Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمیته‌ داوران با اشاره به اختیارات بالای کاپیتان‌های تیم در طول بازی نسبت به مربیان، گفت‌: داور اول به تنهایی بازی را قضاوت نمی‌کند و داوران دیگر هم در تصمیمات تاثیرگذارند.

امیدوار حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، پس از اتفاقات و اشتباه‌های داوری در بازی هفته‌ سوم تیم‌های بانک سرمایه و پیکان و نیز صحبت‌های خود در خصوص حرمت قائل شدن به برخی از بازیکنان از جمله سعید معروف که انتقادهای سرمربیان تیم‌های لیگ برتری را در پی داشت، اظهار کرد: در مصاحبه‌ای  که انجام داده بودم فقط اسم سعید معروف را نیاوردم بلکه گفتم که باید حرمت معروف، موسوی و دیگر بازیکنان ملی‌پوش حفظ شود، چرا که در بازی پیکان و بانک سرمایه یک بار سرویس و بار دیگر اسپک موسوی کامل در زمین خوابید و داور خط به اشتباه خارج اعلام کرد و ا ین اشتباه‌ها بر تمرکز بازیکنان خلل وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی کاپیتان تیم می‌تواند با کسب اجازه از داور به رای او اعتراض کند و بگوید که مثلا این توپ داخل بوده است و بخواهد از داور دوم و داوران خط سوال پرسیده شود. این حق طبیعی کاپیتان تیم در والیبال است. حرف من این است که باید در بازی والیبال به حقوق تک تک افراد احترام گذاشت و روی حرف من به کاپیتان تیم‌ها بود که از چنین حقی برخوردارند و این که اسم خاصی را اشاره کردم برای آن بود که مصاحبه‌ای که از من انجام شد پس از بازی پیکان بود و همه راجع‌ به اعتراض‌های سعید معروف از من می پرسیدند و من هم نام معروف را ذکر کردم،  ولی روی صحبتم با تمام کاپیتان‌ها بود.

رییس کمیته‌ داوران در ادامه‌ صحبت‌هایش، افزود: انتظار داریم که حرمت داوران حفظ شود و از سوی دیگر حرمت بازیکنان نیز باید حفظ شود. این را هم بایت تصریح کنم که یک داور نباید در جریان بازی و از طریق برخی رفتارها جواب بازیکن و یا کاپیتان تیم را بدهد،‌ بلکه باید از طریق قوانین داوری والیبال با فرد خاطی برخورد کند. داور باید سوال و اعتراض کاپیتان را قانونا گوش دهد و همان گونه هم که در قوانین آمده است جواب او را بدهد. اگر فردی هم قانع نشد می‌تواند در برگه پایان بازی در برگه منشی مراتب اعتراض خود را یادداشت کند.

حاتمی ‌اضافه کرد: داور اول در بازی به تنهایی قضاوت نمی‌کند. چهار داور خط، داور دوم، منشی و یک کمک منشی نیز در قضاوت به داور اول کمک می‌کنند و با هماهنگی همه این افراد است که یک داوری بی عیب و نقص را شاهد خواهیم بود. برای مثال اگر فرد سرویس زننده اشتباه باشد باید منشی اطلاع دهد، اگر ارنج اشتباه است باید داور دوم خطا را اعلام کند و اگر توپ داخل یا خارج است داوران خط موظف به اعلام رای هستند. اگر یک خط نگهدار دچار اشتباه شده باشد داور اول می‌تواند از داور خط دیگری نظر بخواهد. اگر در بحث داوری دچار تعلل یا ضعف باشیم این مساله به شخص امیدوار حاتمی لطمه نمی زند بلکه به آینده والیبال ایران آسیب خواهد رساند.حرف‌هایی که من زدم به خاطر آن بود که داوران به قوانین در مورد کاپیتان ها توجه کنند، چرا که در والیبال اختیارات کاپیتان نسبت به داوران بیشتر است. اگر کاپیتان در بازی خارج شود باید حتما یک فرد دیگر به عنوان کاپیتان معرفی شود یا تنها کاپیتان است که در طول بازی می‌تواند با داوران صحبت کند و سرمربی نیز حتی چنین حقی ندارد و یا مربی حق یک امضا در ابتدای بازی را دارد،  اما کاپیتان هم ابتدا و هم انتهای بازی باید  برگه منشی را امضا کند که این مسائل نشان از نقش کاپیتان در بازی والیبال دارد.

امیدوار حاتمی در پایان گفت‌: همان گونه که در سال‌های گذشته هم هر گاه تخلفی رخ می داد با فرد خاطی برخورد می‌شد، در مورد بازی پیکان و بانک سرمایه هم داوران اول و دوم اشتباه تاثیرگذاری انجام ندادند که مستحق برخورد باشد ولی یکی از داوران خط که در دو صحنه اشتباه کرد را تا اطلاع ثانوی از قضاوت محروم کردیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۱۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل محرومیت چی‌چی اوغلو از المپیک؛ آنتونیو کوتاه می‌آید؟

با حکمی که کمیته انضباطی اتحادیه جهانی درخصوص کشتی جنجالی چامیزو - بایراموف اعلام کرده، یکی از برترین داوران ژوری UWW المپیک را از دست داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در روزهای گذشته اتحادیه جهانی رأی خود را درخصوص مبارزه نیمه‌نهایی 74 کیلوگرم کشتی آزاد گزینشی اروپایی اعلام کرد. با تأیید اشتباهات محرز داوری این مسابقه، هر چند نتیجه به سود چامیزو تغییری نکرد اما داوران این مسابقه همراه با ژوری نقره‌داغ شدند که سنگین‌ترین حکم در کنار داور اوکراینی، برای ابراهیم چی‌چی اوغلو داور سرشناس و باتجربه ترکیه صادر شد.

سایر نفرات از جمله بوعزیز و قاضی و رئیس تشک هم با محرومیت مواجه شدند اما تعلیق چی‌چی اوغلو، المپیک را از او خواهد گرفت؛ آن هم در حالی که او همراه با بوعزیز و کیسی آمریکایی، از جمله 6 عضو اصلی کمیسیون داوران اتحادیه جهانی هستند.

اکنون سؤال این است چرا چنین حکم سنگینی برای چی‌چی اوغلو صادر شد؟ اعتقاد بر این است که تغییر داور این مبارزه، گمانِ بدی را برای اتحادیه جهانی ایجاد کرده که گروه داوری قصد تغییر نتیجه به سود کشتی‎گیر میزبان را داشتند.

این در حالی است که داوران از طریق سیستم به صورت رندومی برای یک مسابقه انتخاب می‎‌شوند اما گاهی هم ملیت بودن داور با کشتی‌گیر یا هر عامل دیگری منجر به دادن اطلاعات جدید به سیستم برای تغییر داور می‌شود که احتمالاً چنین اتفاقی نیز در باکو رخ داده اما برای کمیته انضباطی مسجل نشده تغییر داور مسابقه، صرفاً به دلیل شرایط طبیعی بوده و غرضی در این خصوص مطرح نبوده است.

این موضوع همچنان بهت داوران را به همراه داشته و برای‌شان باورپذیر نیست که داور خوب و با سابقه‌ای درخشان با چنین تنبیه بزرگی مواجه شود. آیا آنتونیو رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی می‌تواند در ماه‌های پیش رو کمیته انضباطی را مجاب کند که درخصوص کشتی چامیزو و بایراموف تخلفی صورت نگرفته و یک اشتباه غیرعمد منجر به تغییر نتیجه شده است؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشکسوت فوتبال سپاهان: کمیته داوران یک داور باکیفیت برای دیدار با پرسپولیس انتخاب کند
  • داور عشق راگبی برای بایرن مونیخ-رئال
  • پوچتینو: VAR به فوتبال صدمه زده است؛ تصمیم داوران بازی باورنکردنی بود
  • العین؛ تعبیر تدریجی یک رؤیا
  • دلیل غیبت بهترین داور زن در یورو: حسودی مردان!
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد | تنبیه فوری فدراسیون جهانی
  • دلیل محرومیت چی‌چی اوغلو از المپیک؛ آنتونیو کوتاه می‌آید؟
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک
  • حضور داور کشتی خوزستانی در آخرین گزینشی المپیک
  • تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی