Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش خبرنگار بهداشت و درمان امتداد نیوز، این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرفیع خورگامی، فوق تخصص قلب کودکان، فلوشیپ آریتمی و الکتروفیزیلوژی برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان مهمان هجدهمین قسمت از برنامه «مطب مجازی» امتداد نیوز بود و به سوالات مخاطبان پاسخ داد.

شما می‌توانید در ادامه مشروح پاسخ‌ها را بخوانید:

سؤال: دختر من ۹ سال سن دارد و  اخیراً متوجه شده‌ام که صدای اضافی از قلبش شنیده می‌شود. پزشک تشخیص داده که نیازی به درمان خاصی وجود ندارد و در سال آینده باید قلب دخترم اکو شود. آیا این عارضه نیازی به پیگیری دوره‌ای دارد؟

ـ افزایش صدای قلب یکی از سؤالات شایعی است که بسیاری از افراد با مراجعه به پزشکان جویای علت آن می‌شوند. صدای قلب حاصل گردش جریان خون در ساختار قلب است و به طور طبیعی قلب صدایی را از خود ایجاد می‌کند اما در برخی موارد به دلیل بیماری‌هایی که قلب گرفتار آنها می‌شود صدای اضافی از آن شنیده می‌شود. 

باید توجه کنیم که هر گونه صدای اضافی نشان‌دهنده بیماری قلبی نیست اما برخی صداها به دلیل بیماری‌هایی مثل کم‌خونی و تب می‌تواند از قلب بروز کند. به این کودک نیز توصیه می‌شود که طبق توصیه پزشک متخصص اکوی قلب انجام دهد.

سؤال: آیا بیماری پرولابس مادر می‌تواند باعث ایجاد بیماری قلبی در جنین شود؟

ـ بیماری پرولابس در حقیقت نوعی حالت شل‌شدگی در اتصال سمت چپ دریچه دهلیزی – بطنی اطلاق شده که این موضوع باعث ایجاد نشتی خون می‌شود. باید توجه کنیم که این بیماری منجر به ایجاد عوارض شدید در کودک نخواهد شد اما لازم است که میزان و دلیل آن با انجام اکوی قلبی مشخص شود. اگر شدت بیماری پایین باشد مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نخواهد کرد و اگر شدت این بیماری زیاد باشد ممکن است برای مادر و همچنین کودک عوارضی در پی داشته باشد. لذا توصیه می‌شود که فرزند این مادر پس از تولد تحت معاینه پزشک متخصص قرار گیرد.

 



سؤال: فرزند من یک ساله است و تپش قلب زیادی دارد؟ این کودک مرتب دچار تعریق شدید می‌شود آیا این موضوع نشانه‌ای از بیماری قلبی است؟

ـ قلب مانند یک الکتروموتور عمل می‌کند و با جریان الکتریکی پمپاژ خون را انجام می‌دهد که اگر این سیستم به دستی عمل نکند ممکن است عمل پمپاژ خون با تندی یا کندی صورت گیرد. احساس سرگیجه و از دست رفتن هوشیاری معمولاً با تپش قلب بروز می‌کند همچنین استرس شدید، بیماری‌های عمومی بدن، کم‌خونی و اختلالات تیروئید می‌تواند باعث بروز تپش قلب شود. 

اگر تپش قلب به صورت ناگهانی بروز کند خطرناک خواهد بود. همچنین درد شدید ناحیه سینه، حالت تهوع و تعریق زیاد از جمله نشانه‌های بیماری قلبی است لذا توصیه می‌شود این کودک با مراجعه به پزشک و انجام ‌آزمایش‌های کم‌خونی و اختلالات تیروئید از نبود بیماری قلبی اطمینان یابد.

سؤال: فرزند من ۴ سال سن دارد و زمانی که هوا سرد می‌شود بر لب‌هایش کبودی مشاهده می‌کنیم آیا کبودی لب ارتباطی به بیماری‌های قلبی دارد؟

ـ بیماری‌های مادرزادی قلب به دو دسته تقسیم می‌شود که یکی از نشانه‌های آنها کبودی لب‌هاست که لازم است مادران در دوران نوزادی و شیرخوارگی به این موضوع دقت داشته باشند. بهترین روش تشخیص بیماری‌های قلبی در سنین نوزادی توجه به لب‌ها و زیر ناخن کودکان است که اگر این دو ناحیه حالت کبودی داشته باشد ممکن است نوزاد به بیماری قلبی مبتلا شده باشد. 

سردی هوا، گریه بیش از حد کودک نیز باعث کبودی لب‌ها خواهد شد که این موضوع نشان‌دهنده بیماری قلبی نیست و معمولاً علایم کبودی که به دلیل بیماری‌های قلبی است در زمان استراحت یا شیر خوردن نوزاد بروز می‌کند. 

 

سؤال: آیا بیماری قلب تک ‌بطن کودکان درمان قطعی دارد؟

ـ قلب از ۴ حفره تشکیل شده است که دو حفره دهلیزی در بالا و دو حفره بطنی در پایین قلب قرار دارد. بیماری قلب تک ‌بطن یک اصطلاح است که به دلیل عدم تشکیل دیواره بین دو بطن چپ و راست نامگذاری شده است. این بیماری یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود. 

ترمیم کامل قلب تک‌بطن میسر نیست اما با روش‌های ترمیمی و تسکینی که پزشکان استفاده می‌کنند می‌توانیم ادامه حیات فرد را میسر سازیم.

سؤال: علت لرزش دریچه میترال چیست این بیماری در آینده چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

ـ لرزش دریچه میترال یا همان پرولابس که در سؤال قبلی توضیح داده شد به خودی خود بیماری خطرناکی نیست و باعث ایجاد مشکل جدی در شرایط فیزیولوژیکی قلب نخواهد شد. توصیه می‌شود افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از خستگی شدید پرهیز کنند. همچنین مصرف مواد خوراکی محرک مانند قهوه و نسکافه به این افراد توصیه نمی‌شود و بهتر است این بیماران هر دو سال یک بار برای یک چکاپ قلبی به پزشک متخصص قلب مراجعه کنند.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۱۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مو روی لاله گوش نشانه چیست؟

حضور موی گوش یا موی درون گوش را نباید به آسانی نادیده گرفت. اگر چشمان پنجره‌های روح هستند، گوش‌ها پنجره‌هایی به سمت قلب محسوب می‌شوند. به همین دلیل، ما در بخش سلامت می‌خواهیم به شما بگوییم که حضور موی گوش شما می‌تواند به عنوان یک هشدار جدی درباره سلامتی شما باشد. به گفته علم، موهای درون مجرای گوش، مانند یک باغ کوچک پر از موهای سیاه، یک نشانه شایع برای حمله قلبی است.

به گزارش نمناک، در سال 1973 دکتر ساندرز تی. فرانک و تیم تحقیقاتی اش پژوهشی را در ژورنال پزشکی نیو اینگلند منتشر کردند که مدعی بودند چین و چروک مورب نرمه‌ی گوش، که بعداً به نام "علامت فرانک" شناخته شد، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود بیماری سرخرگ های قلبی (سی اِی دی) باشد.

سی اِی دی یک مشکل گرفتگی عروق است که در آن پلاک‌های مومی درون رگ‌ها جمع می‌شوند و با نام تصلب شرایین نیز شناخته می‌شود. هنوز هم نمی‌دانیم چگونه این ایده به ذهن این پزشکان رسید، اما پژوهش‌های بعدی نیز نشان داده‌اند که علامت فرانک می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی دیگری نیز باشد.

گروهی از پزشکان که به این ارتباط غیب‌گویانه بین گوش و قلب معتقد شده بودند، برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش که آیا موی داخل مجرای گوش می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ های قلبی باشد، با متخصصان پوست همکاری کردند.

در سال 1984، مطلبی در ژورنال پزشکی نیواینگلند منتشر شد که در آن ادعا شده بود وجود چین و چروک مورب نرمه گوش، که علامت فرانک نامیده می‌شود، می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ های قلبی باشد. در این مطالعه که بر روی 43 مرد و 20 زن صورت گرفته بود، 90 درصد از شرکت کنندگانی که این علامت را داشتند، نارسایی قلبی را تجربه کرده بودند.

در گذشته، برخی پزشکان از جمله ریچارد اف. واگنر از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، باور داشتند که بالا بودن سطح هورمون آندروژن در بدن به دلیل افزایش تولید سلول‌های قرمز خون، می‌تواند منجر به ایجاد لخته در عروق شود.

در سال 1991، پژوهش دیگری نیز در ژورنال قلب انگلستان منتشر شد که بیان می کرد در بین 602 بیمار مرد مبتلا به سی ای دی و 300 مرد سالم، وجود چین و چروک مورب نرمه ی گوش با افزایش ریسک بروز سی ای دی مرتبط است.

همچنین در سال 1992، یک پژوهش دیگر نیز در ژورنال قلب آمریکا منتشر شد که نتایج مشابهی را تأیید کرد. این پژوهش ها به معنای قطعی وجود رابطه ی میان چین نرمه ی گوش و موی گوش با بروز سی ای دی نیستند، اما این نتایج باعث شدند که این موضوع مورد توجه پزشکان و پژوهشگران قرار گیرد.

مطابق با یافته‌های ادستون ای، چین نرمه ی گوش و موی گوش با بیماری سی ای دی در مردان و زنان به شدت مرتبط است. همچنین چین نرمه ی گوش با مرگ ناگهانی قلبی (اس سی دی) در مردان مرتبط است. همچنین، بیماران جوان‌تر باعث بالا رفتن ارزش اخباری مثبت می‌شوند.

در پژوهش ای، 520 کالبدشکافی مورد بررسی قرار گرفته بود و برخی ویژگی‌های بدنی مانند بی ام آی، وزن طحال، ضخامت چربی شکمی و شش ویژگی دیگر نیز ارزیابی شده بودند. این مقاله در نسخه ی ماه ژوئن 2006 ژورنال امریکایی آسیب شناسی پزشکی قانونی منتشر شده بود.

حرف آخر:هر مویی روی لاله گوش علامت بیماری نیست

هنوز دلایل دقیق ارتباط بین موی گوش و حمله ی قلبی مشخص نیست. برخی افراد معتقدند که مصرف مکمل های تستوسترون ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشد، در حالی که دیگران فکر می کنند که افزایش وزن و چاقی باعث افزایش خطر حمله قلبی می شود. با این حال، هیچ کس نمی تواند موی داخل گوش را به طور مستقیم به عنوان عاملی برای این ارتباط مرتبط با حمله ی قلبی معرفی کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟