Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-02@04:56:07 GMT

زلزله با کابل های فیبرنوری قابل شناسایی است

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۵۶۶۶

زلزله با کابل های فیبرنوری قابل شناسایی است

رکنا: اگر تا به حال تصور می‌کردید که کابل‌های فیبرنوری تنها برای دسترسی به اینترنت و انتقال داده قابل استفاده هستند، سخت در اشتباه بودید.

دانشمندان فناوری تازه ای را ابداع کرده اند که با استفاده از آن می توان حرکت های غیرعادی در خطوط فیبرنوری را که ناشی از وقوع زلزله هستند، شناسایی کرد و از این طریق از چنین پدیده ای در نقاط مختلف زمین مطلع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روش یادشده از لیزر برای شناسایی حرکت های کابلهای فیبرنوری و ارسال اطلاعات مربوط به آن استفاده می شود. از این طریق هم می توان شدت زلزله رخ داده و هم جهت وقوع لرزش را شناسایی کرد.سیستم جدید علاوه بر شناسایی انواع مختلف امواج لرزه ای، قابلیت برآورد شدت تهدید و میزان جدی بودن آن و همین طور تعیین موقعیت نسبتا دقیق محل وقوع زمین لرزه را دارد. با استفاده از این شیوه می توان از وقوع زلزله در مناطقی مطلع شد که با استفاده از روش های دیگر به دشواری قابل تشخیص و شناسایی است.

تلاش برای استفاده از کابل های فیبر نوری برای شناسایی زمین لرزه روش جدیدی نیست. اما پیش از این از حسگرهای صوتی جاسازی شده در نوارهای سیمانی بدین منظور استفاده می شد که روش چندان دقیقی نبود. اما در روش جدید بدون ایجاد تغییرات بیش از حد در کابل کشی فیبرنوری و با هزینه ای اندک می توان از وقوع زلزله مطلع شد.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: با انجام موفق پروژه فیبرنوری در سراسر استان، سرعت اینترنت به صورت ۱۰۰ برابری افزایش پیدا می‌کند و امکان دسترسی سریع‌تر، ایمن‌تر و پایدارتر به اینترنت برای مشترکان فراهم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان و به نقل از اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان، سید یاسر حسن‌پور در نشست مشترک با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اظهار کرد: استان سمنان پیشرو در اجرای پروژه ملی فیبر نوری منازل بوده است و در برنامه توسعه ۱۴۰۳ استان این پروژه قرار داشته که با پیگیری‌های استاندار و موافقت مقام عالی وزارت، این پروژه در پنج شهر بزرگ استان در سال ۱۴۰۲ شروع به کار کرد.

وی افزود: اهمیت اجرا و توسعه شبکه فیبرنوری در سال جدید به میزانی بالا بوده است که در قانون بودجه سال جاری، تمهیداتی برای تحقق این پروژه مهم در نظر گرفته شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان خاطرنشان کرد: با انجام موفق پروژه فیبرنوری در سراسر استان، سرعت اینترنت به صورت ۱۰۰ برابری افزایش پیدا می‌کند و امکان دسترسی سریع‌تر، ایمن‌تر و پایدارتر به اینترنت برای مشترکان فراهم می‌شود.

حسن‌پور با تاکید بر اینکه از مزایای دیگر استفاده از فیبرنوری، دسترسی عادلانه مردم به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت با کیفیت در سراسر استان است، تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در سطح استان تا کنون، اجرای پروژه فیبرنوری در پنج شهر بزرگ استان در حال اجرا است.

کد خبر 749744

دیگر خبرها

  • وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان
  • وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید
  • کرمان لرزید
  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری
  • دستگیری سارق سیم و کابل برق در مهرستان
  • انهدام باند سرقت حرفه‌ای سیم و کابل برق در فرخ شهر
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • تفاهم نامه اجرای فیبرنوری بیرجند امضا شد
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰درصد مودم‌های پروژه فیبرنوری
  • دستگیری متهمان به ۲۹ فقره سرقت کابل‌های برق و ویلاها در طرقبه شاندیز