Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:22:16 GMT

خطر انقراض کبک دری در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۱۸۳۹

خطر انقراض کبک دری در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: کبک دری از جمله گونه های پرندگان نادر استان خراسان شمالی در منطقه گلیل و سرانی شیروان است که هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارد.

حمید فخرایی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه زیستگاه این پرندگان به خاطر عوامل انسانی و همچنین شکار غیر مجاز در حال انقراض است گفت: حضور بیش از حد دام و انسان زیست این گونه پرنده را مشکل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فخرایی با اشاره به تعداد این گونه پرنده بومی در شیروان افزود: تاکنون سرشماری و آمار دقیقی از این گونه بومی انجام نشده است زیرا این پرندگان در محدوده این شهرستان و کشور ترکمنستان در حال مهاجرت هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیروان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای این گونه پرندگان گفت: ارتقای مناطق این شهرستان به مناطق چهارگانه محیط زیست در راستای حفاظت از زیستگاه و همچنین تعادل دام و مرتع در حال انجام است.
مردادماه امسال 12 قطعه از این گونه پرنده نادر در این شهرستان تصویربرداری شده بود.
این پرنده کمیاب در ارتفاعات بلند مناطق کوهستانی که ارتفاع آن در حدود 1800 تا 3000 متر است، زندگی می‌کند.
کبک دری بسیار خجالتی و محتاط بوده و نزدیک شدن به آن بسیار دشوار است این پرنده در لابه لای صخره‌ها و سنگها و در ارتفاعات لانه ساخته ودر هر بار 6تا9 تخم می‌گذارد
پیشتر، سید اصغر مطهری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرده بود که پرندگان بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری استان در معرض خطر انقراض قرار دارند.
وی همچنین افزوده بود: این موضوع براساس راهنمای طبقه بندی نوین اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست از مناطق حفاظت شده اعلام شده و گونه های جانوری کل و بز، عقاب شاهی، پلیکان خاکستری، میش مرغ و لاک پشت جزو گونه های آسیب پذیر استان و یوزپلنگ آسیایی میاندشت جاجرم نیز در رده بحرانی است.
وی گفته بود: از 197 گونه پستاندار، 532 گونه پرنده، 223 گونه خزنده، 20 گونه خزنده دوزیست و 160 گونه ماهی موجود در کشور
به ترتیب 65 ،141 ،68 ،چهار و هشت گونه ماهی در استان خراسان شمالی زیست می کنند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و دو پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده قرخود،
گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سید حسین قدسی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۱۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید

ایسنا/گیلان معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: صدها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر در تالاب بین‌المللی انزلی آشیانه‌سازی و تخم گذاری کردند.

تورج صادقی امروز ۱۳ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه صدها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر در تالاب بین‌المللی انزلی آشیانه‌سازی و تخم‌گذاری کردند، اظهار کرد: برخی از پرندگان آبزی مانند پرستوهای دریایی تیره و کشیم بزرگ در غرب تالاب انزلی که از امنیت بیشتری برخوردار هستند، آشیانه سازی و تخم گذاری کردند و در روزهای آتی به همراه جوجه‌های خود از لانه خارج می‌شوند.

وی وضعیت مطلوب زیستگاهی، امنیت حاکم و تغذیه مناسب در تالاب بین‌المللی انزلی را سبب جوجه‌آوری بسیاری از پرندگان آبزی و کنارآبزی در این تالاب بین‌المللی دانست و از مردم و گردشگران خواست در این فصل که پرندگان مشغول لانه‌سازی و تخم‌گذاری هستند از ترددهای غیرضروری در نزدیکی کلونی‌های این پرندگان خودداری کنند.

 معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: دوستداران طبیعت و مردم در صورت مشاهده افراد متخلف، مراتب را به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند.

صادقی با اشاره به لانه‌سازی و آشیانه‌سازی پرنده کشیم بزرگ در تالاب انزلی، خاطرنشان کرد: کشیم بزرگ با نام علمی Podiceps major نام یک گونه از تیره کشیم است، این پرنده بودن در آب را به هر جای دیگر ترجیح می‌دهد و لانه خود را روی آب می‌سازد و هنگام فرار، به جای پرواز کردن، به زیر آب شیرجه می‌رود؛ کشیم بزرگ گیس‌پرهایی دارد که به سبب آن، گاه مرغابی شانه‌به‌سر نامیده می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی