Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-03@02:03:55 GMT

دور نمایی از جامعه آرمانی اسلامی

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۴۵۳۷

دور نمایی از جامعه آرمانی اسلامی

جلسه درس تفسیر قرآن کریم آیت الله محمدی ری شهری در آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برگزار شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، این جلسه  بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام برگزار و تولیت آستان مقدّس در این جلسه به ادامه تفسیر پنجمین آیه از سوره مبارکه بقره پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  آیت الله محمدی ری شهری در تفسیر آیه "اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون" عنوان کرد: این آیه در واقع دورنمایی از جامعه آرمانی اسلامی است. وی در پاسخ به این سوال که نقطه مطلوب جامعه ی اسلامی کجاست و جمهوری اسلامی چه موقع به هدف نهایی خودش که همان فلاح است خواهد رسید؟ بیان کرد: جامعه ی مفلحین، جامعه ای است که سیاست های اسلام صد در صد در آن پیاده شود و به مقصد مورد نظر اسلام رسیده باشد.  رئیس دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: فلاح بمعنای خیر و سعادت دنیا و آخرت است و اگر جامعه ای به بهترین نحو مدیریت شد و مردم به گونه ای در آن زندگی کردند که هیچ کمبودی از نظر مادی و معنوی نداشته باشند، آن جامعه، جامعه ی مفلح خواهد بود.  وی با اشاره به روایات و آیات مختلف قرآن و روش تفسیری قرآن به قرآن، در تفسیر کلمه ی "مفلح" تصریح کرد: مفلح به افرادی اطلاق می شود که هم در دنیا و هم در آخرت وضع خوبی دارند و به سعادت و کامیابی دنیوی و اخروی دست پیدا می کنند. آیت الله ری شهری با اشاره به آیه 30 سوره مبارکه نحل "وَقِیلَ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّکُمْ قَالُوا خَیْرًا لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِینَ" افزود: اسلام می خواهد انسان را به نقطه خیر برساند، بدین معنا که علاوه بر آخرت، به درد زندگی همین دنیا نیز می خورد و دنیا را برای انسان تبدیل به بهشت می کند.  تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام با اشاره به آیه 30 سوره شوری "وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ" اظهار داشت: مشکلات و دردهای بشر ابدا از جانب پروردگار نیست، بلکه به دست خود انسان است و مقصر خود اوست.   وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) که میفرماید: "اَلْقَلبُ ثَلاثَةُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی، وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیا لَهُ الشِّدَّةُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی" "قلب ها سه نوع اند: قلبی که مشغول و وابسته به دنیا است، قلبی که مشغول به آخرت است، قلبی که وابسته به خداست. اما آن قلبی که سرگرم و وابسته به دنیا است،‌ همیشه دچار سختی و گرفتاری است. و آن قلبی که وابسته به تنعّمات اخروی است، ‌به درجات و مراتب بالایی می رسد. و قلبی که دلبسته به مولا (خدا) است، هم دنیا دارد، ‌هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد" اظهار داشت: قلبی که در بند و عاشق خدا باشد، هم دنیا ، هم آخرت و هم خدا از آنِ اوست. این مفسر قرآن کریم در پایان ابراز امیدواری کرد خداوند متعال، همه ی ما را دلبسته خود قرار دهد و ان شاءالله نظام ما مقدمه و زمینه ساز حکومت حضرت ولی عصر (عج) بوده و با ظهور و حکومت ایشان به جامعه ی آرمانی اسلامی که همان فلاح است، دست پیدا کنیم.  لازم به ذکر است این جلسات هر هفته یکشنبه شب ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می گردد. روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از عموم عاشقان و ارادتمندان به ساحت مقدّس قرآن کریم دعوت بعمل می آورد تا ضمن حضور در این جلسات، از معارف ناب این کتاب آسمانی بهره مند شوند.   

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوئد مجددا برای هتک حرمت قرآن کریم مجوز صادر کرد

پلیس سوئد برای تجمعی در یکی از شهر‌های جنوبی این کشور که قرار است در آن به قرآن اهانت شود، مجوز صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این تجمع قرار است روز جمعه و در شهر جنوبی «مالمو» برگزار شود.

برگزاری تجمعاتی از این دست در سوئد که در آن به کتاب خداوند توهین می‌شود، انتقادات مسلمانان سراسر جهان را برانگیخته و روابط استکهلم با کشور‌های اسلامی را تیره کرده است. پیش از این و در پاییز سال گذشته، اداره مهاجرت سوئد اعلام کرد فردی به نام «سلوان مومیکا» را که چندین بار در این کشور دست به قرآن سوزی زده اخراج می‌کند و قصد تمدید پناهندگی او را ندارد.

در پی اعلام این تصمیم، فرد هتاک به قرآن فروردین ماه امسال اعلام کرد که از سوئد به نروژ پناهنده خواهد شد. هتاکی به قرآن سبب مشکلات متعدد در روابط بین‌المللی سوئد شده و عضویت آن در ائتلاف نظامی ناتو را مدت‌ها به تعویق انداخت.

کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی پیش‌تر صدور مجوز برای تجمعاتی از این دست را «تاسف‌بار» و عامل نفرت‌پراکنی توصیف کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سوئد مجددا برای هتک حرمت قرآن کریم مجوز صادر کرد
  • بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی در ۲ هفته/ حمایت‌ها از طرف جامعه دانشگاهی ایران ادامه دارد +تصاویر
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • جنایت علیه فلسطین وجدان دانشجویان غیر مسلمان را به درد آورده است
  • دنیا از توان نظامی ایران متحیر شده است
  • دستاوردهای عملیات‌ وعده صادق ‌در عرصه علم و فناوری چه بود؟
  • ارزش کار کارگران به اندازه جهاد است
  • در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند