Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@05:57:49 GMT

وقتي دندان‌ها خواب خوش را مي‌ربايند

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۴۲۳۳

وقتي دندان‌ها خواب خوش را مي‌ربايند

خبرگزاري آريا -

دندان‌قروچه باعث شکستگي، شل‌شدگي و افتادن دندان‌ها مي‌شود
بعضي‌ها گهگاه بويژه شب‌ها دندان‌هاي خود را روي هم مي‌فشارند که اغلب صدايي هم ايجاد مي‌کند و در پزشکي به آن «دندان‌قروچه» مي‌گويند. دندان‌قروچه در واقع نوعي اختلال حرکتي مرتبط با خواب است که معمولا خطرناک نيست و مشکل جدي پديد نمي‌آورد، ولي تداوم اين روند ممکن است به دندان‌ها آسيب بزند و باعث ترک‌خوردگي آنها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آدم‌ها معمولا پس از استرس و اضطراب دندان‌هايشان را روي هم مي‌فشارند، ولي اين حالت بيش از هر زماني هنگام خواب رخ مي‌دهد و گاهي باعث گازگرفتگي زبان و صدمه ديدن دندان‌ها مي‌شود. مبتلايان به دندان‌قروچه بيش از ديگران در معرض خرخر کردن يا وقفه‌هاي تنفسي در خواب هستند.
افراد مبتلا به دندان‌قروچه معمولا از وجود چنين حالتي بي‌خبرند، ولي سردرد يا درد در ناحيه آرواره از علائم شايع دندان‌قروچه است و هرچند مشکل خطرناکي به دنبال ندارد، ولي تداوم دندان‌قروچه باعث شکستگي، شل‌شدگي و افتادن دندان‌ها مي‌شود و در نهايت به انجام اعمال مختلف جراحي و ترميم دندان‌ها نياز دارد. علاوه بر اين، پزشکان معتقدند دندان‌قروچه ممکن است آسيب‌هايي جدي هم به آرواره و فک بزند و به مرور شنوايي فرد را کاهش دهد و حتي ظاهر صورت را تغيير دهد.
با مراجعه به دندانپزشک، او محافظي را براي دندان‌هايتان مي‌سازد که مي‌تواند مانع به‌هم فشرده شدن دندان‌ها هنگام خواب شود. اگر از استرس و اضطراب رنج مي‌بريد، يادگيري روش‌هاي کاهش استرس مي‌تواند بسيار موثر باشد. انجام برنامه‌هاي ورزشي مناسب و مصرف داروهاي تجويزي براي آرام ‌کردن عضلات، راهکارهاي ديگر به شمار مي‌رود.
چگونه بفهميم دندان‌قروچه داريم؟
اضطراب، استرس و تنش، افسردگي، گوش ‌درد ناشي از تغييرات ايجاد شده در مفاصل نزديک کانال گوش، اختلال در غذا خوردن، سردرد، حساس و دردناک شدن عضلات بخصوص صبح‌ها، حساسيت دندان‌ها به سرما و گرما و شيريني، بي‌خوابي، زخم يا دردناکي آرواره و خوردگي کناره‌هاي زبان از علائم دندان‌قروچه به شمار مي‌رود. تشخيص زودهنگام اين بيماري خطر بروز برخي بيماري‌ها از جمله اختلالات دنداني، اختلالات گوشي و مشکلات مفصلي در ناحيه آرواره را کاهش مي‌دهد و مانع بروز اين مشکلات مي‌شود.

زخم يا دردناکي آرواره و خوردگي کناره‌هاي زبان از علائم دندان‌قروچه است
دندان‌قروچه بيشتر در کودکان شايع است و معمولا در سنين نوجواني از بين مي‌رود، ولي گاه اين اختلال تا بزرگسالي نيز ادامه مي‌يابد. علاوه بر اين، افرادي که پرخاشگرتر و عصبي‌تر از ديگران هستند، بيشتر دچار دندان‌قروچه مي‌شوند. همچنين استفاده از مواد محرک از قبيل استعمال دخانيات و سيگار، مصرف نوشيدني‌هاي کافئين‌دار و الکل و داروهاي غيرقانوني مانند متامفتامين‌ها يا قرص‌هاي اکستازي، خطر بروز دندان‌قروچه را تا حد بالايي افزايش مي‌دهد.
حدود 15 تا 33 درصد مشکل دندان‌قروچه در کودکان مشاهده مي‌شود. در دو زمان، ظاهر شدن اوليه دندان‌ها و رشد دندان‌هاي دائمي، احتمال دندان‌قروچه در کودکان افزايش مي‌يابد. بعد از دوره تکميل رشد دندان‌ها معمولا اين عادت غلط نيز از بين مي‌رود، ولي در برخي کودکان چنين اختلالي حتي تا بزرگسالي ادامه مي‌يابد و پدر و مادر بايد با هوشياري و ارجاع آنها به پزشک، مانع پيشرفت دندان‌قروچه شوند. دندان‌قروچه کودکان بيشتر در خواب رخ مي‌دهد تا بيداري. در کودکان معمولا بروز استرس، برخي اختلالات از قبيل سوءتغذيه، حساسيت، وجود کرم در بدن و برخي اختلالات هورموني ممکن است سرآغاز دندان‌قروچه در آنها باشد.
راههاي درمان دندان‌قروچه
در بسياري از افراد مبتلا به «دندان‌قروچه» بويژه کودکان، اين اختلال بدون نياز به درمان بهبود مي‌يابد و با بالا رفتن سن خودبه‌خود درمان مي‌شود، ولي در برخي افراد بالغ با تشديد اين مشکل ممکن است راهکارهاي درماني مورد نياز باشد.
ـ در اولين اقدام، پزشک معمولا محافظي براي بيمار تعبيه مي‌کند که با قرارگيري بين دندان‌ها، بخصوص هنگام خواب، مانع سايش و فشردگي دندان‌ها برهم مي‌شود. اين محافظ اغلب از مواد آکرليک سخت يا مواد نرم ساخته مي‌شوند که بين دندان‌هاي پايين و بالاي فک قرار مي‌گيرد.

استفاده از محافظ بين دندانها مانع از دندان‌قروچه ميشود
ـ گاهي ممکن است دندان‌قروچه به دليل مشکلات دنداني باشد؛ بنابراين اصلاح شکل قرارگيري دندان‌ها مي‌تواند مشکل دندان‌قروچه را برطرف کند. در موارد شديد، زماني که حساسيت دندان‌ها باعث شود فرد بدرستي قادر به جويدن غذا نباشد، پزشک سطوح دندان‌ها و تاج آنها را اصلاح مي‌کند و در بعضي موارد حتي ممکن است با سيم‌کشي دندان‌ها يا جراحي به اصلاح مشکلات دنداني اقدام کند.
ـ مديريت استرس و اضطراب در عده‌اي از بيماران و آموختن راه‌هاي کنترل استرس و نگراني و نيز انجام ورزش‌هاي منظم و مراقبه مي‌تواند مانع دندان‌قروچه در بسياري از افراد مبتلا شود.
ـ رفتاردرماني و يادگيري قرار گرفتن دهان و دندان‌ها روي يکديگر براي جلوگيري از تداوم دندان‌قروچه بسيار اهميت دارد.
ـ پرهيز از مصرف مواد غذايي و نوشيدني‌هاي محرک حاوي کافئين مانند نوشابه، کاکائو و قهوه مي‌تواند از بروز دندان‌قروچه جلوگيري مي‌کند.
ـ کودکان در سنين پايين عادت دارند هر نوع خودکار، مداد يا خط‌کش را داخل دهان ببرند و آن را بجوند. پزشکان معتقدند چنين حالتي احتمال دندان‌قروچه را در طول روز يا شب هنگام افزايش مي‌دهد.
ـ تمرين قرار دادن نوک زبان بين دندان‌هاي بالا و پايين براي افرادي که دندان‌قروچه دارند تا حد زيادي مي‌تواند به کاهش دندان‌قروچه کمک کند و باعث آرام شدن عضلات آرواره و فک شود. با قرار دادن يک پارچه گرم يا سرد نيز روي فک و چانه مي‌توان عضلات اين ناحيه را آرام کرد.
ـ تا حد امکان از خوردن خوراکي‌هاي سفت مانند انواع آجيل، آبنبات و گوشت‌هاي نيم‌پز و جويدن آدامس خودداري کنيد.
ـ روزانه به حد کافي آب بنوشيد و به‌اندازه بخوابيد. کم‌آبي بدن احتمال دندان‌قروچه را بخصوص در کودکان، بالا مي‌برد.
ـ ماهيچه‌هاي گردن، شانه‌ها و صورت را ماساژ دهيد و از اعمال فشار بيش از حد به اين قسمت‌ها خودداري کنيد.
ـ علاوه بر اين راهکارهاي درماني، برخي درمان‌هاي دارويي نيز ممکن است اختلال دندان‌قروچه را رفع کند. براي مثال، استفاده از داروهاي شل‌کننده عضلات قبل از خواب براي مدتي کوتاه مي‌تواند مشکل را برطرف کند. علاوه بر اين، تزريق بوتاکس به ناحيه فک در بيماراني که به روش‌هاي دارويي و راهکارهاي درماني پاسخ نمي‌دهند، با فلج کردن عضلات اين ناحيه مي‌تواند تا مدتي مانع تکرار دندان‌قروچه شود.
منبع:jamejamonline.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۴۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید

ایتنا - یکی از مهم‌ترین تغییرات مورد انتظار در اپل واچ آینده اصلاح طراحی آن است، زیرا نسخه جدید دارای یک مادربرد ساخته شده از مس است که با مواد عایق پوشانده شده است.
طرفداران ساعت‌های هوشمند اپل منتظر عرضه نسل دهم این ساعت هستند که با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید و مورد انتظاری وارد بازار خواهد شد.
  نوار مغناطیسی جدید
مدل آینده قرار است دارای یک سیستم نوار مغناطیسی جدید باشد که می‌تواند به این معنی باشد که باندهای اپل واچ موجود ممکن است با طراحی جدید سازگار نباشند و بند‌های مغناطیسی می‌توانند طراحی نازک‌تر و تغییرات باند را آسان‌تر و سریع‌تر کنند.
  باتری بزرگتر
یکی از مهم‌ترین تغییرات مورد انتظار در اپل واچ آینده اصلاح طراحی آن است، زیرا نسخه جدید دارای یک مادربرد ساخته شده از مس است که با مواد عایق پوشانده شده است.

یک مادربرد کوچک‌تر احتمالاً فضای بیشتری را برای باتری بزرگ‌تر و همچنین سایر اجزای داخلی فراهم می‌کند.

    فناوری نمایشگر پیشرفته
مدل بعدی اپل واچ با امکان معرفی صفحه نمایش 2.1 اینچی "microLED" جدید نیز شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه فناوری نمایشگر و رنگ‌های زنده خواهد بود.

اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد که اپل ممکن است اندازه‌های مختلف نمایشگر را در نظر بگیرد و بدنه ساعت را با حاشیه‌های نازک‌تر دوباره طراحی کند.
  فشار خون را کنترل کنید
جدای از بحث زیبایی شناسی، نشت اطلاعات نشان می‌دهد که اپل واچ آینده تعداد زیادی ویژگی‌های سلامتی جدید را به همراه خواهد داشت، که ممکن است شامل ویژگی مورد انتظار سنجش فشار خون باشد که اولین در نوع است.

در صورت فشار خون بالا، اپل واچ توصیه می‌کند که با پزشک مشورت کنید یا از یک دستگاه فشارسنج سنتی برای بدست آوردن خوانش های دقیق استفاده کنید و ثبت علل احتمالی را تشویق می‌کند.

    تشخیص آپنه خواب
اپل واچ احتمالا یکی دیگر از ویژگی‌های سلامتی را نیز ارائه می‌کند که تشخیص آپنه خواب است، طبق اطلاعات فاش شده که نشان می‌دهد این ساعت الگوهای خواب و تنفس کاربران را برای ارزیابی احتمال آپنه خواب تجزیه و تحلیل می‌کند و به آنها توصیه می‌کند در صورت نیاز به مشاوره پزشکی مراجعه کنند. لازم است.

دیگر خبرها

  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • بهترین مدل خوابیدن برای حفظ سلامتی بدن
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • علت تشنگی بعد از خواب چیست؟
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!