Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تبريز- همچون بيشتر صنايع کشور، صنعت کفش تبريز نيز ميهماناني به نام رکود و کفش چيني و ترکيه اي دارد که کيفيت شان کمتر از مشابه وطني است ولي بازار را از دست ميزبان ربوده اند.
خبرگزاري مهر، گروه استان ها- زهرا ناصران: کفش صنعتي است که ، کارگران و توليد کننده‌هاي زيادي را از زمان هاي قديم تا به امروز در شهر تبريز و حومه اش به خود مشغول کرده و نان سر سفره شان از اين راه آمده است، اما اين روزها حال اين صنعت و وضعيت اکثر کارگران و توليد کنندشان آن طور که بايد خوب نيست و دخل و خرجشان باهم جور در نمي آيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر توليدي ها به دليل نبود تقاضا و عدم اطمينان از آينده‌ي بازار با ظرفيت کمتر از حد خود کار مي کنند و دود اين امر در درجه ي اول به چشم کارگر مي رود، چرا که روال دستمزد در اين صنعت بر اساس جفت مزدي بوده و مستقيما با ميزان توليد ارتباط دارد ، يعني هرچقدر ميزان توليد کم باشد در آمد کارگران نيز کم تر مي شود. کارگراني که اکثرا بدون بيمه و ديگر مزاياي پيش بيني شده در قانون کار کشور، با دستمزدهايي حداقلي کار مي کنند و طبيعي است که در تامين مايحتاج زندگيشان با چنين وضعيتي به مشکل برمي خورد.
کارگاه ما مانند بيشتر توليدي هاي کفاشي بدون پروانه و مجوز هست و اين بهانه اي شده براي کارفرما تا بيمه مان نکند و مشخص نيست موقع پيري که ديگر توان کار کردن نداشتيم چه بلايي سرمان مي آيددر اين خصوص مجيد کارگر 41 ساله ي کفاشي در گفتگو با خبرنگار مهر از کم بودن دستمزدها در شهر تبريز گله مي کند و مي گويد: متاسفانه دستمزدها در تبريز حداقل 60 درصد از تهران، کم تر است، براي مثال پستاهايي (رويه کفش) که در تهران براي آن هفت هزار تومان دستمزد تعيين مي شود، در تبريز همان پستاها را با قيمت سه هزار و 300 تومان يا کم تر کار مي کنند و با اين وجود پرداختها به صورت نقدي نيست و کارگران در بيشتر توليدي ها قسمتي از حقوق خود را دريافت مي کنند و بقيه نيز مي ماند تا در آخر سال تسويه شود و آن موقع نيز با چک هاي مدت دار روبرو مي شوند.
وي مي افزايد: اين تنها مشکلمان نيست، توليدي که ما در آن مشغول هستيم مانند بيشتر توليدي ها و کارگاه‌هاي کفاشي بدون پروانه و مجوز هست و اين بهانه اي شده براي کارفرما تا بيمه مان نکند و مشخص نيست موقع پيري که ديگر توان کار کردن نداشتيم چه بلايي سرمان مي آيد. در حدود چهار سالي که در اين کارگاه و روزانه با ساعت کاري 12 ساعته کار مي کنم يک نفر از طرف اتحاديه کفش و يا سازمان‌هاي دولتي نيامده که بگويد اينجا چکار مي کنيد؟ دستمزدتان چقدر است؟ ميدانيم عيدي و ديگر مزايا محال است که داشته باشيد، لااقل بيمه را که داريد؟ کارگاهتان حداقل استاندارها را دارد؟ پروانه کسب کارگاه کجاست؟

وي ادامه مي دهد: با وضعيت موجود کارمان، شرمنده خانواده هايمان هستيم هم از لحاظ تامين مالي و هم از لحاظ عاطفي که خستگي ناشي از ساعت کاري زياد اجازه رسيدگي به مشکلات خانواده هايمان را نمي دهد.
بيش از نصف توليدي هاي کوچک کفاشي در حالت نيمه تعطيل قرار دارند
محمد يکي از توليد کنندگان کفش نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اشاره مي کند: تقريبا بيش از نصف توليدي هاي کوچک در حالت نيمه تعطيل قرار دارند، يک هفته کار مي کنند و يک هفته تعطيل و ما نيز مجبوريم با ظرفيت 60 درصدي کار کنيم، تا تعطيلي هاي اجباري نداشته باشيم. با وجود اينکه قاچاق کفش از کشور چين تا حدودي کنترل شده، اما تاثير چنداني در تقاضا و بهبود بازار تقريبا بيش از نصف توليدي هاي کوچک در حالت نيمه تعطيل قرار دارند، يک هفته کار مي کنند و يک هفته تعطيل و ما نيز مجبوريم با ظرفيت 60 درصدي کار کنيمکفش تبريز نداشته است.
وي ادامه داد: بيش از 90 درصد فروش ما به صورت چکي است و پرداخت نقدي براي خريد از توليد کننده مفهوم چنداني ندارد و اين باعث شده از لحاظ نقدينگي با مشکل روبرو شويم و جوابگوي نياز کارگرانمان نباشيم. من نيز مثل اکثر توليدکنندگان زماني در شغل کفاشي کارگر بودم و فعاليت خود را با کارگري شروع کردم و خوب مي دانم آنها چه مشکلاتي دارند ولي دست ما نيز بنا به شرايط موجود بسته است.
وي مي افزايد: اينکه چرا براي مجوز و پروانه کسب کارگاه اش اقدام نکرده ام، جواب مشخصي دارد، اتحاديه در مقابل کارگاه هايي که پروانه کسب دارد، چه تعهدي دارد؟ چه سودي براي ما دارد که پروانه کسب داشته باشيم؟ معلوم است اتحاديه فقط هزينه عضويت مي گيرد و هيچ تعهدي ندارد. در آخر سال هم بايد عوارض و ماليات سنگيني پرداخت کنيم که در ديگر جاها مصرف شود و کسي از مسئولان به فکر ما نباشد.

کاهش 30 درصدي فروش کفش خارجي در تبريز نسبت به سال گذشته
رئيس اتحاديه کفاشان تبريز از کاهش 30 درصدي فروش کفش خارجي در تبريز نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با اين وجود صادرات کفش تبريز رشد منفي دارد.
عليرضا جباريان فام با اشاره به قدمت صنعت کفش تبريز، اظهار کرد: برند کفش تبريز نه تنها در ايران بلکه در کل دنيا شناخته شده است و اين صنعت يکي از صنايع اشتغال‌زا و تاثيرگذار در عرصه اقتصاد و تجارت استان است اما توليد کفش در تبريز حدود 40 درصد کاهش يافته و سالانه حدود 80 تا 90 ميليون جفت کفش، در تبريز توليد مي شود.
وي با بيان اينکه آذربايجان شرقي قطب صادرات کفش کشور و يک صنعت اشتغال زا و ارز آور است؛ گفت: به علت رکود حاکم در جامعه، ميزان صادرات کفش از اين استان محدود شده است و کشور عراق و افغانستان از جمله کشورهاي مورد هدف صادرات کفش تبريز است و تا زماني که تعرفه‌هاي گمرکي کاهش پيدا نکند و صنعت کفش از علم روز دنيا، حمايت مسئولان، مواد اوليه متنوع و مرغوب برخوردار نباشد، توليدات داخلي نيز رونق پيدا نخواهد کرد.
رئيس اتحاديه کفاشان تبريز با بيان اينکه نبود شهرک تخصصي کفش در تبريز باعث ضربه زدن به توليد داخلي مي شود، افزود: چندين بار براي ايجاد شهرک تخصصي کفش در تبريز اقدام کرده براي رونق توليد، به سمت بازاريابي بين المللي و جهاني حرکت کنيم که البته در اين زمينه نيز بيشتر توليدکنندگان با علم بازاريابي آشنا نيستند و انگيزه اي نيز براي يادگيري اين علم ندارندايم و از شهرداري درخواست داريم تا مکان مناسب نزديک به شهر را در اختيار ما قرار دهند تا بتوانيم شهرک صنفي را راه اندازي کنيم چرا که اين امر سبب کاهش هزينه توليد، کاهش هزينه بازاريابي، رونق صنايع وابسته به صنعت کفش و ... مي شود و باتوجه به اينکه سال گذشته کميپن حمايت از کفش ايراني راه اندازي شده بود، اين حرکت منجر به کاهش 30 درصدي ورود کالاهاي قاچاق در عرصه کفش به داخل کشور شد.
جباريان فام ادامه داد: در حال حاضر بايد براساس سليقه مشتري کفش توليد کنيم، البته در دوسال اخير تحولات قابل توجهي در اين عرصه به وجود آمده است، بنابراين ضروري است تا براي رونق توليدات داخلي، به سمت بازاريابي بين المللي و جهاني حرکت کنيم که البته در اين زمينه نيز با مشکلاتي مواجه هستيم و بيشتر توليدکنندگان با علم بازاريابي آشنا نيستند و انگيزه اي نيز براي يادگيري اين علم ندارند، در حالي که دانستن علم بازاريابي منجر به توسعه اشتغال و رونق توليد داخلي مي شود.

ماليات بر ارزش افزوده و تعرفه بالاي مواد اوليه بزرگترين چالش پيش روي بخش کفش
وي ماليات بر ارزش افزوده و تعرفه بالاي مواد اوليه را بزرگترين چالش پيش روي توليد کنندگان بخش کفش عنوان مي کند و مي گويد: به علت اوضاع نامطلوب و عدم حمايت از توليد کننده، افرادي در سطح شهر تمايل دارند که در بخش توليد کفش فعاليت کنند ولي به دليل نبود بازار و ورشکستي واحدهاي فعال، وارد اين عرصه نمي شوند.
در سطح شهر حدود دو هزار و 400 کارگاه توليد کفش وجود دارد که از اين تعداد حدود يک هزار و 800 واحد داراي پروانه کسب و حدود 600 واحد به علت فعاليت در منازل، فاقد پروانه کسب هستندوي با بيان اينکه در سطح شهر حدود دو هزار و 400 کارگاه توليد کفش وجود دارد، گفت: از اين تعداد حدود يک هزار و 800 واحد داراي پروانه کسب و حدود 600 واحد به علت فعاليت در منازل مسکوني، فاقد پروانه کسب هستند و در بخش صنعت کفش براي 40 هزار نفر اشتغال فراهم شده است که حدود 55 واحد بزرگ صنعتي در تبريز وجود دارد که اين واحد ها داراي پروانه بهره برداري هستند؛ همچنين حدود يک هزار و 300 واحد فروش کفش در سطح شهر وجود دارد که از اين تعداد، يک هزار و 100 واحد داراي پروانه کسب مي باشد.
به نظر مي رسد صنعت کفش تبريز با آسيب هاي فراواني روبرو است و هنوز مسئولان کشور گام مثبتي را براي رفع آنها برنداشته اند، البته نبايد همه تقصيرها را نيز گردن مسئولان انداخت، توليدکنندگان نيز بايد خود به فکر چاره باشند و با نوآوري و در نظرگرفتن سلايق به روز مشتري گامي براي خروج توليد خود از رکود بردارند. اميد به آنکه مسئولين و توليدکننده دست دردست هم روزهاي خوشي براي اين صنعت اشتغال زا و ارز آور فراهم کنند، چرا که کفش قابليت اين را دارد که در تحقق اقتصاد مقاومتي نقش برجسته اي ايفا کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۵۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رستمی گفت: تلاش ما بر این است که منویات رهبری در امر جهش تولید با مشارکت مردم را جامه عمل بپوشانیم، لذا با تدبیر ریاست سازمان، مقررات تسهیل شده جدیدی در صدور پروانه تأسیس واحد تولیدی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل ابلاغ کردیم.

وی توضیح داد: اگر خط تولید کارخانه‌ای توسط اداره کل داروی سازمان غذا و دارو به تأیید فنی GMP رسیده باشد، نیازی به موازی کاری و طی مجدد مراحل تأیید در اداره کل فراورده‌های سنتی، مکمل و طبیعی نخواهد داشت و این موضوعی است که پیش از این بعضاً تا حدود ۶ ماه به طول می‌انجامید

رستمی تصریح کرد: مباحث جهش تولید، رونق صادرات و خودکفایی در تولید مواد اولیه فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در دستور کار ویژه این اداره کل قرار دارند.

کد خبر 6089451 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • (تصاویر) حجاب میهمانان خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • پیغام هافبک پرسپولیس با شادی گل دردناک
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید