Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ابوالحسن داودي گفت: اگر قرار است شوراي صنفي داشته باشيم که کاري انجام ندهد و پيگير اشکالات و بي‌عدالتي نباشد، چه فايده اي دارد. شورا بايد پاسخگو باشد اگر توان ندارد بايد تکليفش مشخص شود.
مهدي کرم‌پور رئيس يک دوره از شوراي صنفي نمايش درباره ايجاد 6 سرگروه در سينماها گفت: سرگروه بايد زير گروه داشته باشد ما يک موقع اکران بندي را به صورت گروهي طراحي مي کنيم که بايد زير گروه براي سرگروه در نظر بگيريم که اين امر صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من به شخصه نقش فعلي شورا را متوجه نمي‌شوم و نمي دانم چرا مسئوليت اختلافات را به عهده نمي گيرد.
وي ادامه داد: من هميشه معتقد بودم اين نوع اداره شورا به گونه اي است که بايد منحل شود. نقش شورا به سمت بازار عرضه و تقاضا رفته و در وضعيت فعلي در اکران دخالت مي کند با محمل شوراي صنفي نمايش و از آن‌ به عنوان اهرم بهره مي برد اما پاسخگونيست. مسئوليت و اختيارات شورا بايد تناسب داشته باشد که شاهد اين مهم نيستيم
شورا جانبدارانه عمل مي کند/ سينماي مستقل آسيب مي‌بنيد
داودي رئيس شوراي صنفي دردوره هاي متعدد درباره وضعيت اداره شوراي صنفي نمايش گفت:موضوع اصلي اين است که با شرايط حاضر شورا مي‌تواند کارآمد باشد يا نه. اما دستورالعمل شورا دچار انحطاط و کج بيني و سوء تعبير شده است. من چهار دوره مسئوليت شورا را برعهده داشتم و ايشان (کرم پور) هم همينطور به زير و بم مسئله شورا آگاه بوديم. اصل وجودي شوراي صنفي نمايش درست است، صنف بيايد نظارت درست داشته باشد و اجراي درست و عادلانه فرصت اکران را تقسيم کند. اما رفته رفته در خيلي از جاها متوجه شديم به طرف جرياني قرار گرفت که سه عرصه توليد، توزيع و نمايش را در اختياردارند. اين گروه بيشترين حضور را در شوراي صنفي نمايش دارند. اين افراد در همه عرصه ها فعاليت دارند شرايطي پيش مي آيد عرصه سينماي مستقل که وابسته به اين جريانات و گروه هاي سه عرصه را در اختيار دارند گرفتار معضل مي شوند و اين معضل بروکراتيک انجام مي شود.
داودي به نماش فيلم «زادبوم» اشاره کرد و گفت: هشت سال فيلم «زادبوم» که سرمايه گذار اصلي آن حوزه هنري بود توقيف شد . بعد پروانه نمايش دادند حوزه فيلم را تحريم کرد درحالي که سرمايه گذار اصلي فيلم بود. در زمان نمايش براساس مدارک در اين عرصه نمايش از گذر شوراي صنفي نمايش اتفاقاتي را شاهد بوديم. از شورا تقاضا کرديم در مقابل اقدامات حوزه هنري و تحريم فيلم ها موضعي اتخاذ کند . همواره خواستيم صنف از دولت بخواهد تا از حقوق و مجوز قانوني اش دفاع کند که تنها با ما همدردي کردند. هيچ ارگان يا نهادي حق ندارد بعد از مجوز ارشاد سانسور دوباره براي فيلم فراهم کند و بيت المال را دريغ کند. از کانون کارگردانان خواستم که دوستان بيانيه دادند. از شوراي صنفي خواستم تا به تکليفش عمل کند که صورت نگرفت.
شوراي صنفي بايد پيگير اشکالات و بي عدالتي‌ها باشد
وي ادامه داد: هربار شکايتي به شورا مي رود مي گويند ما حريف سينماها نمي شويم . اگر حريف سينماها نمي شويد من به حرف مهدي کرم پور مي رسم اين حضور شورا معنا ندارد . شورا به يکباره تصميم مي گيرد يک هفته به اکران فيلم «زادبوم» به فيلم «اکسيدان» آقاي محمدي دربرابر تحريم حوزه دو هفته امکان بيشتر بدهد و 12 هفته اي شود و عملاً فيلم من بايک سينما کارش راآغاز کرد و در قرارداد ذکر شد فيلم بعد از اکسيدان نمايش داده شود. هر فيلمي اگر در دو هفته اول نتواند موفق عمل کند از بين مي رود و همين اتفاق براي «زادبوم» رخ داد. در نامه کتبي تخلفات را اعلام کردم و نامه ام گم شد . بعد اعلام کردند هيچ تخلفي اتفاق نيفتاده بعد از ارايه مدارک متقن اعلام کردند بله تخلف صورت گرفته است. چطور ممکن است شوراي صنفي نمايش که سه عرصه را کنترل و نظارت دارد ابتدا از عدم وجود تخلف صحبت مي کند و در نهايت باوجود مدارک اعلام مي کند تخلف صورت گرفته است و من از مراجع قانوني پيگير خواهم بود.
اگر قرار است شوراي صنفي داشته باشيم که کاري نکند و پيگيري اشکالات و بي عدالتي نباشد چه فايده اي دارد. شورا بايد پاسخگو باشد اگر توان ندارد بايد تکليفش مشخص شود.
شوراي صنفي نمايش محفلي است
کرم پور در بخش ديگر برنامه گفت: در تمام دنيا بايد مشخص باشد که در حوزه سينما چگونه برخورد مي کنيم اگر نظام سرمايه داري و ليبراليستي حاکم است باز هم اهرم هايي براي کنترل داريم و قوانين آنتي تراست وجود دارد تا اجازه ايجاد تراست نمي دهد همواره براي کنترل گروه هاي زياده خواه قوانين متقني وجود دارد. در شوراي صنفي نمايش يک شتر گاو پلنگ حاکم است. قرار بود عدالت را در حوزه اکران فراهم کند اگر نمي تواند به سينمادارها امر و نهي کند علت وجودي اش چيست؟ کنار برود تا صاحب اثر تکليفش را با سينمادار بداند يا به دولت بسپارد.الان محفل صنفي است هرجا بخواهد وارد مي شود و اگر نخواهد وارد نمي شود اين محل مناقشه است.
داودي درادامه به نظام عرضه و تقاضا درسينماي ايران اشاره کرد و گفت: يک واقعيت وجود دارد ورودي و خروجي سينما با هم نمي خواند . شما سالن به ميزان کافي نداريد. شايد يکي از دلايل اعتراضات اين است که کفه برابر نيستند. درتهران يا شهرستان تعداد پرديس‌ها و سينماهايي که هزينه فيلم‌ها رابرمي گردانند به 15 سالن نمي‌رسد. اما در شرايط موجود بايد عدالت رعايت شود. يک زمان هست فيلمي براي دل فيلمساز ساخته شده ديگر به زور نمي توان‌فيلم را در سينما نگه داشت. اما شورا به گونه اي عمل مي کند که با برنامه هاي دقيقي سرنوشت فيلم سياه مي‌شود. از يک فيلم حمايت مي شود در مقابل حوزه هنري. امااز فيلم ديگر مانند «مادر قلب اتمي» اين اتفاق رخ نمي دهد.
شورا بايد براي توزيع عدالت و بهبود وضعيت اکران بايد برنامه داشته باشد
کرم پور رئيس شوراي صنفي نمايش در سال 88 ادامه داد: ساختار فعلي در شوراي صنفي نمايش جواب نمي دهد هرکسي وارد آن بشود همين اتفاق مي افتد. در دوره آقاي داودي اتفاق بزرگي براي سينماي ايران افتاد و تعداد سرانه مخاطب به حدي رسيد که حيرت انگيز بود. در سال 88 که رياست شوراي صنفي نمايش را عهده دار بودم منحني ريزش مخاطب را متوقف کرديم و طرح اذان تا اذان را مصوب کرديم و فکرهايي براي اکران مي شد. شوراي صنفي بايد فکر براي توزيع عدالت و بهبود وضعيت اکران هست. واگرنه عملکردش مانند محضر است هرکسي مي آيد قراردادش را ثبت مي کند. يک منشي لازم دارد و نياز به اين نمايندگان نيست در نهايت شکايت را به ارشاد مي برند.
وي ادامه داد: شورا بايد اختيارات بگيرد و مسئوليت داشته باشد. يا مسئوليت در اختيار بخش خصوصي باشد و حوزه هنري و دولت کنار برود و اجازه بدهند ما مستقيما عمل کنيم يا دولت در اختيار بگيرد.
شوراي صنفي همراه با تراست داريم
داودي در ادامه برنامه فار 30 نما گفت: ساختار اوليه شوراي صنفي نه تنها بد نيست بلکه مفيد است شکل اجرايي آن مسئله ساز است افراد در نيمه دوم سال به گونه اي هدايت مي شود که ناچار به خودسوزي مي شوند ما اعلام مي کرديم يک محدوديت تعداد در اکران آزاد وجود دارد و پخش کننده همزمان دو فيلم نمي تواند اکران کند. اينها باعث مي شد ضد تراست انجام شود. الان شوراي صنفي و تراست را باهم داريم. قوانين داريم اجرا نمي شود. ما براي نظم گرفتن شوراي صنفي تلفات داديم که شوراي صنفي نمايش در خانه سينما قرار بگيرد. از وقتي که وارد شد سه چهار سال بدون حاشيه کار کرد. ويترين شيشه اي را اعلام کرديم عملکرد شورا را صاحبان آثار ببينند. حاصلش اين شد سينمادار و تهيه کننده در خانه سينما کنار هم مي نشينند.
صاحبان آثار خودسوزي مي کنند/ انشاءآئين نامه سليقه اي است
کرم پور درباره محل برگزاري شوراي صنفي نمايش گفت: اهميت ندارد شوراي صنفي محلش کجا باشد . از نظر من اتفاق اصلي ريشه اي تر از اين است. ما در انشاء آئين نامه هم سليقه‌هاي مختلف وارد کرديم . امروز 6 گروه داريم ، 6 ماه اول سال خوب است اما 6 ماه دوم صاحبان آثار را خودسوزي وادار مي کند زيرا امکان نمايش ديگري وجود ندارد. چه کسي اين شرايط را بايد فراهم کند. اکران ما در بخش خصوصي نيست ما همچنان اکران مان دست حوزه هنري است. سينما فرهنگ، در اختيار وزارت ارشاد است. يابايد به صورت مشخص به بخش خصوصي بسپاريم و قواعد بخش خصوصي را رعايت کنيم و يا بگوييم صنف يک کار بينا بيني انجام دهد. عدالت نسبي برقرا رکند يا جمع کند و مشخصا بگويد اکران به دست دولت است.
داودي درباره عدم فعاليت صنفي خود گفت: من به دليل شخصي فعاليت صنفي نمي کنم زيرا شرايط آزار دهنده است. افراد بايد نسبت به حمايت صنفي اميدوار باشند. من علاقه زيادي به خانه سينما دارم و عضو هستم اما هنوز خانه از وزارت ارشاد مستمري مي گيرد آيا اين تعبير درست صنف است؟ و معناي واقعي خودش را پيدا کرده است؟ اگر فعاليتي انجام بشود بايد در چه قاعده اي صورت بگيرد. تصميم مي‌گيرم از صنف فاصله بگيريم و يک جايي تصميم گرفتم سينما را بگذارم کنار. فيلمساز بايد يک امنيت حدودي و نسبي داشته باشد. نه از جانب دولت و نه از جانب صنف اين اتفاق نمي افتد، حوزه هنري سانسور مجدد مي گذارد به همين دليل بيشتر ترجيح مي دهم فاصله بگيرم. چرا شرايطي فراهم مي شود که نهايتا فيلم ها به خودسوزي برسند؟
شوراي صنفي نمايش بايد بامتدلوژي درست اداره شود/فارغ از سليقه شخصي و جناحي
کرم پور درباره زمان رياست خود در شوراي صنفي نمايش و دخالت دولت در شورا گفت: در دوره من کسي دخالت نمي کرد. در ارشاد کسي وجود نداشت من با عليخاني و فرجي و يک همت جمعي کرديم . طرح اذان تا اذان بگذاريم من با رئيس سازمان سينمايي و امنيت تهران بزرگ ديدار کرديم و گفتم اين کار به نفع سينما است و آن سال طرح رکورد شکن بود. تلويزيون تيزر رايگان پخش کرد . همه تصميم گرفتند به سينما کمک کنند. کمترين دخالت را دولت داشت. در اکران فيلم ها صاحبان فيلم مشارکت مي کردند. شوراي صنفي نمايش يا بايد تغيير ساختار بدهد يا منحل شود. ساختارهاي پوسيده روي هم قرارگرفته کسي نمي داند چگونه بايد رفتار شود. بايک آگاهي و متدلوژي درست و خارج از علقه هاي شخصي و جناحي از نو بسازيم.
داودي درباره اکران فيلم خارجي در خاتمه بحث گفت: اکران فيلم خارجي در شرايط فعلي سناريو بستن پرونده سينماي ايران است در شرايط حاضر بايد توان برابري با فيلم خارجي در سينماي ايران فراهم شود . بايد همان ميزان و نگاه آزادي هاي قانوني و مشروع که در فيلم خارجي اکران مي شود براي فيلم ايراني در نظر گرفته شوددر شرايط برابر اکران فيلم خارجي را پيش ببريم. اگر اين شرايط اتفاق نيفتد عملاً پرونده سينماي ايران بسته مي‌شود. بايد ديد خواست چه کسي را اکران خارجي برآورده مي کند.
کرم پور در خاتمه تاکيد کرد: تناسب اکران و توليد در ايران نداريم در خود امريکا همه فيلم ها براي اکران ساخته نمي شود. مي توانند فيلم ها نت فليکس، آمازون و .... مفهوم سينما گسترده تر شده و تنها اکران پرده نيست بايد شوراي صنفي نمايش بازتعريف شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۹۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره گنجینه‌های موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی با به نمایش گذاشتن ۷ تابلوی نقاشی به زیور آثار جدیدی از هنرمندان ارادتمند به ساحت مقدس رضوی آراسته شد.

عبدالحسین ملک جعفریان، تابلوی «خوشنویسی و تذهیبِ سوره مبارکه قدر» اثر رضا بیداریان و طیبه رامشینی خلق شده به سال ۱۳۸۸، تابلوی رنگ و روغن روی بوم «یتیم نوازی حضرت علی علیه السلام» اثر مهناز روزبهانی خلق شده در سال ۱۳۸۶، تابلوی اکریلیک روی مقوای بدون اسید با موضوع «سرور نقاره ها» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۴، تابلوی «عزت خون» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۰ را ۸ اثری معرفی کرد که به تازگی در گنجینه هنر‌های تجسمی به نمایش درآمده است.

وی با معرفی دیگر آثار افزوده شده به این گنجینه افزود: دو تابلوی رنگ روغن روی بوم با موضوع «طبیعت بی جان» اثر عبدالحسین محسنی کرمانشاهی و استاد حسین شیخ که در سال ۱۳۶۹ و ۱۳۶۲ به تصویر درآمده و تابلوی اکریلیک روی مخمل «نقاشی گل و مرغ» اثر مجید الهی خلق شده در سال ۱۳۹۲ نیز به تازگی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

تجمیعی از آثار هنرمندان
در گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی، آثاری، چون «آب گیر سَن مارکو، ونیز – ایتالیااثر ویلیام جیمز  که در فاصله سال‌های ۱۷۶۱ تا ۱۷۷۱ در انگلستان فعالیت هنری داشته، شش تابلو  «منظره» اثر فرانچِسکو دِ نیکولا هنرمند ایتالیایی که از ۱۸۸۲ تا ۱۹۵۸ می‌زیسته است، در معرض بازدید قرار دارد.

همچنین در این گنجینه از هنرمندان به نام اروپایی متعلق به نیمه قرن ۱۸ تا نیمه قرن ۲۰ میلادی آثاری موجود است که در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ از گالری هُنر «ایسِدرا» در رُم-ایتالیا، گالری «ویلیامز» و گالری «الکساندر» در  لندن- انگلستان خریداری شده است.

از میان آثار هنرمندان ایرانی موجود در این گنجینه نیز می‌توان به آثار محمّد غفاری یا «کمال الملک» (۱۲۲۶ تا ۱۳۱۹) با نام‌های «پول، روستایی از توابع بخش کُجور، استان مازندران»، «رودخانه شیلات فرحآباد مازندران»، «جلگه صفیآباد اشرف مازندران»، «پل رودخانه تجن- ساری، مازندران»، نقاشی قهوه خانه‌ای با موضوع «وقایع کربلا در دهم محرّم سال ۶۱ ق.» و آثاری از محسن سهیلی، میر عبدالرضا دریابیگی، رضا بدرالسماء، زهره مهانی منش، رسول شفقتی، عبدالحسین محسنی کرمانشاهی، یگانه قدیریان و مهدی فرخی اشاره کرد.

علاوه بر تابلو‌های نقاشی، آثار منبت کاری چوب استاد حیدر نیکنام (۱۲۹۵ تا ۱۳۷۴) و محمدرضا توسلی گلپایگانی (متولد ۱۳۱۰) و مجموعه آثار قلمزنی و برجسته کاری روی مس اثر استاد محمّد اعتزازی نیز زینت بخش گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی است.

گنجینه هنر‌های تجسمی موزه رضوی  که در هشتم تیر سال ۱۳۷۸ خورشیدی تأسیس شد،  اکنون یکی از موزه‌های هنر در شمال شرق ایران به شمار می رود که مجموعه‌ای از آثار هنرمندان نامدار ایران و جهان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

دیگر خبرها

  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «مست عشق» هنوز در ترکیه اکران نشده است/ اعلام زمان دقیق اکران ترکیه تا دو هفته آینده و رایزنی برای نمایش در کشورهای دیگر
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • آواز قوی ژان لوک گدار و هفتاد سالگی «هفت سامورایی» در کن کلاسیک
  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست