Web Analytics Made Easy - Statcounter


دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: شهرها قریب به دوسوم از تولید ناخالص جهان را در اختیار خود دارند و یکصد شهر بزرگ جهانی به تنهایی بیش از یک سوم از GDP جهانی را خلق می کنند.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، سید محسن طباطبایی مزدآبادی نائب رئیس و دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به سخنان اخیر شهردار تهران در «سومین نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر» در سئول؛ گفت: نگاه ویژه شهردار تهران به ابعاد اقتصادی شهرداری، ویژگی مهمی است که می تواند چالش های توسعه شهری در پایتخت را به طور چشم گیری حل و فصل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه امروز دغدغه تهران، دغدغه نخواندن دخل و خرج ها با هم است، افزود: از سوی دیگر توجه به نقش شهرها در توسعه اقتصادی کلان مساله ای بوده که در چندسال اخیر مغفول مانده است.

 طباطبایی با تاکید بر اینکه اغلب، شهرداریها را نهادهای خدماتی و اجتماعی تصور می کنند، گفت: گسترش شهرنشینی و تغییر معادلات اقتصادی سبب شده  تا مدیران شهری به عنوان مدیران توسعه اقتصادی نیز مطرح شوند.

این کارشناس مسائل اقتصاد شهری به آماری در خصوص سهم شهرها از تولید ناخالص جهانی اشاره کرد و افزود: شهرها قریب به دوسوم از تولید ناخالص جهان را در اختیار خود دارند و یکصد شهر بزرگ جهانی به تنهایی بیش از یک سوم از GDP جهانی را خلق می کنند.

طباطبایی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی شهردار تهران در خصوص سهم پایتخت از تولید ناخالص داخلی کشور گفت:  بر این اساس تهران در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار یعنی حدود ۲۰ درصد از GDPرا در اختیار خود داشته است و عملا پایتخت تجاری ایران به حساب می اید. 

وی با تاکید بر اینکه مدیران شهری باید به رسالت های خود در زمینه توسعه اقتصادی عمل کنند، یادآور شد: تنها نتایج یک تحقیق علمی گواه است که ۱۰ درصد افزایش در کارآفرینی شهری بعد از ۱۰ سال می تواند موجب رشد ۱.۵ درصدی اشتغال همان شهر شود و تا ۳.۵ درصد نیز درآمد شهر را ارتقا دهد. 

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایراندر نهایت بستر سازی برای رونق کسب و کارهای خرد و متوسط SMEs، حمایت از کارآفرینی و کاهش مصارف انرژی را مهمترین اولویت های اقتصادی برای کلانشهرها در حوزه پیشروی اقتصادی عنوان کرد.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۴۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرن بیست و یکم قرن گردشگری

صدای ایران/حميد سعادتی-بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری در حال تبدیل شدن به بزرگترین و پرسودترین صنعت در سطح جهان است. در حال حاضر، 11٪ به تولید ناخالص داخلی (GDP)، 10٪ در اشتغال، 5٪ به صادرات، و 5٪به سرمایه گذاری جهانی کمک می کند.

رشد سریع صنعت گردشگری بسیاری از کارشناسان را بر آن داشته است تا قرن بیست و یکم را قرن گردشگری بدانند.

از منظر اقتصادی، گردشگری بین المللی درآمد قابل توجهی برای کشورها ایجاد می کند. توسعه گردشگری نقش مهمی در تشویق سرمایه گذاری زیرساختی، تامین درآمد دولت و ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در سراسر جهان ایفا می کند.

کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اکنون اهمیت اقتصادی گردشگری را درک می کنند. آنها به دلیل هزینه های اولیه ای که گردشگران برای خدمات مصرفی انجام می دهند، آن را یک منبع مالی می دانند. در نهایت این امر به رشد و توسعه اقتصادی کمک می کند.

با این حال، برای کشورهای در حال توسعه، توسعه گردشگری می تواند چالش هایی مانند نرخ بالای بیکاری، محدودیت منابع ارزی و اتکای بیش از حد به یک بخش اقتصادی را نیز به همراه داشته باشد.

اهمیت گردشگری از نظر تولید و اشتغال همواره مورد تاکید بوده است. در سطح جهانی، گردشگری 70% صادرات و30%صادرات خدمات را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، 10٪ به تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) کمک می کند.

توسعه گردشگری منجر به رشد اقتصادی و اشتغال در مناطق مقصد می شود. همانطور که گردشگران تقاضای نهایی خود را برای محصولات افزایش می دهند، هم بخش های مرتبط با گردشگری و هم بخش های غیر گردشگری تولید را گسترش می دهند. در نتیجه رشد اقتصادی رخ می دهد و تقاضا برای نیروی کار نیز افزایش می یابد. رشد اقتصادی ناشی از ایجاد اشتغال به کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد در جوامع کمک می کند.

شایان ذکر است که از هر ده شغل در سراسر جهان، یک شغل مربوط به گردشگری است. توسعه گردشگری به طور قابل توجهی بر تنوع اقتصادی تأثیر می گذارد و به دستیابی به اهداف اقتصادی در کشورها کمک می کند.

به طور خلاصه، گردشگری یک صنعت بزرگ جهانی است که درآمد قابل توجهی را برای کشورها به ارمغان می آورد. به عنوان یک محرک اقتصادی حیاتی عمل می کند، تنوع در فعالیت های اقتصادی را تقویت می کند و بستر مناسبی را برای دستیابی به اهداف اقتصادی فراهم می کند.

دیگر خبرها

  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران/ پلیس و شهرداری به توافق می‌رسند؟
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری