Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- به اعتقاد برخي کارشناسان سياسي، بازنگري يا بازسازي در جريان اصلاح طلبي ممکن است به زيان اصلاحات تمام شود، اما بنابر الزامات خاص جامعه و نوع مواجهه با رويدادهاي جاري در فضاي سياسي کشور، به نظر مي رسد انجام آن براي پايداري و نوزايي ساخت اصلاح طلبي در ايران ضروري باشد.

به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، فضاي سياسي در ايران به ويژه از انتخابات هفتمين دوره رياست جمهوري، شاهد حضورجدي و رقابت ميان دو جريان اصولگرايي و اصلاح طلبي بوده است؛ جريان هايي که با اصول، مباني و راهبردهايي خاص، خود را متمايز از ديگري معرفي کرده اند و طرفداران و حاميان خود را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هريک از اين دو جريان از سال 76 و انتخاب نامزد اصلاحات به عنوان رييس جمهور تاکنون فراز و فرودهاي بسياري را پشت سرگذاشته اند به طوري که هم به لحاظ ساختاري و تشکيلاتي، هم به لحاظ راهبردهاي برخورد با مسائل و رخدادهاي سياسي، دچار تغييرات يا به عبارتي ضعف ها و کاستي هايي شدند که برخي منشا دروني و برخي نيز پيامد علل و عوامل بيروني بودند.
پس از انتخابات 88 به دليل حساسيت هايي که به لحاظ موضوع امنيت ملي در کشور به وجود آمد، فضاي سياسي کشور تا اندازه اي تحت الشعاع اين حساسيت ها واقع شد که به تبع آن برخي طيف ها و شخصيت هاي سياسي در حاشيه قرار گرفتند. در واقع در اين زمان دو جريان اصلاح طلبي و اصولگرايي به صورت منسجم تري نسبت به انتخابات 76 وارد عرصه رقابت هاي سياسي شدند و با طيف بندي مشخص تري نسبت به گذشته به نوبه خود آراي جامعه را با خود موافق کردند. در اين ميان جريان اصلاح طلب با توجه به شعارها، اهداف و مباني ساختاري خود و همچنين نياز جامعه به تنفس سياسي و فکري به رغم محدوديت هاي موجود براي ورود به ساختار سياسي، از اقبال عمومي و موفقيت بيشتري برخوردار بود.
از انتخابات 92 اصلاح طلبان توانستند با بازيابي انسجام دروني خود و اقدام به تشکيل ائتلاف هاي سياسي، به نوعي اکثريت آراي مردم را به سمت خود متمايل کنند، موضوعي که از آن به برگ برنده اصلاح طلبان در چند انتخابات اخير تعبير مي شود. اگر چه پس از چند سال، بار ديگر اين جريان سياسي توانست اکثريت کرسي هاي مجلس و شوراهاي اسلامي شهر و روستا را به دست آورد، اما اين روزها گمانه هايي درباره ضرورت بازسازي در اين جريان مطرح شده و برخي چهره ها و شخصيت هاي جريان اصلاح طلبي نيز در اين زمينه ديدگاه هايي را مطرح کرده اند.
در همين رابطه سوالاتي مطرح مي شود از جمله اينکه؛ چرايي طرح اين موضوع چيست؟ آيا طرح چنين ضرورتي باساختار و انسجام دروني اين جريان پيوند دارد؟ بازسازي در اين جريان آيا مربوط به عامليت مي شود يا ساختار؟ ديگر اينکه آيا مباني و اصول ساختار باسازي صورت مي گيرد يا در راهبردهاي اين جريان با مسائل و رويدادهاي سياسي –اجتماعي؟ و... با توجه به پرسش هاي موجود، بيان نکاتي ضروري به نظر مي رسد؛
1-از انتخابات 92 و حمايت جريان اصلاح طلبي از رياست جمهوري دکتر روحاني، اين جريان بار ديگر با قدرت و انسجام بيشتري به عرصه سياسي کشور وارد شد و پس از آن با ائتلاف با جريان اعتدال توانست جايگاه پيشين خود را در ساختار سياسي بازيابد. در انتخابات 96 نيز بارديگر ائتلاف اصلاح طلبان به ثمر نشست، اما اين بار گمانه هايي در جريان اصلاح طلبي جمله درباره عدم تحقق مطالبات آنها به ويژه از سوي دولت مطرح شد؛ گمانه اي که بسياري از طيف ها و شخصيت هاي سياسي اصلاح طلب آن را تکذيب کردند. همين امر يکي به گفته برخي يکي از دلايلي است که باعث القاي اين نگاه شد که جريان اصلاح طلبي درون خود به نوعي عدم وحدت در بيان مواضع رسيده است.
2-ائتلاف هاي سياسي که يکي از راهبردهاي مهم اصلاح طلبان به ويژه در چند انتخابات اخير بوده است، نتيجه داد و به دنبال آن معرفي و حمايت از نامزدهاي پيشنهادي موسوم به ليست اميد که موجب راهيابي آنان به مجلس وشوراهاي اسلامي شهر و روستا شد؛ اگر چه از ائتلاف به عنوان بهترين راهبرد و برگ برنده اصلاحات ياد مي شود، اما برخي ديدگاه ها حاکي از اين است که افرادي که اين ائتلاف ها تا اندازه اي اصلاح طلبي را از مباني، چارچوب ها و به عبارتي ايدئولوژي اصلي اين جريان دور ساخت و باعث شد که آنها سرمايه خود را در جايي هزينه کنند که با مواضع اصلاح طلبان بسيار فاصله دارد. چنانکه افرادي مشمول در ليست معرفي شده قرار گرفتند که نه فقط اصلاح طلب نبودند بلکه پس از برگزيدن شدن با حمايت هاي اصلاح طلبان، مواضعي دوگانه و مبهم را در قبال جريان اصلا طلبي در پيش گرفتند.
3- اگرچه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان را داراي عملکرد خوب و قابل قبولي مي دانند، اما وجود کاستي هايي در عملکرد از موضوعاتي است که برخي آن را يکي از دلايل ضرورت بازسازي در جريان اصلاح طلبي به شمار مي آورند. شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان با توجه به جايگاه و نقش موثر خود مي توانست در شفاف سازي، اشاعه اصول، تقسيم کار، تفويض اختيارات، معرفي اشخاص و ... عملکرد خوبي داشته باشد، اما در جهاتي داراي ضعف هايي بوده است از اين رو آن گونه که برخي شخصيت هاي اين جريان باور دارند، ضرورت برطرف سازي نقاط ضعف در اين شورا احساس مي شود.
4- تلاش براي نهادينه سازي تحزب، فرهنگ و کنش هاي سياسي مبتني بر فعاليت حزبي، اگرچه تا حدودي از طرف جريان اصلاح طلبي در کشور پيگيري شده است، اما فعاليت هاي سياسي شخصيت محور، غيرساختاري و بدون سازوکار حزبي در کشور به عنوان يک خلاء در کارنامه جريان هاي سياسي موجود در ايران خودنمايي مي کند و به نظر مي رسد اصلاح طلبان با توجه به اهتمام خاص آنها بر خط مشي روشنگرانه سياسي به سبک و همچنين تلاش هايي که براي آزادي فعاليت هاي سياسي و بازسازي کننده در فضاي سياسي کشور ترتيب داده اند، وظيفه و تعهد سنگين تري داشته اند.
با وجود گفتمان سازي که به منظور نهادينه سازي فرهنگ فعاليت حزبي از سوي اصلاح طلبان صورت گرفته، اما اصلاح طلبي نيز چه به دليل موانع و محدوديت هاي ساختاري بيروني و چه وجود ضعف ها و کاستي هاي دروني نتوانسته اند در اين زمينه آنگونه که بايد انتظارات جامعه را برآورده کند.
5- هر ساختار و مجموعه اي براي پايداري خود نيازمند تغيير و تحولات يا به عبارتي بازسازي و بازنگري در ساختار، اهداف يا استراتژي هاي خود است. جريان هاي سياسي نيز از اين قاعده مستثني نيستند. جريان اصلاح طلبي نيز همچون ديگر جريان ها و ساخت هاي سياسي براي تداوم، پايداري و حفظ عامليت واثرگذاري در فضاي سياسي و اجتماعي کشور نيازمند اين است که با در نظر گرفتن ضرورت و حساسيت هاي آني، ميان مدت و بلندمدت خود درساختار، ايدئولوژي، اهداف و استراتژي هاي خود بازنگري يا به بازسازي اقدام کند فارغ از اينکه تصميم به بازنگري وبازسازي از طرف ساختار مطرح شده باشد يا عامليت جريان اصلاح طلبان.
پژوهشم**3050**1601**خبرنگار: فاطمه دوله ** انتشار: شهناز حسني
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۳۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژاوی: می‌خواهم قرارداد روبرتو تمدید شود/ جاه‌طلبی زیادی دارم

ژاوی هرناندس که شاگردانش فردا شب (دوشنبه) در هفته سی‌وسوم لالیگای اسپانیا پذیرای والنسیا خواهند بود، با حضور در کنفرانس خبری پیش از این دیدار گفت: ما خیلی خوب تمرین کرده‌ایم و تیم را خیلی آماده دیدم. هوادارا ن ما برد می‌خواهند.

وی افزود: والنسیا حریف متفاوتی است اما ما در خانه بازی می‌کنیم و امیدواریم که سه امتیاز این بازی را از آن خود کنیم. ما همه در داخل باشگاه با هم متحد هستیم. ما تنها روی بازی بعدی‌مان و به پایان بردن فصل در بهترین شکل ممکن تمرکز داریم.

سرمربی بارسلونا درباره اینکه آیا ممکن است فصل آینده ویکتور روکه به صورت قرضی راهی تیمی دیگر شود، اظهار داشت: هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ایم. خواهیم دید که بهترین تصمیم برای هر بازیکن چیست.

ژاوی همچنین درباره آینده حرفه‌ای مدافع باتجربه‌اش گفت: من می‌خواهم قرارداد سرخی روبرتو تمدید شود و در بارسلونا بماند، اما در نهایت اوست که باید تصمیم بگیرد. باشگاه موضع من در این زمینه را می‌داند، او از زمان آمدنش به بارسلونا کارهای زیادی برای این باشگاه انجام داده است.

سرمربی ۴۳ ساله بارسلونا که چند روز پیش سرانجام با تغییرنظر تصمیم گرفت تا فصل آینده هم روی نیمکت این تیم بماند، در این خصوص خاطرنشان کرد: من انرژی و جاه‌طلبی زیاد برای ادامه کار در بارسا دارم. ما کار آنالیز عملکرد تیم در فصل جاری را آغاز کرده‌ایم تا تغییرات لازم برای بهبود وضعیت تیم را به وجود بیاوریم.

وی درباره هافبک هلندی‌اش که گفته می‌شود بارسلونا در نظر دارد او را در پایان فصل در لیست فروش بگذارد، گفت: فرنکی دیونگ بازیکن اساسی و خیلی مهمی برای ما است و این را پیش از این هم گفته‌ام. متأسفانه فرنکی این فصل سه بار از ناحیه قوزک پا مصدوم شده است و این جای تأسف دارد چون او در فرم خیلی خوبی بود.

ژاوی همچنین با اشاره به اینکه پدری صد درصد آماده است و برای بازی فردا او در اختیار خواهد داشت، خبر داد تغییری در کادرفتی‌اش ایجاد نخواهد شد.

بارسلونا که در حال حاضر با ۷۰ امتیاز در رده سوم جدول رده‌بندی لالیگای اسپانیا جای دارد، از ساعت ۲۲:۳۰ فردا (دوشنبه - به وقت تهران) در ورزشگاه مونتجویک به مصاف والنسیا می‌رود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ژاوی: می‌خواهم قرارداد روبرتو تمدید شود/ جاه‌طلبی زیادی دارم
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان+ فیلم
  • گل هری کین به آینتراخت فرانکفورت روی فرصت طلبی و پاس لایمر (بایرن مونیخ 1-0 آینتراخت فرانکفورت)
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!