن آن... در این رابطه می­‌شود به وضعیت ایران ‌اشاره کرد.
 شکایات بی­‌وقفه ایران درباره عملکرد رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان... مقاومت ایران در برابر سیاست­‌های خارجی سلطه­‌گرانه واشنگتن... مخالفت ایران با سکوت کردن در برابر تجاوز به حقوق بین‌­الملل و حقوق بشر از سوی برخی کشورهای همسایه علیه کشورهای ضعیف‌تر، به طور مثال کاری که عربستان صعودی با یمن انجام می­‌دهد...، مخالفت با پذیرفتن عقاید آمریکا درباره مثلاً دموکراسی‌­ای که قصد پیاده­‌سازی آن را در سطح جهان دارد... و به خصوص مخالفت با اینکه آمریکا خود را به عنوان ژاندارم جهان معرفی کند... همه اینها باعث شد تا ایران توسط رسانه­‌های غربی به عنوان شورشی، طغیان­گر و خطرناک برای دنیا معرفی شود.
 سؤال این است که این کار چگونه صورت گرفت؟ و پاسخ روشن آنکه؛ به دستور گروه­‌ها و هسته­‌های قدرت­‌مداری که خود را از جانب کشور، اندیشه و پدیده جدیدی که در برابر آنها سر فرود نمی­‌آورد و یا در برابر تجاوزات و تناقضات آنها می­‌ایستد، در خطر می­‌بینند.
 شکایت مداوم و به خصوص محاکمه مداوم ایران بدون هیچ مدرکی با اتهام اینکه به دنبال ساخت بمب اتمی است، باعث حساس شدن دنیا درباره ایران شد. تحریم­‌های ضدایرانی و قرار دادن ایران در فهرست کشورهای حامی تروریسم به خاطر حمایتش از حزب‌الله، باعث شد تا سرمایه­‌گذاران وحشت زده شوند و محدودیت‌‌ها و تنبیهات سیستماتیکی علیه دارایی‌­ها و رفاه مردم ایران وضع شود.
در برابر این اقدامات، آیا ایران می‌­توانست کاری انجام ندهد؟ می‌­بایست شبکه‌­ای راه‌­اندازی می‌شد تا بتوان به جهانیان گفت که واقعیت چیزی نیست که آمریکا با همراهی تقریباً تمامی شبکه­‌های طبقه حاکم می­‌گوید.
 واکنش ایران در راه‌­اندازی شبکه تلویزیونی هیسپان فقط به دلایل سیاسی یا ژئوپلیتیک نبوده، بلکه جنبه حیثیتی نیز داشته است. ایران نمی‌­توانست سکوت کند. می­‌بایست واقعیت خود، مواضع، کارهایی که انجام داده­ و کارهایی که انجام نداده و به نادرست به آن نسبت داده­‌اند را به گوش همگان برساند؛ همگانی که در مورد هیسپان تی‌وی چند صد میلیون اسپانیایی‌­زبان در دنیا بود و مشابه آن قبلا در قالب شبکه‌­های بین‌­المللی دیگری به زبان­‌های با شمار سخنوران بسیار بالا یا مهم انجام گرفته بود و این نیاز احساس می‌­شد که با هدف قرار دادن این بخش از مخاطبان نیز اجرایی شود.
 بسیار مهم بود که جهانیان بدانند که ایران به دنبال اسلحه کشتار جمعی نیست. مهم بود که مردم دنیا با آن آشنا بشوند و چیزی ورای تبلیغات رسانه­‌های غربی از ایران بدانند.
  به عنوان یک مصداق عینی؛ می‌­توان گفت نفوذ نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نه به خاطر خود او، بلکه به پشتوانه قدرتی است که او نماینده آن است و نتانیاهو را حمایت می‌کند و همچنین به خاطر لابی‌­های صهیونیسم در آمریکا است که باعث شده بودند تا تقریباً همه اخبار رسانه­‌های غربی، به شکل یکپارچه این پیام را بدهند که ایران بد است. لذا باید تاکید کرد که فقط بحث سیاسی یا ژئوپولیتیک در تاسیس شبکه‌­ای چون هیسپان نیست که اهمیت می‌­یابد، بلکه مسئله حیثیتی است.
در استراتژی ژئوپلیتیک، فقط به دنبال نشان دادن سیاست‌­هایمان نیستیم، بلکه به دنبال برقراری ارتباط و اتحاد، همچنین خواستار ایجاد یک خط اطلاع‌­رسانی واقعی به دور از نفوذ عوامل خارجی و منافع شرکت‌های بزرگ هستیم. دوستی و نزدیکی به کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای جنبش غیر متعهدها به ما این اجازه را می­‌داد که مفاهیم «ضد امپریالیستی» را در ادبیات جاری جهان قوی­تر کنیم و خود را از یوغ دلار و تصمیماتی که لابی­‌های قدرت­‌های بزرگ جهانی می­‌گیرند، دور سازیم.
 نزدیکی به کشورهایی که به دنبال استقلال هستند و یا در این مسیر تلاش می­‌کنند، بخشی از سیاست­‌های هیسپان تی‌وی است. همچنین نزدیک شدن به دولت­‌ها و ملت‌­هایی که به دنبال اخباری غیر از اخبار تولیدی امپریالیسم هستند. منظور ما از اخبار امپریالیسم تمایل آنها به نشان دادن سیطره یک نظم حاکم بر همه چیز و معرفی مدل دموکراسی آمریکا به عنوان کامل­‌ترین حالت ممکن دموکراسی است و این در حالی است که همه اینها دروغ است، زیرا هیچ چیز غیر دموکراتیک­‌تر از سازمان سیا و خود دولت آمریکا وجود ندارد، آنها سعی دارند این باور را در مردم ایجاد کنند که آنها آزاد هستند در صورتی که در هر لحظه تحت تعقیب هستند و اگر کاری غیر از برنامه از پیش تعیین شده انجام بدهند در سیستم به عنوان خطر شناخته می­‌شوند. به یاد بیاورید که یکی از مدیران ما توسط اتحادیه اروپا برای نقض حقوق بشر بدون داشتن یک دادگاه عادلانه و یا اثبات جرم وی، بر اساس شهادت مستند تحریم شد.
استراتژی ژئوپلیتیک در زمینه الکترونیک برای هیسپان تی‌وی بسیار مهم است. این شبکه بارها توسط لابی صهیونیسم از ماهواره‌­هایی مانند یوتلست حذف شد زیرا واقعیت‌شان را به همگان نشان می‌­داد و آنها از این امر احساس خطر می‌کردند. از نظر ژئواستراتژیک، هیسپان تی‌وی وسیله مهمی است برای ارائه اطلاعات. از نظر حیثیتی، وجود هیسپان تی‌وی کمک می­‌کند تا تمام ضربه‌­هایی که سعی کردند به ایران وارد کنند، بی‌اثر باشد. این شبکه نه تنها دروازه‌­ای است منتهی به اطلاعات در‌باره ایران و نحوه‌­ای که ایران دنیا را می‌­بیند یا آن­طور که ایران واقعیت را درک می­‌کند، بلکه دروازه‌­ای است به آنچه که واقعاً هست.
 هیسپان تی‌وی آداب و رسوم، تاریخ، غذاهای سنتی، مناظر، معماری و حتی نحوه درک ما از هنر را نشان می­‌دهد. هیسپان تی‌وی دارای برنامه‌­های متنوع از قبیل فیلم، مستند و حتی برنامه‌های سیاسی است.
به همین دلیل شعار هیسپان تی وی «پلی به سوی کشورهای آمریکای لاتین» است. هدف این است که مردم این کشورها با ایران آشنا شوند و بدانند که ایران نیز همچون مکزیک دارای تاریخی هزار ساله و زیبا است... اینکه در ایران داستان­‌های شگفت­‌انگیزی رخ داده است. و از همه مهم­تر آنکه تاریخ جهان را از دریچه دوربین هیسپان بشناسند. و اما چگونه؟
 به طور مثال، برای درک تاریخ جهان از طریق ایران، مهم است که تاریخچه کودتا بیان شود، تا به این ترتیب بشود با گسترش استعمار مدرن و دخالت­‌های ایالات متحده آمریکا در جهان آشنا شد. مهم است برای تاریخ جهان که کودتای سال 1953 درک شود و نیز عملیات آژاکس که توسط سیا بر علیه دولت مستقر وقت صورت گرفت. بدین ترتیب می‌­توان بهتر با تاروپودهای شبکه‌­های نفوذ و بی­‌عدالتی سازمان­‌های جهانی که توسط آمریکا و انگلیس بافته شده، آشنا شد. این را باید جامعه جهانی بداند، بشناسد و به خاطر داشته باشد... و به همین دلیل است که نیاز وجود هیسپان تی وی احساس می‌­شود.
به همین دلیل هم هست که این مورد برای ایران با اهمیت است. مسئله حیثیت است؛ حیثیت انسان­‌ها. به طور مثال در آمریکای لاتین شناخت خیلی کمی درباره روز قدس وجود دارد. روز قدس، روزی است که توسط ایران و برای حمایت از مردم فلسطین مشخص شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس تعیین کرد، تا به این ترتیب توجه همگان را به حمایت از مردم مظلوم فلسطین که توسط رژیم غاصب اسرائیل به قتل رسیده یا از موطن خود آواره شده‌­اند، جلب کند. همان طور که مشخص است این موضوع آن­طور که باید توسط رسانه‌هایی که تحت فرمان اسرائیل و منافع آن، لابی اسرائیل و طبقه حاکم آمریکا هستند، پوشش داده نمی‌شود. بنابراین چه راهی برای اطلاع پیدا کردن به طور سریع و دقیق درباره این گونه موضوعات وجود دارد؟ جواب آن هیسپان تی‌وی است و این دلیل بوجود آمدن هیسپان تی‌وی است: شکست محاصره سلطه‌­گرانه خبر توسط رسانه­‌های غربی، تا صدای ایران و بقیه نیز به گوش جهانیان برسد.
* مدیر شبکه هیسپان تی‌وی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۵۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه آمریکایی‌: بایدن به دنبال اعطای پناهندگی به برخی از آوارگان فلسطینی است

به گزارش قدس آنلاین، شبکه آمریکایی «سی.بی.اس نیوز» به نقل از چند سند داخلی دولت فدرال این کشور نوشت، مقام‌های ارشد چند سازمان فدرال آمریکا اقدام به بررسی عملی بودن چند گزینه مربوط به اسکان گروهی از فلسطینی‌های ساکن غزه کرده‌اند که اعضای درجه یک خانواده آنها شهروندی یا اقامت دائمی  آمریکا را داشته باشند.

در این گزارش تصریح شد، یکی از گزینه‌های واشنگتن استفاده از برنامه موسوم به «برنامه پذیرش پناهجوی آمریکا» و اعطای وضعیت پناهندگی به کسانی است که توانسته‌اند از نوار غزه خود را به مصر برسانند.

این رسانه آمریکایی اعلام کرد هماهنگی با مصر به منظور خارج ساختن فلسطینی‌های بیشتر از غزه و اعطای پناهندگی به آنها در صورت داشتن خویشاوند آمریکایی، ضروری است.

رژیم صهیونیستی از زمانی که جنبش فلسطینی حماس در هفتم اکتبر گذشته عملیات «طوفان الاقصی» را در سرزمین‌های اشغالی به اجرا گذاشت، نوار غزه را آماج حملات بی‌رحمانه و بی‌وقفه خود قرار داده است.

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین حاکی از آن است که از آن زمان تا کنون بیش از ۳۴۵۰۰ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند که عمدتا شامل زنان و کودکان می‌شوند. این حملات همچنین هزاران مجروح نیز در کنار تخریب‌های گسترده در این باریکه بر جای گذاشته  و اعمال محاصره از سوی صهیونیست‌ها نیز به ایجاد کمبودهای شدید مواد غذایی، آب و دارو منجر شده است.

سازمان ملل اعلام کرده با گذشت بیش از ۶ ماه از عملیات طوفان الاقصی و جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه ۸۵ درصد جمعیت این باریکه آواره شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شبکه آمریکایی‌: بایدن به دنبال اعطای پناهندگی به برخی از آوارگان فلسطینی است
  • پوست موز زیر پای بی‌بی‌سی
  • چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • پشت‌پرده گزارش بی‌بی‌سی درباره مرگ نیکا شاکرمی
  • شبکه‌های اجتماعی یا ماشین‌های معتادساز
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانه‌ای ایران در عملیات وعده صادق در قم برگزار شد
  • اتاق‌های بازرگانی برای شبکه‌سازی به دنبال گسترش ارتباطات باشند