Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قانون "نصب فيلتر دوده روي وسايل نقليه ديزلي" از مهرماه سال 1395، ابلاغ شد اما با وجود گذشت يک سال از آغاز اجرايي شدن اين مصوبه دولت يازدهم، مکلف شدن خودروسازان به نصب اين قطعه کنترل کننده آلودگي و موظف شدن سازمان محيط زيست به نظارت و بازرسي خط توليد ديزل‌ها، شبهاتي در مورد روند اجراي دقيق اين مصوبه از سوي دانشگاهيان، فعالان حوزه محيط زيست و کارشناسان حوزه صنعت خودرو مطرح مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، فيلتر دوده يکي از مهمترين تجهيزات کنترل آلودگي ذرات معلق وسايل نقليه ديزلي است و در پايلوت‌هاي انجام شده از سوي دانشگاه‌ها، مشخص شد که استفاده از فيلتر دوده مي‌تواند ميزان انتشار ذرات اگزوز را تا بيش از 90 درصد کاهش دهد.
محمد علي احترام عضو هيات علمي دانشکده انرژي و مکانيک دانشگاه شهيد بهشتي- در اين باره مي‌گويد: نظارت منسجمي روي عملکرد سيستم‌هاي پس پالايش خودروها مثل فيلتر دوده خودروهاي ديزلي در کشور وجود ندارد. اينکه عملکرد فيلتر دوده چگونه است و از چه نوع فناوري در آن بهره برده شده و آيا فناوري‌ها استفاده شده در فيلتر دوده با شرايط ايران تناسب دارد يا نه، موضوعاتي است که بايد محور نظارت سازمان محيط زيست در بحث فيلتر دوده قرار گيرد.
محيط زيست آزمايشگاه مرجع ديزل ندارد اين استاد مکانيک دانشگاه بهشتي در گفت‌وگويي با ايسنا تاکيد دارد که سازمان محيط زيست هنوز آزمايشگاه مرجع براي تست خودروهاي ديزل ندارد، براي همين اکثر خودروسازان ايراني از شرکت‌هاي خارجي تاييديه توليد مي‌گيرند و هيچ تضميني براي اينکه بعدا در توليد انبوه، کليه الزامات را رعايت کنند، وجود ندارد. براي مثال ممکن است، خودروساز براي اخذ تاييديه روي نمونه اوليه محصول، فيلتر دوده با فناوري مناسب نصب کند ولي بعد در توليد انبوه فيلتر دوده ديگري نصب کند يا اصلا هيچ فيلتر دوده‌اي نصب نکند.
استفاده از فيلتر بدون هسته در ديزل‌ها از سوي ديگر حسين ايزانلو -فعال محيط زيست و کارشناس حوزه خودرو- به شفاف نبودن جزييات قانون فيلتر دوده اشاره مي‌کند و در اين باره به ايسنا، مي‌گويد: در فقدان سيستم نظارتي مجهز و خبره دور از انتظار نيست که برخي سازندگان، در توليد انبوه تنها پوسته فيلتر بدون هسته نصب کنند.
به گفته وي، موضوع فيلتر دوده تبديل به يک بلک باکس شده است، قانون نصب فيلتر دوده ظاهرا اجرا مي شود؛ اما واقعيت اين است که سازمان حفاظت محيط زيست دستورالعمل مشخصي براي اين قانون ندارد واز همين موضوع سوء استفاده‌هاي بسياري صورت مي‌گيرد.

اين فعال حوزه محيط زيست با اشاره به اينکه مشخص نيست که خودروهاي ديزل فيلتر مناسب نصب مي‌کنند يا نه، معتقد است که برخي سازندگان از فيلترهايي استفاده کرده‌اند که به دليل خرابي زود هنگام فيلتر در مواجهه با سوخت گوگرد بالا و کاهش کشش خودرو، راننده خيلي زود فيلتر را با مافلر معمولي اگزوز جايگزين مي‌کند. چون جزييات مصوبه مبهم است و هيچ چيز روشني وجود ندارد.
محيط زيست ديزل‌هاي شماره‌گذاري‌شده را به طور رندوم تست کند ايزانلو با تاکيد بر اينکه نظارت بر روند نصب فيلتر دوده با مشکلات و ضعف‌هاي متعددي مواجه است، اظهار مي‌کند: در شرايطي که قانون شفاف نشده؛ طبيعي است که خودروساز به سمت تقلب در نصب فيلتر دوده سوق پيدا کند. کاش سازمان محيط زيست با تعريف يک پروژه کوچک، تنها10 تا از خودروهاي شماره‌گذاري شده را به طور رندوم تست کرده و فيلتر دوده اين خودروها را بررسي کند تا ببينيد اين خودروها اصلا فيلتر دوده دارند يا نه؟ و اگر فيلتر دوده دارند و کار کرده در چه وضعيتي است؟
اين کارشناس خودرو و فعال محيط زيست با اين ادعا که عدم شفاف‌سازي قانون نصب فيلتر دوده‌ روي وسايل نقليه ديزلي به محل سوء استفاده خودروسازان تبديل شده است، مي‌گويد: مطمئن باشيد که در ارائه مجوز توليد خودروهاي ديزل مبنا اين نيست که چه کسي قانون فيلتر دوده را رعايت مي‌کند، چون اصلا جزييات معلوم نيست و پروسه شفاف نشده است و چون شفاف نشده محل سوء استفاده، فساد و تخلف قرار مي‌گيرد.
اين فعال محيط زيست در عين حال نسبت به ضعف سازمان محيط زيست و سازمان استاندارد در انجام تست تطابق توليد انبوه و تست دوام در خودروها و موتورسيکلت‌ها انتقاد مي‌کند و مي گويد: شرکت‌هاي بازرسي بايد کاملا مستقل از وزارت صنعت و توليدکنندگان باشند تا نظارت بدون هيچ شک و شبهه‌اي انجام شود .
ضعف سازمان محيط زيست در اجراي قانون فيلتر دوده در حالي مطرح مي‌شود که مسعود زندي- سرپرست مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست- درباره اجراي اين قانون مي‌گويد: درست است که سازمان حفاظت محيط زيست آزمايشگاه مرجع براي کنترل خودروهاي ديزلي ندارد اما تاييديه توليد اين خودروها از شرکت‌هاي معتبر بين‌المللي گرفته مي‌شود. مصوبه فيلتر دوده به اين شکل است که ديزلي‌هاي يورو4 بايد فيلتر دوده داشته باشند يا اينکه خودرو ديزلي، داراي استاندارد يورو5 باشد. در شرايط حاضر که سوخت استاندارد در همه جاي کشور توزيع نمي‌شود استقبال مي‌کنيم که خودروهاي ديزلي داراي استاندارد يورو5 وارد کشور شوند.
نبايد فراموش کنيم که قانون "نصب الزامي فيلتر دوده روي ديزل‌ها"، توسط دولت يازدهم با هدف کاهش آلودگي هواي کلانشهرها تصويب شد، بنابراين تصويب قانون گام ابتدايي براي بهبود کيفيت هوا و تضمين سلامت شهروندان به حساب مي‌آيد و گام مهم‌تر؛ اجراي دقيق اين مصوبات است که به طور خاص سازمان محيط زيست و سازمان ملي استاندارد وظايف خطيري در اين حوزه برعهده دارند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۴۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: تیم پایش با همکاری واحد حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد دو واحد آلاینده شن و ماسه را در جاده یزد بافق با حکم قضایی و همراهی ماموران پاسگاه انتظامی فهرج پلمب نمود.


سید رضا نورانیان افزود: واحد‌های فوق ضمن قرار داشتن در لیست صنایع آلاینده استان و علی رغم اخطار‌ها و مهلت‌های داده شده، اقدام اصلاحی مؤثری انجام نداده و آلودگی ذرات آنها استمرار داشته است.


وی ادامه داد: بر همین اساس تا رفع کامل آلایندگی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد