Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در رابطه با بسته سهام عدالت به طور کلی هم اظهار داشت: اما درباره بسته سهام عدالت علی‌القاعده پیشنهاد این است که سود سهام برای بازپرداخت بقیه قیمت سهام هزینه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، دولت در قبال سهام عدالت تبلیغات زیادی انجام داد و از پداخت سود این سهام به مردم گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله‌ای که البته با انتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی همراه شد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توقف پرداخت سود سهام عدالت شد.

با این همه، اما نکته قابل توجه این است که دولت به دنبال تصاحب بخشی از سهام مردم است. چند روز قبل رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این رابطه گفت: اگر مشمولین مابقی سهام خود تا یک‌میلیون تومان را نپردازند، تنها به‌اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می‌کنند و باقی سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید.

در حالی که طی 10 سال گذشته حدود نیمی از سهام عدالت یک‌میلیون تومانی به مالکیت مردم درآمده است و علی‌رغم اعلام دولت برای تسویه نیمی دیگر توسط خود مردم، استقبالی از این پیشنهاد نشده است، بنابراین تا پایان مهرماه، مالکیت حدود نیمی از کل سهام عدالت به دولت باز خواهد گشت و از مردم پس گرفته خواهد شد.

طبق اعلام مسؤولان دولتی، ارزش سبد سهام عدالت 50 هزار میلیارد تومان است که با تصاحب نیمی از آن توسط دولت از پایان مهر ماه رقمی بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان از سبد تسویه نشده سهام عدالت به مالکیت دولت در خواهد آمد.

نکته قابل توجه این‌‎که مالکیت مجدد دولت بر بخش مهمی از سبد سهام عدالت با هدف اصلی این طرح و سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در تعارض است. دولت همان‌طور که از طریق سود این سهام مالکیت نیمی از این سبد را به مردم واگذار کرد می‌تواند با ادامه این روند مردم را به طور کامل مالک مابقی سهام عدالت کند.

حجت عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در همین ارتباط به خبرنگار یزدرسا گفت: در رابطه با بحث سهام عدالت طبیعتا اگر طبق قانون عمل بشود از همه چیز بهتر است. قرار بوده که قیمت سهام عدالت از محلی که شرکت‌ها رفته‌رفته مستهلک بشود و وقتی که قیمت‌شان پرداخت شد به مردم واگذار شود.

وی ادامه داد: بر این اساس کسانی که تحت نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد هستند 50 درصد به آن‌ها تخفیف داده شود و با توجه به 50 درصد که از قبل داشته‌اند، آن‌ها الان می‌توانند مالک کل سهام باشند. طبیعتا اگر طبق قانون عمل شود، سهام مربوط به آن‌ها را باید به خود مددجوها واگذار کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که سهام افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ارائه بشود و این نهادها برای کسانی که نیازمند هستند و می‌خواهند سودشان را دریافت بکنند، ساز وکاری را ایجاد کنند که سودشان را دریافت کنند و کسانی هم که نمی‌خواهند سودشان را دریافت کنند، توسط این نهادها با ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری سهام‌شان مدیریت شود. لذا این در رابطه کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

عبدالملکی در رابطه با بسته سهام عدالت به طور کلی هم اظهار داشت: اما درباره بسته سهام عدالت علی‌القاعده پیشنهاد این است که سود سهام برای بازپرداخت بقیه قیمت سهام هزینه شود و تلاش بشود که کارایی شرکت‌‎ها بالاتر برود تا کسانی که دارای سهام هستند بیشتر صاحب سهام‌شان شوند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۵۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد

آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد سامانه خودنویس، گفت:  اینکه وزارت راه تلاش کرده است و این سامانه را راه اندازی کرده است اقدام خوبی است و فقط امیدواریم به سرنوشت سایر سامانه ها دچار نشود. این سامانه اگر شروع به کار کند و موجر و مستاجر در این سامانه ثبت نام کنند قاعدتا توافقاتی که هست باعث شفافیت مالیاتی می شود دولت می تواند براساس قراردادی که هست مالیات های مربوطه را اخذ کند.

وی اظهار کرد: با این سامانه  دست دلالان کوتاه می شود عامل افزایش اجاره بها دلالان هستند و اگر دست دلال ها کوتاه شود مردم ما آگاهانه قرارداد می بندند. قطعا اگر مردم بدانند این سامانه به نفع شان است برای اجاره از این طریق اقدام می کنند  و اتفاقا مالیات را نیز می پردازند.

وی افزود؛ دولت نیز باید این مالیات ها را برای زیر ساخت ها هزینه کند.  وقتی این مالیات از این طرف پرداخت می شودو از آن طرف برای رفاه مردم هزینه شود قطعا از این سامانه استقبال می شود.

شاوردیان تاکید کرد: با این سامانه امکان کنترل قیمت اجاره وجود دارد. در بعضی مناطق اجاره سلیقه ای اعمال می شود و از کوچه تا کوچه دیگر اختلاف قیمت وجود دارد که خود همین سردرگمی های را در بازار مسکن ایجاد کرده است. بنابراین با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره وجود دارد و پیش پرداخت ها و رهن و اجاره معقول تر می شود. از طرف دیگر مهم ترین موضوع در زمینه بازار اجاره، حذف واسطه و ایجاد اختیار برای مالک و مستاجر در عقد قرارداد بدون هزینه اضافی بر آنان خواهد بود که سامانه خودنویس این امکان کلیدی و مهم را فراهم کرده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر قیمت اجاره با یک استاندارد مشخص باشد و دیدگاه سلیقه ای اعمال نشود به نفع مستاجرها است که امیدواریم موجرها نیز معقولانه قیمت ها را افزایش دهند.

دیگر خبرها

  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • جزییات و زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکنند منتظر برخورد سازمان بورس باشند
  • رشد نرخ باروری در ۱۴ استان/ تنها نیمی از قانون اجرا شده است
  • فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، رایگان است
  • اسناد مالکیت دفترچه‌ای به سند تک‌برگی تبدیل می‌شود
  • تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به سندتک‌ برگی در زابل
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد