Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

محمود صابری مدیر بنادر غرب هرمزگان در این مراسم گفت : مجموعه سه جلدی اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی با محوریت آمایش سرزمینی و تاریخی بنادر و دریانوردی ایران ، ثبت تداوم تاریخی حاکمیت ملی ایران بر خلیج فارس و جزایر آن است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی هرمزگان، مدیر بنادر غرب هرمزگان افزود: اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران با هدف معرفی و شناسایی کلیه توانمندیهای دریایی ایران در طول تاریخ و همچنین آمایش تاریخی بنادر و جزایر ایران و معرفی سهم ایرانیان در تولید و توسعه دانش دریایی و فنون دریانوردی در سه جلد توسط سازمان بنادر و دریانوردی و دانشگاه تهران به انجام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"محمود صابری" مدیر بنادر غرب گفت: مهم ترین ویژگی های این اثر به شرح زیر است :

- مسائل مربوط به بنادر و دریانوردی در دو حوزه دریایی شمال و جنوب در یک اثر مستقل و با رویکردی ملی و فراگیر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است .

- در این اثر بالغ بر ۶۰۰۰ سند و مدرک و شواهد تاریخی مرتبط با بنادر و دریانوردی از آرشیوهای معتبر داخلی و خارجی از جمله آرشیوهای روسیه و چین و بریتانیا و هلند و پرتغال مورد استفاده قرار گرفته و معرفی می گردد .

- در ایران موضوع «بنادر و دریانوردی» در یک صد سال اخیر با بهره گیری از اسناد آرشیوی داخلی و خارجی معرفی و دوره بندی و مهمترین ویژگی های اجتماعی آن شناسایی شده و راهکارهایی برای توسعه آینده بنادر بر اساس نظریه «دالانهای طبیعی زاگرس» ارائه شده است .

- تحولات دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان در سه دایره «تحولات داخلی»، «تحولات منطقه ای» و «تحولات جهانی» تحلیل و ارزیابی شده است .

- فنون دریایی بومی و دانش بومی دریانوردی در این تحقیق به طور کامل شناسایی و معرفی و زمینه لازم برای «ثبت جهانی میراث معنوی دریانوردی ایران» فراهم آمده است .

- مسأله «تداوم تاریخی حاکمیت ملی ایران بر جزایر خلیج فارس» بر اساس یک روند کرونولوژیک تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و اسناد و مدارک تاریخی «تداوم حاکمیت ایران بر جزایر خلیج فارس» از آرشیوهای داخلی و خارجی معرفی و شناسایی شده و در این تحقیق به کار گرفته شده است .

- همزمان با بررسی روند تحولات تاریخی بنادر و جزایر ایرانی، آبادیها و شهرهای «پس کرانه ای و «جابجایی مسیرها و ایستگاه های پس کرانه ای» و تأثیر جابجایی مسیرها بر رونق و یا افوق شهرهای پس کرانه ای در این تحقیق در یک روند تاریخی چند هزار ساله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است .

- بنادر و جزایر خلیج فارس در این تحقیق بر اساس «وحدت جغرافیایی و تاریخی» به پنج مننطقه «خوزستان»، «بوشهر» «سواحل مروارید»، «سواحل باستانی هرموز» و «مکران» تقسیم بندی شده است .

- ظهور و کارکرد بنادر دریای مازندران و تأثیر آن بر تحولات اقتصادی و اجتماعی کرانه های خزری و نیز پس کرانه های آن از شمالی ترین نقطه تا شرقی ترین بندر و راههای دریایی توجه شده است .

- موضوع کریدور شمال - جنوب و برنامه دولت ایران برای اتصال خلیج فارس به درایی مازندران و گشایش راه دریایی شمالی از طریق ولگا برای دسترسی به دریای بالتیک در برنامه ای از حدود ۵۰۰ سال پیش مورد توجه قرار گرفته است .

- همه ویژگی های مطالعه بین رشته ای در آن رعایت شده و کارگروه تحقیق بر اساس ویژگی های بین رشته ای از استادان و متخصصان مربوطه از رشته های تاریخ و باستان شناسی و مردم شناسی و آمار و جغرافیا و حمل و نقل و شهرسازی و هنر و زبان شناسی تشکیل شده است.

اثر گرانبهای اطلس تاریخ بنادر ودریانوردی ایران توسط مرکز مطالعات وراهبردی سازمان بنادر ودریانوردی چاپ شد وبا حضور دکتر آخوندی وزیر راه وشهرسازی در تاریخ 96/06/21رونمایی شد ومورد استقبال جامعه دریایی بندری ایران قرار گرفت.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۰۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک

ایسنا/هرمزگان مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر شرق هرمزگان گفت: یک فروند شناور یدک‌کش چندمنظوره به چرخه عملیاتی و لجستیکی بندر جاسک افزوده شد.

حمیدرضا محمدحسینی تختی امروز هشتم فروردین در جمع خبرنگاران با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: این یدک‌کش دارای قابلیت آتشخواری در مواقع بروز حوادث و کاربری چندمنظوره است.

وی افزود: عملیات تغییر کاربری و چندمنظوره کردن این شناور در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با دانش متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان به پایان رسید.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر شرق هرمزگان هدف از استقرار شناور یدک کش برنا در بندر جاسک را افزایش ایمنی و نیز ارتقاء نُرم تخلیه و بارگیری کالا با پهلوگیری شناور تناژ بالا عنوان کرد. 

به گفته محمدحسینی تختی این شناور دارای سیستم ناوبری و کمک ناوبری، ۲۶ متر طول و ۲.۷۵ آبخور، دارای قابلیت ویژه‌ای برای ارتقاء توان عملکردی بندر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خدمه کشتی کانتینری توقیف شده MCS Aries در سلامت کامل هستند
  • خدمه کشتی کانتینری توقیف شده «MCS Aries» در سلامت کامل هستند
  • افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت کالا در بنادر غرب هرمزگان
  • ترابری ۱۷۵ هزار مسافر دریایی از بنادر غرب هرمزگان
  • افزایش ۶۸ درصدی جابه‌جایی کانتینر یخچالی در بنادر شرق هرمزگان
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز