Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@08:59:15 GMT

نقش واعظي در معرفي غلامي

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۰۰۲۶

نقش واعظي در معرفي غلامي

خبرگزاري آريا - سجاد خداکرمي- روزنامه بهار
دو روز از نامه معرفي وزراي علوم و نيرو توسط رئيس‌جمهور به مجلس مي‌گذرد و حال منصور غلامي و رضا اردکانيان در رفت و آمدند که هرچه بيشتر راي نمايندگان را براي خود بخرند و افکار عمومي را براي تصدي مسئوليت‌هاي پيشنهاد شده به خود اقناع کنند. البته اين روند معمولي است که وزراي پيشنهادي هر يک از روساي جمهور تلاش‌هاي اينچنيني کنند اما بر سر اين دو وزير پيشنهادي نکته اين است که يکي راهي سخت در پيش دارد و ديگري مسيري آسان پيش روي مي‌بيند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دور نيست آن زمان که رئيس‌جمهوري دولت يازدهم، مصرانه و بي پروا‌تر از هر زمان ديگري در کمپين انتخاباتي خود بر اتخاذ رويکردهاي اصلاحي، عمل به وعده‌هاي مغفول مانده و شعارهاي تحول خواهانه اصرار و پافشاري داشت اما کابينه که به مجلس معرفي شد، گزينه‌هاي پيشنهادي با سقف مطالبات مردمي و بدنه حاميان تفاوت محسوس و فاحشي داشت؛ هرچند از آن کابينه دو وزير جا ماندند و منتقدان آن‌ترکيب کابينه به اين دو کرسي چشم داشتند که حال از واکنش‌ها به معرفي اردکانيان و غلامي به نظر مي‌رسد يکي انتظارها را برآورده کرده و ديگري دور از انتظار بوده است.
هنگامي که رئيس‌جمهور در آغاز روند معرفي اعضاي کابينه دولت دوازدهم به مجلس در آخرين لحظه از معرفي وزير علوم سرباز زد، براي بسياري اين جاي اميدواري باقي بود که در اين منصب خاص، قرار نيست گزينه ناهمسو با مطالبات معرفي شود و روحاني مي‌خواهد با طمانينه و فراهم‌سازي بستر مناسب، گزينه مطلوب و مورد امعان نظر راي دهندگان خود و اصلاح‌طلبان را براي ساختمان شهرک غرب معرفي کند؛ اما بر خلاف تصور‌ها چنين نشد. در روزهاي گذشته و از همان آغاز زمزمه‌هاي نام غلامي براي تصدي وزارت علوم واکنش‌ها بسيار بود اما نکته قابل توجه در اين ميان که از زبان برخي نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس همچون محمود صادقي گفته شد اين بود که معرفي غلامي حاصل فرايندي بود که در ان رئيس‌جمهور 10نفر را براي اين منظور مورد توجه داشته اما در اين مسير نتوانسته آنگونه که بايد براي آنها و از سوي تاثير گذاران بر اين انتخاب جلب نظر کند و در نهايت به منصور غلامي رسيده است؛ اين البته اتمام ماجراي اعداد نفرات پشت سر گذاشته روحاني براي وزارت خانه مهمي چون علوم نبوده چه اينکه روز گذشته نايب رئيس فراکسيون اميد مجلس گفت که «بر اساس شنيده‌ها آقاي غلامي گزينه بيستم رئيس‌جمهوري براي تصدي وزارت علوم بود».
اين‌ها البته تنها گفته‌هاي محمد رضا تابش نبود و او با ابراز اميدواري نسبت به کسب راي اعتماد از سوي هر دو وزير پيشنهادي گفت: وزراي پيشنهادي در دفاع از خود و پاسخ به سئوال نمايندگان مطالبي را ابراز خواهند کرد که در تجميع نظر نمايندگان مجلس و کسب راي اعتماد تاثير مستقيم خواهد داشت. وي در حاشيه نشست علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي با حضور در جمع خبرنگاران درباره معرفي وزراي پيشنهادي علوم و نيرو به مجلس اعلام کرد: با توجه به اينکه هر دو وزارتخانه علوم و نيرو راهبردي و مهم بوده، رئيس‌جمهوري با تسلط بر مسائل کلان ملي و منطقه‌اي اين دو وزير پيشنهادي را معرفي کرد و بنابر اين اميدواريم هر دو نفر راي بتوانند از مجلس راي اعتماد بگيرند. وي درباره برخي واکنش‌هاي منفي نسبت به معرفي وزير پيشنهادي علوم، گفت: مجلس هنوز ارزيابي نکرده، اما بر اساس شنيده‌ها آقاي غلامي گزينه بيستم رئيس‌جمهوري براي تصدي وزارت علوم بود اما در هر حال اظهار نظرهاي مخالف و موافق طبيعي است. نماينده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس همچنين خاطرنشان کرد: منطقا وزراي پيشنهادي در دفاع از خود و پاسخ به سئوال نمايندگان ابراز خواهند کرد که در تجميع نظر نمايندگان مجلس و کسب راي اعتماد تاثير مستقيم خواهد داشت. وي ادامه داد: آقاي غلامي در دوران رياست‌جمهوري آقاي خاتمي مسئوليت دانشگاه همدان را داشته و در دولت آقاي روحاني نيز همين صورت مسئوليت برعهده گرفته است و در هر حال انتظار از وزير علوم بايد متناسب با وضعيت کشور، دولت و دانشگاه‌ها مطرح شود. نايب رئيس فراکسيون اميد مجلس همچنين درباره وزير پيشنهادي نيرو گفت: آقاي رضا اردکانيان شخصيتي ملي و بين‌المللي در حوزه آب بوده و نسبت به مسائل کلان و ملي اشراف دارد، همچنين نسبت به کارکردي که در سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي داشته توانسته به عنوان شخصيت ايراني ممتاز در عرصه بين‌المللي از خود نشان دهد. رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: آقاي اردکانيان فردي مدير و مدبر، مسلط به زبان انگليسي و از تحصيلات بسيار بالا برخوردار است، همچنين فردي شايسته و متکي بر مدار علمي است که همانند ساير وزرا معتقد به ملاحظات حاکميتي کشور است.
چشم‌ها پي برنامه‌هاي غلامي
اين دو وزير در روزهاي آتي با حضور در فراکسيون‌هاي مختلف مجلس و کميسيون مربوطه به صورت مبسوط برنامه‌هاي خود را ارائه خواهند کرد اما وزي پيشنهادي پرحاشيه پيش دستي کرده و پيش از رفتن به مجلس برخي برنامه‌هاي خود را برشمرده است. برنامه‌هاي اعلامي از سوي غلامي محورهاي قابل توجهي از نگاه تخصصي به دانشگاه را در بر مي‌گيرد اما در اين بين او کمي هم از فضاي پويا فعاليت‌هاي دانشجويي گفته، برنامه هايي که اين روزها چشمان بسياري دنبال‌کنننده آنها هستند. منصور غلامي روز گذشته درباره برخي از برنامه‌هاي خود براي تصدي پست وزارت علوم که به پويش‌هاي مورد نظر خود در ارتباط با فضاي فعاليت در دانشگاه‌ها گفت: اولين برنامه من براي دانشگاه‌ها، توسعه فضاهاي بانشاط و اميد انگيز در مجموعه چهارچوب قوانين و اجرايي کردن قوانيني است که شايد به آنها کمتر توجه شده است. وي همچنين در باره موضع خود نسبت به فعاليت تشکل‌هاي دانشجوي گفت: در مورد تشکل‌ها و فعاليت دانشجويان در تشکل‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي، آيين نامه‌هاي خوبي وجود دارد اگر اين آيين نامه‌ها توسط دانشگاه‌ها خوب اجرا شود و هم دانشجويان خود را با اين آيين نامه‌ها تطبيق دهند هيچ مشکلي رخ نمي‌دهد. گزينه پيشنهادي وزارت علوم افزود: اگر مسئولي اصرار به اعمال يک سليقه کند يا دانشجويان تقاضا داشته باشند که مسئولان خارج اين آيين نامه‌ها فعاليت کنند، اين اختلاف نظرها خود را به شکلي نشان مي‌دهند که محدوديت براي دانشجويان ايجاد شده و يا غيره لذا بايد تلاش شود قانونمداري و اخلاق مداري بيش از ساير قسمت‌هاي جامعه در دانشگاه‌ها رشد کرده و مردم به محيط دانشگاهي با احترام نگاه کنند.
هرچند که اين مواضع و برخي ديگر مواضع غلامي در واکنش به انتقادها از وي به نظر در روزهاي آينده نيز ادامه خواهد داشت اما برخي هم در ميانه اين موضوع ايستاده‌اند و معتقدند برخي رفت و آمد‌هاي انجام شده در فاصله چهار سال موجب شده که حسن روحاني، رئيس‌جمهور با وسواس بيشتري گزينه مورد نظر خود براي وزارت علوم را معرفي کند. موضعي که از اين زاويه قابل تامل است که بعد از معرفي جعفر ميلي‌منفرد (گزينه‌اي که راي اعتماد نگرفت) ، رضا فرجي دانا (وزيري که استيضاح شد) ، محمود نيلي و فخرالدين احمدي دانش آشتياني (گزينه‌هايي که باز هم راي اعتماد نگرفتند) و محمد فرهادي نمي‌شد هر فردي را به مجلس معرفي کرد و آن داستان راي اعتماد نگرفتن را تکرار ‌کرد، از همين رو روحاني زمان بيشتري را صرف کرد و در اين فاصله نيز با فشارهاي بسياري رو به رو بود و نهايتا به منصور غلامي رسيد؛ پيش از او اسامي ديگري شنيده مي‌شد. از فرجي دانا و نيلي احمد‌آبادي گرفته تا جواد اطاعت و علي خاکي‌صديق. تاخير در معرفي وزير علوم اميدواري به معرفي يک وزير زن و فرستادن الهام امين‌زاده به اين وزارتخانه را بيشتر کرده بود اما اين‌ طور نشد. بررسي فهرست حدودا ٢٠ نفره از اساتيد دانشگاه‌ها و وزراي سابق نهايتا به اينجا رسيد که منصور غلامي به مجلس معرفي شود. موضوع فشارها البته موضوع چالش بر انگيز و دامنه داري در اين مسئله است به گونه‌اي که اين مسئله و برخي موارد ديگر که در اين ارتباط مطرح مي‌شود منتقدان را به صرافت بيشتر مي‌اندازد که روحاني از مواضع انتخاباتي‌اش عدول کرده و اين موضوع را آغازي بر يک دوران افول عمل به مطالبات و وعده‌ها از سوي رئيس‌جمهور و دولت تدبير و اميد مي‌دانند.
نقش واعظي در معرفي غلامي
همه اين موارد به يک سو و موضوع کارشکني‌هاي رئيس دفتر روحاني بر سر انجام اقدامات اصلاح‌طلبانه و تصدي نيروهاي شايسته اصلاح‌طلب در دولت نيز به موضوع غلامي گره خورده است و برخي از اصلاح‌طلبان پس از مطرح شدن نام غلامي براي وزارت علوم اين انتخاب رئيس‌جمهور را حاصل اعمال نفوذ محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور عنوان کردند. البته نمي‌توان موضوع شايعه اختلافات مابين جهانگيري و واعظي در دولت را بي ارتباط با اين گفته‌ها دانست. از سوي ديگر نيز اصول‌گرايان که منتظر شکار چنين مواردي هستند هم بر سر اين موج سوار شدند و سايت تابناک در مطلبي با اين سويه نوشت: «اصلاح‌طلبان بر همين اساس به مخالفت با غلامي پرداختند و در مصاحبه‌هاي خود عنوان مي‌کردند که يک شنبه تنها گزينه وزارت نيرو معرفي خواهد شد. . . برخي تحليل گران هم اين رويکرد اصلاح‌طلبان را بيشتر يک تاکتيک براي کاهش ميزان مخالفت‌ها با غلامي برمي شمارند و بر اين عقيده هستند که آن‌ها براي جلوگيري از عدم کسب رأي اعتماد از سوي گزينه اصلاح‌طلب پيشنهادي وزارت علوم چنين رويه‌اي را در پيش گرفته‌اند.» ‌اينکه رئيس دفتر روحاني مواضعي در برابر ماضع تحول خواهانه مديريت اصلاح‌طلب در دولت و مجلس داشته شکي نيست اما موضوع غلامي هرچند محل نزاع برخي اصلاح‌طلبان و بدنه راي روحاني به وي باشد اما در حال حاضر فعلا معرفي اردکانيان بخشي از دلسردي‌ها را پوشش داده است و در ارتباط با غلامي نيز به نظر بايد در روزهاي آينده منظر موضع گيري‌هاي او و البته فراکسيونهاي مجلس به ويژه فراکسيون اميد بمانيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۰۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسن غلامی اظهار کرد: تصفیه خانه فاضلاب به عنوان خط مقدم بهداشت عمومی در جامعه بصورت شبانه روزی در حال جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب است.

وی افزود: تصفیه فاضلاب علاوه بر دفع بهداشتی فاضلاب و کمک به ارتقا شاخص‌های بهداشت عمومی از هدر رفت آب در صنایع به ویژه صنایع آب بر پیشگیری می‌کند.

ناظر اجرا و ارتقا تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان گفت: در حال حاضر تنها به یکی از واحدهای صنعتی استان که در بخش تولید کاغذ فعالیت دارد، سالانه بیش از ۴ میلیون متر مکعب پساب تحویل می‌شود.

غلامی بیان کرد: با استفاده از پساب تولیدی در تصفیه خانه فاضلاب در بخش صنعت، از مصرف آب سالم در این بخش جلوگیری و به ذخیره منابع آب شیرین کمک شایانی می‌شود.

کد خبر 6087895

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • عنبری:قهرمانی حق ملوان و انزلی‌چی‌ها بود
  • آسفالت ۶۰ کیلومتر از محور روستایی جوزستان به معدن
  • (ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند
  • ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • معرفی ۴۸ واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی
  • صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز