Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@16:49:43 GMT

آيا گرفتن ناخن در شب جايز است؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۶۲۰۲

آيا گرفتن ناخن در شب جايز است؟

خبرگزاري آريا -

از کارهاي مستحبي که دين اسلام بر آن تأکيد مي کند، گرفتن ناخن است
از کارهاي مستحبي که دين اسلام بر آن تأکيد مي کند، گرفتن ناخن است، از اين رو فقها نيز بر اين امر اشاره نمودند. از جمله سيد سبزواري (ره) در کتاب مهذب الاحکام مي گويد: گرفتن ناخن مستحب و نگرفتن و رها کردن آن مکروه است؛ چون امام صادق (ع) مي فرمايد: «گرفتن ناخن از سنت و مستحب است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

[1] همچنين از آن حضرت نقل شده است: «پنهان ترين و مخفي ترين جايي که شيطان براي چيره شدن بر فرزندان آدم از آن استفاده مي کند، زير ناخن ها است». [2] گرفتن ناخن با دندان مکروه است. امام صادق (ع) از پدرانش (ع) در حديثي از نهي هاي پيامبر اسلام (ع) نقل مي کند: «پيامبر اسلام (ص) از گرفتن ناخن با دندان و همچنين از حجامت در روز چهاشنبه و جمعه نهي فرمودند. [3] استحباب گرفتن ناخن براي تمام روزها است. موسى بن بکر از امام صادق (ع) نقل مي کند که به آن حضرت عرض شد، شيعيان مي گويند کوتاه کردن سبيل و ناخن بايد در روز جمعه باشد. آن حضرت فرمود: پاک و منزه است خداوند، اگر خواستي در روز جمعه بگير و اگر خواستي در بقيۀ روزها». [4] البته گرفتن ناخن در روز جمعه بهتر است. ابن سنان از امام صادق (ع) نقل مي کند آن حضرت فرمود: «کسي که در روز جمعه سبيلش را کوتاه کند و ناخنش را بگيرد و سرش را با ختمي بشويد، ثواب آن را دارد که بنده‏اى آزاد کند». [5] و «گرفتن ناخن و گرفتن شارب و شستن سر با ختمي موجب از بين رفتن فقر و افزايش روزي مي شود». [6] و «هنگامي که مو و ناخن‏ را مي‏چينيد آن را دفن‏ کنيد که سنّت است». [7]
گرفتن ناخن مستحب است به هر صورتي که باشد، البته بهتر است که از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود‏. [8]
در نتيجه گرفتن ناخن در هر وقت از شب يا روز باشد، جايز است، و بنا بر جست و جويي که صورت گرفت، روايتي مبني بر کراهت گرفتن ناخن در شب يافت نشد. پس ديگر بحث از علّت کراهت مطرح شده، معنا ندارد. همچنين روايتي درباره به چاه انداختن ناخن يافت نشد.
===========================
[1] . حر عاملى، وسائل الشيعة، ج 2، ص 132، باب 80، من أبواب آداب الحمام، ح 4، مؤسسة آل البيت (ع) قم، 1409ق.
[2] . همان.
[3] . همان، ص 134، ح 1.
[4] . همان، ص 133، ح 6.
[5] . کلينى، کافي، ج ‏3، ص 418، دار الکتب الإسلامية تهران، 1365ش؛ وسائل الشيعة، ج 7، ص 354، باب 32 من أبواب صلاة الجمعة و آدابها، ح 2.
[6] . وسائل الشيعة، ج 2، ص 60- 62، باب 32 من أ بواب صلاة الجمعة و آدابها، ح 3؛ کليني، کافي، ج ‏3، ص 418.
[7] . طبرسي، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 66، شريف رضي، قم، چاپ چهارم، 1412ق.
[8] . مجلسي، محمد باقر، بحار الأنوار ، ج ‏59، ص 268، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هـ ق؛ السبزواري، السيد عبد الأعلى، مهذّب الأحکام في بيان الحلال و الحرام، ج ‏4، ص 483- 484، چاپ چهارم، قم، دفتر آيت الله سيد سبزواري‏، 1413 هـ ق‏.
منبع:islamquest.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب؛ حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در خطبه‌های نماز جمعه دهگلان که در مسجد جامع این شهر برگزار شد با اشاره به سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام، اظهار داشت: پیامبر عظیم الشأن اسلام در مورد حضرت حمزه سیدالشهدا فرمودند جناب حمزه علیه السلام مظهر یک شخص متدین، شجاع، مدافع و مجاهد است و یک فرد مسلمان اهل تقوا و با ایمان باید در جای خودش مجاهد و جان فدا باشد.



وی در مورد نحوه شهادت حضرت حمزه علیه السلام این گونه بیان کرد: ایشان برای شهادت شناسایی شدند و به گونه ای مظلومانه بعد از شهادت مثله شدند، و از آنجایی که خانواده ای نداشت، زنان جمع شدند و به خانه حمزه رفتند و برای ایشان نوحه خوانی کردند.



نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه شهادت حضرت حمزه سلام الله علیه برای اعتلای پرچم اسلام، نماز، شهادتین و دین جزو خون های اولیه است، جان فدا شدند، تصریح کرد: اسلام دین عافیت طلبی، دین نشستن و عدم نیاز نیست؛ بلکه دین دفاع و مجاهدت است به شرطی که جان فدا کند و نکته این است در برابر چه کسی؟ البته که در برابر مشرکان و کفار و نامسلمانان باید مجاهدت و دفاع کرد.



حجت الاسلام پورذهبی بیان کرد: اکنون زمان، زمان آن است که مسلمانان در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند و آن صهیونیسم جهانی و استکبار جهانی به سردمداری آمریکای جنایتکار است.

وی افزود: واقعا بد است که مسلمانان در مقابل همدیگر قرار گیرند و بحمدالله در این اتفاقات اخیر مردم ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نماینده مردم ایران در برابر صهیونیسم جهانی ایستادند و همه مردم جهان از اقدام تنبیهی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی خوشحال شدند.



نماینده ولی فقیه در کردستان ابراز داشت: دشمن واضح و روشن در مقابل ملت اسلام و بخصوص ملت مسلمان ایران قرار گرفته است و ما هم امروز باید با اقتدا به حمزه سیدالشهدا علیه السلام اکتفا می کنیم و از  فرمایشات ایشان پیروی کنید و مواظب باشید در این برهه دشمن شناسی بسیار مهم و ضروری است.

وی در پایان افزود: درود خدا به شهدای صدر اسلام شهید حمزه سیدالشهدا علیه السلام و همه شهدای انقلاب اسلامی و مدافع حرم و شهدای اخیر و همه کسانی که در این راه جان فدا کردند.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد
  • کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • همه باید دفاع جانانه و فداکارانه ای از احکام اسلام داشته باشیم
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • تقویم نجومی امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳