Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - واژه‌ها همواره راهگشايند. وقتي کم مي‌آوريم به واژه‌ها متوسل مي‌شويم و آنها گره از کارمان مي‌گشايند. اما گاهي واژه‌ها نيز کم مي‌آورند. آن گاه که سخن از انسان است و اراده و تلاش او، واژه‌ها نيز درمي مانند؛ و يکي از همين بزنگاه‌ها هنگامي است که يک زن در دهه هشتم زندگي‌اش چنان اوج بگيرد که نام خود و کشورش را پرآوازه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانويي که پيري و خستگي برايش معنايي ندارد و ناديده و ناخوانده مي‌توان مدعي شد که عشق در همه زندگي‌اش موج مي‌زند.
سخن از بانويي است که اين روزها نام او در بسياري از برنامه‌هاي خبري و شبکه‌هاي اجتماعي اعلام مي‌شود. فاطمه حشمتي 83 ساله بي‌شک با بسياري از همسن و سال‌هاي خود متفاوت است. قهرمان ملي و بين‌المللي که در مسابقات دو و ميداني پيشکسوتان به همه نشان داد که عشق به زندگي سن و سال نمي‌شناسد و زنان ايراني در کنار مادر (مادر بزرگ) و همسر بودن، مي‌توانند درعرصه‌هاي ورزشي نيز موفق باشند و بدرخشند.

مسير زندگي فاطمه، اين بانوي شيرازي 26 سال قبل وقتي از سوي يکي از مربيان شناسايي شد، تغيير کرد و در نهايت رقابت‌هاي بين‌المللي چين آوردگاهي شد تا او بتواند در رقابت‌هاي پياده‌روي و دو و ميداني به مدال‌هاي طلا و برنز دست پيدا کند. زندگي فاطمه حشمتي که با داشتن تعداد زيادي نوه و نتيجه پر از انرژي و انگيزه است، مي‌تواند الگوي بسياري از زنان ايراني باشد. او از سال‌ها تلاش و پشتکار در کنار وظايف مادري و همسرداري گفت و تأکيد کرد زندگي رسيدن به خط پايان نيست و بايد آن را در همين مسيري که بسرعت طي مي‌کنيم، بيابيم.
زندگي خط پايان ندارد
هنوز هم خودش را يک بانوي جوان مي‌داند و سال‌هاست که به شکل منظم هر روز در باشگاه ورزشي حاضر مي‌شود. البته فاطمه خانم سال‌هاست که براي زنان شيرازي يک الگوست. در 83سالگي هنوز هم مي‌دود و در رقابت‌هاي بين‌المللي شرکت مي‌کند.
سال‌ها کار در اتاق عمل بيمارستان‌هاي مناطق جنگي و جانبازي از جمله افتخاراتي است که همواره از آن ياد مي‌کند. او به زندگي نگاه زيبا و خاص خودش را دارد و مي‌گويد: «قهرمان شدن در زندگي يعني سه چيز: ساده زيستي، آرامش و داشتن نظم». قهرماني اخير او در رقابت‌هاي بين‌المللي پيشکسوتان در چين بهانه‌اي شد تا با او دفتر زندگي‌اش و افتخاراتي را که تاکنون کسب کرده است، ورق بزنيم.
من در روستاي «دوان» در نزديکي کازرون به‌دنيا آمدم. پدرم کارمند شرکت نفت بود و 8 سالم بود که به خاطر کار پدر مجبور شديم به آبادان برويم. سال‌هاي زندگي‌ام در آبادان پر از خاطرات طلايي است. روزگاري که آبادان واقعاً آباد و «آبادان» بود و يکي از شهرهاي زيباي ايران محسوب مي‌شد.
قبل از اينکه به آبادان برويم علاقه زيادي به کوهنوردي داشتم و از همان کودکي در اطراف روستا کوهنوردي مي‌کردم. با بچه‌هاي همسن و سال خودم طناب بازي مي‌کردم و گاهي هم با هم مسابقه دو مي‌داديم. در آبادان نيز ورزش را رها نکردم و در کنار کمک به مادرم ورزش مي‌کردم.
از وقتي به ياد مي‌آورم، از «يک جا نشستن» بيزار بوده‌ام و هميشه دوست داشتم جنب و جوش داشته باشم. زندگي براي من جذابيت خاصي داشت و هميشه دوست داشتم سالم باشم. در آبادان به مدرسه رفتم و بزرگ شدم و ازدواج کردم و خانواده تشکيل دادم و صاحب 7 فرزند شدم. در کنار کار در خانه و رسيدگي به بچه‌ها به پارک مي‌رفتم و پياده روي مي‌کردم.
هيچ‌گاه پياده روي را ترک نمي‌کردم و بچه‌ها را هم تشويق مي‌کردم که با من پياده روي کنند. رسيدگي به بچه‌ها خيلي سخت و دشوار بود، اما من از اين فرصت هم استفاده مي‌کردم و با بازي بچه‌ها همراه مي‌شدم تا بتوانم جنب و جوش داشته باشم. در کنار رسيدگي به بچه‌ها و انجام کارهاي خانه، در بيمارستان هم کار مي‌کردم. تجربه زيادي در زمينه کار در اتاق عمل داشتم و در روزهاي موشکباران در اتاق عمل بيمارستان به پزشکان در جراحي‌ها کمک مي‌کردم.
کارمند دانشگاه علوم پزشکي بودم و در قبال مردم خودم احساس مسئوليت مي‌کردم. عراق هر روز آبادان را بمباران مي‌کرد و من دو سال و 6 ماه(به‌رغم اينکه مي‌توانستم آبادان را ترک کنم) ماندم و زير بمباران دشمن در بيمارستان کار کردم. يک بار بر اثر موج گرفتگي ناشي از اصابت موشک مجروح شدم و بعد از درمان دوباره به بيمارستان بازگشتم. 25 درصد جانباز شدم و هميشه تلاش داشتم به وظيفه‌ام عمل کنم. آن دوران يکي از فصول افتخارآميز زندگي من به حساب مي‌آيد. بعدتر به شيراز بازگشتيم و ماندگار شديم. بچه‌ها که بزرگتر شدند من هم فرصت بيشتري پيدا کردم تا ورزش کنم.
او ادامه داد: هر روز صبح به بوستان ايراني که در نزديک خانه بود مي‌رفتم و پياده روي مي‌کردم. گاهي اوقات سرعت را بالا مي‌بردم تا ضربان قلب را بالا ببرم. در گوشه‌اي از پارک نيز تعدادي از بانوان مشغول ورزش صبحگاهي بودند. مرضيه تنگستاني مربي آنها بود و با ديدن من نزديک آمد و پرسيد، ورزشکار هستم؟ گفتم ورزش مي‌کنم ولي تا به امروز به باشگاه ورزشي نرفته‌ام. او از من دعوت کرد تا به باشگاه ورزشي‌اش بروم و در آنجا تمرين کنم.
او مربي آمادگي جسماني و ايروبيک بود و با روي باز از من استقبال کرد. همان روزهاي اول استعدادم رانشان دادم و او نيز چند باري از من تست گرفت و گفت، فيزيک من و همچنين تمريناتي که سال‌ها انجام داده‌ام براي حضور در رقابت‌هاي دو و ميداني و پياده روي پيشکسوتان مناسب است. باور نمي‌کردم که مي‌توانم در مسابقات شرکت کنم.
آن موقع 57 سال داشتم اما انگيزه‌ام مثل يک جوان 20 ساله بود. يک هفته بعد از حضورم در باشگاه همراه او در رقابت‌هاي پياده‌روي کشور در اردبيل شرکت کردم و به مقام نايب قهرماني دست پيدا کردم. اين نخستين حضورم بود و از اينکه دوم شدم خيلي ناراحت بودم. خانم تنگستاني به من دلداري داد و گفت اين نخستين حضور تو است و فقط براي يادگيري شرکت کرده بودي. از همان روز انگيزه زيادي پيدا کردم و مي‌خواستم به همه نشان بدهم در هر سن و سال مي‌توان قهرمان شد. هر روز مرتب به باشگاه مي‌رفتم و آمادگي جسماني و ايروبيک کار مي‌کردم و بعد از آن نيز استخر مي‌رفتم.
تمرينات استقامتي انجام مي دادم و در رقابت‌هاي قهرماني کشور در نيشابور قهرمان شدم. هيچ‌گاه آن روز را فراموش نمي‌کنم. همه به من نگاه مي‌کردند و تبريک مي‌گفتند. مربي‌ام مي‌گفت اين شروع کار است و بايد در عرصه‌هاي بين‌المللي نيز موفق شوم. سال 2010 «رقابت‌هاي مستر» در شهر دوبي نخستين ميدان بين‌المللي بود که حضور پيدا کردم و در مسابقات پياده روي مقام اول را کسب کردم.
بسياري از شرکت‌کننده‌ها که از کشورهاي مختلف دنيا آمده بودند باور نمي‌کردند که يک زن در اين سن و سال از ايران در اين رقابت‌ها مقام کسب کند. من با افتخار به همه مي‌گفتم من يک ايراني هستم زنان ايراني چنين تواني دارند. براي حضور در اين رقابت‌ها خانم تنگستاني با نامه نگاري با دانشگاه علوم پزشکي و فدراسيون دو وميداني بخشي از هزينه‌ها را تأمين مي‌کرد و بخشي را نيز خودش و من پرداخت کرديم.
سال 2011 نيز بار ديگر در رقابت‌هاي مالزي قهرمان شدم و جالب اينکه وقتي بلندگوي ورزشگاه نام مرا به‌عنوان قهرمان اعلام کرد تازه فهميدم که قهرمان مسابقات شده ام. پس از آن در رقابت‌هاي مختلف کشوري و انتخابي شرکت مي‌کردم تا اينکه به‌عنوان نماينده ايران به مسابقات بين‌المللي چين اعزام شدم.
روز مسابقه وقتي به شرکت‌کننده‌ها نگاه کردم متوجه شدم بسياري از آنها از من 10 الي 20 سال جوانتر هستند اما انگيزه من بيشتر از آنها بود. در کنار ورزش در تغذيه‌ام نيز دقت مي‌کردم و هيچ‌گاه غذاي چرب يا نمک زياد نخوردم.
در پارک يا مکان‌هاي عمومي وقتي با زنان همسن و سال خودم مواجه مي‌شوم که در گوشه‌اي نشسته يا احساس پيري و ناتواني مي‌کنند سعي مي‌کنم با روحيه دادن آنها را به ورزش تشويق کنم. به آنها مي‌گويم جوان بودن به سن و سال نيست و با ورزش مي‌توانند هميشه جوان بمانند. از ديدن زنان سالخورده که تحرکي ندارند ناراحت مي‌شوم و اينها هميشه از زندگي ناراضي هستند. يکي از دخترانم از دنيا رفت اما با وجود اين ورزش را رها نکردم و امروز که صاحب تعداد زيادي نوه و نتيجه هستم خودم را خوشبخت مي‌دانم زيرا با ورزش سالم زندگي کرده‌ام.
رقابت‌هاي بين المللي چين آخرين آوردگاهي بود که فاطمه حشمتي در آن حضور پيدا کرد. وي با کسب يک مدال برنز و يک مدال طلا بهترين نتيجه را کسب کرد. او با خوشحالي از آن لحظات اينگونه مي‌گويد: در مسابقات پياده روي 1500 متر سن من از همه بيشتربود اما با وجود اين سعي مي‌کردم از بقيه عقب نيفتم. هوا بشدت باراني بود ولي من ادامه دادم و سوم شدم.

در رقابت‌هاي دووميداني 5 کيلومتر از آنجايي که در رده سني 80 سال کسي بجز من توانايي مسابقه دادن نداشت من تنها شرکت‌کننده بودم و در ميان تشويق همه بخصوص داوران از خط پايان عبور کردم. همه داوران مرا در آغوش گرفته بودند و ديگر ورزشکاران با من عکس يادگاري مي‌گرفتند. اين مدال‌ها را به مردم کشورم و بخصوص زنان ايران تقديم کردم و اميدوارم آنها در ميادين مختلف ورزشي موفق باشند.
نگين انگشتر آسيا
مرضيه تنگستاني که با کشف پتانسيل و استعدادهاي فاطمه حشمتي زمينه رسيدن او را به سکوهاي قهرماني فراهم کرد، با بيان اينکه «فاطمه خانم در واقع نگين انگشتر آسيا در رقابت‌هاي پيشکسوتان است»، گفت: وقتي به مسابقات بين‌المللي مي‌رويم همه از ديدن او روحيه مي‌گيرند و او را تشويق مي‌کنند. او بسيار پرانرژي و با انگيزه است و حضوراو در باشگاه به زنان ديگر انگيزه مي‌دهد.
هيچ‌گاه از ورزش کردن خسته نمي‌شود. 26 سال قبل وقتي او را در پارک ديدم احساس کردم استعداد خوبي در دووميداني و پياده روي دارد. او را به باشگاه دعوت کردم و او با تمرينات مستمر توانست به موفقيت‌هاي بزرگي دست پيدا کند.
فيزيک بدني مناسب و استقامت بالا و تمرينات زياد رمز موفقيت فاطمه در رقابت است. او هميشه به‌عنوان الگو به ديگر زنان روحيه مي‌دهد و آنها را به ورزش تشويق مي‌کند. در رقابت‌هاي مالزي وقتي از خط پايان عبور کرد نمي‌دانست که قهرمان شده است و از من سراغ کلاهش را مي‌گرفت و تصور مي‌کرد مسابقه تمام نشده است.
در آن مسابقه وقتي بلندگو اسم او را به‌عنوان قهرمان صدا زد متوجه شديم قهرمان شده است. فاطمه رکورددار آسيا در رده سني پيشکسوتان است در مسابقات چين با وجود بارندگي شديد و درحالي که همه نگران سلامتي او بودند با تمام وجودش دويد و مسابقه را به پايان رساند. لحظه فوق‌العاده‌اي بود؛ همه ورزشگاه به احترام او بلند شده بودند و تشويقش مي‌کردند. فاطمه با همان خنده و روحيه پرچم ايران را در دست گرفته بود و در استاديوم دور افتخار مي‌زد. او بي‌گمان نماد حقيقي بانوان ايران است؛ زناني که فعل خواستن را بخوبي صرف مي‌کنند.
ديدگاه
مرضيه تنگستاني :فاطمه خانم در واقع نگين انگشتر آسيا در رقابت هاي پيشکسوتان است که بارها مقام نخست مسابقات مختلف پيشکسوتان را به دست آورده است. در مسابقات اخير وقتي بلندگو اسم او را به عنوان قهرمان صدا زد متوجه شديم قهرمان شده است. فاطمه رکوردار آسيا در رده سني پيشکسوتان است در مسابقات چين با وجود بارندگي شديد و درحالي که همه نگران سلامتي او بودند با تمام وجودش دويد و مسابقه را به پايان رساند.
لحظه فوق العاده اي بود؛ همه ورزشگاه به احترام او بلند شده بودند و تشويقش مي‌کردند. فاطمه با همان خنده و روحيه پرچم ايران را در دست گرفته بود و در استاديوم دور افتخار مي زد. او بي گمان نماد حقيقي بانوان ايران است؛ زناني که فعل خواستن را به خوبي صرف مي کنند

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۳۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاس قم فاتح لیگ برتر کاراته/ قهرمان لیگ آینده سازان معرفی شد

‌به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های لیگ برتر کاراته با حضور ۲۶ تیم در چهار گروه برگزار شد که در نهایت با صعود چهار تیم به مرحله نیمه نهایی ادامه یافت. دیدارهای نیمه نهایی و نهایی این رقابت‌ها پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه با حضور ۴ تیم پاس فراجا، میهن آریو، بنیاد سنجش و پاس قم برگزار شد و در نهایت پاس قم عنوان قهرمانی را کسب کرد.

در مرحله نیمه نهایی پاس قم ۱۵ بر ۶ بنیاد سنجش را شکست داد و راهی مبارزه پایانی شد. در آن سوی میدان هم میهن آریو در یک رقابت نزدیم و دیدنی ۱۳ بر ۱۰ پاس فراجا را شکست داد و به مبارزه پایانی صعود کرد.

دیدار نهایی یک مبارزه پایاپای بود که در نهایت این پاس قم بود که ۱۱ بر ۸ میهن آریو را شکست داد و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. تیم‌های سنجش و پاس هم عنوان سوم مشترک را کسب کردند.

میهن آریو قهرمان لیگ آینده سازان کاراته

روز گذشته همچنین هفته پایانی از رقابت‌های لیگ آینده سازان کاراته پسران برگزار شد. در این مسابقات ۵۳ تیم حضور داشتند که در نهایت میهن آریو عنوان قهرمانی را کسب کرد.

در مرحله نیمه نهایی میهن آریو ۱۴ بر ۵ «کانرودساز آب» را از پیش رو برداشت و مجتمع صنعتی اسفراین ۱۳ بر ۷ «اوج پلاستیک» را شکست داد. در مبارزه پایانی میهن آریو با برتری ۱۱ بر ۸ مقابل نماینده اسفراین جام قهرمانی را بالای سر برد. تیم‌های کانرود و «اوج پلاستیک» هم به صورت مشترک سوم شدند.

کد خبر 6095480

دیگر خبرها

  • پاس قم فاتح لیگ برتر کاراته/ قهرمان لیگ آینده سازان معرفی شد
  • ذوب آهن قهرمان بسکتبال دختران جوانان ایران
  • ترانه احمدی با رکوردشکنی،قهرمان اسکیت فری استایل کشور شد
  • استخر تورال قهرمان نخستین دوره رقابت‌های هندپلوی ارومیه شد
  • ستارگان خور لارستان، قهرمان لیگ دسته دو کشور و نماینده فارس در لیگ دسته اول شد
  • تیم خور لارستان قهرمان لیگ دسته دو هندبال کشور شد
  • دومین ماراتن نامزد‌ها در قاب تلویزیون
  • ستارگان خور لارستان، قهرمان لیگ دسته دو هندبال بانوان کشور شد
  • سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران| نیما می گوید شکست عشقی خورد و ...
  • کشتی‌گیر کرمانشاهی نائب‌قهرمان جام تختی شد