Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@22:17:14 GMT

حواشي جلسه‌دوم دادگاه حميد بقايي

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۰۰۳۵

حواشي جلسه‌دوم دادگاه حميد بقايي

خبرگزاري آريا - روزنامه بهار: انتشار تصاوير حميد بقايي با زنبيلي قرمز در دست بار ديگر نام محمود احمدي نژاد و حلقه اول همراهانش را بر سر زبان‌ها انداخت. پايان جلسه دوم رسيدگي به پرونده معاون اجرايي رييس جمهور سابق که به صورت غيرعلني برگزار شد آغازي بود بر جنجال‌سازي دوباره احمدي نژادي‌ها. انتشار ويدئوهايي از درگيري لفظي و فيزيکي برخي افراد با بقايي و همراهانش در پايان جلسه دادگاه سبب آن شد که دومين جلسه دادگاه اين متهم که بنا برگفته سخنگوي قوه قضاييه پرونده اش حاوي اتهاماتي مالي است بيشتر از جلسه اول مورد توجه رسانه‌ها قرار بگيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بقايي مانند «رييس» خود تمايل دارد که به تيتر يک رسانه‌ها تبديل شود، حالا تفاوتي ندارد که اين در صدر توجهات قرار گرفتن با «زنبيل قرمز» حاوي دفاعياتش باشد و يا با «تا آخر ايستادم» گفتن هايش در پايان دادگاه. با نگاهي به آنچه تيم رسانه‌اي احمدي نژاد درباره اتهامات مالي که متوجه رييس جمهور سابق و ياران نزديکش است مي‌گويند مي‌توان به اين نتيجه رسيد که آنان به دنبال القاي اين نکته به جامعه هستند که دولت، قوه قضاييه و مجلس دست در دست يکديگر به دنبال تنبيه «خادمان» مردم هستند و به نوعي احمدي نژاد و همراهانش در موقعيت «مظلوم» قرار گرفته اند. حلقه اول اطراف احمدي نژاد و رسانه‌هاي نزديک به آنان به خوبي اين نکته را فهم کرده‌اند که در جامعه ايراني هر کس که خود را در موقعيت «مظلوميت» نشان دهد بيشتر از ديگران مي‌تواند در پي «خريد محبوبيت» باشد و يکي از دلايل اين نوع جنجال آفريني‌هاي احمدي نژادي‌ها همين موضوع است.
آنان به خوبي دريافته‌اند که با برملا شدن تخلفات گسترده مالي رخ داده در آن هشت سال که ديگر صداي اصولگرايان حامي آن دولت را هم درآورده است نمي‌توانند مانند گذشته از همراهي مردم با خود حرفي بزنند و همين مسئله براي افرادي که لقب «مردمي نژاد» را يدک مي‌کشيدند زجرآور است. «نمايش مظلوميت» و حضور هميشگي در رسانه‌ها با جنجال آفريني هايي از جنس آنچه روز گذشته در برابر دادگاه شاهد آن بوديم دو تاکتيک سياسي – رسانه‌اي اين جريان براي حضور دوباره در صحنه سياسي است. جرياني که از نگاه برخي اصولگرايان بيشتر شبيه يک «فرقه مشکوک» عمل مي‌کند تا يک جريان واقعي سياسي. مطلب آخر آن که مثلث احمدي نژاد - بقايي - مشايي تمام شده هستند و حتي تاريخ مصرفشان از نگاه نظام سياسي مستقر نيز به خط پايان خود رسيده است و تنها مي‌توانند عضوي از يک نهاد مشورتي با بيش از پنجاه عضو باشند نه بيشتر از آن. در کنار اين موضوع با برملا شدن تخلفات ريز و درشت مالي اين گروه کوچک که در قوه قضاييه در حال رسيدگي است ادعاي «پاکدستي» شان نيز زير علامت سوال بزرگي قرار گرفته است و شايد بتوان در چنين شرايطي اين نوع رفتار و گفتار عجيب و غريب آنان و تلاششان براي ديده شدن به هر قيمتي را درک کرد.
............................................
حميد بقايي معاون محمود احمدي‌نژاد در دولت دهم براي حضور در دومين جلسه رسيدگي به پرونده‌اش روز گذشته با يک زنبيل قرمز حاوي دفاعيات خود به دادگاه ويژه کارکنان دولت رفت.وي در بدو ورود به دادگاه مدعي شد: اين دادگاه سياسي است. از سال 90 يک عده آمدند و گفتند جريان انحرافي و اتهامات فساد به ما زدند. وي پس از پايان دادگاه در جمع خبرنگاران نيز اظهار کرد: در سال 94 با شکايت غير قانوني نهاد رياست‌جمهوري، خانه‌ام را تفتيش کردند. وي ادعا کرد: رئيس جمهور دستور بازداشت من را صادر کرد و به دستور وي مدت 7 ماه و نيم بازداشت شدم. بقايي ادامه داد: اتهاماتي را که نهاد رياست‌جمهوري به من وارد کرد، توسط ديوان محاسبات همان نهاد، رد شده است. وي افزود: اتهاماتي که در خصوص واريز پول دانشگاه ايرانيان به حساب شخصي من، بر من وارد مي‌کنند به هيچ عنوان صحت ندارد، به همين دليل دادگاه من را غير علني برگزار مي‌کنند. بقايي در پايان نيز خطاب به خبرنگاران گفت: به دليل اينکه جلسات دادگاه من به صورت غير علني برگزار مي‌شود، به زودي مابقي صحبت‌ها و دفاعيات خود را در قالب لايحه آماده و منتشر مي‌کنم. گفتني است که پيش و پس از برگزاري دادگاه روز گذشته بقايي با حواشي فراواني همراه بود که از آن جمله همراه داشتن يک زنبيل قرمز همراه بقايي بود که وي لوايح دفاعي خود را در آن قرار داده بود. همچنين همراهان بقايي پس از اتمام دادگاه دور او جمع شدند که ماموران از حاضران در محل خواستند متفرق شوند و در مقابل اصرار بقايي براي صحبت، منجر به درگيري کوتاهي بين ماموران و اطرافيانش شد و در نهايت بقايي به همراه حاميان خود محل را‌ترک کرد.
در همين حال، سايت دولت‌بهار (هواداران احمدي‌نژاد) نوشت: در حالي که بقايي به همراه وکلا به صورت طبيعي و در آرامش کامل در حال خروج از دادگاه و حرکت به سمت خبرنگاران و دوربين شبکه خبر بود، تعدادي از ماموران لباس شخصي کوشيدند با تشنج‌آفريني، هل دادن، برخورد فيزيکي با وکلا و خبرنگاران و فحاشي مانع از گفت و گوي او با خبرنگاران شوند.هنگامي که بقايي و خبرنگاران در چهارراه گلوبندک فرصتي براي گفت و گو پيدا کردند، تعدادي از ماموران لباس شخصي با دوره کردن بقايي کوشيدند به ضرب زور يادداشت‌هاي بقايي را از او بربايند که با مقاومت وي و مردم مجبور به عقب نشيني و خروج فوري از محدوده شدند. بقايي بعد از اين اقدام ماموران لباس شخصي خطاب به مردم فرياد زد: تا آخر ايستاده‌ام!
از سوي ديگر يکي از وکلاي بقايي گفت: علي رغم اينکه ما انتظار داشتيم دادگاه در خصوص ايرادات کيفرخواست و نواقص مربوط به تحقيقات دادسرا که برخي از آنها را خود قاضي پرونده در جلسه قبلي تاييد کرده بودند تصميم مقتضي گرفته و پرونده را براي رفع اين نواقص و ايرادات اساسي به دادسرا برگرداند، ولي متاسفانه اين اتفاق نيفتاد و دادگاه بر اساس همين کيفرخواست شروع به رسيدگي کرد و وارد ماهيت شد که اين موضوع به هيچ وجه براي ما قابل قبول نيست و به زودي مشروح ايرادات کيفرخواست و تخلفات ارتکابي در فرآيند رسيدگي به اين پرونده را اعلام و منتشر خواهيم کرد.
سيد علي اصغر حسيني افزود: اگر قرار باشد دادگاه بدون توجه به حقايق موجود در پرونده و پاسخ به ايرادات و ابهامات مطروحه به همين منوال قصد ادامه رسيدگي داشته باشد احتمالاً به اين جمع بندي برسيم که در جلسات بعدي حاضر نشده يا اينکه در صورت حضور، سکوت اختيار کنيم و از ارائه دفاعياتي که نتيجه‌اي در موضوع ندارد خودداري کنيم. حسيني تصريح کرد: هنوز براي ما مشخص نيست که دادگاه با چه استدلالي اقدام به برگزاري غير علني اين دادگاه کرده چون طبق قانون فقط در پرونده هاي منافي عفت و پرونده هاي مربوط به امنيت ملي دادگاه مي تواند قرار رسيدگي غير علني صادر کند که پرونده آقاي بقايي مصداق هيچکدام از اين موارد نيست و متاسفانه غير علني برگزار شدن جلسات دادگاه، شائبه هاي مربوط به اينکه در خصوص اين پرونده از قبل تصميم گيري شده را نزد موکل به شدت تقويت کرده است. وکيل بقايي ادامه داد: در جلسه امروز پس از اينکه دادگاه ايرادات شکلي را به دلايلي که براي ما مشخص نيست، نپذيرفت و به يکباره تصميم گرفت به ماهيت پرونده ورود کند، دو مورد از اتهامات بي پايه و اساس مندرج در کيفرخواست که هيچ دليلي براي انتساب اين موارد به آقاي بقايي وجود ندارد مطرح شد و آقاي بقايي دفاعيات خود مبني بر بي پايه و اساس بودن اين اتهامات را به دادگاه ارائه کرد.وي همچنين گفت: در اين جلسه وکلا فرصت دفاع از آقاي بقايي در خصوص عناوين مطروحه را پيدا نکردند و در کل نسبت به عدم توجه به ايرادات و نحوه رسيدگي قاضي در اين جلسه ناراضي و معترض هستيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۰۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دادگاه های صلح در کرمان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمد امیر ابراهیمی، ظهر چهارشنبه در همایش رؤسا و دادستان‌های سراسر استان کرمان با بیان اینکه در چند ماه آینده دادگاه‌های صلح در کرمان راه اندازی خواهند شد اظهار داشت: ۲۱ هزار و ۵۷۴ فقره پرونده در شرق استان با صلح و سازش مختومه شده است.

وی، با بیان اینکه سال گذشته شوراهای حل اختلاف در شرق استان کرمان ۲۱ هزار و۵۷۴ فقره پرونده را با صلح و سازش مختومه نموده‌اند افزود: شوراهای حل اختلاف شرق استان کرمان در سال گذشته مجموعاً به ۲۶ هزار و۸۵۱ فقره پرونده رسیدگی نموده‌اند و درصد پرونده‌های سازش شده به پرونده‌های مختومه در شوراهای حل اختلاف شرق استان در سال گذشته ۳۷ درصد می‌باشد.

وی افزود: در سال گذشته ۲۶ هزار و ۹۹۵ فقره پرونده به شعب شوراهای حل اختلاف در ۵ حوزه قضائی شرق استان کرمان وارد و ۲۶ هزار و ۸۵۱ فقره پرونده با سازش مختومه گردیده است.

حجت الاسلام ابراهیمی، با اشاره به فعالیت شعبه شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در شهرستان بم بیان داشت: در سال گذشته ۹۱ پرونده به این شوراها وارد و ۱۱۴پ رونده مختومه شده است که از این تعداد ۱۱۰ پرونده به صلح و سازش ختم شده است.

وی افزود: طی سال گذشته تعداد ۱۶ زندانی با کمک شورای حل اختلاف ویژه زندان شهرستان بم از زندان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

کد خبر 6094246

دیگر خبرها

  • دادگاه های صلح درمسیر راه اندازی
  • صدور حکم ۷۰۰۰ پرونده کارگری و کارفرمایی در کرمانشاه
  • راه اندازی دادگاه های صلح در کرمان
  • دادگاه‌های صلح در کرمان راه‌اندازی می‌شوند
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبل شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورای شهر تهران
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • حواشی جلسه بودجه‌ای مجلس؛ مشکل سامانه‌ها بررسی را مختل کرد
  • فیلم/ در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین چه گذشت؟