Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@00:19:51 GMT

سنای روسیه از کنگره آمریکا خواست برجام را حفظ کند

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۷۷۳۱

سنای روسیه از کنگره آمریکا خواست برجام را حفظ کند

شورای فدراسیون (سنای) روسیه در مورد عواقب خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به کنگره هشدار داده و از پارلمان‌های سایر کشورهای شرکت کننده در برجام هم خواست تا از نفوذشان برای حفظ برجام استفاده کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، نمایندگان شورای فدراسیون (سنای) روسیه از کنگره آمریکا خواستند تا از تمامی امکانات خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درخواست در بیانیه قانونی که قرار است روز چهارشنبه تصویب شود، گنجانده شده است.

کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روز دوشنبه این مسئله را بررسی کرده و به اتفاق آراء از این سند حمایت کرد. در این سند آمده است: «سناتورهای روسیه از اعضای کنگره آمریکا صمیمانه درخواست می کنند تا از تمامی امکانات و منابع خویش برای ممانعت از بوجود آمدن وضعیت بسیار خطرناک در صورت خارج شدن ایالات متحده از برجام، استفاده کنند.»

شورای فدراسیون (سنای) روسیه در این سند همچنین از پارلمانهای کشورهای آلمان، فرانسه، چین، انگلیس و شورای پارلمانی اروپا خواسته است تا از نفوذ بالای خویش بر رهبران سیاسی کشورهایشان با هدف حفط توافق هسته‌ای با ایران استفاده کنند.

سناتورهای روسی بر این عقیده هستند که دستیابی به توافق همه جانبه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، توانسته است باعث تقویت رژیم عدم گسترش هسته‌ای در کل جهان شود و به یک الگوی بسیار مناسب برای همه موارد مشابه، از جمله حل و فصل مشکلات هسته‌ای کره شمالی تبدیل شده است و نباید اجازه داد تا این سند مهم بین المللی لغو گردد.

شورای فدراسیون روسیه در این بیانیه با نگرانی یادآور شده است که در حال حاضر روند تحقق این توافقنامه بین المللی به خاطر اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد آن و اعلام راهکار جدید واشنگتن در برخورد با جمهوری اسلامی ایران که در چارچوب آن امکان لغو یکجانبه برجام از سوی آمریکا وجود دارد، در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

سناتورهای روس تاکید کرده اند: «واضح است که چنین اقدامی از سوی آمریکا می تواند مقابله به مثل ایران را به همراه داشته باشد که در نهایت وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را به ده سال قبل بازگردانده و اعتماد مقامات جمهوری اسلامی به توانایی قدرتهای جهانی که مسئولیت تقویت روابط بین المللی را برعهده دارند را از بین خواهد برد. ضمن اینکه مسلما چنین اقدامی آسیب غیرقابل جبرانی به تلاشها در جهت حمایت از رژیم عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای در جهان وارد کرده و تاثیر بسیار منفی بر حل و فصل موارد مشابه در مورد سایر کشورها، از جمله امکان حل و فصل سیاسی برنامه هسته‌ای کره شمالی، خواهد داشت.

نباید اجازه داد تا آمریکا توافق هسته‌ای با ایرن را لغو کند

سرگئی کیسلیاک سفیر سابق روسیه در ایالات متحده که به تازگی به سمت معاون اول ریاست کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون منصوب شده، نیز در این رابطه تاکید نموده که ضروری است تا مانع از اقدام آمریکا در آسیب رساندن به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد که می تواند توافق هسته‌ای با ایران را به شکست بکشاند.

کیسلیاک در نشست روز دوشنبه کمیته امور بین الملل پارلمان اعلای روسیه که برای بررسی بیانیه قانونی در مورد برجام تشکیل شده بود، گفت: «در حال حاضر مهمترین مسئله آن است که از اقدامات آتی دولت آمریکا که می تواند به لغو کامل توافق هسته‌ای با ایران منجر شود، ممانعت کرد.» وی تاکید کرد که برای روسیه بسیار مهم است که توافقنامه هسته‌ای امضاء شده بین ایران و کشورهای گروه 1+5 همچنان به کار خود که بطور موثر نیز در حال تحقق است، ادامه دهد.

انتهای پیام/

R7969/P36447/S8,89,95,97,1128/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۷۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل

هم‌زمان با سالگرد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی «تکرار» این فاجعه شد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا در حوالی زاپوریژیا برای هفتصد و هشتاد و پنجمین روز تحت کنترل روسیه است.»

طبق این پیامی که در تلگرام منتشر شده است، رئیس‌جمهور اوکراین مجددا از جامعه جهانی خواست تا فشاری علیه روسیه اعمال کند و این نیروگاه را به کنترل اوکراین دربیاورند.

ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد: «تمامی ابزارهای هسته‌ای در اوکراین از حملات روسیه در امان هستند و این مسئله خود به تنهایی جهان را از یک فاجعه هسته‌ای جدید نجات می‌دهد.»

او در ادامه با اشاره به فاجعه چرنوبیل در ۳۸ سال پیش، نوشت: «ده‌ها هزار نفر به بهای سلامت و جان خود، از گسترش فاجعه چرنوبیل جلوگیری کردند و به زدودن پیامدهای وحشتناک آن در سال ۱۹۸۶ و در سال‌های پس از آن کمک کردند.»

فاجعه اتمی چرنوبیل، حادثه‌ای هسته‌ای بود که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد؛ حادثه‌ای که در رآکتور هسته‌ای شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال جمهوری سوسیالیستی اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رخ داد.

روسیه و اوکراین مدتهاست یکدیگر را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم می‌کنند. برخلاف آنچه زلنسکی ادعا می‌کند، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز جمعه تاکید کرد ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند منجر به «عواقب فاجعه‌بار» شود و هم‌چنین حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای را «نگران‌کننده» خواند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • ثبت عملکرد دستگاهها برای برگزاری کنگره شهدا در سامانه دولت
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • سیل انتقادها به رئیس دانشگاه کلمبیا به دلیل سرکوب معترضان
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد