Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم گفت: برای اولین بار برای تدوین برنامه تقدیمی وزیرعلوم به مجلس شورای اسلامی با رئیسان دانشگاه های کشور مکاتبه و نظر آنان دریافت شد لذا این برنامه حاصل خرد جمعی و مورد توافق دانشگاهیان کشور است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از وزارت علوم، منصور غلامی در نشست رئیسان دانشگاه های بزرگ کشور که امروز، یکشنبه به میزبانی دانشگاه تهران برگزارشد، گفت: دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های مادر و بزرگ ظرفیت های مهمی دارند که باید با برنامه ریزی از آن استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بین المللی شدن و ارتباط با دنیای جهانی علم و فناوری، اثربخشی علم و فناوری در جامعه، تمرکز زدایی و افزایش اختیارات قانونی دانشگاهها و توجه ویژه به خرد جمعی دانشگاه ها در اتخاذ تصمیمات مرتبط با آموزش عالی را مهم ترین محورهای برنامه های تقدیمی خود به مجلس شورای اسلامی ذکر کرد.
در ادامه این نشست، رئیسان دانشگاه های حاضر در این نشست به بیان نظرات خود در خصوص برنامه های غلامی پرداختند.
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: انتخاب رئیس دانشگاه بوعلی سینا به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی همه دانشگاهیان را خوشحال کرد و اندک انتقاداتی که وجود دارد به علت وسعت جامعه دانشگاهی و عدم امکان پاسخگویی مناسب به همه مطالبات دانشگاهیان است.
مجتبی صدیقی با اشاره به تاکید سرپرست وزارت علوم بر حمایت همه معاونان و مدیران وزارت علوم از غلامی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: دکتر غلامی از جنس دانشگاه است و انتخاب وی با رای بالای مجلس شورای اسلامی، بهتر می تواند به استیفای حقوق دانشگاههای کشور کمک کند.

مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز هیاتهای امنا و هیات ممیزه مرکزی نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد غلامی با ایجاد مکانیسمی بتواند به شکل نهادینه از نظرات دانشگاهیان استفاده کند.
عبدالرضا باقری، هیات امنای دانشگاه ها را نهادی دانست که می تواند با ارائه پیشنهادهای کارشناسی به مدیریت دانشگاه ها و وزارت علوم به اداره دانشگاه ها توسط خودشان و کاهش تصدی گری وزارت علوم کمک کند.

در ادامه این جلسه، رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوشامدگویی به وزیر پیشنهادی و رئیسان دانشگاه‌های سطح یک کشور گفت: مشورت و خرد جمعی اساس همه کارهای دانشگاهی است و امیدواریم این شیوه عمل که پشتوانه بسیار خوبی برای اجرای تصمیمات است، ادامه یابد و تقویت شود.
محمود نیلی احمدآبادی با اشاره به انتخاب یک رئیس دانشگاه از سوی رئیس جمهوری برای تصدی وزارت علوم افزود: خوشحالیم که یک رئیس دانشگاه این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد، کسی که تجربه مدیریت دانشگاه را که سخت‌ترین نوع مدیریت است، داشته باشد، برای وزارت گزینه مناسبی است.
وی ضمن اظهار امیدواری به رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی علوم، تصریح کرد: جلسه رأی اعتماد، تریبون بسیار خوبی برای طرح مطالبات و مشکلات دانشگاه‌ها و آموزش عالی است، متأسفانه مشکلات وزارت علوم جدی گرفته نشده است و به همین دلیل اختیاراتش را تقسیم کرده‌اند اما هرچه وزارت علوم مقتدرتری داشته باشیم، وزارت علوم و کلاً آموزش عالی جدی‌تر گرفته می‌شود.
نیلی احمدآبادی با اشاره به اهمیت اولویت‌های دولت تاکید کرد: بزرگ‌ترین دغدغه فعلی دولت، اشتغال است و دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند به دولت کمک کنند به شرطی که دولت در انجام تعهداتش مانند دانشگاه عملکردی صد در صدی داشته باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این جلسه گفت: برنامه دکتر غلامی، جامع و کافی است ولی به نظر من توجه وی به اقتصاد آموزش عالی و خودکفایی نسبی دانشگاهها می تواند این برنامه را تکمیل کند.
محمود فتوحی افزود: کاهش تصدی گری وزارت علوم و افزایش اختیارات قانونی دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های سطح یک و دو در امور آموزشی و پژوهشی ضروری است.

رئیس دانشگاه اصفهان هم در این جلسه اظهار داشت: تثبیت حاکمیت وزارت علوم بر علم و فناوری کشور بر اساس قانون تشکیل وزارت علوم که مصوب مجلس شورای اسلامی است از انتظارت دانشگاهیان از وزیر علوم آتی است.
هوشنگ طالبی افزود: انتخاب یک طرح محوری برای وزارت علوم مانند طرح تحول سلامت وزارت بهداشت می تواند به ارتقای بسیاری از برنامه های علم و فناوری کشور کمک کند.

محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست گفت: رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، فرصتی است که دکتر غلامی مشکلات و مسائل دانشگاه ها را مطرح کند تا جامعه مطالبات و انتظارات خود را از دانشگاه متناسب با امکانات موجود اصلاح کند.
همچنین محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: توجه به رشته های میان رشته ای، افزایش اختیارات قانونی دانشگاه ها، بین المللی شدن دانشگاه ها و افزایش همکاری علمی با دنیا و ارتقای جایگاه وزارت علوم در مجموعه دولت می تواند به تکمیل برنامه های دکتر غلامی برای اداره آموزش عالی کشور کمک کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این جلسه گفت: دولت باید حمایت بیشتری از دانشگاه های سطح یک و دو کشور انجام دهد زیرا بیشترین تولید علم و فناوری کشور در این دانشگاه ها صورت می گیرد ولی هم اکنون با انتشار نتایج سطح بندی دانشگاه ها، تخصیص بودجه های دانشگاه های سطح یک، کاهش و بودجه های دانشگاه های سطوح پایین تر افزایش یافته است.
حسین سلیمی افزود: هم اکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان بودجه علم و فناوری کشور در اختیار موسسات آموزشی و پژوهشی قرار می گیرد که زیر مجموعه وزارت علوم نیستند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این نشست تاکید کرد: دانشگاه ها آبروی کشور هستند و در دنیا کشور ایران را با مفاخر دانشگاهی آن می شناسند لذا باید بیش از بیش به این نهاد توجه شود.
محمدحسن صدوق افزود: انتظار درآمدزایی از دانشگاه ها برای جبران هزینه های آموزشی و پژوهشی صحیح نیست و باید اصلاح شود.
محمدعلی برخورداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران همفکری و مشورت دانشگاهیان را عامل حل مشکلات مختلف آموزش عالی ذکر کرد و حمایت قاطع رئیسان دانشگاه های بزرگ کشور از دکتر غلامی را نشانه یکپارچگی آموزش عالی دانست.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این جلسه گفت: دکتر غلامی تجربه کافی در مدیریت دانشگاهی دارد و برنامه خوبی نیز تدوین کرده است که حتما باید با حضور فعال در کمیسیونهای مختلف مجلس شورای اسلامی این برنامه را تشریح کند.
سید احمد معتمدی افزود: تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی مناسب به سوالات آنان در فراکسیونهای مختلف می تواند در مرحله رای اعتماد و پس از آن به توفیق دکتر غلامی کمک شایانی بکند زیرا مجلس شورای اسلامی شان بالایی در جمهوری اسلامی ایران دارد و حامی دانشگاهیان نیز هست.
رئیس جمهوری روز گذشته(یکشنبه) در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، رضا اردکانیان را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو و منصور غلامی را به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به منظور اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.
منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1332 در شهر همدان در خانواده ای مذهبی و متدین متولد شد، و مدرک کارشناسی خود را در سال 1355 در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از مدرسه عالی کشاورزی همدان گرفت و از سال 1359 تا 1360 عضو جهاد سازندگی همدان و مسئول اردوگاه روستایی بود.
وی همچنین از سال 1360 تا 1362 سرپرست دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان بود.
منصور غلامی در سال 1364 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و از همان سال تا 1367 ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا را عهده‌ دار بود.
وی پس از آن به مدت دو سال معاونت اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا را بر عهده داشت و بعد از آن مجددا به مدت یک سال رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شد.
غلامی در سال 1370 برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال 1374 در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت.
وی پس از بازگشت به ایران مجددا به مدت یک سال معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا شد و پس از آن ریاست دانشگاه بوعلی سینا را عهده‌دار بود.
غلامی اکنون نیز رئیس دانشگاه بوعلی سینا است.
فراهنگ**1540**1055
خبرنگار: حمید بحرینیان**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۸۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟

به گزارش همشهری آنلاین، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بدو ورود به یاسوج در جمع خبرنگاران در خصوص خیزش دانشگاهیان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع می‌کنند می‌ستایم از همه دانشگاهیان می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند.

وی اظهار کرد: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار می‌شود، موضع‌گیری خواهد کرد و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم جدی‌تری در این خصوص خواهند گرفت.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای مختلفی انجام شده است، با همکاری بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب نخبگان را بعنوان اعضای هیئت علمی بازنگری کردیم.

جذب نخبگان به صورت مستقیم به عنوان هیات علمی

زلفی‌گل تصریح کرد: از این به بعد نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می کند نیاز به شرکت در فراخوان های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیما بعنوان هیئت علمی دانشگاه ها معرفی می شوند.

وی ادامه داد: با توافقنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم در سال گذشته یک هزار ۳۸۰ نفر از رتبه های کنکور بورسیه می شوند بخصوص المپیادی ها و دارای رتبه المپیاد در صورتی که در رشته‌های مرتبط درس بخوانند بعنوان عضو هیئت علمی جذب می شوند.

وزیر علوم عنوان کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم و سال گذشته و امسال در دفترچه کنکور نیز آمده است.

زلفی‌گل تاکید کرد: با اتاق بازرگانی جلساتی داشتیم تلاش کردیم از صنایع مختلف خواستیم برای بورسیه رتبه‌ های برتر و جذب نخبگان اقدام انجام دهند که این قشر نگران آینده خود نباشند و در کشور بمانند.

وی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ائتلافی را تشکیل داده که تکنسین برای واحدهای صنعتی تربیت کند، دانشگاه علمی کاربردی چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال براساس نیاز صنایع مختلف آموزش می دهد.

کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما...

وزیر علوم اظهار کرد: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد. براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال دو بار کنکور برگزار می‌شود. الحمدالله روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور پنج زیرنظام مختلف بودیم.

زلفی‌گل افزود: در یک منطقه‌ای که به دلیل سیل مشکل پیش آمده بود، کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند.

وی بیان کرد: چند مورد مشکلات و تخلفاتی در کنکور امسال داشتیم برخورد شد که به هیأت مرتبط خود معرفی می شوند.

کد خبر 847357 منبع: ایسنا برچسب‌ها سيل محمدعلی زلفی‌گل - وزير علوم خبر مهم کنکور وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان سنجش آموزش کشور آزمون کارشناسی

دیگر خبرها

  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • وزیر علوم: کنکور در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • تأکید وزیر علوم بر حمایت دانشگاهیان از خیزش علیه جنایات رژیم صهیونیستی
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟
  • آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد